Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Job

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Job »

-DIA- schreef: 05 dec 2023, 09:33 Als ik zo om me heen zie lijkt het wel of niemand die strijd op leven en dood meer kent, en of ik niemand meer ken met dat zware pak. De mensen lijken een gemakkelijker weg te hebben gevonden. Zien we dat ook? Niemand is ook nog bang, zo het lijkt, want ze hebben allemaal Jezus als hun beste Vriend. Hoe zouden ze daar dan toch aangekomen zijn? Ik weet het niet...
Misschien wel velen om je heen, maar toch echt niet iedereen DIA... Laat dat maar aan de Werkmeester van het geloof over. Dat jij en ik het niet altijd zien, overkwam ook Elia, maar ik vind dat die geschiedenis een beschamende les in zich heeft voor mensen die denken dat Gods werk uitdooft. Dat laat de Heere Zich echt niet gebeuren.

Het valt me trouwens op dat ik veel terug zie van de uitspraken en denkwijze van ds. P. Blok in jouw posts. Zou dat kunnen? Ik ben zijn autobiografie aan het lezen en moet onwillekeurig veel aan jou denken. Ook hij schrijft vaak (ook in "Uit de Opperzaal") dat veel van vroeger er nu niet meer is. In Uit de Opperzaal besluit hij daar zelfs veel stukjes mee in mijn herinnering. Nou ben ik niet echt in de positie om ds. P. Blok tegen te spreken. Maar laat ik dan Gods Woord na spreken, Psalm 72: Zijn Naam zal zijn tot in eeuwigheid; zolang als er de zon is, zal Zijn Naam van kind tot kind voortgeplant worden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Job schreef: 04 dec 2023, 11:11 Omdat ik rondom de verschijning ervan een oordeel had over het uitgeven van (auto)biografiën van predikanten, ben ik aan het lezen gegaan in "Een vreemdeling en bijwoner" over het leven van ds. P. Blok.
Een vreemdeling, een bijwoner, en dan moet ik weer denken aan Psalm 39.

Des mensen nietigheid
1 EEN psalm van David, voor den opperzangmeester, voor Jedúthun.
2 Ik zeide: Ik zal mijn wegen bewaren, dat ik niet zondige met mijn tong, ik zal mijn mond met een breidel bewaren; terwijl de goddeloze nog tegenover mij is.
3 Ik was verstomd door stilzwijgen, ik zweeg van het goede; maar mijn smart werd verzwaard.
4 Mijn hart werd heet in mijn binnenste, een vuur ontbrandde in mijn overdenking; toen sprak ik met mijn tong:
5 HEERE, maak mij bekend mijn einde, en welke de mate mijner dagen zij; dat ik wete hoe vergankelijk ik zij.
6 Zie, Gij hebt mijn dagen een handbreed gesteld, en mijn leeftijd is als niets voor U; immers ais een ieder mens, hoe vast hij staat, enkel ijdelheid. Sela.
a Ps. 62:10; 144:4. verwijsteksten
7 Immers wandelt de mens als in een beeld, immers woelen zij ijdellijk; men brengt bijeen, en men weet niet wie het naar zich nemen zal.
8 En nu, wat verwacht ik, o Heere? Mijn hoop, die is op U.
9 Verlos mij van al mijn overtredingen; stel mij niet tot een smaad des dwazen.
10 Ik ben verstomd, ik zal mijn mond niet opendoen, want Gij hebt het gedaan.
11 Neem Uw plaag van op mij weg; ik ben bezweken van de bestrijding Uwer hand.
12 Kastijdt Gij iemand met straffingen om de ongerechtigheid, zo doet Gij zijn bevalligheid smelten als een mot; immers is een ieder mens ijdelheid. Sela.
13 Hoor, HEERE, mijn gebed, en neem mijn geroep ter ore, zwijg niet tot mijn tranen; want bik ben een vreemdeling bij U; een bijwoner, gelijk al mijn vaders.
b Lev. 25:23. 1 Kron. 29:15. Ps. 119:19. Hebr. 11:13. 1 Petr. 2:11. verwijsteksten
14 Wend U van mij af, dat ik mij verkwikke, eer dat ik heenga en ik niet meer zij.

