Hoe was je zondag [2]?

Maanenschijn

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Maanenschijn »

Psalm schreef:
Ja, ik ben op de preek ingegaan en mijn conclusie is dat daar geen evangelieverkondiging heeft plaatsgevonden. Daar loop ik dus tegen aan. Eerder maakte ik ook onderscheid tussen gepreekte onbijbelse en bijbelse bevinding. Ik heb in de preek van ds. Huijser niet direct onbijbelse bevinding gehoord. Maar dit komt vaak ook niet aan de orde bij het behandelen van de Tien Geboden. Dus mijn kritiekpunt op de die preek is dat de evangelieverkondiging ontbreekt.
Ik moet je in deze gelijk geven. Ik heb de preek aandachtig beluisterd. Het was een persoonlijke en ernstige preek. Een hele goede leerdienst, waar de catechismusprediking ook voor bedoeld is. En de zondagsafdeling leende daar zich ook voor.

De grote vraag is: Heeft een leerdienst een duidelijke evangelieverkondiging nodig? Want een heldere evangelieverkondiging ontbrak, mijns inziens. Daarom is het niet mogelijk aan de hand van één beluisterde leerdienst de conclusie te trekken dat genoemde predikant geen vol evangelie verkondigt voordat je de vraag beantwoord: moet een leerdienst (over de wet) evangelieverkondiging bevatten geste?

Overigens heeft @Gerefgemeente-lid stellig beweerd dat de preek dat wel bevatte. Ik heb hem de concrete vraag gesteld over welke preek hij het heeft (er zijn meerdere preken gedeeld), maar daar heb ik nog geen antwoord op. Als we het over de zelfde preek hebben, dan is het wel goed dat hij aangeeft waar hij dat gehoord heeft.

Dus blijven er twee vragen over:
1) moet een leerdienst over een zondagsafdeling die daar geen aanleiding voor geeft een duidelijke evangelieverkonding hebben?
2) hoe definiëren of omschrijven we dat dan?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Psalm schreef: 03 okt 2023, 13:20
Inwoner schreef: 03 okt 2023, 07:58 Misschien een idee om eerst de vragen (ander draadje) rondom de dienst van ds. Huijser ("waar loop jij concreet tegenaan") te beantwoorden, voordat je zulke stellige uitspraken doet?
Ik mis nog altijd een stukje onderbouwing...
Ja, ik ben op de preek ingegaan en mijn conclusie is dat daar geen evangelieverkondiging heeft plaatsgevonden. Daar loop ik dus tegen aan. Eerder maakte ik ook onderscheid tussen gepreekte onbijbelse en bijbelse bevinding. Ik heb in de preek van ds. Huijser niet direct onbijbelse bevinding gehoord. Maar dit komt vaak ook niet aan de orde bij het behandelen van de Tien Geboden. Dus mijn kritiekpunt op de die preek is dat de evangelieverkondiging ontbreekt.
Om zaken wat helder te krijgen de volgende vragen:
- Wat houdt volgens jou evangelieverkondiging in?
- Kun je "gepreekte bijbelse en onbijbelse bevinding" toelichten?
- Wat bedoel je daarmee?
- Wat is het onderscheid?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Maanenschijn schreef: 03 okt 2023, 14:34 Dus blijven er twee vragen over:
1) moet een leerdienst over een zondagsafdeling die daar geen aanleiding voor geeft een duidelijke evangelieverkonding hebben?
1. ja, want dat is de doel van de verkondiging (DL I, 3; En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? , Rom. 10:14, 15,.)
Dus er mag geen dienst voorbij gaan waarin het evangelie NIET klinkt!!
We hebben recent een aantal leerdiensten gehad over zondag 2 t/m 6 en daarin werd toch iedere keer (en ook door diverse predikanten) toch vooruitgeblikt naar het deel van de verlossing en dankbaarheid omdat de preek anders niet compleet is.

2. ook hierin is bovengenoemde paragraaf van de DL weer van toepassing: zeer blijde boodschap; dus verlossing voor zondaren
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 03 okt 2023, 15:05
Maanenschijn schreef: 03 okt 2023, 14:34 Dus blijven er twee vragen over:
1. ja, want dat is de doel van de verkondiging (DL I, 3; En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? , Rom. 10:14, 15,.)
Dus er mag geen dienst voorbij gaan waarin het evangelie NIET klinkt!!
We hebben recent een aantal leerdiensten gehad over zondag 2 t/m 6 en daarin werd toch iedere keer (en ook door diverse predikanten) toch vooruitgeblikt naar het deel van de verlossing en dankbaarheid omdat de preek anders niet compleet is.

