“Vraag er maar veel om.”

Ad Anker
Moderator

Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)

Bericht door Ad Anker »

Hendrien schreef: 11 aug 2023, 23:39 Ik ben ook benieuwd…

Maar over punt 3. Een onbekeerde mag dus wel opgeroepen worden tot gebed maar niet tot geloof?
Oekraïne: Ik zou in notendop iets delen over ons doodvonnis vanwege onze verloren staat in Adam, het heil dat in Christus te krijgen is waardoor ons doodvonnis teniet gedaan kan worden en ik zou dat in gebed bij de Heere brengen. Denk ik. Ik kan me daar weinig bij voorstellen. Dit alles kan in 45 seconden.

Ik las vanmorgen bij ds. Veldkamp: 'de gebeden zijn de geleidedraden waarlangs God Zijn beloften vanuit de hemel doet neerdalen.' Daarom is voor mij het element van het gebed zo ontzettend belangrijk.

Je volgende vraag:
Is oproep tot gebed en oproepen om te geloven niet precies hetzelfde? Alleen het gebed heeft meer de notie van: ik verwacht het van een Ander terwijl de oproep tot geloven iets doe-het-zelvigs heeft.

De stokbewaarder werd opgeroepen te geloven. Daar ging wel een gebed aan vooraf.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ad Anker schreef: 12 aug 2023, 08:36
Bertiel schreef: 11 aug 2023, 22:43 Vind je punt 3 conform wat de DL zeggen?
Ja. Bijvoorbeeld H1/16. Het vurige verlangen, het met eerbied en ootmoed verwachten gaat m.i. niet zonder gebed.
Ligt de aanbieding van het heil en de belofte niet in de verkondiging van het Evangelie?
Zeker!
Hoe vind jij dat het bevel van geloof en bekering concreet moet gemaakt moet worden in de prediking?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Augustinus schreef:‘omnia possum inquit in eo qui me confortat conforta me ut possim da quod iubes et iube quod vis iste se accepisse confitetur et quod gloriatur in domino gloriatur. audivi alium rogantem ut accipiat aufer inquit a me concupiscentias ventris unde adparet sancte deus te dare cum fit quod imperas fieri’ (Confessiones X, 31, 45)
Het is de bekende uitspraak van Augustinus: "Geef wat Gij beveelt en beveel wat Gij wilt." Als je niet in geloof tot God kunt gaan, kom dan óm het geloof.

Zo zou ik de plaats in de prediking zien: ongeloof is zonde, dus we moet geloven. Dat is dan weer onmogelijk, maar wat onmogelijk is bij mensen, is mogelijk bij God.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Ad Anker schreef: 12 aug 2023, 08:43De stokbewaarder werd opgeroepen te geloven. Daar ging wel een gebed aan vooraf.
Het hangt niet van een voorafgaand gebed af of er een oproep tot geloven komt. Gelukkig niet.
"Bekeert u en gelooft het Evangelie" kwam en komt tot mensen die daar helemaal niet om hadden gebeden. (Markus 1:15).

Misschien is bij "bid/vraag er maar veel om" de gedachte dat een onbekeerde nog wel kan bidden, maar niet geloven. Wie dat denkt, denkt verkeerd. Een onbekeerde kan ook niet bidden zoals het behoort. Een bekeerde kan dat eigenlijk ook niet. (Rom. 8:26).
Het hangt allemaal van de Heere af. Hij is veel gewilliger om ons te bekeren, dan dat wij bekeerd willen worden. Uiteraard werkt Hij middelijk, dus wil Hij gebeden zijn. Maar we moeten niet van ons bidden en van ons geloven iets verwachten, maar wel van de ontfermende God.
Laatst gewijzigd door elbert op 12 aug 2023, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

elbert schreef: 12 aug 2023, 09:22
Ad Anker schreef: 12 aug 2023, 08:43De stokbewaarder werd opgeroepen te geloven. Daar ging wel een gebed aan vooraf.
Het hangt niet van een voorafgaand gebed af of er een oproep tot geloven komt. Gelukkig niet.
"Bekeert u en gelooft het Evangelie" kwam en komt tot mensen die helemaal niet hadden gebeden. (Markus 1:15).

Misschien is bij "bid er maar veel om" de gedachte dat een onbekeerde nog wel kan bidden, maar niet geloven. Wie dat denkt, denkt verkeerd. Een onbekeerde kan ook niet bidden zoals het behoort. Een bekeerde kan dat eigenlijk ook niet. (Rom. 8:26).
Het hangt allemaal van de Heere af. Hij is veel gewilliger om ons te bekeren, dan dat wij bekeerd willen worden. Uiteraard werkt Hij middelijk, dus wil Hij gebeden zijn. Maar we moeten niet van ons bidden en van ons geloven iets verwachten, maar wel van de ontfermende God.
Goede aanvulling. Eens!
MGG

Bericht door MGG »

Is de samenvatting van dit topic mogelijk dat we (uit onszelf) niet kunnen geloven en bidden.
Twee benaderingen
1. God bidden om bekering door de werking van de Heilige Geest.
2. Beginnen met (proberen te) geloven en vertrouwen dat Gods zijn belofte houdt.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: 11 aug 2023, 23:47 Ik geloof niet dat je het bezwaar goed hebt begrepen.

