Gereformeerde Gemeenten

Ambtenaar

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Piet Puk schreef: 30 nov 2023, 00:02
Ben ik te wettisch? Hoe kijk je dan aan tegen Simson? Legde God Simson ook te veel op? Geen wijn, geen sterke drank en geen scheermes op het hoofd?
Dus omdat Simson zich bepaalde zaken moest onthouden, zou iedere predikant dat moeten? Jezus ging ook naar feestjes, sterker nog Hij zorgde voor meer drank.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Psalm schreef: 30 nov 2023, 07:50
pierre27 schreef: 30 nov 2023, 07:33 Ik had een aantal jaren een baard en snor, pas was ik in gesprek met een kerkganger uit mijn gemeente die hier moeite mee had. (...) Ondat ik begreep dat dit bij meerdere mensen ergens een punt was en ik geen aanstoot wil geven in mijn omgeving heb ik baard en snor verwijderd. Ook al is het voor mij persoonlijk geen punt.
Tjonge, in wat voor gemeenschappen leef jij. Je had die snor en baard gewoon moeten laten staan. Had gezegd dat je zorgen had over het hele gender gebeuren en dat je daarom een snor en baard droeg. Dat je hierin niet mee wilde gaan en daarom juist je je door God gegeven mannelijke kenmerken wil behouden.
Moeilijk te begrijpen he, dat iemand uit liefde voor een ander iets laat...
- Niet meer zo actief -
MGG

Bericht door MGG »

HHR schreef: 29 nov 2023, 23:51 Ik snap je punt serieus niet Pieter.

Luther hield ook van gezelligheid en een lekkere pul bier.

Zelfs zo dat ze het als merk in de markt hebben gezet.
Je bent op dit punt echt te wettisch.

Afbeelding
Ben ik te wettisch? Hoe kijk je dan aan tegen Simson? Legde God Simson ook te veel op? Geen wijn, geen sterke drank en geen scheermes op het hoofd?
Dat was een speciale opdracht. Jezus dronk ook alcohol. Stel dat een predikant net als Simson niet scheert, dan raakt een half kerkverband in paniek.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Afbeelding
En vergeet deze niet:
Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
pierre27

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef: 30 nov 2023, 08:11

Afbeelding
En vergeet deze niet:
Afbeelding
Dit zijn goede bieren mannen. Duits bier is sowieso goed.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MGG

Bericht door MGG »

pierre27 schreef: 30 nov 2023, 07:33
Job schreef: 30 nov 2023, 05:14 Dit vind ik wel een triest gesprek hoor. Echt refo-NL om over dit specifieke kleine puntje te soebatten terwijl we de context niet kennen. En terwijl er bovendien een promotie met inhoud op tafel ligt.

Als het toch zonodig over dat terras moet gaan: zou het ook een terras geweest kunnen zijn van La Place of de HeyZon bijvoorbeeld? Een terras is geen synoniem voor de één of andere herrieachtige bar hoor.

Eens met HHR: laat die mensen lekker leven.
Job, van mij mogen ze dat prima doen hoor, het ging er alleen even over welk signaal er vanuit gaat. Hier op de Veluwe slaan de kerkelijke en burgelijke gemeenten de handen ineen en beleggen avonden met jongeren en ouderen over alcoholgebruik. De kerkenraden en jongerenwerkers van de burgelijke gemeenten zijn hierin heel concreet. Een goed maar helaas nodig initiatief. Dan kun je niet met droge ogen beweren dat het een goed voorbeeld is wanneer een predikant met een pilsje op een openbaar terras gaat zitten. En wanneer je mij een beetje zou kennen kun je weten dat ik verre van wettisch ben. Ik had een aantal jaren een baard en snor, pas was ik in gesprek met een kerkganger uit mijn gemeente die hier moeite mee had. Gezien de goede band die we hebben kon dit in alle rust en liefde gezegd worden. Ondat ik begreep dat dit bij meerdere mensen ergens een punt was en ik geen aanstoot wil geven in mijn omgeving heb ik baard en snor verwijderd. Ook al is het voor mij persoonlijk geen punt. Een beetje off-topic maar het heeft iets een aansluiting.
In deze reactie kan ik mij wel vinden. In sommige regio's leiden andere zaken tot bezwaren. Af en toe kerk ik in een zeer conservatieve gemeente en dan pas ik mijn outfit ook aan. Bij randzaken is het soms beter om het te laten gaan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

@Pierre27 Ridderkerk is echt geen ‘zeer conservatieve gemeente op de Veluwe hoor’. Ik ken de terrasjes in het centrum van Ridderkerk, en daar zitten regelmatig (oud-)ambtsdragers van de GG. Er vinden daar doorgaans geen zuiporgies of zo plaats.
HHR

Bericht door HHR »

Ambtenaar schreef: 30 nov 2023, 08:00
Dus omdat Simson zich bepaalde zaken moest onthouden, zou iedere predikant dat moeten? Jezus ging ook naar feestjes, sterker nog Hij zorgde voor meer drank.
Precies wat Ambtenaar en anderen zeggen.
Dat was een OT gebod inzake het Nazireeërschap. Een Nazireeër mocht overigens ook niet in aanraking komen met een dode of zelfs maar met een overledene onder een dak verkeren.

