parsifal schreef: ↑01 sep 2023, 20:49
Cyrillus schreef: ↑01 sep 2023, 20:24
Edelweiss schreef: ↑01 sep 2023, 14:29
elbert schreef: ↑01 sep 2023, 08:55
Deze oorlog gaat niet over de manier waarop het westen met de wereld omgaat. Het is een imperialistische aanvalsoorlog door Rusland met als doel het veroveren van (een deel van) Oekraine. De rest is afleiding daarvan met whataboutisms over "ja, maar het westen is ook slecht". Dat laatste zal best, alle landen hebben iets waar iets op aan te merken is, maar je kunt niet de ene zonde als argument gebruiken om de andere mee te rechtvaardigen.
Ik heb deze draad met grote interesse gelezen, en wat ben ik het met elbert eens.
Rusland is een land met veel potentie en een interessante, rijke historie. Wat vind ik het erg om te zien hoe het eerste wordt weggegooid en het laatste een haast krampachtige boei is om aan vast te klampen en de oorlog te rechtvaardigen.
Ik ben getrouwd met een Zwitser die geboren is uit een Oekraiense vader en een Russische joodse moeder. Het is overbodig om op te merken dat de oorlog een grote splijtzwam is in de familie. Ik als Nederlandse ben vooral onder de indruk van het beeld wat de oudere generatie Russen heeft van het westen. Het westen is onderontwikkeld, jaloers op wat Rusland allemaal wel niet te bieden heeft (leger, infrastructuur, mentaliteit) en het duurde ook echt even voor ik geaccepteerd werd. Het kon immers niet anders dan dat ik al op de kleuterschool ben gehersenspoeld met NATO-ideeen. Elk argument wordt beantwoordt met een 'ja maar', gepaard met een logica waar niemand redelijkerwijs voor- of achterkant aan kan zien. Inmiddels zijn we in redelijk goed overleg overeen gekomen om dit onderwerp niet meer te bespreken. Het brengt enorm verdriet met zich mee, en dat is nog niets in vergelijk met hen die dierbaren hebben verloren. Het is verschrikkelijk, en wij bidden elke dag of dit onnodige bloedvergieten gauw tot een einde mag komen.
Wat Elbert zegt is ook weer het zoveelste voorbeeld van mij iets in de mond leggen. "Je kunt niet de ene zonde als argument gebruiken om de andere mee te rechtvaardigen." Dat doe ik helemaal niet. Ik stel dat het westen net zo goed schuldig is. Er wordt niets gerechtvaardigd. Ben je het eens met zijn vervalsing van wat ik zeg? Vind jij het gewoon om woorden van anderen te verdraaien?
Je hebt echt een partij boter op je hoofd. Je noemt de kritiek op Rusland "Rusland bashen". Je zegt niet te claimen dat de Oost Europese landen in Ruslands invloedsfeer horen, maar je vindt het heel kwalijk dat deze landen er voor kiezen bij EU of Navo te willen en dat ze daarin hun zin krijgen van oa Westerse landen.
En volgens mij wordt het Westen niet perse verdedigt. Ik heb Chili en Indonesie genoemd waar VS (en in geval van Indonesie, wat bondgenoten echt heel vuil waren).
Je kletst over referenda, die er inderdaad in enkele landen waren, maar lang niet in een meerderheid van EU of Navo landen.
Zucht, ik zal het maar weer toelichten. Want je legt me weer van alles in de mond.
1) Ik noem kritiek op Rusland niet Rusland bashen, ik noem kritiek op Rusland waarbij de schuld van het westen wordt ontkent, bashen, want eenzijdig.
2) Ik vind het helemaal niet kwalijk dat die landen bij de EU of NAVO willen horen- hoe kom je daar nu weer bij???. Alleen het westen heeft het bepaald niet zonder eigenbelang gedaan. De toelating had met veel meer overleg moeten plaatsvinden.
3) In de reacties tot nu toe vind ik het beschamend hoe het westen wordt opgehemeld - in praktijk wordt het westen dus gewoon verdedigd. Je weet wel, dat deel van de wereld waar je een jarenlange juridische strijd moet voren om je gelijk te halen - als je hem al haalt - als je gewoon de Bijbel citeert (zie Finland).
4) Het ging mij meer om de manier waarop overheden met referenda omgaan. Maar dit punt geef ik je.