Maar ja... dat is ook wat! David, en velen van de 'Bijbelheiligen' kenden deze wegen. Maar wat en wie ben ik?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Marck

Bericht door Marck »

Job schreef: 05 dec 2023, 10:14
-DIA- schreef: 05 dec 2023, 09:33 Als ik zo om me heen zie lijkt het wel of niemand die strijd op leven en dood meer kent, en of ik niemand meer ken met dat zware pak. De mensen lijken een gemakkelijker weg te hebben gevonden. Zien we dat ook? Niemand is ook nog bang, zo het lijkt, want ze hebben allemaal Jezus als hun beste Vriend. Hoe zouden ze daar dan toch aangekomen zijn? Ik weet het niet...
Misschien wel velen om je heen, maar toch echt niet iedereen DIA... Laat dat maar aan de Werkmeester van het geloof over. Dat jij en ik het niet altijd zien, overkwam ook Elia, maar ik vind dat die geschiedenis een beschamende les in zich heeft voor mensen die denken dat Gods werk uitdooft. Dat laat de Heere Zich echt niet gebeuren.

Het valt me trouwens op dat ik veel terug zie van de uitspraken en denkwijze van ds. P. Blok in jouw posts. Zou dat kunnen? Ik ben zijn autobiografie aan het lezen en moet onwillekeurig veel aan jou denken. Ook hij schrijft vaak (ook in "Uit de Opperzaal") dat veel van vroeger er nu niet meer is. In Uit de Opperzaal besluit hij daar zelfs veel stukjes mee in mijn herinnering. Nou ben ik niet echt in de positie om ds. P. Blok tegen te spreken. Maar laat ik dan Gods Woord na spreken, Psalm 72: Zijn Naam zal zijn tot in eeuwigheid; zolang als er de zon is, zal Zijn Naam van kind tot kind voortgeplant worden.
Hierbij moeten we niet alleen aan anderen denken. Hoe vaak ontgaat ons ook die strijd niet omdat we opgaan in de dagelijkse beslommeringen en zaken. Dat ons hoofd niet omhoog gericht wordt.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Of het genre spreekt niet aan. Vorig jaar heb ik drie boeken van Bunyan gelezen. Christen- en Christinnereis vond ik niet door te komen al heb ik ze uiteraard uitgelezen. Ik houd niet van beeldspraak (ik lees Lewis graag, maar liever niet de boeken met allegorische beeldspraak zoals Narnia). Verder vind ik die boeken erg veroordelend spreken op een manier die ik niet bij de Heere Jezus herken. Het dualisme zie je er ook in terug, maar dat past dan wel weer bij zijn doperse opvattingen.

Genade voor de grootste der zondaren vind ik wel een mooi boek. Ik lees liever theologie dan beeldspraak. Het gaat er dus niet om of mensen er nog iets van kennen, het gaat er ook om gaat het genre mee niet aanspreekt en dat ze zijn theologie niet op alle punten delen.

Verder weer een mooi moment om te proclameren dat het je zo weinig hoort van mensen die dit nog begrijpen. Tsja, je reactie op dit forum lezend zou je je ook kunnen afvragen of je houding uitnodigend genoeg is en of je onbevooroordeeld (zonder meetlat van de ouden) kunt luisteren. Misschien hoor je dan meer?
Fides Quaerens Intellectum
Henk J

Bericht door Henk J »

Gans begeerlijk. 7 preken van Jonathan Edwards over de heerlijkheid en uitnemendheid van Christus.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Anselmus schreef: 06 dec 2023, 20:23
Of het genre spreekt niet aan. Vorig jaar heb ik drie boeken van Bunyan gelezen. Christen- en Christinnereis vond ik niet door te komen al heb ik ze uiteraard uitgelezen. Ik houd niet van beeldspraak (ik lees Lewis graag, maar liever niet de boeken met allegorische beeldspraak zoals Narnia). Verder vind ik die boeken erg veroordelend spreken op een manier die ik niet bij de Heere Jezus herken. Het dualisme zie je er ook in terug, maar dat past dan wel weer bij zijn doperse opvattingen.

Genade voor de grootste der zondaren vind ik wel een mooi boek. Ik lees liever theologie dan beeldspraak. Het gaat er dus niet om of mensen er nog iets van kennen, het gaat er ook om gaat het genre mee niet aanspreekt en dat ze zijn theologie niet op alle punten delen.