Dus onvergelijkbaar.
Ik las:
In de Bijbel wordt ons ruimschoots voorgehouden dat wijn niet verkeerd is maar dat er maat gehouden moet worden. Is het niet veelzeggend dat Christus bij het laatste Avondmaal zelfs Zijn dierbaar bloed liet verbeelden in de wijn? In Psalm 104 zingen we dat God de wijn geeft die het hart des mensen verheugt. Paulus wijst Timotheüs erop dat hij een weinig wijn moet gebruiken

Calvijn zei op 27 juni 1554 in een preek: „Al is de wijn voor de dronkaard vergif, moeten wij er daarom een afkeer van hebben? Nee, zeker niet. We zullen er niet minder smaak in hebben, we blijven ervan houden.”
Luther, die tegen de overbezorgde Melanchton bij een schuimend glas bier zei: „Terwijl wij bier drinken gaat God door met Zijn werk”, was een vijand van onmatig drinken."

Pierre schreef:Job, van mij mogen ze dat prima doen hoor, het ging er alleen even over welk signaal er vanuit gaat. Hier op de Veluwe slaan de kerkelijke en burgelijke gemeenten de handen ineen en beleggen avonden met jongeren en ouderen over alcoholgebruik. De kerkenraden en jongerenwerkers van de burgelijke gemeenten zijn hierin heel concreet. Een goed maar helaas nodig initiatief. Dan kun je niet met droge ogen beweren dat het een goed voorbeeld is wanneer een predikant met een pilsje op een openbaar terras gaat zitten..
Deze situatie ken ik dan weer niet. Helaas wordt er in het Westen ook echt wel teveel gedronken en geblowd, maar blijkbaar toch nog in een mindere mate dan op de Veluwe. Ik ken hier in de omgeving geen kerkenraden die ism gemeenten hier op deze manier mee omgaan.
En ik begrijp ook dat in situaties zoals jij beschrijft het wat anders ligt misschien.
Al vind ik het nogal ver gaan om van een ds dan een kluizenaarsleven te eisen terwijl ieder ander in de kerkelijke gemeente wel ruimer leven mag. Daar zou geen verschil in mogen zitten.
helma

Bericht door helma »

Iedereen zou lid (geweest) moeten zijn van de GerGem!

https://cvandaag.nl/87822-iedereen-zou- ... MGpUMUE9PQ
Psalm

Bericht door Psalm »

Mannetje schreef: 30 nov 2023, 08:10 Moeilijk te begrijpen he, dat iemand uit liefde voor een ander iets laat...
De liefdeoverweging van Pierre27 zeg ik niets over. Dat vind ik juist wel sympathiek. Maar ik denk dat het in dit geval echt niet nodig is en dat hij echt z'n snor en baard had mogen laten staan. Dit zijn zulke onredelijke eisen waar je soms ook nuchter in mag zijn.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

pierre27 schreef:
Job schreef: 30 nov 2023, 05:14 Dit vind ik wel een triest gesprek hoor. Echt refo-NL om over dit specifieke kleine puntje te soebatten terwijl we de context niet kennen. En terwijl er bovendien een promotie met inhoud op tafel ligt.

Als het toch zonodig over dat terras moet gaan: zou het ook een terras geweest kunnen zijn van La Place of de HeyZon bijvoorbeeld? Een terras is geen synoniem voor de één of andere herrieachtige bar hoor.

Eens met HHR: laat die mensen lekker leven.
Job, van mij mogen ze dat prima doen hoor, het ging er alleen even over welk signaal er vanuit gaat. Hier op de Veluwe slaan de kerkelijke en burgelijke gemeenten de handen ineen en beleggen avonden met jongeren en ouderen over alcoholgebruik. De kerkenraden en jongerenwerkers van de burgelijke gemeenten zijn hierin heel concreet. Een goed maar helaas nodig initiatief. Dan kun je niet met droge ogen beweren dat het een goed voorbeeld is wanneer een predikant met een pilsje op een openbaar terras gaat zitten. En wanneer je mij een beetje zou kennen kun je weten dat ik verre van wettisch ben. Ik had een aantal jaren een baard en snor, pas was ik in gesprek met een kerkganger uit mijn gemeente die hier moeite mee had. Gezien de goede band die we hebben kon dit in alle rust en liefde gezegd worden. Ondat ik begreep dat dit bij meerdere mensen ergens een punt was en ik geen aanstoot wil geven in mijn omgeving heb ik baard en snor verwijderd. Ook al is het voor mij persoonlijk geen punt. Een beetje off-topic maar het heeft iets een aansluiting.
Eens met Pierre. Mooi ook om te lezen hoe je ook dit voor je zelf toepast.

