Ad Anker schreef: ↑20 okt 2023, 15:27
@Herman, dr. v.d. Brink bedoelt eigenlijk: Ds. Roos zegt wel mooie dingen maar hij bedoelt het niet zo omdat de visie daarachter niet klopt?
Verder ben ik van mening dat je hier op het forum best een gesprek kunt hebben over geloofszaken zonder daar heel erg voor gestudeerd te hebben. Je kunt elkaar daar best op bevragen en elkaar wijzen op citaten van oudvaders die je gedachtegang ondersteunen.
Het doet me nu een beetje rooms aan dat je dit alleen wilt laten doen door hen die gestudeerd hebben. Ik heb dat niet namelijk. Toch ben ik best wel belezen als het op dogmatische/theologische vraagstukken gaat en heeft het mijn interesse. Ik vind dat ik dan best mee mag praten. En als dr. v.d. Brink dan zegt: ds. Roos wijst van Christus af dan is dat heel eenvoudig te weerleggen met een citaat waaruit duidelijk het tegendeel blijkt.
Een zondaar die verlangt naar de gemeenschap met Christus laaft zich aan zulke schrijfsels. Zo simpel is het ook nog wel eens een keer.
Om met dat laatste te beginnen. Als je in een kerkelijke omgeving bevind, waar het begrip van bekering een immense druk op bijzonderheid legt, andere gereformeerde kerkverbanden worden weggezet, de vraag voortdurend gesteld wordt of je je niet bedriegt en van zult soort dingen meer, dan is een eenvoudige oproep tot Christus te gaan niet afdoende. Als je tien keer hoort dat je Christus niet mag stelen, en maar één keer dat je wel tot Hem mag gaan, dan raak je volgens mij uit balans. (Voor de volledigheid: ik zeg niet in verwijtende zin dat dit als zodanig gebeurd, maar dat dit wel een beeld is wat nu eenmaal ontstaat in onze gezindte).
Van mijn kant durf ik te bevestigen dat er een bepaalde categorie mensen, ik denk een minderheid, behoorlijk uit balans is geraakt. Dan bewijst een citaat tamelijk weinig. Ik hoor ook van meerdere mensen die in de GGiN zijn opgegroeid en daar nare herinneringen aan hebben overgehouden, dat ze tegenwoordig met genoegen in Barneveld kerken. Dus ja, ik denk dat de karikatuur van ds. Van den Brink niet één op één naar een individu is over te zetten. Dan moeten we toch even op het citaat inzoomen. Want daar spreekt hij over de GGiN in het algemeen en niet over een specifieke predikant. Maar dat is een detail.
Ik vind het overigens prima om met elkaar te praten. Ik heb het al twee keer over een kop koffie had. Maar ik irriteer me aan allerlei 'waarheidsclaims' en 'veralgemeniseringen' die geen recht doen aan de complexiteit van het gesprek. Daar begon ik ook mee. De wereld eventjes opdelen in goeden en slechten straalt volgens mij de intentie uit dat je niet over andermans denkbeelden wilt nadenken. Dat heeft meer met oprechte geïnteresseerdheid te maken dan met wetenschappelijkheid.