Het bezwaar zat hem in "veel" en in "een nieuw hart". Nu zou voor een vraag om bekering in de zin van wedergeboorte nog veel meer te zeggen zijn, maar daar ging het nu niet om.
Ik heb nog even geverifieerd wat het begrip 'vroom' in een bepaalde context van de discussie betekent. Maar het kwam er op neer dat bidden om een nieuw hart niet vroom in de betekenis van oprecht kan zijn. Kortom: de aansporing getuigd van een enorme huichelarij. Nou, daar kan ik niet mee leven.

Het is natuurlijk prima als je je standpunten naderhand wilt nuanceren, maar doe dan niet alsof alle anderen hier gek zijn.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

elbert schreef: 12 aug 2023, 09:22
"Bekeert u en gelooft het Evangelie" kwam en komt tot mensen die daar helemaal niet om hadden gebeden. (Markus 1:15).

Misschien is bij "bid/vraag er maar veel om" de gedachte dat een onbekeerde nog wel kan bidden, maar niet geloven. Wie dat denkt, denkt verkeerd. Een onbekeerde kan ook niet bidden zoals het behoort. Een bekeerde kan dat eigenlijk ook niet. (Rom. 8:26).
Echt Bijbelse aanvulling. Juist die gewilligheid van de Heere en onze onwil! Maar die gewilligheid van de Heere wordt soms zo ingeperkt door de nadruk op de uitverkiezing.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Hendrien schreef: 12 aug 2023, 09:59 Echt Bijbelse aanvulling. Juist die gewilligheid van de Heere en onze onwil! Maar die gewilligheid van de Heere wordt soms zo ingeperkt door de nadruk op de uitverkiezing.
In alle voorzichtigheid: bepaalde moeilijkheden uit het verleden kunnen er niet voor zorgen dat de uitverkiezing een soort besmet leerstuk wordt. De kanttekeningen die de uitverkiezing een ruime plaats geven, NGB 16 en DL hoofdstuk 1 zijn het waard om eens rustig te lezen en te overdenken. Niet tot schrik (al is de schrik des Heeren uit 2 Kor. 5 niet verkeerd), maar als troostleer.
huisman

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef: 12 aug 2023, 10:07
Hendrien schreef: 12 aug 2023, 09:59 Echt Bijbelse aanvulling. Juist die gewilligheid van de Heere en onze onwil! Maar die gewilligheid van de Heere wordt soms zo ingeperkt door de nadruk op de uitverkiezing.
In alle voorzichtigheid: bepaalde moeilijkheden uit het verleden kunnen er niet voor zorgen dat de uitverkiezing een soort besmet leerstuk wordt. De kanttekeningen die de uitverkiezing een ruime plaats geven, NGB 16 en DL hoofdstuk 1 zijn het waard om eens rustig te lezen en te overdenken. Niet tot schrik (al is de schrik des Heeren uit 2 Kor. 5 niet verkeerd), maar als troostleer.
Ondanks dat ik mij voorgenomen heb om langdurig van RF te vasten kan ik niet laten om ‘vraag er maar veel om’ en de uitverkiezing met elkaar te verbinden. Waarom? Omdat de Heere Jezus dat ook doet. De gelijkenis van de onrechtvaardige rechter. Lukas 18: 1-8. Die begint zo: En Hij zeide ook een gelijkenis tot hen, daartoe strekkende, dat men altijd bidden moet, en niet vertragen.

Dan volgt de gelijkenis en maakt Jezus in vers 7 en 8 de toepassing. Zal God dan geen recht doen Zijn uitverkorenen, die dag en nacht tot Hem roepen, ……….

Het ‘vraag er maar veel om’ kan een toetssteen voor ons zijn of onze nood en ons gebed zo zijn dat wij niet kunnen laten om dag en nacht tot Hem te roepen……..dat is een kenmerk van de verkiezing!

De discussie of je een onbekeerde mag oproepen tot bidden is wel heel erg vreemd. Natuurlijk mag dat omdat de HEERE daartoe oproept. Doe u mond wijd open en Ik zal hem vervullen. Dat zegt de HEERE tegen een volk waar Hij in het volgende vers tegen moet zeggen: Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord…. Psalm 81 : 11-17.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Job schreef: 12 aug 2023, 08:34
DDD schreef: 11 aug 2023, 23:53
Job schreef: 11 aug 2023, 21:27
DDD schreef: 10 aug 2023, 23:52 Dat is een totaal verkeerd signaal. Een kind dat zegt dat het zoveel zonden in zichzelf ervaart en dat iedere dag de vergeving van Christus nodig heeft, daar kun je zoiets tegen zeggen. Dan wordt het niet verkeerd begrepen en is het een passend advies.
Wát?
Dat is dus precies de boodschap die de GGiN en diverse GG-predikanten wordt nagedragen.
Dat is mij niet opgevallen. Wellicht nog een onvermoed misverstand. Misschien kun je duidelijk maken wat je bedoelt. Want ik hoor zelden een GG-predikant specifiek over deze groep kinderen spreken.
De GGiN zouden het heil en Christus alleen prediken voor ontdekte zondaren. Hen wordt daarom nogal eens verweten dat ze barrières opwerpen.