2. ook hierin is bovengenoemde paragraaf van de DL weer van toepassing: zeer blijde boodschap; dus verlossing voor zondaren
Stel: je bent als gastpredikant op zondag tweemaal in een gemeente en je preek over Romeinen 6: 23: Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere

Wat is er dan mis mee om 's ochtends vers 23a te bepreken en 's middags vers 23b?

En wat denk je van deze preek: https://www.prekenweb.nl/m/Preek/Open/17924

En wat dacht je van de opwekkingspreek van Jonathan Edwards?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bovenstaande kan ik niet op ingaan. Ik laat het aan moderators over. Wat we hier zien is wel wat we konden verwachten. Hopelijk zijn er mods die begrijpen wat dit betekenend voor de bevindelijk gereformeerden, en hen die daaraan proberen vast te houden.
Vriendelijke groet, en wijsheid gewenst,
J.A.Sch.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
GerefGemeente-lid
Verbannen

Maanenschijn schreef: 03 okt 2023, 14:34 Overigens heeft @Gerefgemeente-lid stellig beweerd dat de preek dat wel bevatte. Ik heb hem de concrete vraag gesteld over welke preek hij het heeft (er zijn meerdere preken gedeeld), maar daar heb ik nog geen antwoord op. Als we het over de zelfde preek hebben, dan is het wel goed dat hij aangeeft waar hij dat gehoord heeft.
Ik verwijs gemakshalve even naar het andere draadje: viewtopic.php?p=1113613#p1113613
Het gaat daar over het negende gebod.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

-DIA- schreef: 03 okt 2023, 15:37 Bovenstaande kan ik niet op ingaan. Ik laat het aan moderators over. Wat we hier zien is wel wat we konden verwachten. Hopelijk zijn er mods die begrijpen wat dit betekenend voor de bevindelijk gereformeerden, en hen die daaraan proberen vast te houden.
Vriendelijke groet, en wijsheid gewenst,
J.A.Sch.
Dit is wat we konden verwachten. DIA geeft een vrijmoedig getuigenis van zijn gedachten over het heil, de predikanten die hij graag beluistert en zijn visie op de prediking 'in onze dagen'.
Als ik het zo zeggen mag: DIA krijgt van alles aan modder over zich heen, waarbij het naar mijn mening nog al eens ontbreekt aan argumenten. Ik zeg niet dat DIA overstroomt qua argumentatie, maar waarom gaan we niet gewoon eerlijke en oprechte vragen stellen in plaats van "jouw dominee preekt verkeerd".
Ik ben nog altijd heel benieuwd naar de passages uit de desbetreffende preek, waaruit blijkt dat deze ds (nee het gaat niet om de ds, maar om de preek) dingen verkeerd aan zijn hoorders uitlegt...
gallio

Bericht door gallio »

GerefGemeente-lid schreef: 03 okt 2023, 15:34 Stel: je bent als gastpredikant op zondag tweemaal in een gemeente en je preek over Romeinen 6: 23: Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere

Wat is er dan mis mee om 's ochtends vers 23a te bepreken en 's middags vers 23b?

Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat evangelieprediking niet nodig is in de eerste preek omdat er diezelfde dag nog een preek gehouden wordt? Maar ergens anders beweer je dat de preek over het negende gebod juist wel evangelieprediking zou bevatten, hoewel je niet aanwijst waar in de preek.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

GerefGemeente-lid schreef: 03 okt 2023, 15:34 Stel: je bent als gastpredikant op zondag tweemaal in een gemeente en je preek over Romeinen 6: 23: Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere

Zolang je zekerheid hebt dat een ieder die er 's ochtends ook is, er ook in de middagdienst is, is dat geen enkel probleem.

de preek van ds Harinck staat ook duidelijk evangelie in, de reden waarom Paulus de verloren staat van de mens/wereld zo duidelijk bepreekt.
De preek van Edwards heb ik ooit gelezen, maar kan zo hiervandaan niet beoordelen dat er geen evangelie in staat.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

1 Kor 9v16c: En wee mij indien ik het Evangelie niet verkondig.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
gallio

Bericht door gallio »

Maanenschijn schreef: 03 okt 2023, 14:34
Psalm schreef:
Ik moet je in deze gelijk geven. Ik heb de preek aandachtig beluisterd. Het was een persoonlijke en ernstige preek. Een hele goede leerdienst, waar de catechismusprediking ook voor bedoeld is. En de zondagsafdeling leende daar zich ook voor.

