Oorlog in Oekraine

DDD
Berichten: 28977
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

Cyrillus schreef: 28 aug 2023, 19:07
Thea schreef: 28 aug 2023, 18:49 Wat ik eruit concludeer, is dat Cyrillus zegt dat het westen de duivel is en dat Poetin die probeert de bestrijden. Dat is een legitimatie voor de oorlog van Poetin tegen het westen. Over complottheorieën gesproken.....
Poetin voert geen oorlog tegen het westen, het westen voert oorlog tegen Rusland. En met die houding mogen ze blij zijn dat Rusland nog geen kernwapens heeft ingezet.
Poetin voert in ieder geval oorlog tegen Oekraïne. En daarom voert het westen oorlog tegen Rusland.

Overigens voert Poetin wel oorlog tegen het westen, maar dan niet militair.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6762
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door GerefGemeente-lid »

Het is overigens wel triest dat er op een christelijk forum ook al sprake is van complottheorieën van de bovenste plank.
DDD
Berichten: 28977
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

Cyrillus schreef: 28 aug 2023, 19:05
Ambtenaar schreef: 28 aug 2023, 18:33
Cyrillus schreef: 28 aug 2023, 18:24
Lieve help, ik leg in diverse postings uit dat het westen zich ermee bemoeit en dan kom jij met Oekraine aan.
Je hebt tot op heden geen enkele rechtvaardigingsgrond aangedragen voor de invasie van Oekraïne door Rusland.

Dus nogmaals, hoe rechtvaardig jij de invasie en de wijze waarop Rusland deze oorlog uitvoert
Ik heb l eerder gezegd, dat beide partijen fout zitten. Ik heb ook gezegd dat het westen zelf om deze oorlog gevraagd heeft, dus mede schuldig is.
En dat laatste is dus onzinnig. Je hebt het ook nog steeds niet onderbouwd.

Waarom zou het Westen Oekraine niet mogen stimuleren in de richting van een westerse democratie? Dat is alleen maar goed. Dat is in Spanje ook gebeurd, en het heeft goede gevolgen gehad.
DDD
Berichten: 28977
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef: 28 aug 2023, 19:52 Het is overigens wel triest dat er op een christelijk forum ook al sprake is van complottheorieën van de bovenste plank.
Ik vind dat juist een voordeel van het forum. Er zijn mensen met opvattingen die je zelf niet voor mogelijk zou houden, terwijl ze naar het schijnt verder niets mankeren. :)
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Cyrillus »

DDD schreef: 28 aug 2023, 19:54
Cyrillus schreef: 28 aug 2023, 19:05
Ambtenaar schreef: 28 aug 2023, 18:33
Cyrillus schreef: 28 aug 2023, 18:24
Lieve help, ik leg in diverse postings uit dat het westen zich ermee bemoeit en dan kom jij met Oekraine aan.
Je hebt tot op heden geen enkele rechtvaardigingsgrond aangedragen voor de invasie van Oekraïne door Rusland.

Dus nogmaals, hoe rechtvaardig jij de invasie en de wijze waarop Rusland deze oorlog uitvoert
Ik heb l eerder gezegd, dat beide partijen fout zitten. Ik heb ook gezegd dat het westen zelf om deze oorlog gevraagd heeft, dus mede schuldig is.
En dat laatste is dus onzinnig. Je hebt het ook nog steeds niet onderbouwd.

Waarom zou het Westen Oekraine niet mogen stimuleren in de richting van een westerse democratie? Dat is alleen maar goed. Dat is in Spanje ook gebeurd, en het heeft goede gevolgen gehad.
Omdat Oekraine in ruil voor geld gedwongen wordt om de rijke zegeningen van de westerse ideologie te accepteren. Dat jij dat goed noemt is verbazingwekkend. Ze krijgen materiele zegeningen, zeker, maar geestelijk gaan ze de afgrond in.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6762
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 28 aug 2023, 19:55
GerefGemeente-lid schreef: 28 aug 2023, 19:52 Het is overigens wel triest dat er op een christelijk forum ook al sprake is van complottheorieën van de bovenste plank.
Ik vind dat juist een voordeel van het forum. Er zijn mensen met opvattingen die je zelf niet voor mogelijk zou houden, terwijl ze naar het schijnt verder niets mankeren. :)
Tussen de visie op bijvoorbeeld de HSV enerzijds en het verheerlijken van complottheorieën anderzijds, zit mijns inziens wel een wezenlijk verschil hoor.
DDD
Berichten: 28977
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

Cyrillus schreef: 28 aug 2023, 19:58
DDD schreef: 28 aug 2023, 19:54
Cyrillus schreef: 28 aug 2023, 19:05
Ambtenaar schreef: 28 aug 2023, 18:33
Je hebt tot op heden geen enkele rechtvaardigingsgrond aangedragen voor de invasie van Oekraïne door Rusland.

