Gereformeerde Gemeenten

KDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

KB_ schreef: 17 aug 2023, 19:17
gallio schreef: 17 aug 2023, 14:54
KB_ schreef: 17 aug 2023, 14:40 Rechterflank gathering in Alberta :)

wel fijn zoveel predikanten hier, wie weet komt er nog een overkomst uit voort na een beroep
De Canadese gemeenten zijn aardig voorzien op het moment. Het zou fijn zijn als de gemeenten in de VS was meer bezoek of predikanten kregen.
Ja dat is wel waar
Na de scheuring in kalamazoo zijn er maar weinig predikanten geweest die die kant op gingen. nu in clifton is het ook vrijwel altijd leesdienst. Artesia, sunnyside, sheboygan and waupun mogen al blij zijn met twee zondagen per jaar een dominee. ik zou in zo'n gemeente al lang naar een ander bijbelgetrouw kerkverband vertrokken zijn... zo vaak leesdienst
Zondag hoopt ds. Sonneveld voor te gaan in Kalamazoo.
Mistig

Bericht door Mistig »

KB_ schreef: 17 aug 2023, 19:17
gallio schreef: 17 aug 2023, 14:54
KB_ schreef: 17 aug 2023, 14:40 Rechterflank gathering in Alberta :)

wel fijn zoveel predikanten hier, wie weet komt er nog een overkomst uit voort na een beroep
De Canadese gemeenten zijn aardig voorzien op het moment. Het zou fijn zijn als de gemeenten in de VS was meer bezoek of predikanten kregen.
Ja dat is wel waar
Na de scheuring in kalamazoo zijn er maar weinig predikanten geweest die die kant op gingen. nu in clifton is het ook vrijwel altijd leesdienst. Artesia, sunnyside, sheboygan and waupun mogen al blij zijn met twee zondagen per jaar een dominee. ik zou in zo'n gemeente al lang naar een ander bijbelgetrouw kerkverband vertrokken zijn... zo vaak leesdienst
Want je bent zelf lid in Chilliwack?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ouddorp

Bericht door Ouddorp »

Een kerk met 1750 plaatsen! Ik denk niet dat ooit eerder in Nederland een nieuwe kerkelijke gemeente is gestart met zo'n groot kerkgebouw...
Henk J

Bericht door Henk J »

Dan wordt die wel op de groei gebouwd want ze hebben ruim 1300 leden zag ik.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Henk J schreef: 31 aug 2023, 11:56 Dan wordt die wel op de groei gebouwd want ze hebben ruim 1300 leden zag ik.
Dat lijkt me wel slim. Want anders moeten ze straks nog een GG beginnen in Ochten, omdat de kerk in Kesteren ook al weer te klein is.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Blijven Kesteren en Opheusden tot de classis Utrecht behoren? Geografisch gezien is het best een uithoek voor de classis.
HHR

Bericht door HHR »

Is er zoveel clustering in die regio?

In Zuid en Noord-Holland zie GG's leeglopen zelfs zo dat galerijen worden gesloten
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Zoals?

Volgens mij komt de groei voornamelijk uit de GGiN. Aangezien beide gemeenten een predikant hebben zal er inderdaad ook wel wat clustering plaatsvinden.
MGG

Bericht door MGG »

HHR schreef: 31 aug 2023, 12:17 Is er zoveel clustering in die regio?

In Zuid en Noord-Holland zie GG's leeglopen zelfs zo dat galerijen worden gesloten
De GG krimpt en enkele regio's groeien. Dat betekent dat de meeste gemeente buiten die regio's krimpen.

In Kersteren en Opheusden zitten ontzettend veel mensen uit de GGiN.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Erskinees schreef: 31 aug 2023, 12:13 Blijven Kesteren en Opheusden tot de classis Utrecht behoren? Geografisch gezien is het best een uithoek voor de classis.
Ja hoor. Dat is bij de instituering zo bepaalt. Anders werd de classis Barneveld te groot, geloof ik.

Overigens preekt ds. Mouw zelden in de classisgemeenten, aangezien hij op zondags geen derde dienst vervult; ds. Pater idem dito (terwijl ds. Mondria vroeger consulent was van Bodegraven).
Ds. De Wit preekt ook maar 2 keer per zondag tegenwoordig, maar die is op vrije zondagen wel regelmatig in classisgemeenten.
Bauke

Bericht door Bauke »

GerefGemeente-lid schreef: 31 aug 2023, 12:38
Erskinees schreef: 31 aug 2023, 12:13 Blijven Kesteren en Opheusden tot de classis Utrecht behoren? Geografisch gezien is het best een uithoek voor de classis.
Ja hoor. Dat is bij de instituering zo bepaalt. Anders werd de classis Barneveld te groot, geloof ik.

Overigens preekt ds. Mouw zelden in de classisgemeenten, aangezien hij op zondags geen derde dienst vervult; ds. Pater idem dito (terwijl ds. Mondria vroeger consulent was van Bodegraven).
Ds. De Wit preekt ook maar 2 keer per zondag tegenwoordig, maar die is op vrije zondagen wel regelmatig in classisgemeenten.
Ds. Pater doet wel derde diensten overigens. Wat mij ook gewoonweg logisch lijkt. Je bent dominee, dus dienaar van het Woord en dat niet preken. Das vreemd.
newton

Bericht door newton »

GerefGemeente-lid schreef: 31 aug 2023, 12:01
Henk J schreef: 31 aug 2023, 11:56 Dan wordt die wel op de groei gebouwd want ze hebben ruim 1300 leden zag ik.
Dat lijkt me wel slim. Want anders moeten ze straks nog een GG beginnen in Ochten, omdat de kerk in Kesteren ook al weer te klein is.
Een extra gemeente lijkt mij ook een stuk verstandiger dan de gemeente zo groot laten groeien. Die 1300 huidige leden is al ruim over de wenselijke grens.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bauke schreef: 31 aug 2023, 13:58
GerefGemeente-lid schreef: 31 aug 2023, 12:38

Ds. Pater doet wel derde diensten overigens. Wat mij ook gewoonweg logisch lijkt. Je bent dominee, dus dienaar van het Woord en dat niet preken. Das vreemd.
Ik bedoelde eigenlijk dat ds. Pater in de classis Utrecht nauwelijks voorgaat, ook niet in gemeenten zoals Woerden en Zeist, waar er een ruim uitnodigingsbeleid is.
GerefGemeente-lid
Verbannen

newton schreef: 31 aug 2023, 14:07
GerefGemeente-lid schreef: 31 aug 2023, 12:01
Een extra gemeente lijkt mij ook een stuk verstandiger dan de gemeente zo groot laten groeien. Die 1300 huidige leden is al ruim over de wenselijke grens.
Klopt inderdaad.
Plaats reactie