Kleine ergernissen

DDD

Re: Kleine ergernissen [editie najaar 2023]

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef: 14 nov 2023, 12:19
DDD schreef: 14 nov 2023, 12:07 Dit is wel een beetje onnozel hoor.

Ik reis vaak met de trein. Er zijn weinig hoogleraren die niet met de trein reizen, vermoed ik. Dat heeft met plebs niets te maken.

De laatste week heb ik wat vaker auto gereden, en ik krijg mijn werk gewoon niet af omdat ik de hele tijd in de file sta of althans niks anders kan doen dan sturen en bellen. Ook niet een heel intelligente bezigheid.
Zie je wel dat je helemaal niet van plan bent in te leveren? ff (lijkt) iets niet te lukken (of kost wat meer moeite) en hop... de "naaste" stikt maar even.... Zelfs als daar het werk niet van af komt en ander geklaag. Rij gewoon niet!

En het leuke van roepen "meer met de trein, minder met de auto" wordt verkocht als een offer maar is het uiteraard! niet... Gratis een goed gevoel, das dubbel zo fijn!
Je hebt geen idee wat ik allemaal inlever voor andere mensen. Dat doet er ook niet toe. Het gaat mij om jouw manier van redeneren en de argumenten daarbij. Die kloppen niet. Natuurlijk is het heerlijk om met de trein te reizen. En het is ook beter voor het milieu. Er zijn ook dingen die minder fijn zijn die ik doe. Ik reageerde nu in ieder geval op jouw negatieve kwalificatie van de trein. Die klopt gewoon niet.

En inderdaad zou ik ook helemaal verregend kunnen aankomen, maar in sommige gevallen zou ik mensen daar ook mee benadelen. Dat kan ik gewoon niet maken.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 14 nov 2023, 12:47
Wim Anker schreef: 14 nov 2023, 12:19
DDD schreef: 14 nov 2023, 12:07 Dit is wel een beetje onnozel hoor.

Ik reis vaak met de trein. Er zijn weinig hoogleraren die niet met de trein reizen, vermoed ik. Dat heeft met plebs niets te maken.

De laatste week heb ik wat vaker auto gereden, en ik krijg mijn werk gewoon niet af omdat ik de hele tijd in de file sta of althans niks anders kan doen dan sturen en bellen. Ook niet een heel intelligente bezigheid.
Zie je wel dat je helemaal niet van plan bent in te leveren? ff (lijkt) iets niet te lukken (of kost wat meer moeite) en hop... de "naaste" stikt maar even.... Zelfs als daar het werk niet van af komt en ander geklaag. Rij gewoon niet!

En het leuke van roepen "meer met de trein, minder met de auto" wordt verkocht als een offer maar is het uiteraard! niet... Gratis een goed gevoel, das dubbel zo fijn!
Je hebt geen idee wat ik allemaal inlever voor andere mensen. Dat doet er ook niet toe. Het gaat mij om jouw manier van redeneren en de argumenten daarbij. Die kloppen niet. Natuurlijk is het heerlijk om met de trein te reizen. En het is ook beter voor het milieu. Er zijn ook dingen die minder fijn zijn die ik doe. Ik reageerde nu in ieder geval op jouw negatieve kwalificatie van de trein. Die klopt gewoon niet.

En inderdaad zou ik ook helemaal verregend kunnen aankomen, maar in sommige gevallen zou ik mensen daar ook mee benadelen. Dat kan ik gewoon niet maken.
De meeste hoogleraren zitten volgens mij wel 1e klas....
In de trein regent het toch niet?

En wat je verder allemaal doet en inlevert doet er hier niet toe. Voor milieu en klimaat bar weinig iig, daar hebben we het over.

En mijn argumentatie klopt verder wel, ik heb alleen geen zin om over dergelijke details door te babbelen, het leidt af van de kern.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 14 nov 2023, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

In de trein regent het niet, maar als je daarna nog 20 of 30 kilometer moet fietsen, word je natuurlijk wel flink nat. En niet in alle situaties is dat voldoende representatief.

