Gereformeerde Gemeenten

Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... -predikant
Voor zijn eigen geestelijk leven waren de jaren daar niet gemakkelijk. ‘De Middelaar had Zich wel geopenbaard, maar mijn schuld stond nog open. Dat achtervolgde me, totdat de Heere mijn ogen er op de preekstoel voor opende dat de plage op Christus geweest was’.
...
GerefGemeente-lid
Berichten: 6950
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Silo schreef: 31 aug 2023, 19:19 https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... -predikant
Voor zijn eigen geestelijk leven waren de jaren daar niet gemakkelijk. ‘De Middelaar had Zich wel geopenbaard, maar mijn schuld stond nog open. Dat achtervolgde me, totdat de Heere mijn ogen er op de preekstoel voor opende dat de plage op Christus geweest was’.
...
Wat wil je hiermee zeggen?

Laten we het maar houden op deze zinnen:
Na 25 jaar te hebben gediend, wil ds. Schot ervoor waken zijn prestaties te etaleren. ‘Van onze kant is er niets om te roemen. Het was Zijn trouw dat we tot hiertoe het ambtelijke werk hebben mogen doen. Toen we vanuit onze woonplaats Nieuw-Beijerland naar onze eerste gemeente reden, maakte het diepe indruk op me dat juist op dat moment de regenboog aan de hemel stond. De Heere heeft 25 jaar trouw gehouden. Alleen daarom is het goed gegaan’.
Dat is heel wat vruchtbaarder dan ook dit interview weer theologisch af te serveren. Bovendien is er over deze predikant hier op het forum, veelal onterecht, al genoeg bagger uitgegoten.
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

GerefGemeente-lid schreef: 31 aug 2023, 14:22
Bauke schreef: 31 aug 2023, 13:58
GerefGemeente-lid schreef: 31 aug 2023, 12:38
Erskinees schreef: 31 aug 2023, 12:13 Blijven Kesteren en Opheusden tot de classis Utrecht behoren? Geografisch gezien is het best een uithoek voor de classis.
Ja hoor. Dat is bij de instituering zo bepaalt. Anders werd de classis Barneveld te groot, geloof ik.

Overigens preekt ds. Mouw zelden in de classisgemeenten, aangezien hij op zondags geen derde dienst vervult; ds. Pater idem dito (terwijl ds. Mondria vroeger consulent was van Bodegraven).
Ds. De Wit preekt ook maar 2 keer per zondag tegenwoordig, maar die is op vrije zondagen wel regelmatig in classisgemeenten.
Ds. Pater doet wel derde diensten overigens. Wat mij ook gewoonweg logisch lijkt. Je bent dominee, dus dienaar van het Woord en dat niet preken. Das vreemd.
Ik bedoelde eigenlijk dat ds. Pater in de classis Utrecht nauwelijks voorgaat, ook niet in gemeenten zoals Woerden en Zeist, waar er een ruim uitnodigingsbeleid is.
Het ruime uitnodigingsbeleid in Zeist is helaas een versterkende factor voor de uitstroom in deze gemeente.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6950
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Silo schreef: 31 aug 2023, 19:38
GerefGemeente-lid schreef: 31 aug 2023, 14:22
Bauke schreef: 31 aug 2023, 13:58
GerefGemeente-lid schreef: 31 aug 2023, 12:38 Ja hoor. Dat is bij de instituering zo bepaalt. Anders werd de classis Barneveld te groot, geloof ik.

Overigens preekt ds. Mouw zelden in de classisgemeenten, aangezien hij op zondags geen derde dienst vervult; ds. Pater idem dito (terwijl ds. Mondria vroeger consulent was van Bodegraven).
Ds. De Wit preekt ook maar 2 keer per zondag tegenwoordig, maar die is op vrije zondagen wel regelmatig in classisgemeenten.
Ds. Pater doet wel derde diensten overigens. Wat mij ook gewoonweg logisch lijkt. Je bent dominee, dus dienaar van het Woord en dat niet preken. Das vreemd.
Ik bedoelde eigenlijk dat ds. Pater in de classis Utrecht nauwelijks voorgaat, ook niet in gemeenten zoals Woerden en Zeist, waar er een ruim uitnodigingsbeleid is.
Het ruime uitnodigingsbeleid in Zeist is helaas een versterkende factor voor de uitstroom in deze gemeente.
Hoe kom je aan deze wijsheid?

