Opvattingen zijn niet tuchtwaardig.Psalm schreef: ↑22 sep 2023, 23:30-DIA- ook GerGem-lid toch? In Rijssen volgens mij? Die vind ik wel uiterst rechts.Job schreef: ↑22 sep 2023, 23:28De uiterst rechtsen mijden internet en zeker ook Refoforum. Dus nee, helaas...GerefGemeente-lid schreef: ↑22 sep 2023, 23:22 Ik behoor waarschijnlijk tot de 3% uiterst rechtse leden.![]()
@DDD ik heb weinig verstand van kerkrecht. Maar ik dacht dat opvattingen ook altijd tuchtwaardig waren. Maar misschien heb ik het fout. Nog nooit in die situatie verkeerd of mee gemaakt.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
1 Rust, mijn ziel! uw God is Koning,DDD schreef: ↑23 sep 2023, 11:15Nee hoor. Het wordt tijd dat jij eens wat beter onderzoekt. De oorspronkelijke linkerflank van de GG, de mensen die echt moeite hadden bij het opstellen van de leeruitspraken van 1931, die is er -op zich niet heel vreemd- nauwelijks meer.
Heel de wereld zijn gebied;
Alles wisselt op zijn wenken,
Maar Hij zelf verandert niet.
2 Ieder woelt hier om verandring,
En betreurt ze dag aan dag,
Hunkert naar het geen hij zien zal,
Wenscht terug ’t geen hij eens zag.
3 Rust, mijn ziel! uw God is Koning,
Wees te vrede met uw lot;
Zie, hoe alles hier verandert,
En verlang alleen naar God.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Predikanten verwijten gezanten van de duivel te zijn of verspreiders van terreur vind ik bagger gooien.Psalm schreef: ↑23 sep 2023, 11:08Ik ben met je eerste stelling eens: ds. Van den Brink had het over de breedte van de gereformeerde gezindte. Dit is wat onzorgvuldig geformuleerd inderdaad. Maar je tweede stelling kan ik minder goed plaatsen. Kun je een aantal voorbeelden noemen van die bagger die ds. Van den Brink zou gooien? Ik heb geen bagger gezien.MGG schreef: ↑23 sep 2023, 10:56 'Van den Brink hield vorig jaar zomer een veelbesproken lezing, waarin hij de in zijn ogen doorgeschoten uitverkiezingsleer van de Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) ‘een levensgevaarlijke dwaling’ noemt. Daarop kreeg de hersteld-hervormde predikant (en ex-gergemmer) veel kritiek en ook bagger over zich heen.'
- dr. Vd Brink had het ook over predikanten uit OGG en HHK. Het is onzorgvuldig om dit te verzwijgen.
- Voor het gemak wordt de bagger die vd Brink gooide ook verzwegen.
Dit volg ik niet helemaal. Wat bedoel je precies met "wat giswerk gevolgd door een vermoeden van Vd Brink"?
Ik herken het wel dat de linker flank minder vertegenwoordigd is. Kun jij een aantal nieuwe dominees noemen die echt meer aan de kant van ds. Vreugdenhil, ds. Zondag, ds. IJsselstein etc. staan?
De schrijver van het artikel gaat gissen en plaatst daarna een vermoede van dr. Vd Brink. Dit vind ik zwak.
'De ‘linkerflank’ bestaat bijna uitsluitend uit emeriti zoals Vreugdenhil.'
Je noemt zelf al twee actieve dominees. Ik twijfelde even om nog twee namen te noemen. Het heeft alleen weinig nut om namen te verbinden aan hokjes.
Laatst gewijzigd door MGG op 23 sep 2023, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Journalistiek is dat ND artikel natuurlijk ver beneden niveau.
Bepaalde lijnen herken ik echt wel, maar om als professionele krant met zoveel aannamen te komen en verbanden te leggen die niet onderbouwd zijn is uiterst zwak.
Bepaalde lijnen herken ik echt wel, maar om als professionele krant met zoveel aannamen te komen en verbanden te leggen die niet onderbouwd zijn is uiterst zwak.
-
@DDD het is voor mij nog onduidelijk waarom jij het artikel goed vindt.
Dit klopt wel. Mijn geliefde ouders zijn qua ligging zeer rechts. Tot 5-7 jaar terug klaagden ze altijd dat het curatorium te ruim selecteerde. Dat hebben ze ook aangekaart bij de consulent. Ze zijn nu lyrisch over alle nieuwe studenten. Ik kan er zelf ook prima naar luisteren (uitzonderingen daargelaten) maar vind het wel opmerkelijk.Ad Anker schreef: ↑23 sep 2023, 11:11 Ik herken wel een paar dingen obv de laatste zin in de samenvatting van MGG. Ds. Vreugdenhil, v.d. Net en Kattenberg zijn predikanten die een bijzondere plaats hebben. Bij de jongere garde zie je dat minder.
Ik hoorde pas iemand vertellen over een OGG-er die deze persoon had gesproken. Die vertelde: al die nieuwe studenten in de GG, daar kun je zo goed naar luisteren, ze zouden prima bij ons passen.