Dus nogmaals, hoe rechtvaardig jij de invasie en de wijze waarop Rusland deze oorlog uitvoert
Ik heb l eerder gezegd, dat beide partijen fout zitten. Ik heb ook gezegd dat het westen zelf om deze oorlog gevraagd heeft, dus mede schuldig is.
En dat laatste is dus onzinnig. Je hebt het ook nog steeds niet onderbouwd.

Waarom zou het Westen Oekraine niet mogen stimuleren in de richting van een westerse democratie? Dat is alleen maar goed. Dat is in Spanje ook gebeurd, en het heeft goede gevolgen gehad.
Omdat Oekraine in ruil voor geld gedwongen wordt om de rijke zegeningen van de westerse ideologie te accepteren. Dat jij dat goed noemt is verbazingwekkend. Ze krijgen materiele zegeningen, zeker, maar geestelijk gaan ze de afgrond in.
Geen idee waar je het over hebt. Er is geen sprake van dwang. Hooguit van stimuleren. Bovendien vloeit de wens duidelijk voort uit culturele ontwikkelingen in de samenleving zelf. En los daarvan zou ik in vrijwel heel de wereld geen betere samenleving weten om in te leven dan de Europese, westerse cultuur.

Ik vind het heel verbazend dat jij onze eigen westerse samenleving een afgrond noemt en dat nota bene in vergelijking met Poetin's samenleving, waar dood en verderf regeren.

Verder zou het wellicht goed zijn als je zelf in Rusland gaat wonen. Ik denk dat je binnen een jaar wel anders zou piepen.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Cyrillus »

DDD schreef: 28 aug 2023, 20:05
Cyrillus schreef: 28 aug 2023, 19:58
DDD schreef: 28 aug 2023, 19:54
Cyrillus schreef: 28 aug 2023, 19:05
Ik heb l eerder gezegd, dat beide partijen fout zitten. Ik heb ook gezegd dat het westen zelf om deze oorlog gevraagd heeft, dus mede schuldig is.
En dat laatste is dus onzinnig. Je hebt het ook nog steeds niet onderbouwd.

Waarom zou het Westen Oekraine niet mogen stimuleren in de richting van een westerse democratie? Dat is alleen maar goed. Dat is in Spanje ook gebeurd, en het heeft goede gevolgen gehad.
Omdat Oekraine in ruil voor geld gedwongen wordt om de rijke zegeningen van de westerse ideologie te accepteren. Dat jij dat goed noemt is verbazingwekkend. Ze krijgen materiele zegeningen, zeker, maar geestelijk gaan ze de afgrond in.
Geen idee waar je het over hebt. Er is geen sprake van dwang. Hooguit van stimuleren. Bovendien vloeit de wens duidelijk voort uit culturele ontwikkelingen in de samenleving zelf. En los daarvan zou ik in vrijwel heel de wereld geen betere samenleving weten om in te leven dan de Europese, westerse cultuur.

Ik vind het heel verbazend dat jij onze eigen westerse samenleving een afgrond noemt en dat nota bene in vergelijking met Poetin's samenleving, waar dood en verderf regeren.

Verder zou het wellicht goed zijn als je zelf in Rusland gaat wonen. Ik denk dat je binnen een jaar wel anders zou piepen.
Ik er niet eens op in. Praat eens met je dominee.
DDD
Berichten: 28977
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

Mijn dominee is het op dit punt naar mijn verwachting geheel met mij eens. Ik denk dat hij zich zorgen maakt over zulke rare opvattingen als van jou, want ik heb hem de laatste maanden al een aantal keer horen benoemen hoe dankbaar we moeten zijn voor het vele goede dat er in onze samenleving is en dat we dat als we aandacht vragen voor minder goede ontwikkelingen toch niet mogen vergeten.

Hij zal zich ongetwijfeld over bepaalde culturele ontwikkelingen in Nederland meer zorgen maken dan ik, maar hij zal Rusland zeker niet te verkiezen vinden boven Nederland. Integendeel. En hij vindt de overheid ook niet onbetrouwbaar. Ik denk dat ik kritischer ben op de overheid dan hij.