Waarom zou je je gemeente verlaten als de kerkenraad de kansel openstelt voor alle predikanten in de GG? Ik denk dat Zeist, samen met Groningen en Woerden, het ruimste uitnodigingsbeleid heeft in de GG. Daar is toch niets mis mee?

N.B.: het valt trouwens in Zeist met predikanten uit de meest rechterflank nog wel mee ook, gezien over dit jaar.
Rido91
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 aug 2019, 17:52

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rido91 »

Silo schreef: 31 aug 2023, 19:19 https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... -predikant
Voor zijn eigen geestelijk leven waren de jaren daar niet gemakkelijk. ‘De Middelaar had Zich wel geopenbaard, maar mijn schuld stond nog open. Dat achtervolgde me, totdat de Heere mijn ogen er op de preekstoel voor opende dat de plage op Christus geweest was’.
...
Bijzonder, hoe kan de Middelaar geopenbaard zijn aan je terwijl je schuld nog open staat... Lijkt me ook niet bevorderlijk voor een gemeente om zo'n predikant te hebben bij wie nog een schuld open staat... De kijk op de rechtvaardigmaking heb ik altijd bijzonder gevonden in die kerk(en)
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat is ook best zorgelijk, inderdaad. Het zorgt niet echt voor een helder gereformeerde lijn in de preken.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5498
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: 31 aug 2023, 23:43 Dat is ook best zorgelijk, inderdaad. Het zorgt niet echt voor een helder gereformeerde lijn in de preken.
Aha, nou dat weten we ook weer.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
HHR
Berichten: 1072
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

De aloude HC zond 7 - zond 23 discussie.
Pas nog een preek gehoord waar een GG ds hier juist voor waarschuwde.
Dan krijg je een theologische warboel, zo zei hij
vriend-en-metgezel
Berichten: 209
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door vriend-en-metgezel »

HHR schreef: 01 sep 2023, 06:57 De aloude HC zond 7 - zond 23 discussie.
Pas nog een preek gehoord waar een GG ds hier juist voor waarschuwde.
Dan krijg je een theologische warboel, zo zei hij
Welke ds? Welke preek? Waar na te luisteren?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Ik lees nu een boek van ds. Heemskerk over het geloof. Daarin wordt dit ook besproken, alleen worden er andere woorden aan gegeven. Het geloof is rechtvaardigend van aard, heb je een waar geloof, dan mag je weten dat je zonden vergeten zijn. Toch is die zekerheid er niet direct en wordt er gaandeweg meer geleerd. (Oefeningen noemen we dat).
Zo'n citaat valt me ook direct op, al vind ik het erg moeilijk om dat hier gelijk neer te ploffen zodat rijp en rauw daar hun plasje over mogen doen. Ik vind dat ongepast.
JanRap
Berichten: 184
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JanRap »

GerefGemeente-lid schreef: 31 aug 2023, 19:23
Silo schreef: 31 aug 2023, 19:19 https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... -predikant
Voor zijn eigen geestelijk leven waren de jaren daar niet gemakkelijk. ‘De Middelaar had Zich wel geopenbaard, maar mijn schuld stond nog open. Dat achtervolgde me, totdat de Heere mijn ogen er op de preekstoel voor opende dat de plage op Christus geweest was’.
...
Wat wil je hiermee zeggen?

