Kleine ergernissen
Re: Kleine ergernissen [editie najaar 2023]
Kinderen krijgen voor 'het koninkrijk' zou toch ons grote verlangen moeten zijn. Niet minder kinderen om de 'aarde te redden'
Ontslaat gezinnen niet van de plicht om rentmeester te zijn wb Gods schepping.
Maar ik denk als je het krijgen van kinderen ziet zoals Gods Woord daarover schrijft je ook zorgvuldig met Zijn schepping zal omgaan. En ik geloof niet dat minder kinderen 'beter' is voor de schepping.
Zijn we niet aardser gericht dan we denken?
Maar ik denk als je het krijgen van kinderen ziet zoals Gods Woord daarover schrijft je ook zorgvuldig met Zijn schepping zal omgaan. En ik geloof niet dat minder kinderen 'beter' is voor de schepping.
Dit is exact mijn punt! Als de Schrift zegt dat kinderen een zegen zijn kan het gewoon niet zo zijn dat kinderen op zichzelf klimaatonvriendelijk zijn. En deze notie dient m.i. uitgangspunt te zijn op dit forum.helma schreef: ↑16 nov 2023, 15:56 Kinderen krijgen voor 'het koninkrijk' zou toch ons grote verlangen moeten zijn. Niet minder kinderen om de 'aarde te redden'
De klimaatonvriendelijkheid was helemaal het punt niet.
Ik noemde de overbevolking van de Gazastrook als een probleem waarvoor de westerse wereld in het algemeen en ik in het bijzonder niet verantwoordelijk is/ben.
Maar verder vind ik dat er weinig logica zit in de redenering. Natuurlijk is overbevolking wel een belangrijke oorzaak van milieuproblematiek. Alleen is dat probleem in Nederland niet zozeer aan de orde. Hier is vooral de anticonceptie slecht voor het milieu.
Ik noemde de overbevolking van de Gazastrook als een probleem waarvoor de westerse wereld in het algemeen en ik in het bijzonder niet verantwoordelijk is/ben.
Maar verder vind ik dat er weinig logica zit in de redenering. Natuurlijk is overbevolking wel een belangrijke oorzaak van milieuproblematiek. Alleen is dat probleem in Nederland niet zozeer aan de orde. Hier is vooral de anticonceptie slecht voor het milieu.
Weet je wat het is, Wim, op zich denk ik dat er een heel aardig en repectvol debat gevoerd zou kunnen worden. De bijdrage van helma bijvoorbeeld vind ik zeer interessant (over het rentmeesterschap) en waardevol, en het zou vanuit mijn persoonlijk oogpunt leerzaam zijn om dit eens uit te diepen en met elkaar van gedachten te wisselen, en van elkaar te leren. Wetenschap naast Bijbel; verschillende meningen en inzichten, en allemaal in een eigen topic, uiteraard.
Maar dan zeg je dit.
Maar dan zeg je dit.
Dit taalgebruik vind ik onnodig, niet constructief, en ook niet respectvol. Ik ga graag in gesprek, maar niet op deze manier.
Jij hebt hierin gelijk.
Waarom daalt het gemiddeld aantal kinderen, ook in refo kringen, dan zo sterk? Wordt het toch minder als zegen ervaren en meer als last? Kijk daarvoor naar de vragenrubriek op refoweb. Bijna wekelijks wanhopige moeders die hun kinderen niet als zegen ervaren.Wim Anker schreef: ↑16 nov 2023, 16:03Dit is exact mijn punt! Als de Schrift zegt dat kinderen een zegen zijn kan het gewoon niet zo zijn dat kinderen op zichzelf klimaatonvriendelijk zijn. En deze notie dient m.i. uitgangspunt te zijn op dit forum.helma schreef: ↑16 nov 2023, 15:56 Kinderen krijgen voor 'het koninkrijk' zou toch ons grote verlangen moeten zijn. Niet minder kinderen om de 'aarde te redden'
Goede vragen Merel, een conclusie, de tijdgeest gaat hen, jou en mij niet voorbij. Los ervan, ik heb altijd moeite gehad met mensen die hun problemen op willen bespreken.merel schreef: ↑16 nov 2023, 16:48 Jij hebt hierin gelijk.
