De SGP - een open partij

HersteldHervormd

Re: De SGP - een open partij

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef: 26 jun 2023, 09:32 De problemen zitten dan ook niet zozeer in hun overtuigingen, maar in hun opstelling.
Waarvan akte.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:De problemen zitten dan ook niet zozeer in hun overtuigingen, maar in hun opstelling.
Eens, terwijl het RD artikel dat onderscheid dan weer niet erg laat terugkomen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben eerder erg links dan erg rechts, maar ik kan mij desondanks wel grotendeels vinden in wat De Nooijer schrijft in zijn toelichtende brief. Hij vergeet echter één belangrijk ding: de omroepen waar hij spreekt, verspreiden bewust leugens. Dat is bij Bij1 niet het geval. Daar is gewoon sprake van een andere overtuiging.

Ik vind het niet onterecht om op die grond een duidelijk onderscheid te maken tussen GroenLinks en de FVD. Mensen die leugens verspreiden, ondermijnen bewust de samenleving. Daar zou je als SGP-er niet aan mee moeten werken zonder dat punt steeds aan de orde te stellen.
Bruna

Bericht door Bruna »

HersteldHervormd schreef: 24 jun 2023, 07:14
Bruna schreef: 17 jun 2023, 12:05 Eng elitair clubje wordt dat die SGP jongeren.
Geen binding met de regio’s.
Op basis waarvan concludeer jij dat? En wie ben jij dan?
De gemiddelde kerkelijke jongere in regio's waar veel SGP gestemd wordt is het met Mathijs vd Tang eens.
Wat bedoel je met 'en wie ben jij dan'?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
HersteldHervormd

https://www.rd.nl/artikel/1025410-de-no ... sgper-meer

Het RD denkt, laat ik maar eens wat nuanceren. Echt pruts werk vind ik hoor, sjonge jonge.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
HersteldHervormd

Bruna schreef: 26 jun 2023, 14:49
Bruna schreef: 17 jun 2023, 12:05 Eng elitair clubje wordt dat die SGP jongeren.
De gemiddelde kerkelijke jongere in regio's waar veel SGP gestemd wordt is het met Mathijs vd Tang eens.
1) Je doet een aanname dat de gemiddelde kerkelijke jongere uit een SGP bolwerk het eens is met MVDT, zonder onderbouwing of bron.
2) De kerkelijke jongere is niet gelijk aan de SGPJ, die jij een eng, elitair clubje vind.
3) Als de SGPJ een eng, elitair clubje word, waarom zetten ze dan nu MVDT op straat?
4) Je hebt je mond vol over jonge christenen die ook nog eens reformatorisch zijn waarna ik me afvraag wat je dan van je zelf vind?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef: 26 jun 2023, 15:07 https://www.rd.nl/artikel/1025410-de-no ... sgper-meer

Het RD denkt, laat ik maar eens wat nuanceren. Echt pruts werk vind ik hoor, sjonge jonge.
Waarom prutswerk? Het rd publiceert afgelopen zaterdag, de Nooijer reageert daar op zaterdagmiddag op en vandaag komt die reactie en die van het hoofdbestuur in de krant. Ik vind daar geen nuancering aan. De Nooijer heeft (terecht) zijn biezen gepakt.
Ik ga dat niet zitten vergelijken, maar het zou interessant zijn wat de overeenkomsten en verschillen zijn tussen zijn verklaring, het vraaggesprek en de feiten in de krant.
Bruna

Bericht door Bruna »

HersteldHervormd schreef: 26 jun 2023, 15:12
1) Je doet een aanname dat de gemiddelde kerkelijke jongere uit een SGP bolwerk het eens is met MVDT, zonder onderbouwing of bron.
2) De kerkelijke jongere is niet gelijk aan de SGPJ, die jij een eng, elitair clubje vind.
3) Als de SGPJ een eng, elitair clubje word, waarom zetten ze dan nu MVDT op straat?
4) Je hebt je mond vol over jonge christenen die ook nog eens reformatorisch zijn waarna ik me afvraag wat je dan van je zelf vind?
1) ik spreek zeer regelmatig jongeren; eigen waarneming. Maar vraag het zelf aan hen: een of oneens met de stelling dat het een taak van de politiek is om de christelijke gemeenschap te beschermen en dus molisms te weren.
2) dat klopt, maar dit is wel de (toekomstige) achterban van de SGP en SGP-jongeren.
3) dat weet ik niet.
4) valt best mee met mijn volle mond.

