HHR schreef: ↑07 sep 2023, 23:22
MGG schreef: ↑07 sep 2023, 23:10
HHR schreef: ↑07 sep 2023, 23:01
MGG schreef: ↑07 sep 2023, 22:54
[Overigens is er bij bijna alles binnen de GG meer kritiek en belangstelling. Of het nu gaat om een dominee die losgemaakt wordt, nieuwbouw van een kerk of het ledenaantal. Het opvallende is dat de kritiek en belangstelling van zowel leden als ex leden komt. Dat de GG het grootste reformatorische kerkverband is, lijkt maar een deel van de verklaring.
Ik denk dat het vooral komt door het zelfgekozen geïsoleerde bestaan binnen kerkelijk NL.
En als gevolg daarvan het gebrek aan transparantie.
Er ontstaat dan een krampachtigheid die bij velen kritiek oproept.
Dat zou dan toch bij de GGiN en de OGG ook zo moeten zijn?
Bijvoorbeeld over leden aantallen is de GG een stuk transparanter dan andere kerkverbanden. Toch roept het juist bij de GG een stroom van berichten op. De HHK is veel minder transparant over zulke cijfers en daar wordt amper aandacht aan besteed.
Voor de duidelijkheid ik heb hier geen last van. Het valt mij alleen op.
Misschien dat GGiN en OGG minder serieus genomen worden in de rest van de geref gezindte?
En de GG is natuurlijk een bolwerk, die juist veel toe kan voegen in de breedte van de gezindte, maar dat vaak dus zelf niet wil.
Ik denk dat de discussie over leden aantallen niet zozeer over de aantallen gaan, maar meer om de achterliggende oorzaken.
De HHK is een verhaal apart idd. Maar als het gaat over verschillen, meningen en debatcultuur binnen een kerkverband gaat de HHK daar natuurlijk wel veel volwassener mee om.
Ik ken die kerkverbanden van binnenuit.
Volgens mij komt dat omdat men in de GG meer kerkverbandgericht is en in de CGK en PKN meer gericht op de lokale gemeente/gemeenschap.
Veel GG'ers kennen hun kerkenraadsleden en minstens 50% van de predikanten (van hun kerkverband).
Bij de CGK en PKN weten velen niet eens wie er dit jaar in de kerkenraad zit, en ze kennen nauwelijks andere predikanten dan degenen die regelmatig bij hen voorgaan.
(Beide enigszins generaliserend gesproken natuurlijk).
Daardoor zijn CGK'ers en PKN'ers veel meer op lokale samenwerking gericht, waarbij het niet veel uitmaakt welke naambordje er op het kerkgebouw hangt.
Daaruit volgt ook wat jij (HHR) hierboven beschrijft, dat is het gevolg, niet de oorzaak m.i.
Neem bijvoorbeeld een discussie over een bijbelvertaling. In een CGK-gemeente wordt lokaal besloten welke bijbelvertaling men gaat gebruiken in de erediensten. Ze gaan echt niet eerst controleren wat men daar in Nunspeet van vindt. Terwijl dat in een GG-gemeente onbestaanbaar.
Hetzelfde zie je nu gebeuren bij de discussie over vrouwen in het ambt. Men voert in de CGK die discussie zelf wel, zonder zich veel van andere CGK-gemeenten aan te trekken. Hooguit wordt er hier en daar op de pauze-knop gedrukt, totdat de revisieverzoeken op de GS van 2024 zijn verwerkt, maar er zijn ook genoeg gemeenten die dat niet nodig vinden.
Wat de GGiN en de OGG betreft: die hebben dezelfde binding (of nog sterker) aan het kerkverband als bij de GG. Alleen hangt daar nog het beeld van 'internet is censurabel' rond, dus die gaan dat niet op een internet-forum bespreken (een enkeling daargelaten), maar op verjaardagen, enz.