Gelezen, gedacht, gehoord...

Simon0612

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Simon0612 »

Herman schreef: 20 okt 2023, 18:35
Simon0612 schreef: 20 okt 2023, 17:28 Het ging me helemaal niet om dat hele artikel. Puur om die ene alinea. Daar doelde ik op. Als hij die niet zou schrijven dan heb je al een hele andere discussie. Maar doordat iedere keer dit soort teksten (als die ene alinea) gezegd en geschreven worden schetst hij een karikatuur van de GGiN. Daarnaast heb ik niets gelezen in de brochure wat recht doet aan jouw eerste alinea van je vorige post.
Ik snap dat het niet om je hele artikel gaat. Ik vraag er aandacht voor dat je een bepaalde alinea wel in het geheel van een discussie moet lezen en niet alleen omdat bepaalde aspecten ongenoegen oproepen.
Mijn alinea is voor velen wel herkenbaar, vooral voor mensen die stuk zijn gelopen op ofwel leerstellige verschillen of pastorale onhandigheid. Ik heb daar in korte tijd drie mensen over gesproken. Natuurlijk is het bij iedereen verschillend en worden zaken ook verschillend opgepakt. Als je van jezelf weinig zelfvertrouwen hebt, dan is het lastig om in een omgeving te functioneren waar de angst om jezelf te bedriegen een leidende gedachte is. Als je voortdurend tegen een kind zegt dat ze niks waard is en niks kan, dan gaat zo iemand dat vanzelf geloven met alle psychologische gevolgen van dien. Dergelijke processen spelen ook rondom de prediking van het Woord. En ja, dan is daar een minderheid (!) gevoelig voor en stapt over naar een ander kerkverband.
Het zou goed zijn dat stuk van de problematiek te erkennen en die mensen op te zoeken en ze met belangstelling te bevragen. Maar helaas is er tegenwoordig sprake van een culturele setting dat we heel makkelijk mensen laten gaan of niet bevragen. Ja, dan kom je ook niets te weten.
Sorry, maar daar kan ik totaal niet in mee. Volgens mij kan ik best iets lezen in de context van een compleet artikel, en ook met begrijpend lezen heb ik geen moeite. Maar deze alinea dient geen enkel doel, ook niet ter ondersteuning van het artikel. Mijn inziens is het puur om tikken uit te delen. En deze discussie heeft ook eerder in het andere topic plaatsgevonden. Ik ken zulke mensen niet, en als we het over dezelfde alinea hebben, is het verschrikkelijk. Dat gezegd wordt dat de predikanten mensen waarschuwt tegen geloven in Christus is niet waar. En daarbij, veel gemeenten lezen preken o.a. van oudvaders. Ken je er een die waarschuwt tegen Christus? Zou men niet het verschil horen? Komen al die mensen die je spreekt uit gemeenten met een predikant?

P.s.: Een trend die ik wel zie en hoor is dat mensen niet meer de noodzaak zien van ontdekt worden aan de zonden, en daar aan te sterven. Het moet makkelijker. Men denkt met het werkverbond zalig te kunnen worden.
‘Doe dat en gij zult leven.’ Of ‘geloof het maar, als je het geloofd ben je gered’.
Psalm

Bericht door Psalm »