Wat je er ook van vindt, het klopt wel. Mannen als ds. Zondag en IJsselstein zijn echt een uitzondering. Vroeger was het meer gemêleerd.
Omdat ik denk dat het een heel accuraat beeld geeft. Maar goed. Misschien ben ik bevooroordeeld. De journalistieke kwaliteit kan wat minder zijn, daar had ik het niet zozeer over, al is me daarover niets opgevallen.
De journalistieke kwaliteit van het artikel vind ik bedroevend slecht. Tegelijkertijd is het jammer dat het RD nooit zulke artikelen plaatst. Daar durft men niets kritisch te schrijven ten opzichte van de kerkverbanden van de achterban. Er zijn natuurlijk wel degelijk dingen gaande in onze kerkverbanden. De GG verandert m.i. wel en er vindt wel degelijk een verschuiving plaats. Hoewel het ND artikel niet fantastisch geschreven is, klopt het deels natuurlijk wel.
Wat is er nu specifiek zo slecht aan het artikel? Ik vind dat het artikel voldoet aan alle journalistieke maatstaven. Het geeft een correcte en op feiten gebaseerde duiding op kerkpolitieke ontwikkelingen.
Als een predikant als ds. A. Schot signaleert dat er géén verschil zou zijn in verbondsopvatting tussen GG en GGiN, dan is dat toch verbazend? Want dat is gewoon in strijd met uitgaven van de generale synodes over doop en verbond.
En wat hierboven linkerflankpredikanten worden genoemd zouden in 1980 predikanten uit het midden zijn geweest.
De verschuivingen zijn overduidelijk voor iedereen die niet kippig is, mijns inziens.
Maar ik besef dat dat een cirkelredenering is.
Als een predikant als ds. A. Schot signaleert dat er géén verschil zou zijn in verbondsopvatting tussen GG en GGiN, dan is dat toch verbazend? Want dat is gewoon in strijd met uitgaven van de generale synodes over doop en verbond.
En wat hierboven linkerflankpredikanten worden genoemd zouden in 1980 predikanten uit het midden zijn geweest.
De verschuivingen zijn overduidelijk voor iedereen die niet kippig is, mijns inziens.
Maar ik besef dat dat een cirkelredenering is.

Laatst gewijzigd door DDD op 23 sep 2023, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, maar hij ds. Van den Brink noemt daarmee geen namen. Ik vind het juist heel sterk van hem dat hij een gedegen argumentatie biedt en daarop concludeert dat er predikanten zijn die "gezanten van de duivel" (op dit punt natuurlijk) zijn. Het is een taak van een herder en leraar om te waarschuwen voor predikanten die onbijbelse leringen prediken.
Hoe zie jij dan de volgende uitspraken?
- Jezus: "Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u geeft tienden van de munt, de dille en de komijn, en u laat het belangrijkste van de Wet na: het recht, en de barmhartigheid en het geloof. Deze dingen zou men moeten doen en die andere dingen niet nalaten. Blinde leiders, die de mug uitzift maar de kameel doorslikt."
- Jezus: "Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u bent als de witgepleisterde graven, die vanbuiten wel mooi lijken, maar vanbinnen zijn ze vol doodsbeenderen en allerlei onreinheid."
- Jezus: "Slangen, adderengebroed, hoe zou u aan de veroordeling tot de hel ontkomen?"
- Petrus: "Maar er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, zoals er ook onder u valse leraars zullen zijn, die heimelijk verderfelijke afwijkingen in de leer zullen invoeren. Daarmee verloochenen zij zelfs de Heere, Die hen gekocht heeft, en brengen zij een snel verderf over zichzelf."
Het gaat er natuurlijk om of ds. Van den Brink voldoende grond heeft om uitspraken te doen. Dat heeft hij, dus ik zie zijn uitspraken daarom als positief en beschermend voor de Kerk.
Ja, giswerk is inderdaad zwak en daar had de schrijver dan wel voorzichtiger moeten zijn.
Ja, maar dat zijn dominees die al jaren dienen. Het gaat om dominees die de laatste jaren van Theologische School zijn gekomen.
Als predikanten door studie en de leiding van de heilige Geest tot meer gereformeerde opvattingen komen, zegt dat niet zoveel over de koers van een kerkverband als geheel.
Zolang de meerderheid van de predikanten probeert de Bijbel te laten spreken, zal er geregeld een goede preek te horen zijn, maar dat doet toch aan de ontwikkelingen die het artikel beschrijft, niets af.
Zolang de meerderheid van de predikanten probeert de Bijbel te laten spreken, zal er geregeld een goede preek te horen zijn, maar dat doet toch aan de ontwikkelingen die het artikel beschrijft, niets af.
Psalm schreef: ↑23 sep 2023, 11:46Ja, maar hij ds. Van den Brink noemt daarmee geen namen. Ik vind het juist heel sterk van hem dat hij een gedegen argumentatie biedt en daarop concludeert dat er predikanten zijn die "gezanten van de duivel" (op dit punt natuurlijk) zijn. Het is een taak van een herder en leraar om te waarschuwen voor predikanten die onbijbelse leringen prediken.