Wat jij hier schrijft, proeft voor mij hetzelfde. Pas om een nieuw hart vragen als je voelt dat je het nodig hebt en het daarom alleen aan dié specifieke kinderen aanbieden.
Dat was ook niet mijn punt. De bijbel leert ons dat bidden om een nieuw hart volgt na het geloof. Het is niet andersom. Pas als je Christus hebt aangenomen, krijg je het juiste zicht op de noodzaak van een vernieuwd hart. Je ziet dat David dan ook vraagt om een nieuw hart.

Aan andere kinderen van het verbond kun je melden dat Jezus graag al hun zonden vergeeft. Voordat ze erom roepen, zal Hij al antwoorden. Daar hoef je ook niet veel om te vragen, want éénmaal is genoeg.
DDD

Bericht door DDD »

Herman schreef: 12 aug 2023, 09:51
DDD schreef: 11 aug 2023, 23:47 Ik geloof niet dat je het bezwaar goed hebt begrepen.

Het bezwaar zat hem in "veel" en in "een nieuw hart". Nu zou voor een vraag om bekering in de zin van wedergeboorte nog veel meer te zeggen zijn, maar daar ging het nu niet om.
Ik heb nog even geverifieerd wat het begrip 'vroom' in een bepaalde context van de discussie betekent. Maar het kwam er op neer dat bidden om een nieuw hart niet vroom in de betekenis van oprecht kan zijn. Kortom: de aansporing getuigd van een enorme huichelarij. Nou, daar kan ik niet mee leven.

Het is natuurlijk prima als je je standpunten naderhand wilt nuanceren, maar doe dan niet alsof alle anderen hier gek zijn.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee naar welk punt je verwijst. Maar ik heb zeker niet gezegd dat het bidden om een nieuw hart niet oprecht zou kunnen zijn. Maar het is onjuist, niet bijbels en zeker niet het juiste advies aan een ongelovige.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Hendrien schreef: 12 aug 2023, 09:59Echt Bijbelse aanvulling. Juist die gewilligheid van de Heere en onze onwil! Maar die gewilligheid van de Heere wordt soms zo ingeperkt door de nadruk op de uitverkiezing.
Het probleem is niet de uitverkiezing. Het probleem is het godsbeeld dat we bij uitverkiezing hebben met als gevolg daarvan de nadruk op hoeveel mensen verkoren zijn.
Ik denk dat zowel rechts ("weinigen zijn uitverkoren") als links ("velen zijn uitverkoren") daarop teveel de nadruk leggen met als achterliggende gedachte ofwel een karige God (Hij verkiest maar weinigen) danwel een God die bijna iedereen wel verkiest. Maar het Bijbelse spreken hierover is: "strijdt om in te gaan" met daarbij de weg van bekering en geloof in Christus. Alleen in die weg komen we iets over de verkiezing te weten, namelijk dat wanneer we onze rust in Christus gevonden hebben, we zien dat God ons in Hem uitverkoren heeft.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

huisman schreef: 12 aug 2023, 11:22 Het ‘vraag er maar veel om’ kan een toetssteen voor ons zijn of onze nood en ons gebed zo zijn dat wij niet kunnen laten om dag en nacht tot Hem te roepen……..dat is een kenmerk van de verkiezing!
Staat dit ook bij de vruchten van de DL?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Cyrillus
Verbannen

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Cyrillus »

Job schreef: 07 aug 2023, 22:32
Cyrillus schreef: 07 aug 2023, 21:52
-DIA- schreef: 07 aug 2023, 21:32
Job schreef: 07 aug 2023, 21:26

Ik heb hier veel moeite mee. Als er iets géén dooddoener is, is het wel om voor de zaligheid mensen te verwijzen naar de God Die het geven kan en wil.
In feite erg om dat een dooddoener te noemen. Misschien beseft men niet wat men zegt. Zo werd het 'wie het vat vatte het' ook al afgedaan als dooddoener. Ik hoef dan niet te vragen of men dan weet wat men zegt.

"de dooddoener" zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: [ˈdodunər] Verbuigingen: dooddoener|s (meerv.) uitspraak met weinig inhoud die toch het gesprek verstoort. Voorbeeld: `iemand met een dooddoener van zijn onderwerp afbrengen`
Vraag er maar veel om is een uitdrukking van ongeloof: https://www.geloofstoerusting.nl/videos ... r-veel-om/
Vd Brink en Geloofstoerusting zijn voor mij nu niet bepaald het eind van alle tegenspraak, integendeel. Kom met betere bronnen zou ik zeggen. Het is helemaal geen ongeloof. Het is verwijzen naar een Drieënig God, rijker kan niet. Als we ergens moeten zijn, is het bij Hem.
Volgens mij is het aan de verdedigers van de uitspraak: 'bid er maar veel om' om met betere bronnen te komen. In de Bijbel staat het niet.
Plaats reactie