Job schreef: ↑05 dec 2023, 10:34
Posthoorn schreef: ↑05 dec 2023, 10:11
Jongere schreef: ↑04 dec 2023, 23:55
Maar je raakt zeker een punt als het erom gaat dat kerken om te beginnen voor het 'beheer' van een vertaling al nooit hadden moeten gaan leunen op een stichting met eigen doelstellingen. Betrouwbaarheid én verstaanbaarheid van de Bijbel(vertaling) is een
kerkelijke verantwoordelijkheid. Dáár moet de beslissing vallen, niet aan de bestuurstafel van een stichting die haar eigen bestaansrecht ontleent aan het instandhouden van de Statenvertaling. Een prima doel voor een stichting, het is een prachtige en rijke vertaling en deel van onze geschiedenis. Maar de kerk heeft andere factoren mee te wegen en de toekomst op het oog.
Dat is mooi gezegd, maar uiteraard niet haalbaar. Daarom was het fijn dat de GBS er was, het Nederlandsch Bijbelgenootschap van de behoudende kerken, die deze taak op zich kon nemen. Maar ziedaar, het lukt als kerken en GBS samen niet om tot een eensluidende missie te komen. En dát is zo tragisch.
Het is én mooi gezegd door Jongere én zou dwars over alle hindernissen heen haalbaar gemaakt moeten worden. Een andere route is er niet, het is een kerkelijke aangelegenheid. Ik realiseer me steeds meer, het doet pijn om zo kritisch te zijn, dat de Gereformeerde Gemeenten dit explosieve dossier over de schutting hebben gegooid bij de GBS. Je ziet hier op het forum het resultaat: de GBS wordt afgekraakt. De kerkelijke wereld op zijn kop. Dat de GBS als enige nog de Statenvertaling uitgeeft, maakt hen beslist níét een soort Nederlandsch Bijbelgenootschap van de behoudende kerken; dat stempel wordt hen gegéven.
Dit hele project moet bij de GBS weggehaald worden. Het is duidelijk dat men zich wil houden bij de oorspronkelijke doelstelling: de SV bewaren. Nu de uiteindelijke wijzigingen zó gering zijn, ben ik er zelfs niet meer voor om het door te voeren. Behoud dan de SV maar, zoals we die nu hebben.
Maar daarnaast komt het dan aan op (kerkelijk) leiderschap. Daarbij moet het initiatief van de GG komen. Laten die samen met GGiN en HHK de handen ineenslaan om te komen tot een geheel nieuwe vertaling. Als de GG daarvoor wegloopt, kiest men ervoor dat binnen nu en een jaar of twintig de HSV de leidende vertaling is geworden, ook binnen plaatselijke gemeenten.