Zo simpel is dat. En het reizen met de eerste klas verandert daar helemaal niets aan.

Los daarvan vinden de meeste deskundigen dat het wél beter is voor het milieu om met de trein te reizen. Ik heb daarom het idee dat je een beetje nepnieuws aan het verspreiden bent. :)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 14 nov 2023, 13:17 In de trein regent het niet, maar als je daarna nog 20 of 30 kilometer moet fietsen, word je natuurlijk wel flink nat. En niet in alle situaties is dat voldoende representatief.
Tja, er is meer dan de trein. Bus, (trein)taxi. Er zijn niet veel plekken in NL waar 20 a 30 km overblijft naast openbaar vervoer. Daarnaast, koffertje mee en omkleden kan ook. (Is heel hip, doen vele fietsers.....).
Prima om die keuzes niet te maken, maar zwam dan niet over "inleveren voor klimaat".
DDD schreef:Zo simpel is dat. En het reizen met de eerste klas verandert daar helemaal niets aan.
Reizen met 1e klas is in ieder geval minimaal 2x zo klimaat onvriendelijk als reizen met de 2e klas.... Snappie dat?
DDD schreef:Los daarvan vinden de meeste deskundigen dat het wél beter is voor het milieu om met de trein te reizen. Ik heb daarom het idee dat je een beetje nepnieuws aan het verspreiden bent. :)
Als de auto opgeruimd zou worden zeker. Als de auto een alternatief blijft (je verkoopt 'em niet) denk ik dat het per saldo helemaal niet beter is (voor milieu en klimaat). Dan is het effect negatief. Dan betekent het alleen maar meer leegstand, meer spullen, meer "doordraai". Als jij in de auto stapt is de plek in de trein leeg....., als je met de trein gaat beslaat de auto onnuttelijk de aarde.
En inleveren betekent echt niet "meer alternatieven, meer keuze mogelijkheden" voor de burger.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Wim, wat zou wel nuttig zijn om te doen als je klimaatvriendelijk wilt leven?
MGG

Bericht door MGG »

Zita schreef: 14 nov 2023, 14:01 Wim, wat zou wel nuttig zijn om te doen als je klimaatvriendelijk wilt leven?
Ik zou zeggen;
- Dichtbij je werk wonen of thuiswerken.
- Geen/weinig vlees of zuivel eten.
- Weinig spullen kopen en wat je echt nodig hebt (indien mogelijk) 2e hands kopen.
- Woning goed isoleren en een lagere temperatuur accepteren.

Niet op vakantie gaan.

Het mag mij benieuwen waar Wim aan denkt
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik vind het allemaal erg triviaal. Wie bepaald nu wat duurzaam is? Mijn vrouw wil al vijf jaar een nieuw bankstel. Dan kopen we er eentje die 'duurzaam' is volgens het etiketje of het verkooppraatje van de winkelier. Prima redenering. Maar het is ook heel duurzaam om het huidige bankstel nog een jaar of tien te houden, totdat je er doorheen zakt. Dat is ook heel duurzaam. Wie heeft er nu gelijk?
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef: 14 nov 2023, 14:29 Ik vind het allemaal erg triviaal. Wie bepaald nu wat duurzaam is? Mijn vrouw wil al vijf jaar een nieuw bankstel. Dan kopen we er eentje die 'duurzaam' is volgens het etiketje of het verkooppraatje van de winkelier. Prima redenering. Maar het is ook heel duurzaam om het huidige bankstel nog een jaar of tien te houden, totdat je er doorheen zakt. Dat is ook heel duurzaam. Wie heeft er nu gelijk?
Op beide vragen is het antwoord: Frans Timmermans en Jesse Klaver. Die hebben er verstand van :D
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Wim Anker schreef: 14 nov 2023, 13:30
DDD schreef: 14 nov 2023, 13:17
DDD schreef:Zo simpel is dat. En het reizen met de eerste klas verandert daar helemaal niets aan.
Reizen met 1e klas is in ieder geval minimaal 2x zo klimaat onvriendelijk als reizen met de 2e klas.... Snappie dat?
Deze claim is nieuw voor mij. Waarom is treinen in de 1e klas tweemaal zo klimaatonvriendelijk, Wim? Geldt dit alleen voor kortere afstanden, of ook internationaal bijvoorbeeld?
Herman schreef: 14 nov 2023, 14:29 Ik vind het allemaal erg triviaal. Wie bepaald nu wat duurzaam is? Mijn vrouw wil al vijf jaar een nieuw bankstel. Dan kopen we er eentje die 'duurzaam' is volgens het etiketje of het verkooppraatje van de winkelier. Prima redenering. Maar het is ook heel duurzaam om het huidige bankstel nog een jaar of tien te houden, totdat je er doorheen zakt. Dat is ook heel duurzaam. Wie heeft er nu gelijk?
Je vrouw, natuurlijk!
Profesto

