“Vraag er maar veel om.”

Adagio

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Adagio »

Cyrillus schreef: 12 aug 2023, 13:44 Volgens mij is het aan de verdedigers van de uitspraak: 'bid er maar veel om' om met betere bronnen te komen. In de Bijbel staat het niet.
Ik vraag me af wie jij verdedig?

"Ik vermaan dan vóór alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen voor alle mensen, voor koningen en allen die in hoogheid zijn, opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid. Want dat is goed en aangenaam voor God onzen Zaligmaker, Welke wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis der waarheid komen."
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Adagio schreef: 12 aug 2023, 19:28
Cyrillus schreef: 12 aug 2023, 13:44 Volgens mij is het aan de verdedigers van de uitspraak: 'bid er maar veel om' om met betere bronnen te komen. In de Bijbel staat het niet.

"Ik vermaan dan vóór alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen voor alle mensen, voor koningen en allen die in hoogheid zijn, opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid. Want dat is goed en aangenaam voor God onzen Zaligmaker, Welke wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis der waarheid komen."
Je gaat nu toch niet beweren dat de bijbeltekst hetzelfde beweert als 'bid er maar veel om'?
Job

Bericht door Job »

Cyrillus schreef: 12 aug 2023, 13:44
Job schreef: 07 aug 2023, 22:32
Cyrillus schreef: 07 aug 2023, 21:52
-DIA- schreef: 07 aug 2023, 21:32

In feite erg om dat een dooddoener te noemen. Misschien beseft men niet wat men zegt. Zo werd het 'wie het vat vatte het' ook al afgedaan als dooddoener. Ik hoef dan niet te vragen of men dan weet wat men zegt.

"de dooddoener" zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: [ˈdodunər] Verbuigingen: dooddoener|s (meerv.) uitspraak met weinig inhoud die toch het gesprek verstoort. Voorbeeld: `iemand met een dooddoener van zijn onderwerp afbrengen`
Vraag er maar veel om is een uitdrukking van ongeloof: https://www.geloofstoerusting.nl/videos ... r-veel-om/
Vd Brink en Geloofstoerusting zijn voor mij nu niet bepaald het eind van alle tegenspraak, integendeel. Kom met betere bronnen zou ik zeggen. Het is helemaal geen ongeloof. Het is verwijzen naar een Drieënig God, rijker kan niet. Als we ergens moeten zijn, is het bij Hem.
Volgens mij is het aan de verdedigers van de uitspraak: 'bid er maar veel om' om met betere bronnen te komen. In de Bijbel staat het niet.
Dat ben ik deels met je eens, het is in preken van Paulus en Petrus bijvoorbeeld niet terug te vinden.
Tegelijk ging ieder die de Heere Jezus ergens voor nodig had tijdens Zijn omwandeling, vragend naar Hem toe. Een koninklijker weg zou ik niet weten. En het "bid en u zult gegeven worden" is een rijke belofte en een rijke uitnodiging.
DDD

Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)

Bericht door DDD »

Maar dat is toch iets heel anders?

De gelijkenis van de zeurende vrouw bij de rechter is duidelijk niet bedoeld om te zeggen dat God in alle opzichten met deze rechter vergeleken kan worden.
Laatst gewijzigd door DDD op 12 aug 2023, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Job schreef: 12 aug 2023, 23:16
Cyrillus schreef: 07 aug 2023, 21:52
Vraag er maar veel om is een uitdrukking van ongeloof: https://www.geloofstoerusting.nl/videos ... r-veel-om/
Vd Brink en Geloofstoerusting zijn voor mij nu niet bepaald het eind van alle tegenspraak, integendeel. Kom met betere bronnen zou ik zeggen. Het is helemaal geen ongeloof. Het is verwijzen naar een Drieënig God, rijker kan niet. Als we ergens moeten zijn, is het bij Hem.
Volgens mij is het aan de verdedigers van de uitspraak: 'bid er maar veel om' om met betere bronnen te komen. In de Bijbel staat het niet.
Dat ben ik deels met je eens, het is in preken van Paulus en Petrus bijvoorbeeld niet terug te vinden.
Tegelijk ging ieder die de Heere Jezus ergens voor nodig had tijdens Zijn omwandeling, vragend naar Hem toe. Een koninklijker weg zou ik niet weten. En het "bid en u zult gegeven worden" is een rijke belofte en een rijke uitnodiging.
Bid en u zal gegeven worden is wat anders dan een misschientje en dat is precies wat 'bid er maar veel om' suggereert.
Job

Bericht door Job »

Cyrillus schreef: 12 aug 2023, 23:40
Job schreef: 12 aug 2023, 23:16

Bid en u zal gegeven worden is wat anders dan een misschientje en dat is precies wat 'bid er maar veel om' suggereert.
Dan verschilt het wat wij horen.
ZWP

Bericht door ZWP »

Is dit niet de inmiddels klassieke discussie 'Afwachten of verwachten'*?
Waar de uitspraak 'bid er maar veel om' meer (maar niet helemaal) in het 'afwachten' kamp valt, en te weinig 'verwachten' bevat?