De grote vraag is: Heeft een leerdienst een duidelijke evangelieverkondiging nodig? Want een heldere evangelieverkondiging ontbrak, mijns inziens. Daarom is het niet mogelijk aan de hand van één beluisterde leerdienst de conclusie te trekken dat genoemde predikant geen vol evangelie verkondigt voordat je de vraag beantwoord: moet een leerdienst (over de wet) evangelieverkondiging bevatten geste?

Overigens heeft @Gerefgemeente-lid stellig beweerd dat de preek dat wel bevatte. Ik heb hem de concrete vraag gesteld over welke preek hij het heeft (er zijn meerdere preken gedeeld), maar daar heb ik nog geen antwoord op. Als we het over de zelfde preek hebben, dan is het wel goed dat hij aangeeft waar hij dat gehoord heeft.

Dus blijven er twee vragen over:
Even een opmerking over de eerste vraag: Ik heb vaak genoeg preken gehoord over teksten waarvan je eerst zou denken dat er geen evangelieboodschap in lag, maar dat de prediker toch lijnen wist te trekken naar de persoon en het werk van Christus. Zonder daarbij aan inlegkunde te doen. Als de prediker door Gods Geest geleid wordt is dat dus zeker mogelijk.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Zita schreef: 02 okt 2023, 09:52
-DIA- schreef: 02 okt 2023, 09:43 Morgendienst
Voorbereiding H.A.
HOOGLIED 1:4a
Trek mij, wij zullen U nalopen...
HET VERLANGEN VAN DE BRUID NAAR HAAR BRUIDEGOM
1. De bede vanuit dit verlangen
2. De belofte bij dit verlangen

Middagdienst
Leesdienst, preek van ds E. Venema
RICHTEREN 14:7-9
vervolg serie preken over Simson
SIMSON DOOR GODS HAND GELEID
1. Hij wordt teruggeleid
2. Hij wordt gesterkt
3. Hij wordt voort geleid

Avonddienst
ZONDAG 2 vr/antw. 3
GODS WET EN DE KENNIS VAN ONZE ELLENDE
1. De noodzaak van die kennis
2. Het middel tot die kennis

Gisteren hoorden we drie 'ouderwets' bevindelijke preken, dat betekent zeer actueel, maar ook zeldzaam geworden. Misschien begrijpt iemand wat dit betekent: zeldzaam geworden.
De voorbereidingspreek was scherp separerend, en dat waren we al jaren niet meer zo gewend. Laten we mogen zeggen dat we er verwonderd over waren.
Ik denk dat men een scherpe separatie tegenwoordig vaker zal beschouwen als een middel om het H. Avondmaal te mijden. Laten we eens eerlijk zijn, moet de Tafel des Heeren niet rein blijven?
Ook, en dat is ook iets: een waarschuwing voor het gevaar (zou ik het zo kort samenvatten?) van internetfora als Refoforum en Refoweb. Ik dacht, ja het is waar. Ik heb het forum intussen wel zo gekend dat je wel voelt dat er voor 'de oude waarheid' weinig begrip is, of dat die in geheel niet gekend wordt en tegengestaan. Ik weet niet of we dit wel herkennen, maar ik heb het al lange tijd herkend.
Maar laten we niet zien wat wij voor ons zien, maar eerst een blik naar binnen werpen. Het zijn zeer ernstige preken, waar we onszelf het eerst hebben te beproeven.
Een oprechte vraag: als de predikant expliciet waarschuwt voor Refoforum, wat maakt dan dat je je toch bezondigt door hier weer te komen? Of was zijn waarschuwing niet zodanig dat hij Refoforum zag als een zonde?
Waarschuwen tegen het forum van Refoweb snap ik niet. Volgens mij worden daar nog tien berichten per week geplaatst. Het is echt jaren geleden dat daar sprake was van een discussieforum.
Ik heb de afgelopen dagen nog eens nagedacht over deze post.

Heb jij of hebben anderen een idee waarom ds. Huijser gewaarschuwd zou hebben tegen onder anderen Refoforum? Zou dat kunnen zijn omdat er op een dusdanige manier gesproken wordt over Gods dienstknechten, dat hierop geen zegen kan rusten? Ik bedoel: de uitspraken die over de betreffende preek over het 9de gebod, hier zijn geschreven, zouden wij die ook op een meeting in de kamer van @Maanenschijn durven uiten of op maandagmorgen bij de koffieautomaat in de kantine? Of kan zoiets alleen op Refoforum? En hoe verhouden die uitspraken zich dan tot het 9de gebod (een goed gerucht van je naaste voortbrengen en dit ook bevorderen)?