Verder weer een mooi moment om te proclameren dat het je zo weinig hoort van mensen die dit nog begrijpen. Tsja, je reactie op dit forum lezend zou je je ook kunnen afvragen of je houding uitnodigend genoeg is en of je onbevooroordeeld (zonder meetlat van de ouden) kunt luisteren. Misschien hoor je dan meer?
Daaruit is dan ook heel goed te begrijpen dat behoudende christenen (zeg maar de bevindelijken) het op dit forum verschrikkelijk moeilijk krijgen. Ze worden niet meer begrepen en vanwege het exclusief denken ook niet geduld, tenzij... je je op de oppervlakte houdt. Maar doen we dán nog recht aan wat we zo lazen: Een forum voor de rechterflank van de Gereformeerde Gezindte? Nee, dan verwateren we heel snel. We gaan dan mee met de groten massa in een door de meerderheid nog geduld christendom. Strijd is dan een vreemd woord, zoals in Bunyan's boeken en ook in alle bevindelijk boeken. En zelfs in tegenspraak met de Schrift die spreekt, onder anderen in Matth. 7: Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er die door dezelve ingaan; want de poort is eng en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er die dezelve vinden. Hoe kunt u dan de strijd op leven en dood verstaan? Hoeft dat volgens u niet meer? Is dat ouderwets? Maar als dat zo zou zijn zouden we vele delen uit de Schrift moeten knippen. We willen immers een makkelijke weg, simpel gezegd: geloven en aannemen, maar in welke weg denken we dan? Velen geloven wel in genade, in een hemel, maar het ligt al moeilijker met Gods recht en het eeuwig verloren gaan. En toch is dit de realiteit die de Schrift ons zeer nadrukkelijk leert.
Daarom, om niet van Schrift en belijdenis te vervreemden zouden juist oudvaders en kanttekeningen gelezen moeten worden. Nu dit niet meer of nauwelijks meer gebeurt, komen de bevindelijke kerken alleen te staan, met vele vragen die men dan moet uitleggen, maar zonder dat men die nog over wil nemen. Ik meen dat we hiermee de toestand van het hedendaagse overblijfsel van wat eens de reformatorische kerken waren redelijk duidelijk hebben getekend.
Als dit de lijn van refoforum wordt komt er geen verzoening meer met de bevindelijke kerken. Dan hebben die in de ogen van de meerderheid een nog zwaardere strijd want men begrijpt het niet meer, sterker, men is er zelfs afkerig van. Je voelt het doorklinken in vele reacties.
En dan nog, wat ik ook nog zie: weer die beschuldiging van de meetlat. We menen toch op Schrift en Belijdenis te staan, en dat wij als mens geen andere leer mogen invoeren dan die van dat ene woord van God.
Ik weet het wel, dat is niet naar de mens, die noemt het en juk of een meetlat, maar zou het dát zijn? Eerlijk?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Anselmus

Bericht door Anselmus »

-DIA- schreef: 07 dec 2023, 02:06
Anselmus schreef: 06 dec 2023, 20:23

Daaruit is dan ook heel goed te begrijpen dat behoudende christenen (zeg maar de bevindelijken) het op dit forum verschrikkelijk moeilijk krijgen. Ze worden niet meer begrepen en vanwege het exclusief denken ook niet geduld, tenzij... je je op de oppervlakte houdt. Maar doen we dán nog recht aan wat we zo lazen: Een forum voor de rechterflank van de Gereformeerde Gezindte? Nee, dan verwateren we heel snel. We gaan dan mee met de groten massa in een door de meerderheid nog geduld christendom. Strijd is dan een vreemd woord, zoals in Bunyan's boeken en ook in alle bevindelijk boeken. En zelfs in tegenspraak met de Schrift die spreekt, onder anderen in Matth. 7: Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er die door dezelve ingaan; want de poort is eng en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er die dezelve vinden. Hoe kunt u dan de strijd op leven en dood verstaan? Hoeft dat volgens u niet meer? Is dat ouderwets? Maar als dat zo zou zijn zouden we vele delen uit de Schrift moeten knippen. We willen immers een makkelijke weg, simpel gezegd: geloven en aannemen, maar in welke weg denken we dan? Velen geloven wel in genade, in een hemel, maar het ligt al moeilijker met Gods recht en het eeuwig verloren gaan. En toch is dit de realiteit die de Schrift ons zeer nadrukkelijk leert.
Daarom, om niet van Schrift en belijdenis te vervreemden zouden juist oudvaders en kanttekeningen gelezen moeten worden. Nu dit niet meer of nauwelijks meer gebeurt, komen de bevindelijke kerken alleen te staan, met vele vragen die men dan moet uitleggen, maar zonder dat men die nog over wil nemen. Ik meen dat we hiermee de toestand van het hedendaagse overblijfsel van wat eens de reformatorische kerken waren redelijk duidelijk hebben getekend.
Als dit de lijn van refoforum wordt komt er geen verzoening meer met de bevindelijke kerken. Dan hebben die in de ogen van de meerderheid een nog zwaardere strijd want men begrijpt het niet meer, sterker, men is er zelfs afkerig van. Je voelt het doorklinken in vele reacties.
En dan nog, wat ik ook nog zie: weer die beschuldiging van de meetlat. We menen toch op Schrift en Belijdenis te staan, en dat wij als mens geen andere leer mogen invoeren dan die van dat ene woord van God.
Ik weet het wel, dat is niet naar de mens, die noemt het en juk of een meetlat, maar zou het dát zijn? Eerlijk?
Ik lees de Bijbel en daarnaast Augustinus, Bernardus van Clairvaux, Aquino, á Kempis, Luther, Calvijn, Melanchton, Edwards, Owen, Brakel, Spurgeon, Ryle, Bunyan (afgelopen jaar 3 boeken, jij?), de Bres, Lewis, Keller, Planinga, Piper, Sproul, etc. Geef een definitie van oudvader en geef een definitie van bevinding. Ik lees inderdaad minder van Smijtegeld, Hoornbeeck, Lodenstein en opoetje Ruit. Als dat is wat je bedoeld met noodzakelijke literatuur dan klopt het inderdaad dat je me af en toe wat moet uitleggen, want dit lees ik niet zoveel.
Je zegt op Schrift en belijdenis te staan. Hoe zit het met 'voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend'. Lukt dat als je naar je eigen bijdragen kijkt op dit forum? En ben je nooit bang voor de maat waarmee je gemeten wordt naar aanleiding van "Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden"? Je houdt er een stramien en checklist op na: zo hoort het en anders begrijpt men niet meer wat de ouden bedoelden. Bovenstaande voorbeelden vallen allemaal buiten jouw 'bevindelijke oudjes', maar zal ik later ontmoeten in de nieuwe hemel en op de nieuwe aarde en samen rondom de troon mogen staan, zonder de vraag of ik heb gelezen wat jij hierboven noemt. Wat een vreugde zal dat wezen. Straks vereend te zijn met Hem/hen, in die stad met paarlen poorten, in het nieuw Jeruzalem! Daar af van mijn eigen karakter en zonden, altijd volmaakt leven met Hem. Tot die tijd heb ik druk genoeg met het onderzoeken van mijn eigen hart, te strijden met de/mijn zonden en om te leven voor mijn Koning. Om dan met Guido de Bres te zeggen en nogmaals de belijdenis aan te halen waarop je zegt te staan: "Daarom verwachten wij dien groten dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus, onzen Heere". Herken je dat verlangen ook? Dan zullen we daar samen staan om onze Koning en het Lam voor eeuwig groot te maken.
Fides Quaerens Intellectum
margrietha

