Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Zeeuw

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Zeeuw »

Profesto schreef: 25 nov 2023, 11:33 @Zeeuw:
Sorry, maar ik vind dat je als refo bij uitstek niet mag klagen over anderen iets opleggen.
Als wij ergens goed in zijn is de ander onze mening willen opleggen en daarbij te zeggen dat God het met ons eens is.

Verder schets je precies waar mijn verbazing zit: dat men zich laat ophitsen. Dat men zich laat gebruiken door Wilders om zijn haatagenda uit te voeren. Ik snap niet dat je dat als oplossing ziet voor je problemen.
leg eens uit. Onze mening is maar onze mening en niet gefundeerd op de Bijbel als Woord van God?
Ik snap niet dat je al het gedram, dat ik je boven heel helder heb toegelicht, van verschillende partijen ziet als oplossing voor problemen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

ZWP schreef: 25 nov 2023, 11:37
Zeeuw schreef: 25 nov 2023, 11:24 Het akelige linkse 'wij zijn tolerant, zolang je onze mening deelt' hangt velen echt de keel uit. Nederland is van oorsprong een tolerant land, waar mensen mogen vinden, wat ze vinden. Als je dat wil kaderen in 'je mag vinden wat je vindt, zolang je vindt wat wij vinden' gaat het fout.
En nu de tolerantie van Wilders cs: minder, minder, minder Marokkanen. Daar schieten we dan veel mee op! :fi
Vind je het niet bijzonder dat je nooit hoort 'minder Chinezen'?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

ZWP schreef: 25 nov 2023, 11:36
Zeeuw schreef: 25 nov 2023, 11:20
refo schreef: 25 nov 2023, 09:51
Profesto schreef: 25 nov 2023, 09:36 Nou, niet netjes is wel het begin van alle stickerboek die daarop geplakt worden.

Ik verbaas me echt over hoe reformatorische mensen in verschillende werelden lijken te leven. Ik ken weinig refo's die, zoals hier op refoforum, Wilders verdedigen en zijn standpunten delen. Ik ken ook weinig mensen die hem mild vinden, of hem nu vetrouwen nu hij opeens een andere toon aanslaat.

In mijn omgeving is er vooral ontzetting over de verkiezingsuitslag. Hoe kunnen zoveel mensen stemmen op een partij die zulke vreselijke standpunten heeft en regelmatig zeer beledigend en laatdunkend heeft uitgelaten over onze naasten in de breedste zin des woords.
Ja, denk daar eens over na.
Nee dat gaat niet. Je ziet aan alles dat men niet in staat is tot spiegelen. Ik sprak vanmorgen een volbloed refo die duidelijk aangaf waarom hij gestemd heeft zoals hij heeft gestemd: het akelige gedram van de woke-beweging, het klimaat-gedram, het steeds minder op hebben met wat christelijk is (zie discussies rond abortus en euthanasie), het akelige Israël bashen en Palestina verheerlijken, boeren verdrijven (Tjeerd de G), geen enkel oog hebben voor andersdenkenden etc etc. Als je dit niet wil begrijpen Profesto, dan is het duidelijk dat jij, gezien al die 'ontzetting' in je omgeving, je totaal niet in kunt/wilt leven in mensen, onder een steen leeft, akelig arrogant bent. Kies maar, ik weet niet wat het is, ik ken je verder niet.

Is Wilders op het bovenstaande het antwoord? Zeker niet op alles. Brengt hij op bovenstaande punten een geluid dat dichterbij de refo-gezindte ligt? Ja, dat denk ik wel.
Je kunt beter zeggen: weinig tot niets.
Je hebt het over niet in staat tot spiegelen. Maar ik vind de onkritische houding op de PVV en dhr. Widers net zo goed verbazingwekkend. Wat is precies het antwoord van Wilder op al jouw punten (waar ik er best een aantal van kan meemaken) waar je zo gelukkig mee lijkt te zijn?
Ik heb niet op Wilders gestemd en zal er ook nooit op stemmen. Ik geef aan dat ik denk dat Wilders op de bovenstaande zaken beter aanvoelt wat er leeft bij mensen en minder doorduwt.
En ik vind de houding tov Israël, wat, ondanks haar vele fouten, een speciale plaats bij God heeft, van Wilders vele malen beter dan de afschuwelijke linkse demonstraties.
Als die laatste hier wel verdedigd wordt, vind ik dat schokkend.