Laten we het maar houden op deze zinnen:
Na 25 jaar te hebben gediend, wil ds. Schot ervoor waken zijn prestaties te etaleren. ‘Van onze kant is er niets om te roemen. Het was Zijn trouw dat we tot hiertoe het ambtelijke werk hebben mogen doen. Toen we vanuit onze woonplaats Nieuw-Beijerland naar onze eerste gemeente reden, maakte het diepe indruk op me dat juist op dat moment de regenboog aan de hemel stond. De Heere heeft 25 jaar trouw gehouden. Alleen daarom is het goed gegaan’.
Dat is heel wat vruchtbaarder dan ook dit interview weer theologisch af te serveren. Bovendien is er over deze predikant hier op het forum, veelal onterecht, al genoeg bagger uitgegoten.
Ik vind het een mooi interview. Er staan prachtige en ontroerende passages in. En betreffende de visie van ds. Schot over zondag en 7 en zondag 23: hij is hier een volbloed volgeling van ds. G. H. Kersten. Heb wel eens iets van hem gelezen waarin hij onomwonden stelt het op bepaalde punten oneens te zijn met bijv. W. a. Brakel en Th. van der Groe. Dat kun je betreuren, maar het is in ieder geval duidelijk. Ds. Schot heeft ook de goede eigenschap dat hij zijn '' tegenstanders'' goed weergeeft. Hij leest zorgvuldig. En dat kan lang niet altijd gezegd worden. Er lopen heel wat predikanten rond die ( wat ze liefkozend noemen) ''onze oude theologen'', laten buikspreken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Ik ben erg gesteld op ds. Schot. Zijn heldere prediking (ook voor de kinderen!) is heel prettig. We hebben hem vele zomerzondagen in Oudemirdum gehad, dat was een feestje. Onderwijzend, onderlegd en voluit schriftuurlijk.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4237
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Ik zal in dit verband een link naar de lezing plaatsen van ds. Breure in het topic Haamstedeconferentie. Hierin worden onderwijzende zaken genoemd die diverse (ook deze) discussies raken. Het zou mooi zijn daar verder over van gedachten te kunnen wisselen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

Ad Anker schreef: 01 sep 2023, 08:04 Ik lees nu een boek van ds. Heemskerk over het geloof. Daarin wordt dit ook besproken, alleen worden er andere woorden aan gegeven. Het geloof is rechtvaardigend van aard, heb je een waar geloof, dan mag je weten dat je zonden vergeten zijn. Toch is die zekerheid er niet direct en wordt er gaandeweg meer geleerd. (Oefeningen noemen we dat).
Zo'n citaat valt me ook direct op, al vind ik het erg moeilijk om dat hier gelijk neer te ploffen zodat rijp en rauw daar hun plasje over mogen doen. Ik vind dat ongepast.
de zekerheid van het geloof en de zekerheid van het gevoel noemen de Erskines dat.
Toch wordt het allerkleinste toevluchtnemende geloof zaligmakend genoemd.
Als dat wordt overgeslagen dan is het geen wonder dat de avondmaalstafels bijna leeg zijn en er enkel een paar eikenbomen in het geloof of een paar kinderen van de Heere die op een wonderlijke wijze geleidt zijn aan gaan.

Wat dat aan gaat snap ik wel dat het donker wordt gevonden. Bij de oude schrijvers was het ook niet rooskleurig met jan en alleman die aangingen, maar daar werd nog wel een duidelijkere rechtvaardigmaking gepreekt dan dat er heden ten dage veel te horen is.

En inderdaad, Maaneschijn, duidelijk onderwijs deze week van Horatius Bonar via ds Breure
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32908
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef: 01 sep 2023, 08:04 Ik lees nu een boek van ds. Heemskerk over het geloof. Daarin wordt dit ook besproken, alleen worden er andere woorden aan gegeven. Het geloof is rechtvaardigend van aard, heb je een waar geloof, dan mag je weten dat je zonden vergeten zijn. Toch is die zekerheid er niet direct en wordt er gaandeweg meer geleerd. (Oefeningen noemen we dat).
Zo'n citaat valt me ook direct op, al vind ik het erg moeilijk om dat hier gelijk neer te ploffen zodat rijp en rauw daar hun plasje over mogen doen. Ik vind dat ongepast.
Ds. Heemskerk weet het van nabij. Zijn moeder was niet alleen zijn moeder. Ze was een 'moeder in Israël'. Als ik dat nog mag zeggen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Plaats reactie