Los daarvan: je gaat steeds niet in op de punten waar je geen argumenten tegen in kunt brengen. Het laat zien dat je, hoewel eigenwijs, geen poot hebt om op te staan en niet in staat bent om je standpunt behoorlijk te onderbouwen.
Dat komt niet erg overtuigend op mij over, maar dat had je al begrepen.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Cyrillus »

DDD schreef: 28 aug 2023, 20:21 Mijn dominee is het op dit punt naar mijn verwachting geheel met mij eens. Ik denk dat hij zich zorgen maakt over zulke rare opvattingen als van jou, want ik heb hem de laatste maanden al een aantal keer horen benoemen hoe dankbaar we moeten zijn voor het vele goede dat er in onze samenleving is en dat we dat als we aandacht vragen voor minder goede ontwikkelingen toch niet mogen vergeten.

Hij zal zich ongetwijfeld over bepaalde culturele ontwikkelingen in Nederland meer zorgen maken dan ik, maar hij zal Rusland zeker niet te verkiezen vinden boven Nederland. Integendeel. En hij vindt de overheid ook niet onbetrouwbaar. Ik denk dat ik kritischer ben op de overheid dan hij.

Los daarvan: je gaat steeds niet in op de punten waar je geen argumenten tegen in kunt brengen. Het laat zien dat je, hoewel eigenwijs, geen poot hebt om op te staan en niet in staat bent om je standpunt behoorlijk te onderbouwen.
Dat komt niet erg overtuigend op mij over, maar dat had je al begrepen.
Je hebt geen idee wie de vijand is...
GerefGemeente-lid
Berichten: 6762
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door GerefGemeente-lid »

Cyrillus schreef: 28 aug 2023, 20:45
DDD schreef: 28 aug 2023, 20:21 Mijn dominee is het op dit punt naar mijn verwachting geheel met mij eens. Ik denk dat hij zich zorgen maakt over zulke rare opvattingen als van jou, want ik heb hem de laatste maanden al een aantal keer horen benoemen hoe dankbaar we moeten zijn voor het vele goede dat er in onze samenleving is en dat we dat als we aandacht vragen voor minder goede ontwikkelingen toch niet mogen vergeten.

Hij zal zich ongetwijfeld over bepaalde culturele ontwikkelingen in Nederland meer zorgen maken dan ik, maar hij zal Rusland zeker niet te verkiezen vinden boven Nederland. Integendeel. En hij vindt de overheid ook niet onbetrouwbaar. Ik denk dat ik kritischer ben op de overheid dan hij.

Los daarvan: je gaat steeds niet in op de punten waar je geen argumenten tegen in kunt brengen. Het laat zien dat je, hoewel eigenwijs, geen poot hebt om op te staan en niet in staat bent om je standpunt behoorlijk te onderbouwen.
Dat komt niet erg overtuigend op mij over, maar dat had je al begrepen.
Je hebt geen idee wie de vijand is...
Fantaseer vooral lekker verder. Ik heb nog geen één argument gezien. Dus blaas niet zo hoog van de toren.
MGG
Berichten: 3695
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door MGG »

Cyrillus schreef: 28 aug 2023, 19:15
MGG schreef: 28 aug 2023, 18:52
Cyrillus schreef: 28 aug 2023, 18:22
DDD schreef: 28 aug 2023, 17:46 Natuurlijk is er bemoeienis van het Westen. Anders zou het Oekraïense volk niet eens de optie hebben om buiten de Russische invloedssfeer te komen.

Het is al spijtig genoeg dat er ooit discussie was over het Associatieverdrag met Oekraïne.

Het idee dat Rusland enig recht heeft om voor zijn belangen op te komen, gaat uit van een totaal verkeerd begrip van menselijke vrijheid. Rusland is niet de baas over autonome burgers van een ander land. Alleen al dit concept laat zien dat je in een soort tsaristisch of darwinistisch wereldbeeld denkt, waarin het recht van de sterkste geldt.