Overigens is 'je hebt het over niet in staat tot spiegelen, maar ik vind...' weer zo een debattruc om antwoorden te ontwijken.
Profesto

Bericht door Profesto »

DDD schreef: 25 nov 2023, 11:44 Ik mis nog het commentaar van het RD in deze kwestie:

https://www.rd.nl/artikel/1043047-een-c ... an-wilders
Wacht even, zegt een andere christen, die een wat beter geheugen heeft: is de regie over ons land in veilige handen bij een politicus die de Tweede Kamer een „nepparlement” noemt, Nederland „corrupt” vindt, de rechtsstaat als „failliet” beschouwt en zich „niks” van een uitspraak van de Hoge Raad wil aantrekken? Die geen ruimte bood aan ambtenaren met gewetensbezwaren tegen het homohuwelijk? Die medeparlementariërs „knettergek”, „heks” of „incompetente zwakkeling” noemt? Die hoofddoekjes betitelt als „kopvodden”, satelliet-tv’s als „heimweeschotels” en moeite heeft met vrouwen op het strand omdat ze netjes aangekleed zijn?
Dit dus.
En die, opportunistisch als hij is, meegaat in de hetze tegen lhbti personen, tegen 'woke' etcetera.
Het is doortrapt, maar degenen die al opgehitst zijn tegen andere bevolkingsgroepen zien het niet.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Profesto schreef: 25 nov 2023, 11:57
DDD schreef: 25 nov 2023, 11:44 Ik mis nog het commentaar van het RD in deze kwestie:

Wacht even, zegt een andere christen, die een wat beter geheugen heeft: is de regie over ons land in veilige handen bij een politicus die de Tweede Kamer een „nepparlement” noemt, Nederland „corrupt” vindt, de rechtsstaat als „failliet” beschouwt en zich „niks” van een uitspraak van de Hoge Raad wil aantrekken? Die geen ruimte bood aan ambtenaren met gewetensbezwaren tegen het homohuwelijk? Die medeparlementariërs „knettergek”, „heks” of „incompetente zwakkeling” noemt? Die hoofddoekjes betitelt als „kopvodden”, satelliet-tv’s als „heimweeschotels” en moeite heeft met vrouwen op het strand omdat ze netjes aangekleed zijn?
Dit dus.
En die, opportunistisch als hij is, meegaat in de hetze tegen lhbti personen, tegen 'woke' etcetera.
Het is doortrapt, maar degenen die al opgehitst zijn tegen andere bevolkingsgroepen zien het niet.
De hetze tegen lhbti en woke? De hetze? Het tegengeluid op het gedram? Van mensen die het gewoon beu zijn en denken 'wees gewoon l, of h, of b of allebei. Maar hou op met continu aan mij op te leggen wat ik ervan moet vinden'. Welke bevolkingsgroep zou de grootste tegenstander van, vooral, de h uit lhbti zijn?
Ik vermoed dat die zomaar uit het kamp kunnen komen van degenen die jodenhaat momenteel op heldere wijze aan de dag leggen. Wonderlijk waar 2 groepen die totaal niets gemeen hebben elkaar kunnen vinden.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 25 nov 2023, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Framboos

Bericht door Framboos »

Profesto schreef: 25 nov 2023, 11:33

Verder schets je precies waar mijn verbazing zit: dat men zich laat ophitsen. Dat men zich laat gebruiken door Wilders om zijn haatagenda uit te voeren. Ik snap niet dat je dat als oplossing ziet voor je problemen.

In mijn ogen gaat het veel te ver dat een kwart van de kiezers hier afgeschilderd wordt als slachtoffer van Wilders. De meesten hebben met hun volle bewustzijn gekozen voor een andere politiek. Een politiek die, hopelijk, wel luistert of in de gaten heeft wat er in de samenleving leeft.
Maar in plaats van te bezinnen waar het fout ging, roepen de gevestigde partijen om het hardst hoe afschuwelijk de winst van de pvv is en dat het een klap in het gezicht van de democratie is. Dat irriteert mij mateloos: de democratie heeft juist afgelopen woensdag gesproken! En nee, ik ben geen fan van Wilders, heb ook niet op hem gestemt.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Zeeuw schreef: 25 nov 2023, 12:00 Wonderlijk waar 2 groepen die totaal niets gemeen hebben elkaar kunnen vinden.
Inderdaad. Soort gedachte: de vijand van mijn vijand is mijn vriend.
- Niet meer zo actief -
parsifal

Bericht door parsifal »

