Hoe was je zondag [2]?
Re: Hoe was je zondag [2]?
Nee. Hij heeft er best duidelijk over gestoken. Met name tot het wensende toespreken en de tekst uitleg en daarin ook gereflecteerd op de prediking van heden ten dage.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
Nee. Geen computer bij de hand dus dat wordt het niet vanaf de iPhone.
Vreemd is wat hij zegt over dr T Brienen. In het boek 'De Nadere Reformatie en het Gereformeerd Piëtisme' gaat hij juist uitgebreid in op Abraham Hellenbroecks (met ck) preken.
Ook maakt hij een verbinding met het catechisatieboekje.
- Johann Gottfried Walther
Er worden vaker preken gelezen die niet (helemaal) in lijn met de gemeente zijn, omdat men naar oudvaders veel soepeler/ruimdenkender is dan naar hedendaagse predikanten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ja, dat verbaasde mij ook, maar ik heb dat boek niet meer, zodat ik het niet na kan slaan.refo schreef: ↑14 jul 2023, 11:35Vreemd is wat hij zegt over dr T Brienen. In het boek 'De Nadere Reformatie en het Gereformeerd Piëtisme' gaat hij juist uitgebreid in op Abraham Hellenbroecks (met ck) preken.
In het door ds Brons aangehaalde boek staat in een voetnoot:Tiberius schreef: ↑14 jul 2023, 11:40Ja, dat verbaasde mij ook, maar ik heb dat boek niet meer, zodat ik het niet na kan slaan.refo schreef: ↑14 jul 2023, 11:35Vreemd is wat hij zegt over dr T Brienen. In het boek 'De Nadere Reformatie en het Gereformeerd Piëtisme' gaat hij juist uitgebreid in op Abraham Hellenbroecks (met ck) preken.
"Zo laten we buiten beschouwing A. Hellenbroek, een vermaard voetiaans prediker, [...], doch wiens prediking niet wezenlijk verschilt van die van W. a Brakel en B. Smytegelt."
-
Nee. Ik hoor wel wat andere accenten of verschillen in stijl, maar wat ik waarneem komt niet in de buurt van de kwalificatie totaal anders. Als het totaal anders, dan werden zijn preken ook niet gelezen.refo schreef: ↑14 jul 2023, 11:47Dat kun je toch zelf ook wel zien? Of weet je niet hoe in het rechter spectrum gepreekt wordt?
Ik wacht geduldig tot Bertiel in de gelegenheid is om vanaf een computer te reageren.
Exegese en bevinding. Waar is het evenwicht. Ik pakte vanmorgen zijn serie preken over Jes. 9:5 erbij. Die uitleg... Daar ligt wel een onderscheid.Aan de grondigheid van de exegese zie je dat Hellenbroek een prediker van formaat was.
Dit is het wel het overdenken waard als we ons richten op de prediking in de rechterflank.Volgens Brienen ligt er een classificatieschema over de prediking van de Nadere Reformatie. Ik herken me niet in zijn stellige conclusies, althans niet voor de preken van Hellenbroek.
Beetje als boven. Daar ligt wel een onderscheid denk ik.Net als zijn leermeester Knibbe zie je dat hij daarbij terughoudend is in het gebruik van kenmerken.
Asjeblieft Bertiel.

Dank!!
-
Dank voor je duidelijke bericht.Ad Anker schreef: ↑14 jul 2023, 14:04Exegese en bevinding. Waar is het evenwicht. Ik pakte vanmorgen zijn serie preken over Jes. 9:5 erbij. Die uitleg... Daar ligt wel een onderscheid.Aan de grondigheid van de exegese zie je dat Hellenbroek een prediker van formaat was.
Dit is het wel het overdenken waard als we ons richten op de prediking in de rechterflank.Volgens Brienen ligt er een classificatieschema over de prediking van de Nadere Reformatie. Ik herken me niet in zijn stellige conclusies, althans niet voor de preken van Hellenbroek.
Beetje als boven. Daar ligt wel een onderscheid denk ik.Net als zijn leermeester Knibbe zie je dat hij daarbij terughoudend is in het gebruik van kenmerken.
Asjeblieft Bertiel.![]()
Vermoedelijk hebben Bertiel en ik een andere invulling van de woorden compleet anders.
Rest nu de exegese van de woorden 'totaal anders'
- Johann Gottfried Walther
Grondige exegese, geen grondige exegese,
weinig kenmerken, veel kenmerken
Directe aanspraak, wensend spreken
Beducht voor lijdelijkheid, beducht voor het zich te snel toe-eigenen.
Sja, is dat gewoon hetzelfde of is dat totaal anders....
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
Gewoon hetzelfde heeft niemand gezegd, maar dat is slechts een detail in bij je mooie exegese.Johann Gottfried Walther schreef: ↑14 jul 2023, 16:48Grondige exegese, geen grondige exegese,
weinig kenmerken, veel kenmerken
Directe aanspraak, wensend spreken
Beducht voor lijdelijkheid, beducht voor het zich te snel toe-eigenen.
Sja, is dat gewoon hetzelfde of is dat totaal anders....
Nu je zo goed bezig bent, is het ook interessant om een exegese te geven bij 'het rechter spectrum'.