Waarom daalt het gemiddeld aantal kinderen, ook in refo kringen, dan zo sterk? Wordt het toch minder als zegen ervaren en meer als last? Kijk daarvoor naar de vragenrubriek op refoweb. Bijna wekelijks wanhopige moeders die hun kinderen niet als zegen ervaren.Wim Anker schreef: ↑16 nov 2023, 16:03Dit is exact mijn punt! Als de Schrift zegt dat kinderen een zegen zijn kan het gewoon niet zo zijn dat kinderen op zichzelf klimaatonvriendelijk zijn. En deze notie dient m.i. uitgangspunt te zijn op dit forum.helma schreef: ↑16 nov 2023, 15:56 Kinderen krijgen voor 'het koninkrijk' zou toch ons grote verlangen moeten zijn. Niet minder kinderen om de 'aarde te redden'
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Tjonge.pierre27 schreef: ↑16 nov 2023, 15:48 Ik kom uit een gezin van 16 kids. En of wij klimaatvriendelijk waren. Mijn ouders waren alleen geen goed verdienenden carriere-tijgers die niet in de situatie waren om een soort klimaat-agenda uit de koker van een willekeurige progessieve partij ook over de refo-gezindte uit te willen rollen.
De volgende tekst wordt vaak aangehaald om veel kinderen te krijgen:
"En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de aarde en onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht en over al de dieren die over de aarde kruipen!" (Gen. 1:28).
De vraag is of je deze niet uit z'n verband trekt door deze tekst meteen op onze situatie toe passen.
"En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de aarde en onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht en over al de dieren die over de aarde kruipen!" (Gen. 1:28).
De vraag is of je deze niet uit z'n verband trekt door deze tekst meteen op onze situatie toe passen.
Laatst gewijzigd door Psalm op 16 nov 2023, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vind dat best een heftige uitspraak Helma. Ik durf er niet vanuit te gaan dat al mijn kinderen kinderen van God mogen worden. Dat is ongetwijfeld mijn ongeloof, maar het 'hoe meer kinderen, hoe meer kinderen voor Zijn koninkrijk' vind ik nogal wat.helma schreef: ↑16 nov 2023, 15:56 Kinderen krijgen voor 'het koninkrijk' zou toch ons grote verlangen moeten zijn. Niet minder kinderen om de 'aarde te redden'
-
Dat zegt ze ook niet heZeeuw schreef: ↑16 nov 2023, 18:48Ik vind dat best een heftige uitspraak Helma. Ik durf er niet vanuit te gaan dat al mijn kinderen kinderen van God mogen worden. Dat is ongetwijfeld mijn ongeloof, maar het 'hoe meer kinderen, hoe meer kinderen voor Zijn koninkrijk' vind ik nogal wat.helma schreef: ↑16 nov 2023, 15:56 Kinderen krijgen voor 'het koninkrijk' zou toch ons grote verlangen moeten zijn. Niet minder kinderen om de 'aarde te redden'

Je leest niet goed.Geytenbeekje schreef: ↑16 nov 2023, 20:35Dat zegt ze ook niet heZeeuw schreef: ↑16 nov 2023, 18:48Ik vind dat best een heftige uitspraak Helma. Ik durf er niet vanuit te gaan dat al mijn kinderen kinderen van God mogen worden. Dat is ongetwijfeld mijn ongeloof, maar het 'hoe meer kinderen, hoe meer kinderen voor Zijn koninkrijk' vind ik nogal wat.helma schreef: ↑16 nov 2023, 15:56 Kinderen krijgen voor 'het koninkrijk' zou toch ons grote verlangen moeten zijn. Niet minder kinderen om de 'aarde te redden'
Zijn we niet aardser gericht dan we denken?Verlangen is anders dan dat je gelooft dat het zo zal wezen
Zo zei ze dat toch niet? Ze zet het verlangen naar uitbreiding van Gods Koninkrijk tegenover de angst over het voortbestaan v/d aarde.Zeeuw schreef: ↑16 nov 2023, 18:48Ik vind dat best een heftige uitspraak Helma. Ik durf er niet vanuit te gaan dat al mijn kinderen kinderen van God mogen worden. Dat is ongetwijfeld mijn ongeloof, maar het 'hoe meer kinderen, hoe meer kinderen voor Zijn koninkrijk' vind ik nogal wat.helma schreef: ↑16 nov 2023, 15:56 Kinderen krijgen voor 'het koninkrijk' zou toch ons grote verlangen moeten zijn. Niet minder kinderen om de 'aarde te redden'
Ik kan wel met je opvatting meevoelen trouwens. Leven, trouwen, een gezin stichten, kinderen krijgen: het vraagt misschien wel meer dan ooit geloof, voor d' uitkomst blind.