Het grootste probleem voor de democratie is denk ik dat zoveel kiezers zo laat nog van keuze veranderen en verkiezingen een week eerder of later een totaal andere uitslag hadden kunnen geven. Dan is het wel de vraag of de volksvertegenwoordiging echt een volksvertegenwoordiging is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Profesto

Bericht door Profesto »

Zeeuw schreef: 25 nov 2023, 12:00

Dit dus.
De hetze tegen lhbti en woke? De hetze? Het tegengeluid op het gedram? Van mensen die het gewoon beu zijn en denken 'wees gewoon l, of h, of b of allebei. Maar hou op met continu aan mij op te leggen wat ik ervan moet vinden'. Welke bevolkingsgroep zou de grootste tegenstander van, vooral, de h uit lhbti zijn?
Ik vermoed dat die zomaar uit het kamp kunnen komen van degenen die jodenhaat momenteel op heldere wijze aan de dag leggen. Wonderlijk waar 2 groepen die totaal niets gemeen hebben elkaar kunnen vinden.
De hetze inderdaad. Als je maar vaak genoeg roept dat je 'iets opgelegd krijgt' of dat het 'door de strot geduwd wordt' blijft dat steeds beter beklijven. Heel triest, want volgens mij is dat helemaal niet aan de hand. Dat maakt (extreem)rechts er vooral van.

Wat je aanstipt over Marokkanen is precies waar Wilders sluw op inspeelt. Eerst roepen dat Marokkanen antihomo zijn en zeggen dat je voor deze groep staat, maar als het electoraal uitkomt zelf tegen lhbti-ers ageren.
En ja, er is een probleem met homohaat uit die groep, maar dat betekent niet dat de haat ook niet elders vandaan kan komen. Waarvan akte.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Profesto schreef: 25 nov 2023, 12:41

Dit dus.
De hetze inderdaad. Als je maar vaak genoeg roept dat je 'iets opgelegd krijgt' of dat het 'door de strot geduwd wordt' blijft dat steeds beter beklijven. Heel triest, want volgens mij is dat helemaal niet aan de hand. Dat maakt (extreem)rechts er vooral van.

Wat je aanstipt over Marokkanen is precies waar Wilders sluw op inspeelt. Eerst roepen dat Marokkanen antihomo zijn en zeggen dat je voor deze groep staat, maar als het electoraal uitkomt zelf tegen lhbti-ers ageren.
En ja, er is een probleem met homohaat uit die groep, maar dat betekent niet dat de haat ook niet elders vandaan kan komen. Waarvan akte.
De eerste zin is duidelijk door vele honderdduizenden kiezers anders beoordeeld. En het gaat helemaal niet alleen over woke. Het gaat over de woningmarkt, over gestegen kosten van levensonderhoud, over gedoe met boeren, overdreven klimaatdoelstellingen (maar ach, ik ga mezelf herhalen en harde linkse hoofden ketsen vooral argumenten af heb ik weer eens gemerkt) etc. Het hele plaatje is de afgelopen jaren zo scheefgetrokken dat men het over een andere boeg wil.
Je 2e zin is een zeldzaam zwaktebod om maar niet eerlijk hoeven te zijn over de waarheid. Grappig om bij een ander vooral te duwen op een punt waar je het niet mee eens bent en dan zelf zo een ontwijkende beweging te maken.
Ik heb overigens nog niets over Israël gelezen. Is het moeilijk toe te geven dat de door jou blijkbaar gewaarde partijen zo zwaar anti-Israël zijn?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef: 25 nov 2023, 12:19 Het grootste probleem voor de democratie is denk ik dat zoveel kiezers zo laat nog van keuze veranderen en verkiezingen een week eerder of later een totaal andere uitslag hadden kunnen geven. Dan is het wel de vraag of de volksvertegenwoordiging echt een volksvertegenwoordiging is.
Ja, natuurlijk is het dat. Juist door die fluïde keuze. Het is overigens voor mij wel een rechtvaardiging van mijn standpunt om tegen referenda te zijn.
Psalm

Bericht door Psalm »

HersteldHervormd schreef: 25 nov 2023, 11:14 De VVD heeft een gok genomen om het kabinet te laten vallen op migratie. Daarmee heeft ze de PVV sterker gemaakt. Niet zozeer dat extreem veel eigen stemmers overgelopen zijn naar de PVV, maar wel stemmers van BBB, SP, JA21, FVD etc.

