Zondag hoopt ds. Sonneveld voor te gaan in Kalamazoo.KB_ schreef: ↑17 aug 2023, 19:17Ja dat is wel waar
Na de scheuring in kalamazoo zijn er maar weinig predikanten geweest die die kant op gingen. nu in clifton is het ook vrijwel altijd leesdienst. Artesia, sunnyside, sheboygan and waupun mogen al blij zijn met twee zondagen per jaar een dominee. ik zou in zo'n gemeente al lang naar een ander bijbelgetrouw kerkverband vertrokken zijn... zo vaak leesdienst
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Want je bent zelf lid in Chilliwack?KB_ schreef: ↑17 aug 2023, 19:17Ja dat is wel waar
Na de scheuring in kalamazoo zijn er maar weinig predikanten geweest die die kant op gingen. nu in clifton is het ook vrijwel altijd leesdienst. Artesia, sunnyside, sheboygan and waupun mogen al blij zijn met twee zondagen per jaar een dominee. ik zou in zo'n gemeente al lang naar een ander bijbelgetrouw kerkverband vertrokken zijn... zo vaak leesdienst
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
- Verbannen
Een kerk met 1750 plaatsen! Ik denk niet dat ooit eerder in Nederland een nieuwe kerkelijke gemeente is gestart met zo'n groot kerkgebouw...
-
Dan wordt die wel op de groei gebouwd want ze hebben ruim 1300 leden zag ik.
-
- Verbannen
Blijven Kesteren en Opheusden tot de classis Utrecht behoren? Geografisch gezien is het best een uithoek voor de classis.
Is er zoveel clustering in die regio?
In Zuid en Noord-Holland zie GG's leeglopen zelfs zo dat galerijen worden gesloten
In Zuid en Noord-Holland zie GG's leeglopen zelfs zo dat galerijen worden gesloten
Zoals?
Volgens mij komt de groei voornamelijk uit de GGiN. Aangezien beide gemeenten een predikant hebben zal er inderdaad ook wel wat clustering plaatsvinden.
Volgens mij komt de groei voornamelijk uit de GGiN. Aangezien beide gemeenten een predikant hebben zal er inderdaad ook wel wat clustering plaatsvinden.
-
De GG krimpt en enkele regio's groeien. Dat betekent dat de meeste gemeente buiten die regio's krimpen.
In Kersteren en Opheusden zitten ontzettend veel mensen uit de GGiN.
-
- Verbannen
Ja hoor. Dat is bij de instituering zo bepaalt. Anders werd de classis Barneveld te groot, geloof ik.
Overigens preekt ds. Mouw zelden in de classisgemeenten, aangezien hij op zondags geen derde dienst vervult; ds. Pater idem dito (terwijl ds. Mondria vroeger consulent was van Bodegraven).
Ds. De Wit preekt ook maar 2 keer per zondag tegenwoordig, maar die is op vrije zondagen wel regelmatig in classisgemeenten.
Ds. Pater doet wel derde diensten overigens. Wat mij ook gewoonweg logisch lijkt. Je bent dominee, dus dienaar van het Woord en dat niet preken. Das vreemd.GerefGemeente-lid schreef: ↑31 aug 2023, 12:38Ja hoor. Dat is bij de instituering zo bepaalt. Anders werd de classis Barneveld te groot, geloof ik.
Overigens preekt ds. Mouw zelden in de classisgemeenten, aangezien hij op zondags geen derde dienst vervult; ds. Pater idem dito (terwijl ds. Mondria vroeger consulent was van Bodegraven).
Ds. De Wit preekt ook maar 2 keer per zondag tegenwoordig, maar die is op vrije zondagen wel regelmatig in classisgemeenten.
Een extra gemeente lijkt mij ook een stuk verstandiger dan de gemeente zo groot laten groeien. Die 1300 huidige leden is al ruim over de wenselijke grens.GerefGemeente-lid schreef: ↑31 aug 2023, 12:01Dat lijkt me wel slim. Want anders moeten ze straks nog een GG beginnen in Ochten, omdat de kerk in Kesteren ook al weer te klein is.
-
- Verbannen
Ik bedoelde eigenlijk dat ds. Pater in de classis Utrecht nauwelijks voorgaat, ook niet in gemeenten zoals Woerden en Zeist, waar er een ruim uitnodigingsbeleid is.Bauke schreef: ↑31 aug 2023, 13:58Ds. Pater doet wel derde diensten overigens. Wat mij ook gewoonweg logisch lijkt. Je bent dominee, dus dienaar van het Woord en dat niet preken. Das vreemd.GerefGemeente-lid schreef: ↑31 aug 2023, 12:38Ja hoor. Dat is bij de instituering zo bepaalt. Anders werd de classis Barneveld te groot, geloof ik.
-
- Verbannen
Klopt inderdaad.newton schreef: ↑31 aug 2023, 14:07Een extra gemeente lijkt mij ook een stuk verstandiger dan de gemeente zo groot laten groeien. Die 1300 huidige leden is al ruim over de wenselijke grens.GerefGemeente-lid schreef: ↑31 aug 2023, 12:01Dat lijkt me wel slim. Want anders moeten ze straks nog een GG beginnen in Ochten, omdat de kerk in Kesteren ook al weer te klein is.