Gelezen, gedacht, gehoord...

pierre27

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Psalm schreef: 21 okt 2023, 15:55 Ik vind het ook positief dat hij het boek "Afwachten of verwachten?" van dr. K. van der Zwaag prominent in z'n boekenkast heeft staan ;)
Waarom dit nu positief is weet ik niet maar je zult vast je argumenten ervoor hebben.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
CvdW

Bericht door CvdW »

pierre27 schreef: 21 okt 2023, 23:55
Psalm schreef: 21 okt 2023, 15:55 Ik vind het ook positief dat hij het boek "Afwachten of verwachten?" van dr. K. van der Zwaag prominent in z'n boekenkast heeft staan ;)
Waarom dit nu positief is weet ik niet maar je zult vast je argumenten ervoor hebben.
Pierre, heb je het gelezen?
Psalm

Bericht door Psalm »

Herman schreef: 20 okt 2023, 20:21 Dat zie je daar helemaal niet duidelijk. Je ziet daar dat dominee ds. J. Roos bezwaar maakt tegen een prediking van Christus waar het de Wet verder geen plaats heeft. Dat kun je door heel de brochure lezen. Dus dan moet je dat niet interpreteren als een verachting. Dat vind ik een term met een oordeel en niet een term van een feitelijke weergave.

Overigens is het juist dat de term onvoorwaardelijk in deze brochure niet gebruikt wordt door de prediking van de genade, behoudens in de constructie dat je onvoorwaardelijk mag spreken tegen iemand die zich een verdoemelijk zondaar weet.
Je hebt gelijk dat de term "verachting" een oordeel van mij is. Het is een ferme uitdrukking. Dat moet ik toegeven. Maar ik denk toch dat je het wel zo kunt noemen.

Het lastige aan die brochure is dat er meerdere dingen door elkaar lopen. Je kunt ageren tegen een prediking waarin de wet ontbreekt. Maar je kunt ook ageren tegen een prediking waarbij het evangelie gepredikt wordt aan niet-bekommerde zielen. Dat zijn twee verschillende dingen. Ds. Roos ageert mijn inziens tegen beide soorten. De eerste soort, waarbij de prediking van de wet ontbreekt, ben ik het helemaal mee eens. Hier wordt in de gereformeerde gezindte ook eensgezind over gedacht. Inclusief ds. van den Brink. De tweede soort prediking is een ander verhaal. Hier wordt wel verschillend over gedacht. Het mag duidelijk zijn dat ik het hier niet eens ben met ds. Roos. Het aanbod van genade moet zonder onderscheid gepredikt worden. Dit standpunt betekent niet dat je tegen de prediking van de wet bent. Dit standpunt betekent ook niet dat je vindt dat de wet geen functie heeft in de beleving van Gods volk.
KDD

Bericht door KDD »

ds. L. Vroegindeweij schreef: (...)

Maar toch aan de werkzaamheden, de ontdekking, de bekommering, het verlangen enz. kunnen wij niet zien of deze algemeen dan wel bijzonder zijn. Als dus in iemand de werkingen openbaar komen, die ook wel in de uitverkorenen zijn, moeten we deze mannen en vrouwen, zegt Comrie, niet in de grond slaan en ook niet zeggen: het is bij u zaligmakend werk. Maar wel moeten we aan de bedrukte en benauwde zielen Christus voor ogen houden en het aanbod van 'n volle Jezus op liefdevolle wijze voorstellen. Daarom moeten we ook geen bergen van zwarigheden opwerpen en zeker niet aanzeggen, dat zij met alles wat ze hebben nog wel verloren kunnen gaan. Comrie toornt daar nog al tegen. Hij stelt, dat zo'n wijze van doen de duivel en het ongeloof in de hand werkt. Veel arme zielen worden, door het steil stellen der dingen of vermoord of in de macht van het ongeloof en van de bestrijdingen des duivels gehouden. Men moet het anders doen. Ieder moet goed acht geven op de rechtvaardigmaking buiten ons en in ons. Dat zijn er dus twee. De kleinen zijn dan zij, die wel de rechtvaardigmaking buiten zich bezitten en dus voor eeuwig geborgen zijn, doch het niet weten. Deze kleinmoedigen moeten uitgelokt worden op de voltooiing der dingen te letten. De rechtvaardigmaking immers ontvangt haar andere stuk en voltooiing pas in onze gewetens, als de Heilige Geest het verzekerde vertrouwen in onze harten werkt.

Is het nu niet erg, vraagt Comrie, dat wij zo moeilijk onderscheid kunnen zien tussen de algemene en de bijzondere bewerking door de Heilige Geest, die de Geest van Christus is? Neen, zegt hij, daarover hoeven wij ons niet bijzonder te bedroeven. De tijd zal alles leren. Wij zijn niet tot keurmeesters aangesteld en hebben geen goudschaaltje om ieder te wegen of te wikken. Laten we blij zijn als het evangelie gepredikt wordt.

Moeten we dan het onkruid, dat zo erg op de tarwe lijkt, niet uitplukken? Pas maar op! We zouden wel eens tarwe kunnen uitplukken en onkruid laten staan. Daarom zeiden de ouden in Schotland aangaande ieder, die met zichzelf te doen kreeg: we willen het laten over zomeren en overwinteren.

