Pleiten op je doop

Ander

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Ander »

huisman schreef: Met alle respect Afgewezen maar wil jij echt beweren dat jij met vr 74 instemt ? Het verschil is dat ik spreek over de grond van de doop en jij steeds wil gaan naar de uitkomst, de bate van de doop. Die toegezegde verbondsweldaden komen alleen in de weg van het ware geloof tot hun vervulling.
Ik heb laten zien hoe dicht mijn visie bij de H.C. staat . Daar houd ik het bij, ook omdat ik bij jou en Fjodor toch iets bemerk van te proberen de kinderdoop in te vullen met een visie van de geloofsdoop. Dat is een poging die nooit zal overtuigen.

Voorlopig moet iedereen het doen met mijn vorige posting waar ik mijn standpunt duidelijk verwoord.
Ik stem ook in met vr/antw. 74 terwijl ik toch wel een wat andere visie heb dan jij. Mag dat?

En wat ik nu begrijp n.a.v. de openingsposting: We zijn het er in ieder geval over eens dat pleiten in de zin van rechten toekennen aan de 'toezegging in de doop' onjuist is. Dan bespeur ik toch dat de visie die ds. de Heer (hoewel de bewoordingen wat anders hadden gekund, volgens sommigen) breed gedeeld wordt. En dat verheugt me.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Op verzoek weer open.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

hihi, dat komt goed uit, net een vraag beantwoord op ons zusterfora
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... leitgrond/

Een reactie van dr. Van den Brink op een vraag over o.a. een artikel waar dit draadje ooit mee werd gestart.

Ik schrik er behoorlijk van. Ook de doopvisie wordt op losse schroeven geplaatst.
tja

Bericht door tja »

GerefGemeente-lid schreef: 24 aug 2023, 16:50 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... leitgrond/

Een reactie van dr. Van den Brink op een vraag over o.a. een artikel waar dit draadje ooit mee werd gestart.

Ik schrik er behoorlijk van. Ook de doopvisie wordt op losse schroeven geplaatst.
Wie zet de doopvisie op losse schroeven? Vd Brink of Verschuure?
CvdW

Bericht door CvdW »

Jammer dat GerefGem-lid er direct een conclusie aanverbindt.
Laat een groep wijsgeren dit namens alle kerken onderzoeken. Er is al veel materiaal beschikbaar, dus met enkele jaren kan er een gedegen werk op de plank liggen. Dit kan het begin zijn om bijeen te brengen wat bijeen hoort.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

CvdW schreef: 24 aug 2023, 17:08 Jammer dat GerefGem-lid er direct een conclusie aanverbindt.
Laat een groep wijsgeren dit namens alle kerken onderzoeken. Er is al veel materiaal beschikbaar, dus met enkele jaren kan er een gedegen werk op de plank liggen. Dit kan het begin zijn om bijeen te brengen wat bijeen hoort.
De situatie is duidelijk genoeg, wat moet er onderzocht worden? Van de Brink zegt het alleen hardop.
tja

Bericht door tja »

CvdW schreef: 24 aug 2023, 17:08 Jammer dat GerefGem-lid er direct een conclusie aanverbindt.
Misschien is hij wel de “verwarde Gergemmer” die de vraag heeft gesteld. En is hij blij met het antwoord😉. Maar iets in mij zegt dat dat niet zo is.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Dat laatste klopt helemaal.
MGG

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 24 aug 2023, 16:50 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... leitgrond/

Het verbaast mij dat je hiervan schrikt. Volgens mij doet dr. Vd Brink niet geheimzinnig over hoe hij geloof en bekering ziet. Dat zijn doopvisie in deze lijn ligt, lijkt mij logisch.

Ik vind het wel jammer dat hij met wat voorbeeldjes komt en niet met Bijbelteksten. Gezien de vraag had ik een Bijbelse onderbouwing verwacht op basis van welke teksten de doop een pleitgrond is.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Hij heeft in ieder geval Ledeboer aan zijn kant
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bertiel schreef: 24 aug 2023, 18:00 Hij heeft in ieder geval Ledeboer aan zijn kant
Oja, hoe kom je daarbij?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Lees z’n vragenboekje er maar op na
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bertiel schreef: 24 aug 2023, 18:05 Lees z’n vragenboekje er maar op na
Ik voel me tegenwoordig meer een Kruisgezinde dan een Ledeboeriaan.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

MGG schreef: 24 aug 2023, 17:52

Het verbaast mij dat je hiervan schrikt. Volgens mij doet dr. Vd Brink niet geheimzinnig over hoe hij geloof en bekering ziet. Dat zijn doopvisie in deze lijn ligt, lijkt mij logisch.

Ik vind het wel jammer dat hij met wat voorbeeldjes komt en niet met Bijbelteksten. Gezien de vraag had ik een Bijbelse onderbouwing verwacht op basis van welke teksten de doop een pleitgrond is.
Voor het gemak sla je over wat hij aan het begin zegt:
Het vertrekpunt in de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Heidelbergse catechismus is dat de doop een sacrament is. En sacramenten maken uiterlijk zichtbaar wat Gods kinderen innerlijk en onzichtbaar bezitten; Het zijn "zichtbare tekenen en zegelen van een inwendige en onzichtbare zaak" (Nederlandse Geloofsbelijdenis artikel 33).
Dus als het een teken en zegel is is het vanzelfsprekend dat er ook een pleitgrond is.
Plaats reactie