*Voor de jongere lezers: zie en lees het boek van K. van de Zwaag met deze titel uit 2003.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

ZWP schreef: 14 aug 2023, 08:58 Is dit niet de inmiddels klassieke discussie 'Afwachten of verwachten'*?
Waar de uitspraak 'bid er maar veel om' meer (maar niet helemaal) in het 'afwachten' kamp valt, en te weinig 'verwachten' bevat?

*Voor de jongere lezers: zie en lees het boek van K. van de Zwaag met deze titel uit 2003.
Dat boek is op zich een draadje waard :-).
Het is inderdaad de klassieke discussie, waarbij het opvalt dat sommigen het woord 'afwachten' gemakshalve (en misschien wel onderbewust) vertalen als 'verwachten' omdat je anders dogmatisch in de knoop komt.
DDD

Bericht door DDD »

Adagio schreef: 12 aug 2023, 19:28

Dit is nu al het tweede volkomen flauwekul-argument met een bijbelcitaat. Ik begrijp dat het niet godslasterlijk bedoeld is, maar zo komt het op mij wel over.

Je kunt niet naar believen maar zomaar een bijbeltekst citeren.

Niemand heeft er bezwaar tegen dat er gebeden worden gedaan voor alle mensen. Het ging er nu om of je een ongelovige mag wijsmaken dat hij maar veel moet vragen om een vernieuwd hart.

Dat heeft niets te maken met de gebeden voor de wereld(leiders).
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Daar is geen tekst in de Bijbel waarin een profeet of apostel iemand toewenst dat de Heere hem of haar mocht bekeren.
Wel huilde de Heere Jezus om Jeruzalem: Och, dat je vandaag toch zou bekennen wat tot uw vrede dient!

Maar zelfs in die wens ligt een appèl!

En wie mag een mens verbieden te bidden om bekering als hij of zij totaal vastgelopen is in eigen pogingen om het hart te veranderen? Ik meen toch niemand? We mogen bidden om de Heilige Geest te ontvangen.
Adagio

Bericht door Adagio »

Refojongere schreef: 14 aug 2023, 12:11 Daar is geen tekst in de Bijbel waarin een profeet of apostel iemand toewenst dat de Heere hem of haar mocht bekeren.
Je klassiekers te kennen is dus niet het belangrijkste. Of een pittige post neerzetten.
Voorbeeld Hand. 8 "Maar Petrus zeide tot hem: Uw geld zij met u ten verderve, omdat gij gemeend hebt dat de gave Gods door geld verkregen wordt. Gij hebt geen deel noch lot in dit woord, want uw hart is niet recht voor God. Bekeer u dan van deze uw boosheid, en bid God, of misschien u deze overlegging uws harten vergeven wierd; want ik zie dat gij zijt in een gans bittere gal en samenknoping der ongerechtigheid."
Terri

Bericht door Terri »

Adagio schreef: 14 aug 2023, 12:28
Refojongere schreef: 14 aug 2023, 12:11 Daar is geen tekst in de Bijbel waarin een profeet of apostel iemand toewenst dat de Heere hem of haar mocht bekeren.
Je klassiekers te kennen is dus niet het belangrijkste. Of een pittige post neerzetten.
Voorbeeld Hand. 8 "Maar Petrus zeide tot hem: Uw geld zij met u ten verderve, omdat gij gemeend hebt dat de gave Gods door geld verkregen wordt. Gij hebt geen deel noch lot in dit woord, want uw hart is niet recht voor God. Bekeer u dan van deze uw boosheid, en bid God, of misschien u deze overlegging uws harten vergeven wierd; want ik zie dat gij zijt in een gans bittere gal en samenknoping der ongerechtigheid."
Dit gaat toch over heel iets anders?
DDD

Bericht door DDD »

Adagio schreef: 14 aug 2023, 12:28
Dit is het derde citaat dat niet past, maar in dit geval bewijst het precies het tegendeel van wat je schrijft. Hoe is het mogelijk.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Hebr 4:16 Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan ktot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden om geholpen te worden te bekwamer tijd.

De relatie tussen het naderen tot de troon der genade en het op een later tijd krijgen die genade is bij deze als zeer bijbels aangetoond.
tja

Bericht door tja »

Herman schreef: 14 aug 2023, 13:50 Hebr 4:16 Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan ktot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden om geholpen te worden te bekwamer tijd.

De relatie tussen het naderen tot de troon der genade en het op een later tijd krijgen die genade is bij deze als zeer bijbels aangetoond.
Voor vers 16 staat ook vers 14 en in het bijzonder 14b ….en laat ons deze belijdenis vasthouden (kanttekening 41 Dat is, de leer van dezen zo groten Hogepriester door het ware geloof standvastelijk belijden, ) dan komt er in vers 15 een enorme troost en de reden om aan te houden in gebed. Zoals vers 16 omschreven staat.

Wat is iemand als hij gevolg geeft aan vers 14 b? Gelovig of ongelovig?
Plaats reactie