Dit laatste is echt onzin. De HHK is van oorsprong een wat extreem gezelschap uit de voormalige NHK. Dat haalt een gewone reformatorische gemeente al vrij eenvoudig rechts in.Job schreef: ↑22 sep 2023, 14:31Dit speelt ook elders. Ook in een al iets langer geleden verleden hoorde ik van waarschuwingen aan verhuizers om lid te worden in de gemeenten Bodegraven, Lelystad en Houten. Van predikanten. Met aanbevelingen van waar dan beter wel lid te worden. In dit geval verwees men dan wel naar andere gereformeerde gemeenten in de regio. Het waren overigens geen verboden, wel dringende adviezen.GerefGemeente-lid schreef: ↑22 sep 2023, 14:19Overigens herken ik wel dat er vanuit meerdere gemeenten gewaarschuwd werd of wordt om lid te worden in Zuidwijk. Zelfs van naburige gemeenten buiten de classis als men daar dan als student (belijdenis)catechisatie wil(de) volgen.Erskinees schreef: ↑22 sep 2023, 14:14 Tussen Zuidwijk en IJsselmonde was altijd vrij grensverkeer mogelijk. Dat was in mijn studententijd al (en dat is al even geleden) en een aantal jaar geleden kon dat ook nog, want dat heeft mijn zus gedaan. Als dat onder ds. Hoogerland inderdaad veranderd is, is dat echt een wijziging.
Door dit uitsluitingsbeleid laat men bepaalde gemeenten letterlijk links liggen, criminaliseer je ze haast en stoot ze hardhandig van je af (is dat laatste een wens?, vraag ik me nu af). Het eventuele schuiven gaat zo alleen maar sneller. De suggestie ergens hierboven om gemeenten aan de linkerzijde van de GG bij de HHK aan te laten sluiten, zou voor een aantal gemeenten al niet meer op gaan, vrees ik. Die hebben de HHK links ingehaald.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
De volkskerkgedachte kan ik mij voorstellen, maar verder zie ik op deze punten echt geen verschil. Je denkt toch niet dat linkse GG's predikanten op een voetstuk plaatsen? Niks daarvan hoor. Ze worden eerder wantrouwend bekeken.Maanenschijn schreef: ↑22 sep 2023, 18:22Onder andere bijvoorbeeld de 'Hervormde kunst' van het elkaar vrij laten in middelmatige zaken.Thea schreef:Welke cultuurverschillen zijn dat dan, @Maanenschijn? Ik bedoel tussen 'links' gg en hhk?
Of de volkskerkgedachte, waar soms ook 'kaartenbakleden' bij zitten.
Of predikanten wat minder op een voetstuk plaatsen.
Zomaar wat voorbeelden waar ik verschillen zie.
- Maanenschijn
‘T is een beetje je stokpaardje, maar vooralsnog is je stelling onzin. Bij de scheuring zijn aantoonbaar zowel stevig rechtse als ook gematigde predikanten en gemeenten Hersteld Hervormd geworden. In dit kader is extreem natuurlijk een kwestie van definitie.DDD schreef:
Dit laatste is echt onzin. De HHK is van oorsprong een wat extreem gezelschap uit de voormalige NHK. Dat haalt een gewone reformatorische gemeente al vrij eenvoudig rechts in.
Overigens ben ik van mening dat de bezwaarden beter binnen de PKN hadden gebleven, maar ik zal een GG topic niet met die discussie vervuilen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Het aantal confessionele én midden-orthodoxe predikanten dat HHK werd, was op één hand te tellen. Dat zegt toch genoeg? Het was een beweging binnen de (uiterste) rechterflank van de Hervormde Kerk.
- Maanenschijn
Zeker wel. Sommige predikanten en evangelisten worden door links-GG als boegbeelden gezien, bemerk ik aan diverse discussie op dit forum. Al lees ik hier ook een welwillende houding van ‘linkse’ gemeenten naar meer conservatieve predikanten.DDD schreef:De volkskerkgedachte kan ik mij voorstellen, maar verder zie ik op deze punten echt geen verschil. Je denkt toch niet dat linkse GG's predikanten op een voetstuk plaatsen? Niks daarvan hoor. Ze worden eerder wantrouwend bekeken.Maanenschijn schreef: ↑22 sep 2023, 18:22Onder andere bijvoorbeeld de 'Hervormde kunst' van het elkaar vrij laten in middelmatige zaken.Thea schreef:Welke cultuurverschillen zijn dat dan, @Maanenschijn? Ik bedoel tussen 'links' gg en hhk?
Of de volkskerkgedachte, waar soms ook 'kaartenbakleden' bij zitten.