Hoe zie jij dan de volgende uitspraken?
- Jezus: "Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u geeft tienden van de munt, de dille en de komijn, en u laat het belangrijkste van de Wet na: het recht, en de barmhartigheid en het geloof. Deze dingen zou men moeten doen en die andere dingen niet nalaten. Blinde leiders, die de mug uitzift maar de kameel doorslikt."
- Jezus: "Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u bent als de witgepleisterde graven, die vanbuiten wel mooi lijken, maar vanbinnen zijn ze vol doodsbeenderen en allerlei onreinheid."
- Jezus: "Slangen, adderengebroed, hoe zou u aan de veroordeling tot de hel ontkomen?"
- Petrus: "Maar er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, zoals er ook onder u valse leraars zullen zijn, die heimelijk verderfelijke afwijkingen in de leer zullen invoeren. Daarmee verloochenen zij zelfs de Heere, Die hen gekocht heeft, en brengen zij een snel verderf over zichzelf."
Het gaat er natuurlijk om of ds. Van den Brink voldoende grond heeft om uitspraken te doen. Dat heeft hij, dus ik zie zijn uitspraken daarom als positief en beschermend voor de Kerk.
Ja, giswerk is inderdaad zwak en daar had de schrijver dan wel voorzichtiger moeten zijn.
Ja, maar dat zijn dominees die al jaren dienen. Het gaat om dominees die de laatste jaren van Theologische School zijn gekomen.
Ds. de Raaf, ds. Boersma...
Eén opmerking: Toen van de week ds. v.d. Kieft in onze gemeente sprak was het alsof ik de oude GG hoorde, en nee, dat kan bekend zijn, ik kijk altijd over de kerkmuren heen, die zeggen geen stom woord, maar luister naar de levende prediking. Bedenk wel dat dat ik een rijk referentiekader heb:
A. ik ben een van de oudste forummers,
B. heb veel predikanten gehoord in omliggende vacante gemeenten
C. lees al vele jaren kerkelijke/theologische ontwikkelingen
D. Reken even: Ik ben ooit nog gedoopt toen ds. P. Honkoop aan onze geneente verbonden was
E. In eigen gemeente(n) heb ik persoonlijk verschillende predikanten zien komen en gaan,
allen met hun eigen accenten.
Als daar zijn
1. Ds. P Honkoop sr.
2. Ds. M. Blok (sr)
3. Ds. J. van Haaren
4. Ds. A. Bregman
5. Ds. J. Mijnders
6. Ds. J. Mol
7. Ds. J. Karels
8. Ds. J.M. Kleppe
9. Ds. A. Schreuder
10. Ds. C.A. van Dieren
11. Ds. D. de Wit
12. Ds. J. van Laar
13. Ds. S.W. Janse
14. Ds. P.D. den Haan
15. Ds. A.T. Huijser
Alleen, en enkel ds. P. Honkoop herinner ik me niet meer, daar ik toen nog te jong was.
PS. Ik reken even voor het gemak Rijssen-Noord, Zuid en West als één gemeente, want op verschillende terreinen merken we nauwelijks veel van de verzelfstandiging van Zuid en West.
Wat ik dan moet opmerken dat de predikanten vanaf +/- 1985 soms meer heterogeen werden.
Hoewel ik moet zeggen in onze gemeente(n) op beperkte schaal.
A. ik ben een van de oudste forummers,
B. heb veel predikanten gehoord in omliggende vacante gemeenten
C. lees al vele jaren kerkelijke/theologische ontwikkelingen
D. Reken even: Ik ben ooit nog gedoopt toen ds. P. Honkoop aan onze geneente verbonden was
E. In eigen gemeente(n) heb ik persoonlijk verschillende predikanten zien komen en gaan,
allen met hun eigen accenten.
Als daar zijn
1. Ds. P Honkoop sr.
2. Ds. M. Blok (sr)
3. Ds. J. van Haaren
4. Ds. A. Bregman
5. Ds. J. Mijnders
6. Ds. J. Mol
7. Ds. J. Karels
8. Ds. J.M. Kleppe
9. Ds. A. Schreuder
10. Ds. C.A. van Dieren
11. Ds. D. de Wit
12. Ds. J. van Laar
13. Ds. S.W. Janse
14. Ds. P.D. den Haan
15. Ds. A.T. Huijser
Alleen, en enkel ds. P. Honkoop herinner ik me niet meer, daar ik toen nog te jong was.
PS. Ik reken even voor het gemak Rijssen-Noord, Zuid en West als één gemeente, want op verschillende terreinen merken we nauwelijks veel van de verzelfstandiging van Zuid en West.
Wat ik dan moet opmerken dat de predikanten vanaf +/- 1985 soms meer heterogeen werden.
Hoewel ik moet zeggen in onze gemeente(n) op beperkte schaal.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zolang als we predikanten blijven indelen in hokjes, is er weinig kans op welke eenheid dan ook.