Ik (en vermoed ook anderen) plaats mij niet snel in het wettische kamp. Maar predikanten en publieke figuren hebben ook een voorbeeld functie. Die kan in verschillende situaties anders zijn. Daar dienen zich wel van te vergewissen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Psalm schreef: 30 nov 2023, 08:35
Mannetje schreef: 30 nov 2023, 08:10 Moeilijk te begrijpen he, dat iemand uit liefde voor een ander iets laat...
De liefdeoverweging van Pierre27 zeg ik niets over. Dat vind ik juist wel sympathiek. Maar ik denk dat het in dit geval echt niet nodig is en dat hij echt z'n snor en baard had mogen laten staan. Dit zijn zulke onredelijke eisen waar je soms ook nuchter in mag zijn.
Ik lees nergens over eisen aan Pierre, alleen dat iemand zijn moeite persoonlijk met hem deelt.

Als je het houdt bij: Pierre, dat vind ik sympathiek, dan wordt je boodschap niet tenietgedaan door het maar dat volgt.
- Niet meer zo actief -
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het ook met Pierre27 eens. Niet in alle contexten is het verstandig dat een voorganger in het openbaar alcohol of andere drugs gebruikt. Sowieso is het goed om rekening te houden met die christenen die überhaupt bezwaar hebben tegen verslavende middelen. Alcohol is ook niet gezond.
Psalm

Bericht door Psalm »

Mannetje schreef: 30 nov 2023, 09:12
Psalm schreef: 30 nov 2023, 08:35
Als je het houdt bij: Pierre, dat vind ik sympathiek, dan wordt je boodschap niet tenietgedaan door het maar dat volgt.
Dat kan prima los van elkaar staan. Je kunt de liefdeoverweging van Pierre27 sympathiek vinden, maar het nog steeds niet wenselijk vinden om hier gehoor aan te geven. Het is niet zo zwart wit.
DDD schreef: 30 nov 2023, 09:13 Niet in alle contexten is het verstandig dat een voorganger in het openbaar alcohol of andere drugs gebruikt. Sowieso is het goed om rekening te houden met die christenen die überhaupt bezwaar hebben tegen verslavende middelen. Alcohol is ook niet gezond.
We moeten voorkomen dat onze broeder of zuster niet struikelt in het geloof. Ons gedrag moet dus niet aanleiding geven tot "zuip" gedrag. We moeten met een alcoholverslaafde zeer voorzichtig zijn met alcoholgebruik, want straks bezwijkt hij en zondigt hij. Dat is het doel van geen aanstoot geven.

Dat is in de casus die Pierre27 met ons deelt over een baard en snor een heel ander verhaal. Daar wordt Pierre27 juist als wereldgelijkvormig gezien, terwijl hij dat helemaal niet is. Daar moet je dan niet zomaar in mee gaan. We moeten wel de bijbelse grenzen hanteren en voorkomen dat we allemaal eigen regels belangrijker gaan vinden.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

pierre27 schreef: 29 nov 2023, 23:54
HHR schreef: 29 nov 2023, 23:45
pierre27 schreef: 29 nov 2023, 23:43
Hij was vanavond na het promoveren gisteren verrassend helder in de preek bij ons.
Natuurlijk.
Maar jij hebt ook genoeg ervaring met de mannenbroeders, daarom begrijp ik jouw reactie richting Tib niet zo.
Mijn ervaring is dat de mannenbroeders die ik ken niet op terras zitten met een pilsje. Dan doel ik even op een terras ergens in het openbaar. Je kunt zelf vast wel aanvoelen dat dit bij sommigen aanstoot kan geven. Dat Tib als oud-ambtsdrager in de GG hierover zijn verbazing uit begrijp ik werkelijk niet.
Is dit geen GGiN-dingetje?

In mijn sociale contacten zit een rechtse GG-predikant. Zoals ik eerder aangaf heb ik deze zomer nog met hem op een terras gezeten. In de GG is dat echt geen issue. Een terras is letterlijk een restaurant, maar dan onverwarmd en je zit lekker in de zon.

Sommige feestcafés of discotheken zullen ook een terras hebben met harde muziek etc. Maar daar hebben we het niet niet eens over.

In de GG is dit echt geen issue, zeker niet onder de jongere predikanten. Ik kan me voorstellen dat er in de GGiN anders over gedacht wordt. Daarnaast zal iedere predikant niet heel snel op een terras in zijn woonplaats gaan zitten, omdat iedereen je ziet en iedereen je kent. Maar daar zit geen geestelijke redenatie achter, zoals bij Piet Puk. Veel predikanten doen ook geen boodschappen in de plaats van inwoning.
Plaats reactie