Dat ze nu terugdeinst is enigszins opmerkelijk. De PVV kan het ook met NSC gaan doen namelijk. CDA, SP, BBB erbij en bijvoorbeeld SGP en dan ben je er volgens mij ook. Ik denk echter dat Yesilgoz toch wel weer terugkrabbelt en gewoon in een kabinet mee gaat doen. Het is ook raar dat de VVD jarenlang met een D66 kan regeren maar een PVV, met een constructieve houding, krijgt nu al een deksel op de neus. Voordat er überhaupt nog onderhandelt is. En dan te bedenken denkt dat er tijdens de campagne al best wat geflirt is over een weer...

Het is eigenlijk zeer opmerkelijk maar alleszins zeer interessant.
Zeker. Maar Wilders is ook niet op zijn achterhoofd gevallen. Hij wil graag regeren, maar uit dat ook goed. Hij wil zich aanpassen op bepaalde punten en komt nu heel hoffelijk over richting de andere partijen. Tegenover de VVD is dat heel slim. Ongeveer 80% van de VVD kiezers vindt dat ze gewoon moeten regeren met de PVV. Dus als de VVD niet wil regeren zullen ze daar echt wel op afgerekend worden door de achterban. Waarschijnlijk is de uitstroom van VVD kiezers naar PVV niet te voorkomen. Wilders gaat dat natuurlijk helemaal uitbuiten dat hij wel wil regeren, maar de VVD niet. Dat weet Yeşilgöz ook. Dus ik denk dat terugtrekkende beweging van VVD meer een onderhandelingsstrategie is.
Profesto

Bericht door Profesto »

Zeeuw schreef: 25 nov 2023, 12:45
Dit dus.

De eerste zin is duidelijk door vele honderdduizenden kiezers anders beoordeeld. En het gaat helemaal niet alleen over woke. Het gaat over de woningmarkt, over gestegen kosten van levensonderhoud, over gedoe met boeren, overdreven klimaatdoelstellingen (maar ach, ik ga mezelf herhalen en harde linkse hoofden ketsen vooral argumenten af heb ik weer eens gemerkt) etc. Het hele plaatje is de afgelopen jaren zo scheefgetrokken dat men het over een andere boeg wil.
Je 2e zin is een zeldzaam zwaktebod om maar niet eerlijk hoeven te zijn over de waarheid. Grappig om bij een ander vooral te duwen op een punt waar je het niet mee eens bent en dan zelf zo een ontwijkende beweging te maken.
Ik heb overigens nog niets over Israël gelezen. Is het moeilijk toe te geven dat de door jou blijkbaar gewaarde partijen zo zwaar anti-Israël zijn?
Dit wordt een beetje onaangenaam zo en ik heb er geen zin meer in om me te moeten verdedigen tegen dingen die ik niet zeg, dingen die ik niet vind en tegen onwaarheden.
Profesto

Bericht door Profesto »

Zeeuw schreef: 25 nov 2023, 12:47
parsifal schreef: 25 nov 2023, 12:19 Het grootste probleem voor de democratie is denk ik dat zoveel kiezers zo laat nog van keuze veranderen en verkiezingen een week eerder of later een totaal andere uitslag hadden kunnen geven. Dan is het wel de vraag of de volksvertegenwoordiging echt een volksvertegenwoordiging is.
Ja, natuurlijk is het dat. Juist door die fluïde keuze. Het is overigens voor mij wel een rechtvaardiging van mijn standpunt om tegen referenda te zijn.
Eindelijk een punt waarover we het eens zijn. Ik ben ook hartgrondig tegenstander van referenda.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Profesto schreef: 25 nov 2023, 12:55
Zeeuw schreef: 25 nov 2023, 12:45
Zeeuw schreef: 25 nov 2023, 12:00 De hetze tegen lhbti en woke? De hetze? Het tegengeluid op het gedram? Van mensen die het gewoon beu zijn en denken 'wees gewoon l, of h, of b of allebei. Maar hou op met continu aan mij op te leggen wat ik ervan moet vinden'. Welke bevolkingsgroep zou de grootste tegenstander van, vooral, de h uit lhbti zijn?

Dit wordt een beetje onaangenaam zo en ik heb er geen zin meer in om me te moeten verdedigen tegen dingen die ik niet zeg, dingen die ik niet vind en tegen onwaarheden.
Mooi, de volgende ontwijkende beweging. Je gaat nergens in op de door mij duidelijk aangegeven redenen waarom veel mensen deze keuze hebben gemaakt. Herkenbaar slap gedrag. Ik ga lekker sporten. ::bye
Plaats reactie