Simon0612 schreef: 20 okt 2023, 11:03
Psalm schreef: 17 okt 2023, 23:32 Dat verschijnsel van moe worden treedt vaak op bij mensen die telkens met de waarheid worden geconfronteerd. Ik snap jullie wel dat jullie dat niet zo prettig vinden. Dat je elke keer moet erkennen dat je er naast zit. "Heh, heb ik het wéér verkeerd begrepen", hoor ik jullie verzuchten. Dat lijkt me best lastig. Maar desondanks zou ik toch zijn heldere artikelen willen aanbevelen! :)
Ik moet hier wel om lachen. [knip] Zie dit citaat:
Het tragische in de visie van de GGiN is dat men het hart van het Evangelie, Christus Zelf, uit het oog is verloren. Er wordt niet genodigd tot Christus maar gewaarschuwd voor het geloof in Hem; niet bewogen tot geloof maar tot ongeloof. In plaats dat men de hoorders dwingt om in te komen, worden zij gedwongen buiten te blijven staan. Je krijgt te horen dat je bedrogen wordt als je op de Waarheid gewezen wordt.
Dit is heel simpel te weerleggen. Pak de eerste en beste preek van ds. Roos. Maarja, dit is het stokpaard van ds. van den Brink, een beeld scheppen van de GGiN of daar Christus niet gepredikt wordt. [knip]
Ja, maar je pakt nu één citaat van ds. Roos. Het gaat natuurlijk om de gehele theologie die in de GGiN heerst. Daarnaast kun je een mooi citaat van ds. Roos delen. Maar er kan hier niet sprake zijn van een echt aanbod van genade. Dat is niet naar de theologie van de GGiN. Het klinkt allemaal mooi. Maar voelt de in eigen ogen onbekeerde hoorder de vrijheid om op deze nodiging in te gaan? Ik denk het niet. De hoorders hebben de GGiN-theologie in het achterhoofd. Dat heeft ds. Roos ook. Dat zijn dus precies de kleine lettertjes die ds. Van den Brink bedoelt. Alleen staan deze kleine lettertjes nu niet in het gedeelde citaat, maar zijn ze wel springlevend in het kerkverband.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Psalm schreef: 20 okt 2023, 19:32
Psalm schreef: 17 okt 2023, 23:32 Dat verschijnsel van moe worden treedt vaak op bij mensen die telkens met de waarheid worden geconfronteerd. Ik snap jullie wel dat jullie dat niet zo prettig vinden. Dat je elke keer moet erkennen dat je er naast zit. "Heh, heb ik het wéér verkeerd begrepen", hoor ik jullie verzuchten. Dat lijkt me best lastig. Maar desondanks zou ik toch zijn heldere artikelen willen aanbevelen! :)
Het tragische in de visie van de GGiN is dat men het hart van het Evangelie, Christus Zelf, uit het oog is verloren. Er wordt niet genodigd tot Christus maar gewaarschuwd voor het geloof in Hem; niet bewogen tot geloof maar tot ongeloof. In plaats dat men de hoorders dwingt om in te komen, worden zij gedwongen buiten te blijven staan. Je krijgt te horen dat je bedrogen wordt als je op de Waarheid gewezen wordt.
Dit is heel simpel te weerleggen. Pak de eerste en beste preek van ds. Roos. Maarja, dit is het stokpaard van ds. van den Brink, een beeld scheppen van de GGiN of daar Christus niet gepredikt wordt. [knip]
Ja, maar je pakt nu één citaat van ds. Roos. Het gaat natuurlijk om de gehele theologie die in de GGiN heerst. Daarnaast kun je een mooi citaat van ds. Roos delen. Maar er kan hier niet sprake zijn van een echt aanbod van genade. Dat is niet naar de theologie van de GGiN. Het klinkt allemaal mooi. Maar voelt de in eigen ogen onbekeerde hoorder de vrijheid om op deze nodiging in te gaan? Ik denk het niet. De hoorders hebben de GGiN-theologie in het achterhoofd. Dat heeft ds. Roos ook. Dat zijn dus precies de kleine lettertjes die ds. Van den Brink bedoelt. Alleen staan deze kleine lettertjes nu niet in het gedeelde citaat, maar zijn ze wel springlevend in het kerkverband.
Sorry, ik zou hem niet kennen de GGiN theologie. Het is ook een heel raar verhaal dit. Het wel preken maar niet menen? En de mensen weten dat je het niet meent want ze hebben de GGiN theologie in hun achterhoofd. Het wordt alsmaar gekker. Kun je eens wat voorbeelden geven misschien? Want je weet dat ze springlevend zijn. Dus je kent er vast een hoop.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Psalm schreef: 20 okt 2023, 19:32
Wat jij nu bedoelt met de 'kleine lettertjes' bedoelt ds. G.A. van den Brink er niet mee. Daar begint de verwarring al.
Hartelijke groet,
Evangelist
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Simon0612 schreef: 20 okt 2023, 19:27 Sorry, maar daar kan ik totaal niet in mee. Volgens mij kan ik best iets lezen in de context van een compleet artikel, en ook met begrijpend lezen heb ik geen moeite. Maar deze alinea dient geen enkel doel, ook niet ter ondersteuning van het artikel. Mijn inziens is het puur om tikken uit te delen. En deze discussie heeft ook eerder in het andere topic plaatsgevonden. Ik ken zulke mensen niet, en als we het over dezelfde alinea hebben, is het verschrikkelijk. Dat gezegd wordt dat de predikanten mensen waarschuwt tegen geloven in Christus is niet waar. En daarbij, veel gemeenten lezen preken o.a. van oudvaders. Ken je er een die waarschuwt tegen Christus? Zou men niet het verschil horen? Komen al die mensen die je spreekt uit gemeenten met een predikant?

P.s.: Een trend die ik wel zie en hoor is dat mensen niet meer de noodzaak zien van ontdekt worden aan de zonden, en daar aan te sterven. Het moet makkelijker. Men denkt met het werkverbond zalig te kunnen worden.
‘Doe dat en gij zult leven.’ Of ‘geloof het maar, als je het geloofd ben je gered’.
Je vind dat de hele alinea nergens op slaat. Welnu, in de brochure van ds. Roos staat deze zin:
Ds. J. Roos schreef:Als er ergens geleerd of gepredikt wordt dat een wedergeboren zondaar direct Christus in het Evangelie kent en Hem van harte belijdt, dan wordt u bedrogen.
] In de alinea die jij hier graag besproken hebt, staat deze zin:
.ds G. van den Brink schreef:Je krijgt te horen dat je bedrogen wordt als je op de Waarheid gewezen wordt.
Ik zie een letterlijk teruggrijpen op de brochure. Dat kan je dus niet oplossen door te ontkennen dat het een fundamenteel andere visie is. Je kunt ook niet vluchten in een vijandsbeeld door het te typeren als een karikatuur. Het gaat er dus om of je daar over wilt nadenken, of niet. Heb je die bereidheid niet, dan is het gesprek over. Vind je het wel de moeite waard, dan kunnen we het gesprek vervolgen.
Nogmaals. Ik ben erg ongelukkig met allerlei manieren waarop deze polemiek zich ontvouwt. Dat vergt energie en geduld om een mening te vormen en dat hebben we doorgaans niet. Ook begaan we snel een zonde door een lichtvaardig oordeel. Daar heb ik ook last van. Maar ik zie binnen de breedte van de gereformeerde gezindte mogelijkheden om beide visies recht te doen. Misschien ben ik teveel een idealist, dat zij zo.