Bericht door Profesto »

Het duurzaamst is natuurlijk je meubilair gebruiken totdat het niet meer te repareren is. Dus ook als je er doorheen zakt is reparatie nog duurzamer.
refo

Bericht door refo »

Profesto schreef: 14 nov 2023, 14:57
Het duurzaamst is natuurlijk je meubilair gebruiken totdat het niet meer te repareren is. Dus ook als je er doorheen zakt is reparatie nog duurzamer.
Waarom een bankstel? Vroeger zaten de mensen rond de tafel onder een olielamp. Dat was pas duurzaam.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

refo schreef: 14 nov 2023, 15:02
Waarom een bankstel? Vroeger zaten de mensen rond de tafel onder een olielamp. Dat was pas duurzaam.
Olie is niet duurzaam.
Profesto

Bericht door Profesto »

refo schreef: 14 nov 2023, 15:02
Ik denk dat we terug moeten naar de plaggenhut.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Edelweiss schreef: 14 nov 2023, 14:55
Wim Anker schreef: 14 nov 2023, 13:30
DDD schreef: 14 nov 2023, 13:17
Deze claim is nieuw voor mij. Waarom is treinen in de 1e klas tweemaal zo klimaatonvriendelijk, Wim? Geldt dit alleen voor kortere afstanden, of ook internationaal bijvoorbeeld?
Een trein rijdt van A naar B. In de tweede klas zitten (staan), per vierkante meter coupe, minimaal 2x zoveel mensen. (gemiddeld genomen meer dan 2x zoveel dan de eerste klas denk ik, maar dat is observatie). Dat maakt voor het energieverbruik van de trein niet uit. En ja, dit kan met allerlei slimmigheid worden gebagatelliseerd of weg worden geredeneerd. Maar het principe blijft staan.
merel

Bericht door merel »

MGG schreef: 14 nov 2023, 14:23
Zita schreef: 14 nov 2023, 14:01 Wim, wat zou wel nuttig zijn om te doen als je klimaatvriendelijk wilt leven?
Ik zou zeggen;
- Dichtbij je werk wonen of thuiswerken.
- Geen/weinig vlees of zuivel eten.
- Weinig spullen kopen en wat je echt nodig hebt (indien mogelijk) 2e hands kopen.
- Woning goed isoleren en een lagere temperatuur accepteren.

Niet op vakantie gaan.

Het mag mij benieuwen waar Wim aan denkt
-Wij zijn in het midden gaan wonen en reizen zoveel mogelijk met OV of werken thuis.
- wij eten inmiddels de helft minder vlees in vergelijking met 5 jaar geleden. Zuivel minderen vind ik lastiger. Wij eten wel seizoensgebonden met zoveel mogelijk streekproducten.
- spullen gebruiken wij totdat het kapot gaat en kijken bij aanschaf op MP of Vinted
- onze woning is nog onvoldoende geïsoleerd. Daarvoor zijn wij aan het sparen.
- vakanties doen wij 1x per jaar en vliegen nooit.
Plaats reactie