(...)
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Mooi! Dankjewel
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

KDD schreef: 25 okt 2023, 02:27

Maar toch aan de werkzaamheden, de ontdekking, de bekommering, het verlangen enz. kunnen wij niet zien of deze algemeen dan wel bijzonder zijn. Als dus in iemand de werkingen openbaar komen (...)
Waar komt dit uit?
KDD

Bericht door KDD »

Posthoorn schreef: 25 okt 2023, 09:23
KDD schreef: 25 okt 2023, 02:27

Maar toch aan de werkzaamheden, de ontdekking, de bekommering, het verlangen enz. kunnen wij niet zien of deze algemeen dan wel bijzonder zijn. Als dus in iemand de werkingen openbaar komen (...)
Waar komt dit uit?
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 715236ed78
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

KDD schreef: 25 okt 2023, 12:23
Posthoorn schreef: 25 okt 2023, 09:23 Waar komt dit uit?
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 715236ed78
Oké, dank je wel!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Heel aangrijpend
en heel herkenbaar.
Twee woorden die zo naar voren komen, nadat ik het artikel las in De Saambinder over de zogenaamde Lotgenotendag.
Ik weet niet of er hier mensen zijn die dit ook herkennen? Ik vraag het me soms af, want we hebben hier ook haast zoveel hoofden zoveel zinnen.
Maar toch... dit is zo aangrijpend
En... zo herkenbaar.

Kort citaat: "Aangrijpend voor henzelf, voor hun ouders en ook voor hun omgeving. Voor kerkverlaters is dat inderdaad een hele overstap. Je komt in een heel ander sociaal en cultureel milieu terecht dan waarin je opgegroeid bent. De verhouding tot je familie wordt gecompliceerder. Je krijgt andere vrienden en kennissen. Je stuurt je kinderen naar andere scholen dan waarop jezelf hebt gezeten. Je stemt waarschijnlijk niet meer op de SGP. Door het wegvallen van de kerkgang (tweemaal per zondag) krijg je een heel andere invulling van Gods dag..."
*Einde citaat*

We moeten helaas hier zeggen en beleven, wat ik door bovenstaande twee woorden al zei: Aangrijpend en... herkenbaar.

Het gehele artikel is onder de kop "Lotgenotendag" te lezen in het jongste nummer van De Saambinder. Het is geschreven door de onder ons bekende dr. C.S.L. Janse.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kan je iets meer vertellen over de inhoud van dat artikel? Lotgenoten is een vrij breed begrip.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef: 27 okt 2023, 08:36 Kan je iets meer vertellen over de inhoud van dat artikel? Lotgenoten is een vrij breed begrip.
Op het artikel rust waarschijnlijk copyright? Een samenvatting is moeilijk omdat het hele artikel bijna woord voor woord weergeeft wat de ondervinding is.
Het gaat over mensen die de 'bevindelijke kerken' verlaten, zowel jongeren als ouderen. Hierdoor groeit vervreemding en onze nauwste nabestaanden herkennen ons niet meer doordat, en ik citeer hier: ze in een geheel ander sociaal en cultureel milieu terechtkomen.
Wat "lotgenotendag" hier wil zeggen: het was een bijeenkomst in Nijkerk van kerkverlaters.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 27 okt 2023, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef: 27 okt 2023, 08:41
Tiberius schreef: 27 okt 2023, 08:36 Kan je iets meer vertellen over de inhoud van dat artikel? Lotgenoten is een vrij breed begrip.
Op het artikel rust waarschijnlijk copyright? Een samenvatting is moeilijk omdat het hele artikel bijna woord voor woord weergeeft wat de ondervinding is.
Het gaat over mensen die de 'bevindelijke kerken' verlaten, zowel jongeren als ouderen. Hierdoor groeit vervreemding en onze nauwste nabestaanden herkennen ons niet meer doordat, en ik citeer hier: ze in een geheel ander sociaal en cultureel milieu terechtkomen.
Wat Lotgenotendag is, het was een bijeenkomst in Nijkerk van kerverlaters.
Dank je, dit is voldoende, meer hoef je niet te citeren: nu is duidelijk waarover het gaat.
CvdW

Bericht door CvdW »

Ik hoor wel eens dat er mensen van de kerk af zijn gegaan. Als ik dan doorvraag dan blijkt het dat er mensen van (O)GG naar bijv. HHK zijn gegaan.
Hoe moet je zoiets plaatsen?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef: 27 okt 2023, 08:56 Ik hoor wel eens dat er mensen van de kerk af zijn gegaan. Als ik dan doorvraag dan blijkt het dat er mensen van (O)GG naar bijv. HHK zijn gegaan.
Hoe moet je zoiets plaatsen?
Wat dat betreft hoor ik de diepste redenen nooit. Mijn broer bv. is zeer gesloten, en als motief zegt hij alleen dat hij tegen 'de regeltjes' van GG is. Wat die regeltjes dan inhouden kom je niet te weten maar je voelt het wel: De GG en andere bevindelijke kerken hadden voor hem iets 'beklemmends' wat zijn vrijheid blijkbaar in de weg stonden.

Het eerste wat we merkten was bv dat hij (het was in de jaren 70) een tv wilde. In zo'n geval voel je, dat is wel te begrijpen, vrijer in bv een CGK, een HHK, of een Gereformeerde Bondsgemeente.

Overigens, in de (vrije) OGG hier te plaatse gaan ook vrij regelmatig (rechtse) HHK'er voor. En in de OGGiN hier, gaar ds. gaat ds. Heemskerk ook wel voor.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

https://www.rd.nl/artikel/1039606-een-n ... jn-chinees

Mooi initiatief. Alleen snap ik dan nooit waarin ditzelfde voor de statenvertaling niet mogelijk is door de GBS, maar in het buitenland wel. Dat kan dan toch niet principieel zijn.

Maar goed. De GBS staat het vrij om daar zelf keuzes in te maken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie