Hoe was je zondag [2]?

Psalm

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Psalm »

Simon0612 schreef: 03 okt 2023, 14:48 Om zaken wat helder te krijgen de volgende vragen:
- Wat houdt volgens jou evangelieverkondiging in?
Het verkondigen van de blijde boodschap dat er verzoening is voor onze zonden. Het werk van Jezus Christus moet goed uitgelegd worden en de zondaar moet de mogelijkheid hebben om de aanbieding van de genade aan te nemen. Hij moet door de prediking van het evangelie zicht krijgen op het werk van de Heere Jezus!

"Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe".
Simon0612 schreef: 03 okt 2023, 14:48 - Kun je "gepreekte bijbelse en onbijbelse bevinding" toelichten?
Er zijn predikanten die prediken dat men Gods recht meer lief moet gaan krijgen dan de eigen zaligheid. Dit is dan een kenmerk van het ware geestelijk leven. Je moet dan kunnen zeggen: "Heere, ga mij maar voorbij". Vanaf dat moment zou het een keer kunnen gebeuren dat Christus zich openbaart. Dat vind ik een voorbeeld van onbijbelse bevinding.

Een voorbeeld van bijbelse bevinding is dat een mens zich een groot zondaar voelt door de prediking van de Wet. Dat hij daardoor zijn toevlucht neemt tot Jezus Christus. Iemand die het leven niet meer in eigen hand kan houden.
Simon0612 schreef: 03 okt 2023, 14:48- Wat bedoel je daarmee?
- Wat is het onderscheid?
Zie bovenstaande.
Psalm

Bericht door Psalm »

Maanenschijn schreef: 03 okt 2023, 14:34
Psalm schreef:
Ja, ik ben op de preek ingegaan en mijn conclusie is dat daar geen evangelieverkondiging heeft plaatsgevonden. Daar loop ik dus tegen aan. Eerder maakte ik ook onderscheid tussen gepreekte onbijbelse en bijbelse bevinding. Ik heb in de preek van ds. Huijser niet direct onbijbelse bevinding gehoord. Maar dit komt vaak ook niet aan de orde bij het behandelen van de Tien Geboden. Dus mijn kritiekpunt op de die preek is dat de evangelieverkondiging ontbreekt.
Ik moet je in deze gelijk geven. Ik heb de preek aandachtig beluisterd. Het was een persoonlijke en ernstige preek. Een hele goede leerdienst, waar de catechismusprediking ook voor bedoeld is. En de zondagsafdeling leende daar zich ook voor.

De grote vraag is: Heeft een leerdienst een duidelijke evangelieverkondiging nodig? Want een heldere evangelieverkondiging ontbrak, mijns inziens. Daarom is het niet mogelijk aan de hand van één beluisterde leerdienst de conclusie te trekken dat genoemde predikant geen vol evangelie verkondigt voordat je de vraag beantwoord: moet een leerdienst (over de wet) evangelieverkondiging bevatten geste?

Overigens heeft @Gerefgemeente-lid stellig beweerd dat de preek dat wel bevatte. Ik heb hem de concrete vraag gesteld over welke preek hij het heeft (er zijn meerdere preken gedeeld), maar daar heb ik nog geen antwoord op. Als we het over de zelfde preek hebben, dan is het wel goed dat hij aangeeft waar hij dat gehoord heeft.

Dus blijven er twee vragen over:
1) moet een leerdienst over een zondagsafdeling die daar geen aanleiding voor geeft een duidelijke evangelieverkonding hebben?
2) hoe definiëren of omschrijven we dat dan?
Ik ben het eens met de reactie van Bertiel. Heb er niks aan toe te voegen.
Psalm

Bericht door Psalm »

GerefGemeente-lid schreef: 03 okt 2023, 19:47 Heb jij of hebben anderen een idee waarom ds. Huijser gewaarschuwd zou hebben tegen onder anderen Refoforum? Zou dat kunnen zijn omdat er op een dusdanige manier gesproken wordt over Gods dienstknechten, dat hierop geen zegen kan rusten? Ik bedoel: de uitspraken die over de betreffende preek over het 9de gebod, hier zijn geschreven, zouden wij die ook op een meeting in de kamer van @Maanenschijn durven uiten of op maandagmorgen bij de koffieautomaat in de kantine? Of kan zoiets alleen op Refoforum? En hoe verhouden die uitspraken zich dan tot het 9de gebod (een goed gerucht van je naaste voortbrengen en dit ook bevorderen)?

Ik ben benieuwd naar jouw antwoorden, @Zita.
Je zou ds. Huijser kunnen opbellen om te vragen waarom hij gewaarschuwd heeft tegen Refoforum. Ik kan zelf twee redenen bedenken; (1) Discussies kunnen een negatieve impact hebben op je geestelijke leven. Je kunt er koud en kil van worden. (2) Of hij vind het gevaar dat er kritisch wordt gekeken naar o.a. zijn soort prediking.

Ik ben zelf van mening dat hier met respect met elkaar wordt omgegaan. Soms reageren mensen wel wat fel, maar dat hoort ook bij het voeren van een discussie. Je ziet ook dat de moderators soms tijdig ingrijpen als het uit de hand loopt. Ook wordt er met respect gesproken over Gods knechten.

Alles wat ik zeg zou ik ook in het persoonlijke leven kunnen zeggen. Ik denk dat ik het dan zelfs makkelijker doe. Het is dan makkelijker communiceren.

Ik vind aan Refoforum wel prettig dat het anoniem is.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik zou de discussie best wel wat willen weghalen bij de preek en predikant.

Ik denk dat de Dortse Leerregels duidelijk zijn. De taak van de predikant is helder omschreven, net als wat de evangelie prediking inhoud.

Maar ik denk inderdaad dat niet elke dienst alle aspecten in volledig evenwicht hoeven te bevatten. Dat staat er namelijk niet in de DL. Daarom zou een leerdienst over een zondagsafdeling die vooral ziet op de praktikale kant van het geloofsleven (de wet staat in het stuk van de dankbaarheid) best scherp en afsnijdend zijn. In deze dienst wordt primair de ware gelovige aangesproken, want dat is de adressering van de zondag die aan de orde is.

Ik denk inderdaad dat er teksten of leerdiensten kunnen zijn waar een ruime evangelieprediking minder hoeft te klinken. Het is wel onjuist als die boodschap in het geheel van de bediening ondergeschoven wordt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef: 03 okt 2023, 21:19 Ik zou de discussie best wel wat willen weghalen bij de preek en predikant.

Ik denk dat de Dortse Leerregels duidelijk zijn. De taak van de predikant is helder omschreven, net als wat de evangelie prediking inhoud.

Maar ik denk inderdaad dat niet elke dienst alle aspecten in volledig evenwicht hoeven te bevatten. Dat staat er namelijk niet in de DL. Daarom zou een leerdienst over een zondagsafdeling die vooral ziet op de praktikale kant van het geloofsleven (de wet staat in het stuk van de dankbaarheid) best scherp en afsnijdend zijn. In deze dienst wordt primair de ware gelovige aangesproken, want dat is de adressering van de zondag die aan de orde is.

Ik denk inderdaad dat er teksten of leerdiensten kunnen zijn waar een ruime evangelieprediking minder hoeft te klinken. Het is wel onjuist als die boodschap in het geheel van de bediening ondergeschoven wordt.
Juist. Daar ben ik het helemaal mee eens.

En wat betreft je laatste alinea: ik heb genoeg preken gehoord van ds. Huijser om te bevestigen dat er onder zijn bediening een grote Evangelieverkondiging plaatsvindt. Als er nog eens een preek online beschikbaar komt, zal ik dat ook zeker hier melden.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 03 okt 2023, 21:25
Maanenschijn schreef: 03 okt 2023, 21:19 Ik zou de discussie best wel wat willen weghalen bij de preek en predikant.

En wat betreft je laatste alinea: ik heb genoeg preken gehoord van ds. Huijser om te bevestigen dat er onder zijn bediening een grote Evangelieverkondiging plaatsvindt. Als er nog eens een preek online beschikbaar komt, zal ik dat ook zeker hier melden.
Zou je het ook eens zijn als er stond 'waar een stevige, afsnijdende, separerende wetsprediking minder hoeft te klinken'?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ad Anker schreef: 03 okt 2023, 20:15 Op welke uitspraken doel je @GerefGemlid? Ik heb geen meldingen gezien van postings die niet door de beugel kunnen. Welke uitspraken zouden het waarschuwen waard zijn?
Daarover doe ik geen uitspraken meer omdat mijn rode lijn van uitspraken die niet door de beugel kunnen, erg laag ligt, vergeleken met de gemiddelde Refoforummer. Dus dan kan ik vanalles melden tot ik een ons weeg, maar dat heeft niet zoveel zin. Ik wijs je wel op de post van @TSD. Lees die nog eens rustig door.

Het punt waar ik vooral wilde maken: de meesten die hier kritiek hebben op de preek over het negende gebod, hebben de boodschap niet begrepen. Er wordt geen goed gerucht verspreid van ds. Huijser. Er wordt, afgaande op één preek, een sticker geplakt op zijn gehele prediking. En dat raakt mij. Vooral omdat ik in het verleden onder deze prediking veel onderwijs heb ontvangen. En als er dan zo gesproken wordt over een verkondiger van de blijde boodschap vraag ik me echt af waar we mee bezig zijn.

Zelf heb ik geen bezwaar tegen het forum op zichzelf. Maar wel met de ogenschijnlijk klakkeloze manier waarop een bepaalde prediking hier wordt weggezet. Als men andersom hier een vergelijkbare opmerking maakt over de prediking of de zienswijze van dr. Van den Brink (wat mijns inziens wel terecht is, omdat daar in diverse kerkelijke bladen voor is gewaarschuwd en ook tijdens diverse preken) wordt je bijna verketterd. Maar andersom...? Dan lijkt alles wel gezegd te mogen worden.

Dat doet mij verdriet en ik geloof dat in wezen daarom van sommige kansels ook gewaarschuwd wordt voor die veroordelende en harde en kille toon die hier lijkt te klinken (en waar @Terri terecht op wijst; ik denk dat ik haar opeens heel goed begrijp).
GerefGemeente-lid
Verbannen

Zeeuw schreef: 03 okt 2023, 21:35
GerefGemeente-lid schreef: 03 okt 2023, 21:25

Zou je het ook eens zijn als er stond 'waar een stevige, afsnijdende, separerende wetsprediking minder hoeft te klinken'?
Volgens mij lees jij niet goed. Het ging nu over een preek over het negende gebod. Ik heb hier naast me een prekenboek liggen waarin het gaat over 1 Petrus 1: 3-4. Daar gaat het over de levende hoop van Petrus. En daar klinkt niet direct datgene in door wat jij beschrijft, maar het uitzien naar de eeuwige zaligheid die wacht voor al Gods kinderen.

Ik hoop echt dat wij allen daar ook in zullen delen en ons niet zullen verliezen in een veroordelende volharding over de prediking van Gods knechten die wij als on-Bijbels dunken. Dat vind ik heel erg.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Je draait.
Eerst zeg je dat er een volle evangelie verkondiging klinkt vanaf 1:20, en nu je in Maaneschijn een medestander denkt te hebben gevonden is het evenwicht niet langer zo belangrijk
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Psalm schreef: 03 okt 2023, 20:41
Simon0612 schreef: 03 okt 2023, 14:48 Om zaken wat helder te krijgen de volgende vragen:
- Wat houdt volgens jou evangelieverkondiging in?
Het verkondigen van de blijde boodschap dat er verzoening is voor onze zonden. Het werk van Jezus Christus moet goed uitgelegd worden en de zondaar moet de mogelijkheid hebben om de aanbieding van de genade aan te nemen. Hij moet door de prediking van het evangelie zicht krijgen op het werk van de Heere Jezus!

"Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe".
Simon0612 schreef: 03 okt 2023, 14:48 - Kun je "gepreekte bijbelse en onbijbelse bevinding" toelichten?
Er zijn predikanten die prediken dat men Gods recht meer lief moet gaan krijgen dan de eigen zaligheid. Dit is dan een kenmerk van het ware geestelijk leven. Je moet dan kunnen zeggen: "Heere, ga mij maar voorbij". Vanaf dat moment zou het een keer kunnen gebeuren dat Christus zich openbaart. Dat vind ik een voorbeeld van onbijbelse bevinding.

Een voorbeeld van bijbelse bevinding is dat een mens zich een groot zondaar voelt door de prediking van de Wet. Dat hij daardoor zijn toevlucht neemt tot Jezus Christus. Iemand die het leven niet meer in eigen hand kan houden.
Simon0612 schreef: 03 okt 2023, 14:48- Wat bedoel je daarmee?
- Wat is het onderscheid?
Zie bovenstaande.
In dat geval zou ik gewoon nog een paar preken van de betreffende predikant luisteren, hoogstwaarschijnlijk voldoet hij dan wel aan je eisen. Want naast DIA en GerGem-Lid kan ik bevestigen dat betreffend predikant zeker Christus predikt. Ik heb de preek waar je over steggelt niet gehoord, en kan hem ook niet horen omdat ik er niet over beschik, maar als ik het zo hoor moet het een zeldzame preek zijn. In vrijwel iedere preek wordt het evangelie gepredikt zoals jij het beschrijft.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bertiel schreef: 03 okt 2023, 21:55 Je draait.
Eerst zeg je dat er een volle evangelie verkondiging klinkt vanaf 1:20, en nu je in Maaneschijn een medestander denkt te hebben gevonden is het evenwicht niet langer zo belangrijk
O, maar wat @Maanenschijn zegt, laat mijn eerdere opmerking onverlet hoor. Ik meen dat nog steeds. Dat jij en ook anderen, m.n. @Psalm, dat niet kunnen of willen meemaken, betekent niet dat ik dat wel zo zie.

Ik meen nog steeds dat de toepassing van de preek een ruime Evangelieverkondiging heeft.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 03 okt 2023, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Volgens mij hoeft het een het ander niet uit te sluiten. Maar ik laat de verdere beantwoording over aan GGLid.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Psalm schreef: 03 okt 2023, 20:41Er zijn predikanten die prediken dat men Gods recht meer lief moet gaan krijgen dan de eigen zaligheid. Dit is dan een kenmerk van het ware geestelijk leven. Je moet dan kunnen zeggen: "Heere, ga mij maar voorbij". Vanaf dat moment zou het een keer kunnen gebeuren dat Christus zich openbaart. Dat vind ik een voorbeeld van onbijbelse bevinding.
Vroeger leerde men dit nog wel eens inderdaad, maar tegenwoordig wordt dit echt niet meer zo geleerd en gezegd, maar altijd genuanceerd, ook ter uiterst rechterzijde van de GG.

Mensen die menen dat dit nu nog altijd verkondigd wordt, zetten dit echt in een frame. Het is echt onjuist als dit beeld geschetst wordt.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

GerefGemeente-lid schreef: 03 okt 2023, 21:59
O, maar wat @Maanenschijn zegt, laat mijn eerdere opmerking onverlet hoor. Ik meen dat nog steeds. Dat jij en ook anderen, m.n. @Psalm, dat niet kunnen of willen meemaken, betekent niet dat ik dat wel zo zie.

Ik meen nog steeds dat de toepassing van de preek een ruime Evangelieverkondiging heeft.
Dan hebben wij een compleet ander beeld van wat een ruime Evangelie verkondiging inhoud.
Ik weet je voorliefde voor je kerkverband, er is recent een preek aangedragen van ds. Heijkamp, dat vond ik echt Evangelie! Ben blij dat dit zo mag klinken

Of er aan de hand van de tekst of gedeelte van de leerstof de accenten anders zijn kan ik goed met meekomen. Het blijft echter de bediening der verzoening, dus dat kan nooit zo zijn dat de ruime nodiging vanuit het aanbod van de genade achterwege blijft of in een bijzin even vermeld wordt.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Psalm

Bericht door Psalm »

GerefGemeente-lid schreef: 03 okt 2023, 21:59 Ik meen nog steeds dat de toepassing van de preek een ruime Evangelieverkondiging heeft.
Deel dan een aantal preken waar jij vindt dat er sprake is van een ruime evangelieverkondiging. Ik ben best bereid om er dan nog 1 of 2 te luisteren.
Plaats reactie