Sorry, maar daar kan ik totaal niet in mee. Volgens mij kan ik best iets lezen in de context van een compleet artikel, en ook met begrijpend lezen heb ik geen moeite. Maar deze alinea dient geen enkel doel, ook niet ter ondersteuning van het artikel. Mijn inziens is het puur om tikken uit te delen. En deze discussie heeft ook eerder in het andere topic plaatsgevonden. Ik ken zulke mensen niet, en als we het over dezelfde alinea hebben, is het verschrikkelijk. Dat gezegd wordt dat de predikanten mensen waarschuwt tegen geloven in Christus is niet waar. En daarbij, veel gemeenten lezen preken o.a. van oudvaders. Ken je er een die waarschuwt tegen Christus? Zou men niet het verschil horen? Komen al die mensen die je spreekt uit gemeenten met een predikant?Herman schreef: ↑20 okt 2023, 18:35Ik snap dat het niet om je hele artikel gaat. Ik vraag er aandacht voor dat je een bepaalde alinea wel in het geheel van een discussie moet lezen en niet alleen omdat bepaalde aspecten ongenoegen oproepen.Simon0612 schreef: ↑20 okt 2023, 17:28 Het ging me helemaal niet om dat hele artikel. Puur om die ene alinea. Daar doelde ik op. Als hij die niet zou schrijven dan heb je al een hele andere discussie. Maar doordat iedere keer dit soort teksten (als die ene alinea) gezegd en geschreven worden schetst hij een karikatuur van de GGiN. Daarnaast heb ik niets gelezen in de brochure wat recht doet aan jouw eerste alinea van je vorige post.
Mijn alinea is voor velen wel herkenbaar, vooral voor mensen die stuk zijn gelopen op ofwel leerstellige verschillen of pastorale onhandigheid. Ik heb daar in korte tijd drie mensen over gesproken. Natuurlijk is het bij iedereen verschillend en worden zaken ook verschillend opgepakt. Als je van jezelf weinig zelfvertrouwen hebt, dan is het lastig om in een omgeving te functioneren waar de angst om jezelf te bedriegen een leidende gedachte is. Als je voortdurend tegen een kind zegt dat ze niks waard is en niks kan, dan gaat zo iemand dat vanzelf geloven met alle psychologische gevolgen van dien. Dergelijke processen spelen ook rondom de prediking van het Woord. En ja, dan is daar een minderheid (!) gevoelig voor en stapt over naar een ander kerkverband.
Het zou goed zijn dat stuk van de problematiek te erkennen en die mensen op te zoeken en ze met belangstelling te bevragen. Maar helaas is er tegenwoordig sprake van een culturele setting dat we heel makkelijk mensen laten gaan of niet bevragen. Ja, dan kom je ook niets te weten.
P.s.: Een trend die ik wel zie en hoor is dat mensen niet meer de noodzaak zien van ontdekt worden aan de zonden, en daar aan te sterven. Het moet makkelijker. Men denkt met het werkverbond zalig te kunnen worden.
‘Doe dat en gij zult leven.’ Of ‘geloof het maar, als je het geloofd ben je gered’.