Ad Anker schreef: ↑12 aug 2023, 10:07
Hendrien schreef: ↑12 aug 2023, 09:59
Echt Bijbelse aanvulling. Juist die gewilligheid van de Heere en onze onwil! Maar die gewilligheid van de Heere wordt soms zo ingeperkt door de nadruk op de uitverkiezing.
In alle voorzichtigheid: bepaalde moeilijkheden uit het verleden kunnen er niet voor zorgen dat de uitverkiezing een soort besmet leerstuk wordt. De kanttekeningen die de uitverkiezing een ruime plaats geven, NGB 16 en DL hoofdstuk 1 zijn het waard om eens rustig te lezen en te overdenken. Niet tot schrik (al is de schrik des Heeren uit 2 Kor. 5 niet verkeerd), maar als troostleer.
Ondanks dat ik mij voorgenomen heb om langdurig van RF te vasten kan ik niet laten om ‘vraag er maar veel om’ en de uitverkiezing met elkaar te verbinden. Waarom? Omdat de Heere Jezus dat ook doet. De gelijkenis van de onrechtvaardige rechter. Lukas 18: 1-8. Die begint zo: En Hij zeide ook een gelijkenis tot hen, daartoe strekkende, dat men altijd bidden moet, en niet vertragen.
Dan volgt de gelijkenis en maakt Jezus in vers 7 en 8 de toepassing. Zal God dan geen recht doen Zijn uitverkorenen, die dag en nacht tot Hem roepen, ……….
Het ‘vraag er maar veel om’ kan een toetssteen voor ons zijn of onze nood en ons gebed zo zijn dat wij niet kunnen laten om dag en nacht tot Hem te roepen……..dat is een kenmerk van de verkiezing!
De discussie of je een onbekeerde mag oproepen tot bidden is wel heel erg vreemd. Natuurlijk mag dat omdat de HEERE daartoe oproept. Doe u mond wijd open en Ik zal hem vervullen. Dat zegt de HEERE tegen een volk waar Hij in het volgende vers tegen moet zeggen: Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord…. Psalm 81 : 11-17.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.