Hyperdordt

Cyrillus
Verbannen

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

Simon0612 schreef: 09 dec 2023, 11:16
Cyrillus schreef: 09 dec 2023, 10:11
Simon0612 schreef: 09 dec 2023, 00:55
Cyrillus schreef: 08 dec 2023, 22:54
Daar geloof ik weinig van. Spurgeon predikte voluit Evangelie, maar kwam in botsing met het hypercalvinisme.
https://charlesspurgeon.nl/spurgeons-st ... alvinisme/
21 november met jou gedeeld in dit topic. Een citaat van Spurgeon. Met de toen door jou gewraakte kleine lettertjes:

Ik vrees, dat wij op weg zijn om te worden als een boom, met de overvloedige bladertooi van een schone belijdenis, echter toch zonder enige waardij in de ogen van de Heere, omdat het verborgen leven der godsvrucht en de levende eenheid met Christus er niet zijn. Het is beter dat de bijl elk spoor van de boom weg houwt dan dat hij de kruin ten hemel verheft als een openbare leugen, een bespotting, een zinsbegoocheling….

… Onze Heere heeft die vijgenboom echter tot een goed doeleinde gebruikt toen Hij hem deed verdorren. Want van nu voortaan werd hij als een baken in zee, een waarschuwing voor allen die voorgeven te zijn wat zij NIET zijn. Zo zal ook, als de ongodvruchtige die een schone belijdenis aflegt, wegkwijnt op zijn weg, een zedelijke indruk op anderen teweeggebracht worden. Want zij zien dan het gevaar van een onware belijdenis. En zo zij wijs zijn, zullen zij er zich niet langer aan schuldig maken.

God geve, dat dit altijd het geval mag wezen, iedere keer als een onoprechte belijder van de godsdienst verdort.

Kun je ook een tijdstip geven, er zijn heel veel pagina's op 21 november en ik zie vooral Smytegelt?
Pagina 8 dacht ik, even de zoekfunctie gebruiken als je het niet kan vinden. Maar daar ging het me niet om, het ging me erom dat je nu weer Spurgeon als stokpaardje gebruikte. Maar ook nu (even als eerder) niet ingaat op dit voorbeeld van Spurgeon. En dit is maar een enkel voorbeeld. Er zijn er tal te vinden die jouw criteria van kleine letters bevatten. Evenals bij Smytegelt.
Inmiddels het stukje gevonden. Jij legde me eerder in de mond dat ik de doodstaat van de mens zou ontkennen. Dat is geenszins het geval. Hoe jij kleine lettertjes in het citaat van Spurgeon ziet, geen idee. Wellicht dat meer context duidelijkheid kan geven. Leg maar uit. Het zou me echt wel verbazen omdat juist Spurgeon zo ruim is in zijn prediking. Maar ook eerlijk. En beide missen we tegenwoordig in een aantal kerken.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef: 09 dec 2023, 11:26
Psalm schreef: 09 dec 2023, 11:06 Interview met ds. van den Brink over Hyperdordt.

https://youtu.be/pXlyXI69cno?si=_RxhxPamHHjcdU9M
Ik had het al beluisterd. De hypercalvinisten blijken in schoolbesturen te zitten, hebben zich in allerlei christelijke organisaties genesteld, maken de dienst uit bij christelijke uitgevers enz.
In ieder geval ze zijn onder ons. Angstig toch? :humhihi

Toen ik dit hoorde op driekwart van het interview (die trouwens volledig was voor-geregisseerd. De antwoorden op de vragen van de interviewer stonden al op de laptop van dr van de Brink) ben ik afgehaakt. De angsten van dr van de Brink zullen best psychologisch te duiden zijn maar dat is niet mijn vakgebied.
Kon je de waarheid niet verdragen dat je afhaakte, huisman? Hij noemde een heel concreet voorbeeld waar je koud van wordt, iedere christen zou zich kapot schamen.
Psalm

Bericht door Psalm »

Ik heb nu alle hoofdstukken gelezen waarin dr. van den Brink de artikelen uit de Saambinder bespreekt. Hij doet dit echt op een zeer gedetailleerde manier pelt stelling voor stelling af. Hij legt de uitspraken van ds. Clements naast de uitspraken van Dordt en Refomatoren. Je ziet dan duidelijk hoever ds. Clements is afgeweken van de ware zuivere leer. Ook de onkunde komt openbaar. Ik had van een predikant van de theologische school echt meer kennis verwacht. Wat leren ze daar, vraag ik mij eigenlijk af? Komt deze grote onkunde niet voort uit het feit dat het kerkverband is onstaan uit de "kleyne luyden"? Mensen die heel erg vanuit praktijk dachten, maar weinig theologische kennis hadden? Dat is opzichzelf genomen natuurlijk niet erg, maar wel als mensen het beter te denken weten. Het zou een verklaring kunnen zijn voor de grote onkunde. Maar ik weet het niet. Het is in iedergeval wel schokkend om te lezen soms.