Ik ben benieuwd naar jouw antwoorden, @Zita.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Op welke uitspraken doel je @GerefGemlid? Ik heb geen meldingen gezien van postings die niet door de beugel kunnen. Welke uitspraken zouden het waarschuwen waard zijn?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

GerefGemeente-lid schreef: 03 okt 2023, 19:47
Voorbereiding H.A.

Middagdienst
1. Hij wordt teruggeleid
2. Hij wordt gesterkt

Avonddienst
ZONDAG 2 vr/antw. 3

Gisteren hoorden we drie 'ouderwets' bevindelijke preken, dat betekent zeer actueel, maar ook zeldzaam geworden. Misschien begrijpt iemand wat dit betekent: zeldzaam geworden.
De voorbereidingspreek was scherp separerend, en dat waren we al jaren niet meer zo gewend. Laten we mogen zeggen dat we er verwonderd over waren.
Ik denk dat men een scherpe separatie tegenwoordig vaker zal beschouwen als een middel om het H. Avondmaal te mijden. Laten we eens eerlijk zijn, moet de Tafel des Heeren niet rein blijven?
Ook, en dat is ook iets: een waarschuwing voor het gevaar (zou ik het zo kort samenvatten?) van internetfora als Refoforum en Refoweb. Ik dacht, ja het is waar. Ik heb het forum intussen wel zo gekend dat je wel voelt dat er voor 'de oude waarheid' weinig begrip is, of dat die in geheel niet gekend wordt en tegengestaan. Ik weet niet of we dit wel herkennen, maar ik heb het al lange tijd herkend.
Maar laten we niet zien wat wij voor ons zien, maar eerst een blik naar binnen werpen. Het zijn zeer ernstige preken, waar we onszelf het eerst hebben te beproeven.
Een oprechte vraag: als de predikant expliciet waarschuwt voor Refoforum, wat maakt dan dat je je toch bezondigt door hier weer te komen? Of was zijn waarschuwing niet zodanig dat hij Refoforum zag als een zonde?
Waarschuwen tegen het forum van Refoweb snap ik niet. Volgens mij worden daar nog tien berichten per week geplaatst. Het is echt jaren geleden dat daar sprake was van een discussieforum.

Heb jij of hebben anderen een idee waarom ds. Huijser gewaarschuwd zou hebben tegen onder anderen Refoforum? Zou dat kunnen zijn omdat er op een dusdanige manier gesproken wordt over Gods dienstknechten, dat hierop geen zegen kan rusten? Ik bedoel: de uitspraken die over de betreffende preek over het 9de gebod, hier zijn geschreven, zouden wij die ook op een meeting in de kamer van @Maanenschijn durven uiten of op maandagmorgen bij de koffieautomaat in de kantine? Of kan zoiets alleen op Refoforum? En hoe verhouden die uitspraken zich dan tot het 9de gebod (een goed gerucht van je naaste voortbrengen en dit ook bevorderen)?

Ik vrees dat je niet zo goed hebt gelezen.
Ik trek de stellingname van ds Huijser in het geheel niet in twijfel. Ik begrijp alleen niet hoe het kan dat je hier komt posten dat de dominee waarschuwt om hier te komen. Dan was het òf geen echte waarschuwing tegen zonde, òf je neemt de waarschuwingen van de dominee niet zo serieus. En omdat ik DIA helemaal niet ken als een forummer die zaken niet serieus neemt, kon ik het allemaal niet aan elkaar knopen.
Overigens geldt voor jou dan precies dezelfde vraag. Als Refoforum in jouw ogen een plaats is waar het 9e gebod met voeten getreden wordt, hoor je hier niet te zijn.

Dit is geen bericht om serieuze forummers weg te jagen. Maar ik begrijp oprecht niet hoe het kan dat je zoveel kwaad of zonde ziet in het bezoeken van Refoforum, en er toch steeds weer komt.
Terri

Bericht door Terri »

GerefGemeente-lid schreef: 03 okt 2023, 19:47
Voorbereiding H.A.

Middagdienst
1. Hij wordt teruggeleid
2. Hij wordt gesterkt

Avonddienst
ZONDAG 2 vr/antw. 3

Ik ben geen Zita, maar misschien mag ik ook reageren.
Even los van het gegeven hoe ik over deze preek denk, maar ik zou hier gemakkelijker over praten in een huiskamer dan op een forum. Hier kan het zo verkeerd overkomen, je ziet geen lichaamstaal en woorden zijn soms zo hard. Dus ja ik kies dan voor kantine/huiskamer. Je kan daar veel beter met elkaar van gedachten wisselen en inhaken op vragen en opmerkingen. Ik ga dan wel uit van oprechte belangstelling voor elkaars zienswijze, dat dan weer wel.
Plaats reactie