En inderdaad is dit 'onze' oorlog, want als Rusland de kans krijgt, dan wandelt het zo door naar Engeland. Het is een aanval op de zich ontwikkelende (en nog prille) democratie in Oekraïne.
"En inderdaad is dit 'onze' oorlog, want als Rusland de kans krijgt, dan wandelt het zo door naar Engeland."
Over slachtoffers van westerse propaganda gesproken.
Dat heb ik nog nergens gelezen. Dat Rusland indien mogelijk meer dan alleen Oekraïne inlijft is bijna een feit. Voor het geval dat jij denkt van niet, pak dan een geschiedenisboek.
Volgens mij kunnen we niet uitsluiten dat het westen mogelijk meer dan alleen Oekraine inlijft is bijna een feit. Pak maar een geschiedenisboek: Frankrijk, Duitsland, Engeland, Spanje, zelfs Nederland, elk westers land lust er wel pap van. En de USA valt ook zomaar allerlei landen binnen: Irak, Afghanistan om maar wat te noemen.
Inval in Irak ben ik ook tegen. Overigens heeft de VS het niet ingelijfd. Je overige voorbeelden zijn oud. Bij Rusland hoef je slechts 10 jaar terug ipv tientallen jaren.
MGG
Berichten: 3695
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door MGG »

Cyrillus schreef: 28 aug 2023, 19:19
MGG schreef: 28 aug 2023, 19:13
Cyrillus schreef: 28 aug 2023, 19:07
Thea schreef: 28 aug 2023, 18:49 Wat ik eruit concludeer, is dat Cyrillus zegt dat het westen de duivel is en dat Poetin die probeert de bestrijden. Dat is een legitimatie voor de oorlog van Poetin tegen het westen. Over complottheorieën gesproken.....
Poetin voert geen oorlog tegen het westen, het westen voert oorlog tegen Rusland. En met die houding mogen ze blij zijn dat Rusland nog geen kernwapens heeft ingezet.
Rusland kan Oekraïne nog geeneens aan. Ook niet in de eerste weken toen het westen weinig deed. Zie bijvoorbeeld aamval op kiev. Laat staan een oorlog met de NAVO. Rusland mag blij zijn dat Amerika zich zo tam houdt.
Rusland heeft al honderden jaren een expansiedrift bij o.a. hij westelijke grens. Sinds WW2 is geen enkel westers land Rusland binnen gevallen. Rusland heeft in meerdere buurlanden oorlog gevoerd en/of land bezet. Ik snap dat het lastig is om complottheorieën los te laten, maar lees de geschiedenis van Rusland eens.
Ben je d66 of zo? Zodra er iets is wat niet met eigen ideeën overeenkomt wordt het in de categorie complottheorie gegooid.
Omdat je niet met argumenten komt en onzin van o.a. Baudet aanvalt. Zoals je op basis van mijn erder berichten kan weten stem ik SGP. Dat ik anti massamoord en veroveringsoorlogen ben, spreekt voor zich.
Het Westen dat oorlog tegen Rusland voort is puur een complot en retoriek van massamoordenaar Poetin. Zijn voormalige vriend/klusjesman is zeker ook door een ongelukkige crash om het leven gekomen?
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Cyrillus »

MGG schreef: 28 aug 2023, 21:26
Cyrillus schreef: 28 aug 2023, 19:15
MGG schreef: 28 aug 2023, 18:52
Cyrillus schreef: 28 aug 2023, 18:22
"En inderdaad is dit 'onze' oorlog, want als Rusland de kans krijgt, dan wandelt het zo door naar Engeland."
Over slachtoffers van westerse propaganda gesproken.
Dat heb ik nog nergens gelezen. Dat Rusland indien mogelijk meer dan alleen Oekraïne inlijft is bijna een feit. Voor het geval dat jij denkt van niet, pak dan een geschiedenisboek.
Volgens mij kunnen we niet uitsluiten dat het westen mogelijk meer dan alleen Oekraine inlijft is bijna een feit. Pak maar een geschiedenisboek: Frankrijk, Duitsland, Engeland, Spanje, zelfs Nederland, elk westers land lust er wel pap van. En de USA valt ook zomaar allerlei landen binnen: Irak, Afghanistan om maar wat te noemen.
Inval in Irak ben ik ook tegen. Overigens heeft de VS het niet ingelijfd. Je overige voorbeelden zijn oud. Bij Rusland hoef je slechts 10 jaar terug ipv tientallen jaren.
Je lijkt toch wel een heel ouderwetse gedachte van oorlogvoering te hebben. Het gaat tegenwoordig vooral om invloed, niet om verovering. China begrijpt dat ook als geen ander.
Ambtenaar
Berichten: 9354
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Ambtenaar »

Cyrillus schreef: 28 aug 2023, 19:05
Ik heb l eerder gezegd, dat beide partijen fout zitten. Ik heb ook gezegd dat het westen zelf om deze oorlog gevraagd heeft, dus mede schuldig is.
Je beantwoord mijn vraag niet. Welke gerechtvaardigde reden had/heeft Rusland om Oekraïne binnen te vallen?
Plaats reactie