Dus voor ieder die de Waarheid lief is. Neem en lees!
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef: 09 dec 2023, 12:22
Cyrillus schreef: 09 dec 2023, 12:11
Psalm schreef: 09 dec 2023, 11:06 Interview met ds. van den Brink over Hyperdordt.

Goed om weer een aantal belangrijke zaken zo te horen, aangrijpend soms. Kan het zeker aanraden, juist voor degenen die worstelen met deze zaken.
Dit is natuurlijk geen interview maar een advertorial. Vraag en antwoord volkomen geregisseerd. Hoop niet dat de interviewer zich journalist mag noemen.
Helaas was de liefde uit 1 Korinthe 13 ook nu afwezig.
Voor degenen die afstand hebben genomen van Schriftuurlijk bevindelijke prediking zal dit interview best aardig zijn.
De liefde van 1 Cor 13 was zeker wel aanwezig, @huisman. Jammer dat je zo reageert. Een leespreek heeft ook minder waarde omdat deze van tevoren geregisseerd is? Of gaat het om de inhoud?
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Psalm schreef: 09 dec 2023, 12:36 Ik heb nu alle hoofdstukken gelezen waarin dr. van den Brink de artikelen uit de Saambinder bespreekt. Hij doet dit echt op een zeer gedetailleerde manier pelt stelling voor stelling af. Hij legt de uitspraken van ds. Clements naast de uitspraken van Dordt en Refomatoren. Je ziet dan duidelijk hoever ds. Clements is afgeweken van de ware zuivere leer. Ook de onkunde komt openbaar. Ik had van een predikant van de theologische school echt meer kennis verwacht. Wat leren ze daar, vraag ik mij eigenlijk af? Komt deze grote onkunde niet voort uit het feit dat het kerkverband is onstaan uit de "kleyne luyden"? Mensen die heel erg vanuit praktijk dachten, maar weinig theologische kennis hadden? Dat is opzichzelf genomen natuurlijk niet erg, maar wel als mensen het beter te denken weten. Het zou een verklaring kunnen zijn voor de grote onkunde. Maar ik weet het niet. Het is in iedergeval wel schokkend om te lezen soms.

Dus voor ieder die de Waarheid lief is. Neem en lees!
Ik ben jaloers :-) Morgen kan ik beginnen als God het geeft.
Psalm

Bericht door Psalm »

Cyrillus schreef: 09 dec 2023, 12:30 Kon je de waarheid niet verdragen dat je afhaakte, huisman? Hij noemde een heel concreet voorbeeld waar je koud van wordt, iedere christen zou zich kapot schamen.
Ik bedoel met deze post niet Huisman, maar meer iets wat mij in het algemeen opvalt.

De rechterflank heeft altijd de mond vol van scherpe en ontdekkende prediking. Het moet vooral ontdekkend zijn. Dat is opzichzelf genomen goed. Maar zodra de ontdekkingsdrijvers zelfs ontdekt worden, met een kritische bril bekeken worden, slaan alle stoppen door. Dan ben je ineens een vijand van de waarheid, iemand die de bevindelijke zaken niet kent, enz. enz. Dus hoe lief hebben ze de ontdekkende prediking dan echt?
CvdW

Bericht door CvdW »

Kunnen @MGG en @Simon00612 uitleggen wat hun bijdrage is aan deze discussie? Hierbij bedoel ik de laatste uitspraken (wc-eend en een-tweetje).
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Cyrillus schreef: 09 dec 2023, 12:25
Simon0612 schreef: 09 dec 2023, 11:16
Cyrillus schreef: 09 dec 2023, 10:11
Simon0612 schreef: 09 dec 2023, 00:55
21 november met jou gedeeld in dit topic. Een citaat van Spurgeon. Met de toen door jou gewraakte kleine lettertjes:

Ik vrees, dat wij op weg zijn om te worden als een boom, met de overvloedige bladertooi van een schone belijdenis, echter toch zonder enige waardij in de ogen van de Heere, omdat het verborgen leven der godsvrucht en de levende eenheid met Christus er niet zijn. Het is beter dat de bijl elk spoor van de boom weg houwt dan dat hij de kruin ten hemel verheft als een openbare leugen, een bespotting, een zinsbegoocheling….