helma in een ander topic schreef ooit -en vindt nog steeds hezelfde
-
"Wat ik hier eigenlijk mis is het verlangen wat de Puriteinen hadden; om kinderen te krijgen tot Gods eer.
Zij zagen elk kind wat ze kregen als een kind wat bestemd zou zijn voor het koninkrijk van God; en daar was de opvoeding ook helemaal op gericht. Het gezin was een kweekplaats. Voor de puriteinen was het gezin de hoeksteen van kerk en samenleving. Ook hun huwelijk was gericht op de opbouw van Gods Koninkrijk.
Ik heb daar een keer een lezing van Dr Beeke over gehoord en ik ben bang dat we dat helemaal zijn kwijtgeraakt. Elk kind wat geboren werd zagen zij als een zegen. Omdat ze ook dat kind aan de Heere zouden kunnen teruggeven.
De kinderen werden voorbereid op een leven als gelovige christenen in de maatschappij. En de dochters werden voorbereid op een taak als gelovige vrouw en moeder. Daar werd veel aandacht aan besteed. De huisgodsdienst werd serieus genomen."
Ik denk, met @Job, dat kinderen krijgen inderdaad een geloofskwestie is. Het geloof van bijvoorbeeld moeder Jochebed.
En met @Zeeuw worstel ik daar ook mee...al mijn kinderen hebben een ziel voor de eeuwigheid. Ik heb geen 'garantie' dat al mijn kinderen zalig worden. Maar ik heb wel 'krediet' op God.
Tot de vader van de maanzieke knaap zegt Jezus: breng hem bij Mij.
En dat geldt ál onze kinderen. Laat de kinderen tot Mij komen.
Ik heb geen verwachting van mezelf als moeder. Geen verwachting van mijn kinderen zelf. Maar wél van de gewilligheid van de Zaligmaker. Wél van de trouw van Gods verbond. En zeker de geschiedenis van de verbondssluiting met Abraham uit Genesis 15 is voor mij een pleitgrond. Niets te verwachten van Abraham zelf. Van zijn inspanningen. Van zijn kant van het verbond. Maar de Heere gaat Zelf tussen de stukken door. Hij neemt alle verbondsplichtingen op Zich. En Hij zegt het bij monde van Ezechiël: Ik doe het niet om Uwentwil, maar om Mijns groten Naams wil. Hij neemt redenen uit Zichzelf. En daarom heb ik tóch hoop.
Maar ik laat het aan Hem over. Ik vertrouw ze aan Hem toe. En zeg met de vader van de maanzieke knaap:
ik geloof...maar kom mijn ongelovigheid te hulp.
En ook al loop ik dan, voor mijn gevoel, met de moeder in Naïn achter de doodsbaar aan; dan mag ik zien op de bewogenheid van Christus. Hij hoefde alleen maar de baar aan te raken en het kind werd levend.