Over de PS: ja dat is ook mijn zorg. Maar ik zal niet beweren dat het een trend is.
Psalm

Bericht door Psalm »

Simon0612 schreef: 20 okt 2023, 19:45 Sorry, ik zou hem niet kennen de GGiN theologie. Het is ook een heel raar verhaal dit. Het wel preken maar niet menen? En de mensen weten dat je het niet meent want ze hebben de GGiN theologie in hun achterhoofd. Het wordt alsmaar gekker. Kun je eens wat voorbeelden geven misschien? Want je weet dat ze springlevend zijn. Dus je kent er vast een hoop.
Ik kan je een citaat aanreiken van ds. Roos zelf.
Het is een dwaalleer als verkondigd wordt dat we in Christus moeten geloven met het profane bevel: 'Geloof in Christus, Hij is je gegeven en ligt in jullie schoot!' Zij spreken over Christus alsof het een schoolvriend is, en leren hun hoorders dat zij zich moeten richten op de heiligmaking. Duizenden worden door deze leer verkeerd beïnvloed en bedrogen.
Hier zie je duidelijk de verachting van het aanbod van genade. Dus dat hele mooie citaat dat jij deelde is blijkbaar niet voor een zondaar. Hij mag daarin niet tot Jezus vluchten en hem niet aannem. Het bovenstaande citaat hoor je dus heel vaak. Het bevel van geloof en bekering is in GGiN blijkbaar profaan. Best vreemd, de Heere Jezus roept namelijk zelf heel vaak op tot geloof in Hem!
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Psalm schreef: 20 okt 2023, 20:11 Hier zie je duidelijk de verachting van het aanbod van genade.
Dat zie je daar helemaal niet duidelijk. Je ziet daar dat dominee ds. J. Roos bezwaar maakt tegen een prediking van Christus waar het de Wet verder geen plaats heeft. Dat kun je door heel de brochure lezen. Dus dan moet je dat niet interpreteren als een verachting. Dat vind ik een term met een oordeel en niet een term van een feitelijke weergave.

Overigens is het juist dat de term onvoorwaardelijk in deze brochure niet gebruikt wordt door de prediking van de genade, behoudens in de constructie dat je onvoorwaardelijk mag spreken tegen iemand die zich een verdoemelijk zondaar weet.
GGotK

Bericht door GGotK »

https://www.rd.nl/artikel/1038883-ouder ... iet-buigen

Prachtig interview met ouderling van Burg. Je mag dankbaar zijn als je zulke ouderlingen hebt in je gemeente. De jeugd aldaar is trouwens qua uiterlijkheden behoorlijk modern vergeleken met GG/GGiN in bijvoorbeeld de Bommelerwaard.
DDD

Bericht door DDD »

Je bedoelt iets kleuriger? Ik zie op zich niet iets bijzonders, maar dat is vast ook wat je bedoelt.

Verder eens over het interview.
Psalm

Bericht door Psalm »

Ja, ik vond het ook een positief en mooi interview. Lijkt me een goede ouderling voor de gemeente.

De kleding van jeugd zie ik ook niets bijzonders aan. Redelijk behoudend zelfs.
Psalm

Bericht door Psalm »

Ik vind het ook positief dat hij het boek "Afwachten of verwachten?" van dr. K. van der Zwaag prominent in z'n boekenkast heeft staan ;)
CvdW

Bericht door CvdW »

Inderdaad een interessant gesprek. Ik moest moeite doen om het boek van de heer van der Zwaag op te sporen. Ik ben benieuwd of hij naar de kapper gaat of een familielid het haar knipt.
Job

Bericht door Job »

CvdW schreef: 21 okt 2023, 16:27 Inderdaad een interessant gesprek. Ik moest moeite doen om het boek van de heer van der Zwaag op te sporen. Ik ben benieuwd of hij naar de kapper gaat of een familielid het haar knipt.
Ja, ik zoek me ook het ongans nu.
margrietha

Bericht door margrietha »

Job schreef: 21 okt 2023, 20:11
CvdW schreef: 21 okt 2023, 16:27 Inderdaad een interessant gesprek. Ik moest moeite doen om het boek van de heer van der Zwaag op te sporen. Ik ben benieuwd of hij naar de kapper gaat of een familielid het haar knipt.
Op rd.nl/hetgesprek ;)
Job

Bericht door Job »

margrietha schreef: 21 okt 2023, 20:52
Job schreef: 21 okt 2023, 20:11
Op rd.nl/hetgesprek ;)
Ahhhhhh :tilt Dank je!
Plaats reactie