… Onze Heere heeft die vijgenboom echter tot een goed doeleinde gebruikt toen Hij hem deed verdorren. Want van nu voortaan werd hij als een baken in zee, een waarschuwing voor allen die voorgeven te zijn wat zij NIET zijn. Zo zal ook, als de ongodvruchtige die een schone belijdenis aflegt, wegkwijnt op zijn weg, een zedelijke indruk op anderen teweeggebracht worden. Want zij zien dan het gevaar van een onware belijdenis. En zo zij wijs zijn, zullen zij er zich niet langer aan schuldig maken.

God geve, dat dit altijd het geval mag wezen, iedere keer als een onoprechte belijder van de godsdienst verdort.

Kun je ook een tijdstip geven, er zijn heel veel pagina's op 21 november en ik zie vooral Smytegelt?
Pagina 8 dacht ik, even de zoekfunctie gebruiken als je het niet kan vinden. Maar daar ging het me niet om, het ging me erom dat je nu weer Spurgeon als stokpaardje gebruikte. Maar ook nu (even als eerder) niet ingaat op dit voorbeeld van Spurgeon. En dit is maar een enkel voorbeeld. Er zijn er tal te vinden die jouw criteria van kleine letters bevatten. Evenals bij Smytegelt.
Inmiddels het stukje gevonden. Jij legde me eerder in de mond dat ik de doodstaat van de mens zou ontkennen. Dat is geenszins het geval. Hoe jij kleine lettertjes in het citaat van Spurgeon ziet, geen idee. Wellicht dat meer context duidelijkheid kan geven. Leg maar uit. Het zou me echt wel verbazen omdat juist Spurgeon zo ruim is in zijn prediking. Maar ook eerlijk. En beide missen we tegenwoordig in een aantal kerken.
Jouw woorden:

“ 1) Ik geef nota bene een heel concreet voorbeeld over zwaarte van Smytegeld om het gemakkelijk te maken: "Heere, niets is er in mij als zonde!" Dat is een vorm van zwaarte. Dat iemand besef van zonden moet hebben, dat snap ik, anders immers geen bekering. Maar de mate waarin geeft de Bijbel niet aan en wordt vaak pas geleerd naarmate men langer Christus navolgt.”

Als je niet leert dat er niets is in een mens dan zonde dan logen je de doodstaat van een mens. Spurgeon waarschuwt hier voor een leven met een schone belijdenis, zonder waardij in de ogen des Heeren, omdat het verborgen leven en eenheid met Christus gemist wordt. Net zoals we eerder de 10 maagden bespraken, waarbij jouw stelling was dat er geen zelfonderzoek moet plaats vinden voor de bekering. Dat waren kleine letters zei je. Ook Spurgeon wijst hierop, hij spreekt hier mensen aan die Christus ‘schijnen’ te kennen maar Hem niet kennen. Dat moet volgens jouw criteria dan ook wel kleine letters zijn.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Psalm schreef: 09 dec 2023, 12:48
Cyrillus schreef: 09 dec 2023, 12:30 Kon je de waarheid niet verdragen dat je afhaakte, huisman? Hij noemde een heel concreet voorbeeld waar je koud van wordt, iedere christen zou zich kapot schamen.
Ik bedoel met deze post niet Huisman, maar meer iets wat mij in het algemeen opvalt.

De rechterflank heeft altijd de mond vol van scherpe en ontdekkende prediking. Het moet vooral ontdekkend zijn. Dat is opzichzelf genomen goed. Maar zodra de ontdekkingsdrijvers zelfs ontdekt worden, met een kritische bril bekeken worden, slaan alle stoppen door. Dan ben je ineens een vijand van de waarheid, iemand die de bevindelijke zaken niet kent, enz. enz. Dus hoe lief hebben ze de ontdekkende prediking dan echt?
Oeps, ingelogd met het verkeerde account?
MGG

Bericht door MGG »

huisman schreef: 09 dec 2023, 11:26

Ik had het al beluisterd. De hypercalvinisten blijken in schoolbesturen te zitten, hebben zich in allerlei christelijke organisaties genesteld, maken de dienst uit bij christelijke uitgevers enz.
In ieder geval ze zijn onder ons. Angstig toch? :humhihi

Toen ik dit hoorde op driekwart van het interview (die trouwens volledig was voor-geregisseerd. De antwoorden op de vragen van de interviewer stonden al op de laptop van dr van de Brink) ben ik afgehaakt. De angsten van dr van de Brink zullen best psychologisch te duiden zijn maar dat is niet mijn vakgebied.
😂😂😂
Het begint wel heel sneu te worden.
Wat complimentjes erbij van goede vraag of wat knap dat u daar direct antwoord op weet en het komt net iets minder nep over.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Dat is scherp opgemerkt en je hebt gelijk. Het doet me denken aan een opmerking van Van den Brink in het interview. In eigen woorden: de DL hebben hun belijdenisfunctie verloren. Het is een geschrift geworden om je rechtzinnigheid aan te tonen. O wee, als je daarop aangesproken wordt.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

huisman schreef: 09 dec 2023, 12:22
Cyrillus schreef: 09 dec 2023, 12:11

Goed om weer een aantal belangrijke zaken zo te horen, aangrijpend soms. Kan het zeker aanraden, juist voor degenen die worstelen met deze zaken.
Dit is natuurlijk geen interview maar een advertorial. Vraag en antwoord volkomen geregisseerd. Hoop niet dat de interviewer zich journalist mag noemen.
Helaas was de liefde uit 1 Korinthe 13 ook nu afwezig.
Voor degenen die afstand hebben genomen van Schriftuurlijk bevindelijke prediking zal dit interview best aardig zijn.
Schriftuurlijk-bevindelijk is pas een fenomeen van na de verlichting en Romantiek: de focus op het individu en het nadruk op de ervaring kreeg in de Nadere Reformatie meer plek in de preek. Wie de preken van Augustinus en Calvijn leest komt ook veel minder bevinding en meer dogmatiek tegen. De Heere heeft dat zeer rijk rijk willen zegenen. De Heere Jezus zelf preekte ook niet bevindelijk in de zin hoe dat nu gebruikt wordt als kenmerk van het ware gezien. De neerbuigendheid in bovenstaande post vind ik dan ook jammer en doet geen recht aan wat Van den Brink probeert voor het voetlicht te brengen. Ik zie iemand die bewogen is en misschien wat rationeler is dan anderen het graag zouden zien. Is er meer te zeggen? Zeker, dat is ook het geval als je roept naar iemand in een brandend huis. Toch is de boodschap: geloof het evangelie, geloof in de Heere Jezus Christus en je bént zalig. Achteraf zie je dan: wat een wonder, eerst was ik blind, nu zie ik, mijn ogen geopend de Heere. Dat kun je rationeel of heel bevindelijk verwoorden, feit blijft dat Wie in Hem gelooft zalig is en ervaart dat het Koninkrijk van God nu is aangebroken. Dat is de boodschap waar de discipelen mee op pad moesten. Niet dat het onmogelijk is en je eerst gaande gemaakt moet worden en erbuiten gezet moet worden. De discipelen waren wat dat betreft ook duidelijk, als een heraut moesten ze op het plein verkondigen: het Koninkrijk van God is gekomen. Dat was het. Niet meer en niet minder. Het effect was niet bevinding, maar een schokeffect. En de Israëlieten moesten iets met deze boodschap: of ze aanvaarden deze Koning en Zijn Koninkrijk of ze wezen Hem af. Datzelfde geldt nu nog steeds: kies vandaag Wie je dienen zult. Niet na een gevoel van bevinding, nu, vandaag. En een keuze suggereert zeker een rationeel component. Geloven gaat niet zonder gevoel, maar ook niet zonder verstand (kleine kinderen en mensen met een verstandelijke beperking uitgezonderd).
Laatst gewijzigd door Anselmus op 09 dec 2023, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
MGG

Bericht door MGG »

Cyrillus schreef: 09 dec 2023, 13:01

Dat is scherp opgemerkt en je hebt gelijk. Het doet me denken aan een opmerking van Van den Brink in het interview. In eigen woorden: de DL hebben hun belijdenisfunctie verloren. Het is een geschrift geworden om je rechtzinnigheid aan te tonen. O wee, als je daarop aangesproken wordt.
Was dat het stukje waarin hij in de spiegel keek ;)?
Psalm

Bericht door Psalm »

Cyrillus schreef: 09 dec 2023, 12:40 Ik ben jaloers :-) Morgen kan ik beginnen als God het geeft.
Ja, weet dat je de artikelen van ds. Clements ook kunt vinden op Digibron. Ik heb ze hieronder geplaatst. Deze artikelen bespreekt dr. van den Brink.

Artikel 1
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001

Artikel 2

Artikel 3

Artikel 4

Artikel 5

Artikel 6
Psalm

Bericht door Psalm »

MGG schreef: 09 dec 2023, 13:01 Het begint wel heel sneu te worden.
Wat complimentjes erbij van goede vraag of wat knap dat u daar direct antwoord op weet en het komt net iets minder nep over.
Ja, maar dr. van den Brink moet zijn antwoorden natuurlijk met zorg kiezen. Als hij één misstap maakt, dan komen de kleine lettertjes drijvers met hooivorken en stokken op hem aan! Hoeveel stokken heb jij onder je bed liggen? Wees eens eerlijk! ;)
Gesloten