Ik zeg mijn mening wat ik er van vindt (als je dit bedoelt). Het is toch een rare vraag als je bij iedereen die wat post moet zeggen wat je van jezelfd vindt (maar goed dat terzijde).
Het artikel in het RD van afgelopen zaterdag heeft mijn beeld alleen maar bevestigd.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
HersteldHervormd

Bruna schreef: 26 jun 2023, 15:46
HersteldHervormd schreef: 26 jun 2023, 15:12

1) ik spreek zeer regelmatig jongeren; eigen waarneming. Maar vraag het zelf aan hen: een of oneens met de stelling dat het een taak van de politiek is om de christelijke gemeenschap te beschermen en dus molisms te weren.
2) dat klopt, maar dit is wel de (toekomstige) achterban van de SGP en SGP-jongeren.
3) dat weet ik niet.
4) valt best mee met mijn volle mond.

Ik zeg mijn mening wat ik er van vindt (als je dit bedoelt). Het is toch een rare vraag als je bij iedereen die wat post moet zeggen wat je van jezelfd vindt (maar goed dat terzijde).
Het artikel in het RD van afgelopen zaterdag heeft mijn beeld alleen maar bevestigd.
Als jij zegt dat je aardig wat jongeren gesproken hebt in de grootste SGP bolwerken en die geven veelal aan dat ze het eens zijn met MVDT dan wil ik dat wel aannemen. Als de SGPJ allemaal blijkbaar hetzelfde denken als MVDT dan zou hij nu niet op straat staan, zo simpel is het ook nog eens.

Je zegt inderdaad wat jouw mening is, maar ik vind het gewoon een beetje te ver gaan om de SGPJ een eng, elitair clubje te noemen. Al zeg je dat nou van D66 of (J)FVD dan snap ik dat, maar ik begrijp werkelijk niet waarom je zulke stevige uitspraken doet over de SGPJ, en dat terwijl ze juist heel kritisch gereageerd hebben (in mijn ogen dan wel weer wat overdreven) op MVDT en hem zelf eruit gegooid hebben. Maar dat is dus ook de rede dat ik aan jou vraag wat je van jezelf dan vind. Dat vraag ik niet aan iedereen.

Maargoed, al zouden ze het alsnog vrijwel allemaal eens zijn met MVDT, wat ik ernstig betwijfel, waarom vind jij ze dan een eng, elitair, clubje? Leg dat eens uit aan me, ik ben echt benieuwd.
HersteldHervormd

Herman schreef: 26 jun 2023, 15:23
HersteldHervormd schreef: 26 jun 2023, 15:07 https://www.rd.nl/artikel/1025410-de-no ... sgper-meer