Daar klamp ik me aan vast voor al onze kinderen die Hij ons heeft gegeven.

"Wat ik hier eigenlijk mis is het verlangen wat de Puriteinen hadden; om kinderen te krijgen tot Gods eer.
Zij zagen elk kind wat ze kregen als een kind wat bestemd zou zijn voor het koninkrijk van God; en daar was de opvoeding ook helemaal op gericht. Het gezin was een kweekplaats. Voor de puriteinen was het gezin de hoeksteen van kerk en samenleving. Ook hun huwelijk was gericht op de opbouw van Gods Koninkrijk.
Ik heb daar een keer een lezing van Dr Beeke over gehoord en ik ben bang dat we dat helemaal zijn kwijtgeraakt. Elk kind wat geboren werd zagen zij als een zegen. Omdat ze ook dat kind aan de Heere zouden kunnen teruggeven.
De kinderen werden voorbereid op een leven als gelovige christenen in de maatschappij. En de dochters werden voorbereid op een taak als gelovige vrouw en moeder. Daar werd veel aandacht aan besteed. De huisgodsdienst werd serieus genomen."
Ik denk, met @Job, dat kinderen krijgen inderdaad een geloofskwestie is. Het geloof van bijvoorbeeld moeder Jochebed.
En met @Zeeuw worstel ik daar ook mee...al mijn kinderen hebben een ziel voor de eeuwigheid. Ik heb geen 'garantie' dat al mijn kinderen zalig worden. Maar ik heb wel 'krediet' op God.
Tot de vader van de maanzieke knaap zegt Jezus: breng hem bij Mij.
En dat geldt ál onze kinderen. Laat de kinderen tot Mij komen.
Ik heb geen verwachting van mezelf als moeder. Geen verwachting van mijn kinderen zelf. Maar wél van de gewilligheid van de Zaligmaker. Wél van de trouw van Gods verbond. En zeker de geschiedenis van de verbondssluiting met Abraham uit Genesis 15 is voor mij een pleitgrond. Niets te verwachten van Abraham zelf. Van zijn inspanningen. Van zijn kant van het verbond. Maar de Heere gaat Zelf tussen de stukken door. Hij neemt alle verbondsplichtingen op Zich. En Hij zegt het bij monde van Ezechiël: Ik doe het niet om Uwentwil, maar om Mijns groten Naams wil. Hij neemt redenen uit Zichzelf. En daarom heb ik tóch hoop.
Maar ik laat het aan Hem over. Ik vertrouw ze aan Hem toe. En zeg met de vader van de maanzieke knaap:
ik geloof...maar kom mijn ongelovigheid te hulp.
En ook al loop ik dan, voor mijn gevoel, met de moeder in Naïn achter de doodsbaar aan; dan mag ik zien op de bewogenheid van Christus. Hij hoefde alleen maar de baar aan te raken en het kind werd levend.
Daar klamp ik me aan vast voor al onze kinderen die Hij ons heeft gegeven.
Ik begrijp alleen de stap naar 'zoveel mogelijk' niet. Verder kan ik het helemaal volgen. Maar het is volkomen duidelijk dat Nederland in twee generaties uit zijn voegen zou barsten als elk stel vijf kinderen kreeg, of tien. Als de opdracht is om een emmer te vullen, dan is de opdracht niet om hem voor altijd te laten overstromen.
Als de opdracht is om de aarde te vullen, dan is de opdracht niet om de aarde zeven maal boven zijn draagkracht te belasten.
Als de opdracht is om de aarde te vullen, dan is de opdracht niet om de aarde zeven maal boven zijn draagkracht te belasten.
Ik heb niets gezegd over zoveel mogelijk kinderen. Maar ik geloof niet dat geboortebeperking om 'de aarde te redden' een Bijbels uitgangspunt is.