Of predikanten wat minder op een voetstuk plaatsen.
Zomaar wat voorbeelden waar ik verschillen zie.
- Maanenschijn
En waarom betitel jij die flank als extreem? Wat zijn de kenmerken van een extreme flank?DDD schreef:Het aantal confessionele én midden-orthodoxe predikanten dat HHK werd, was op één hand te tellen. Dat zegt toch genoeg? Het was een beweging binnen de (uiterste) rechterflank van de Hervormde Kerk.
Tja. Dat lijkt me een kwestie van definitie. In de Hervormde Kerk had je twee uitersten: Op goed gerucht en de vereniging van vrijzinnig hervormden enerzijds en anderzijds de predikanten rondom Het gekrookte riet. Daartussen in had je gematigd, midden en zeer orthodox. Je kunt toch zonder veel twijfel wel stellen dat de HHK voor het overgrote deel is voortgekomen uit de twintig procent meest orthodoxe gemeenten/leden.Maanenschijn schreef: ↑22 sep 2023, 22:28En waarom betitel jij die flank als extreem? Wat zijn de kenmerken van een extreme flank?DDD schreef:Het aantal confessionele én midden-orthodoxe predikanten dat HHK werd, was op één hand te tellen. Dat zegt toch genoeg? Het was een beweging binnen de (uiterste) rechterflank van de Hervormde Kerk.
- Maanenschijn
Zeker, over die feiten verschillen we niet van mening. Wel over de definitie van extreem.DDD schreef:Tja. Dat lijkt me een kwestie van definitie. In de Hervormde Kerk had je twee uitersten: Op goed gerucht en de vereniging van vrijzinnig hervormden enerzijds en anderzijds de predikanten rondom Het gekrookte riet. Daartussen in had je gematigd, midden en zeer orthodox. Je kunt toch zonder veel twijfel wel stellen dat de HHK voor het overgrote deel is voortgekomen uit de twintig procent meest orthodoxe gemeenten/leden.Maanenschijn schreef: ↑22 sep 2023, 22:28En waarom betitel jij die flank als extreem? Wat zijn de kenmerken van een extreme flank?DDD schreef:Het aantal confessionele én midden-orthodoxe predikanten dat HHK werd, was op één hand te tellen. Dat zegt toch genoeg? Het was een beweging binnen de (uiterste) rechterflank van de Hervormde Kerk.
Ik ben in sommige zaken mogelijk wel extreem, maar als zodanig herken ik de HHK niet.
OK. Nou, ik vind dus sociologisch gezien OGG enerzijds en het gekrookte riet anderzijds extremen.
Hmm, ik zou de HHK echt niet als extreem betitelen. Het is maar net vanuit welk referentiekader je het bekijkt. Waar schaal jij jou zelf in dan DDD? Dan wel binnen het referentiekader van de GerGem.
-
- Verbannen
Ik denk wel dat ik weet op welke hoek @DDD doelt. Ik heb hier zelfs wel eens verkondigd dat ik me daar ook thuis zou voelen in de HHK.
Binnen de GG zijn ook GG-gemeenten waar leden niet zo content zijn met de overkomst van veel leden uit een andere GG-gemeente. Qua ligging verschillen deze gemeenten nogal.
Ik denk dat we in ieder geval wel kunnen concluderen dat iedereen content is met zichzelf, waardoor iedereen minder content is met anderen.
Ik ben binnen de GG extreem links. Ik verwacht dat ik tot de drie procent meest linkse leden behoor, als ik wereldgelijkvormigheid buiten beschouwing laat, want dat is moeilijk te categoriseren in links/rechts.
Ik heb de neiging om onverschilligheid als rechts te zien, maar dat klopt natuurlijk niet.
Daarnaast is het heel moeilijk omdat er nauwelijks goed onderzoek beschikbaar is. Ik weet heel zeker dat er bijvoorbeeld ook in rechtse gemeenten gemeenteleden zijn die geen probleem hebben met vrouwelijke ambtsdragers en homoseksuele relaties. Alleen door het taboe daarop zijn er maar weinig mensen die daarover spreken. Dat maakt ook dat de relatie met wereldgelijkvormigheid, die ook tot onverschilligheid op deze punten kan leiden, moeilijk te verhelderen is.
Dus het is een beetje moeilijk in te schatten.
Laatst gewijzigd door DDD op 22 sep 2023, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Die indruk had ik al, maar goed dat je het even bevestigd
Met je beoordelingsvermogen zit het i.i.g. wel goed!

Met je beoordelingsvermogen zit het i.i.g. wel goed!
-
- Verbannen
Ik behoor waarschijnlijk tot de 3% uiterst rechtse leden.