Bericht door margrietha »

Het Kind van Bethlehem, ds A.T. Huijser
Marck

Bericht door Marck »

margrietha schreef: 09 dec 2023, 13:20 Het Kind van Bethlehem, ds A.T. Huijser
Lijkt me een mooi boek! Veel leesplezier.
margrietha

Bericht door margrietha »

Marck schreef: 09 dec 2023, 14:07
margrietha schreef: 09 dec 2023, 13:20 Het Kind van Bethlehem, ds A.T. Huijser
Lijkt me een mooi boek! Veel leesplezier.
Dat is het, dank je wel!
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Grasduinen in de pdf versie van de dissertatie 'Voorbereidende werk' van dr. H. Koopman. Altijd handig om te weten dat de Dordtse afgevaardigde Voetius het voorbereidende werk leert. :D
merel

Bericht door merel »

Naar zachtheid en een warm omhelzen van Adriaan van Dis: ontroerend mooi!
Marck

Bericht door Marck »

Herman schreef: 11 dec 2023, 21:46 Grasduinen in de pdf versie van de dissertatie 'Voorbereidende werk' van dr. H. Koopman. Altijd handig om te weten dat de Dordtse afgevaardigde Voetius het voorbereidende werk leert. :D
Net ook gedownload. Interessant!
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Heeft iemand het boek "Een open boek" van Abigail Janse gelezen?

Ik vind het moedig dat ze openheid in de gereformeerde gezindte (en met name de Ger. Gem.) bespreekbaar maakt.

Tegelijk is de zwakte van het boek dat onderwerpen onvoldoende uitgediept worden (bijvoorbeeld kinderloosheid, andere geaardheid).
Psalm

Bericht door Psalm »

Konijntje schreef: 13 dec 2023, 17:56 Heeft iemand het boek "Een open boek" van Abigail Janse gelezen?

Ik vind het moedig dat ze openheid in de gereformeerde gezindte (en met name de Ger. Gem.) bespreekbaar maakt.

Tegelijk is de zwakte van het boek dat onderwerpen onvoldoende uitgediept worden (bijvoorbeeld kinderloosheid, andere geaardheid).
Nee, niet gelezen. Ik heb van de schrijver ook nog nooit gehoord. Ik denk dat openheid ook afhankelijk is van de streek waar je woont. In dorpsculturen (platteland) is men minder open dan in stedelijk gebied.
Plaats reactie