Waarom prutswerk? Het rd publiceert afgelopen zaterdag, de Nooijer reageert daar op zaterdagmiddag op en vandaag komt die reactie en die van het hoofdbestuur in de krant. Ik vind daar geen nuancering aan. De Nooijer heeft (terecht) zijn biezen gepakt.
Ik ga dat niet zitten vergelijken, maar het zou interessant zijn wat de overeenkomsten en verschillen zijn tussen zijn verklaring, het vraaggesprek en de feiten in de krant.
Omdat ik vind dat het RD, tijdens publicatie van afgelopen zaterdag, blijkbaar niet over alle feiten beschikte, maar ondertussen wel TdN op één hoop veegt met MVDT.
Maar ik vind het ook heel interessant om te volgen, absoluut.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef: 26 jun 2023, 16:59 Als jij zegt dat je aardig wat jongeren gesproken hebt in de grootste SGP bolwerken en die geven veelal aan dat ze het eens zijn met MVDT dan wil ik dat wel aannemen. Als de SGPJ allemaal blijkbaar hetzelfde denken als MVDT dan zou hij nu niet op straat staan, zo simpel is het ook nog eens.
Op het grondvlak bestaat veel gewone normale vreemdelingenhaat. Dat heeft niks met artikel 36 te maken, maar alles met vooroordelen tegen Polen, Bulgaren, Turken en Marokkanen. Als er hier een project niet goed loopt, ligt het altijd aan zo iemand, die niet hard genoeg werkt. Op het eigen functioneren wordt niet echt goed gereflecteerd.
Toen we een AZC discussie in Geldermalsen speelde, hadden de kleine Nebukadnezartjes het allemaal over hun bedrijf die zij hadden opgebouwd en die door de AZC in een slecht gebied zouden komen liggen, terwijl de realiteit natuurlijk is dat je mensen opvangt die in grote armoede of onder bizarre oorlogsomstandigheden hebben geleefd. Dan liggen je prioriteiten als Nederland volgens mij anders.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef: 26 jun 2023, 17:04 Omdat ik vind dat het RD, tijdens publicatie van afgelopen zaterdag, blijkbaar niet over alle feiten beschikte, maar ondertussen wel TdN op één hoop veegt met MVDT.
Dat weet ik niet precies. Waarschijnlijk is dat artikel niet in een paar daagjes geschreven. Dat blijkt wel uit het blokje interview met De Nooijer. Dat gesprek heeft waarschijnlijk vóór 16-6 plaatsgevonden.
Philip

Bericht door Philip »

Joop.nl heeft wel een redelijke samenvatting https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/g ... farizeeers

Wat betreft de gemiddelde visie van SGP'ers is het maar net waar je het vraagt. Er zijn kiesverenigingen waar vrouwen nog steeds geen lid kunnen worden. Aan de andere kant stonden in Groningen bij de afgelopen verkiezingen wel wat onorthodoxe figuren op de lijst.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Philip schreef: 26 jun 2023, 17:17 Joop.nl heeft wel een redelijke samenvatting https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/g ... farizeeers

Wat betreft de gemiddelde visie van SGP'ers is het maar net waar je het vraagt. Er zijn kiesverenigingen waar vrouwen nog steeds geen lid kunnen worden. Aan de andere kant stonden in Groningen bij de afgelopen verkiezingen wel wat onorthodoxe figuren op de lijst.
Sorry, maar bij de kop boven die samenvatting vind ik het woord "redelijk" niet passen.
- Niet meer zo actief -
Philip

Bericht door Philip »

Mannetje schreef: 26 jun 2023, 17:27
Philip schreef: 26 jun 2023, 17:17 Joop.nl heeft wel een redelijke samenvatting https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/g ... farizeeers

Sorry, maar bij de kop boven die samenvatting vind ik het woord "redelijk" niet passen.
Als we even afpellen:
De Nooijer heeft waarschijnlijk FvD gestemd
FvD wordt over het algemeen gezien als een fascistische (bruinrechtse) partij
Zijn manier van optreden is bijzonder dwingend. Wie dingen anders ziet of vragen stelt bij zijn manier van doen, krijgt er op asociale wijze van langs. Een goede bekende van mij kreeg commentaar op zijn tengere en dus kennelijk slappe postuur. Dat werd gekoppeld aan zijn te welwillende houding tegenover de CU. Dit alles in het openbaar op Twitter, zodat zijn FvD-aanhangers nog meer haat over die persoon uit kunnen kotsen.

De Nooijer zou niet alleen uit de SGP, maar ook uit de kerk gezet moeten worden.
Plaats reactie