Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 11:28
DDD schreef: 26 mei 2023, 11:24 Geen idee of dat veranderd is.

Maar ik vind het zorgelijk als een predikant tegen Sela waarschuwt. Er is hier al eens eerder een discussie over geweest, waarin niemand enige onrechtzinnigheid kon aanwijzen. Ik vind het erg onverdraagzaam om als GG-predikant te waarschuwen tegen een GB-initiatief.
Het is nodig. En steeds meer en steeds vaker. De liederen worden ook steeds oppervlakkiger en eenzijdiger.
Helemaal niet. Deze week kwam er nog een heel bijbels lied uit.
GGotK

Bericht door GGotK »

Hoe verhoudt Weerklank/ Sela zich tot de Evangelische Gezangen van 1806 ( https://www.dbnl.org/tekst/_eva005evan01_01/ ) ?
Mauries06

Bericht door Mauries06 »

-DIA- schreef: 26 mei 2023, 11:31
Mauries06 schreef: 26 mei 2023, 11:27
-DIA- schreef:
Mauries06 schreef: 26 mei 2023, 11:17 Nee, klopt. Maar je ziet altijd wel verschillen. Waar ze tijdens de kerstviering van de jeugd in onze kerk de oude en herkenbare kerstliederen zingen, werd er in GG Utrecht bijvoorbeeld een kerstlied van Sela gezongen.

Een bekend predikant uit onze gemeenten (voor degenen dit details op prijs stellen, ds. A. Schreuder), heeft ooit tegen Sela gewaarschuwd. Dat lijkt dus veranderd?
Dat zou ik ook niet precies weten. Wel was ik verbaasd dat er een lied van Sela gezongen werd in een Gereformeerde Gemeente.

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk
Dan ging in die dienst een naar een aan zekerheid grenzend vermoeden, ds. Schreuder niet voor. En ook niet een ander uit de behoudende hoek. (We zien helaas dat de vleugels verder gespreid worden, en waar ligt het eindpunt?)
Ik vermoed dat het gewoon ds. Harinck was die aanwezig was en een woord sprak. Het was viering kerstfeest voor de kinderen (op Tweede Kerstdag) en volgens mij niet echt een officiële eredienst.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 11:14
-DIA- schreef: 26 mei 2023, 11:13
GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 11:06
DDD schreef: 26 mei 2023, 11:01 Op jeugdverenigingen ja. Of mannenverenigingen of weet ik wat. Maar niet standaard als bundel voor de eredienst. Dat is gewoon niet waar.
Wel na de zegenbede. Dat heb ik lijfelijk meegemaakt. En Weerklank wordt ook tijdens rouwdiensten gezongen.
Zo begon het ook in de Gereformeerde Bond.
Precies.
Als je dan toch Psalmen wilt vervangen door liederen dan ook maar gelijk ook in de eredienst en niet als 'los' moment bij de voorzang.
Het nut van de voorzang is mij sowieso niet helder en wat mij betreft mag die afgeschaft worden.
Ik vind het zo'n vreemd fenomeen dat je een lied zingt uit een boekje, een minuut voordat de eredienst officieel begint, daarna leg je het weg want de inhoud is blijkbaar niet goed genoeg voor de eredienst.
Wat mij betreft houden we het gewoon bij de Psalmen, daar kan geen lied tegenop.
Daar mag de GB zich wat mij betreft wel wat meer voor inzetten.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 26 mei 2023, 11:35

Maar ik vind het zorgelijk als een predikant tegen Sela waarschuwt. Er is hier al eens eerder een discussie over geweest, waarin niemand enige onrechtzinnigheid kon aanwijzen. Ik vind het erg onverdraagzaam om als GG-predikant te waarschuwen tegen een GB-initiatief.
Het is nodig. En steeds meer en steeds vaker. De liederen worden ook steeds oppervlakkiger en eenzijdiger.
Welk lied?
Mistig

Bericht door Mistig »

Erskinees schreef: 26 mei 2023, 10:43 Volgens mij is er geen enkele gemeente, ook niet in classis Utrecht, die standaard gezangen zingt in de eredienst. Wellicht dan soms op een 2e feestdag en een belijdenisdienst, maar dat is slechts sporadisch. Moet een naburige gemeente daar op een classis nou echt een probleem van maken? Het is volgens mij sowieso niet Houten, daar heb ik het nog nooit meegemaakt.
Het gaat niet om Houten nee. En ik ben het met je eens. Het is echt gedoe in de marge.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Mistig schreef:
Erskinees schreef: 26 mei 2023, 10:43 Volgens mij is er geen enkele gemeente, ook niet in classis Utrecht, die standaard gezangen zingt in de eredienst. Wellicht dan soms op een 2e feestdag en een belijdenisdienst, maar dat is slechts sporadisch. Moet een naburige gemeente daar op een classis nou echt een probleem van maken? Het is volgens mij sowieso niet Houten, daar heb ik het nog nooit meegemaakt.
Het gaat niet om Houten nee. En ik ben het met je eens. Het is echt gedoe in de marge.
Inderdaad, morgen weer nu echt elke gemeente zo de duimschroeven aandraaien?
MGG

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 11:13
Mauries06 schreef: 26 mei 2023, 11:12
DDD schreef:Er zijn natuurlijk heel veel Gereformeerde Gemeenten waar gezangen worden gespeeld voor of na de kerkdienst. Een kleiner deel zingt bij bijzondere dagen een gezang voorafgaand of na afsluiting van de dienst.

Tijdens de dienst is een relatieve uitzondering, maar dat komt in de classis Utrecht wel voor inderdaad, in hoogst incidentele gevallen. In andere classes ook. Ik snap niet dat daar nu weer een punt van gemaakt moet worden.
In Bodegraven bijvoorbeeld. In de dienst van het doen van openbare geloofsbelijdenis. Als laatste lied voor de zegen zongen ze Ik bouw op U.

Synodaal gezien is dat een overtreding. Dus dag mag niet.
Bijzonder gezien de dominee die toen voorging goed thuis is in het kerkrecht.
merel

Bericht door merel »

Bourdon16 schreef: 26 mei 2023, 11:48
GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 11:14
-DIA- schreef: 26 mei 2023, 11:13
GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 11:06
Wel na de zegenbede. Dat heb ik lijfelijk meegemaakt. En Weerklank wordt ook tijdens rouwdiensten gezongen.
Zo begon het ook in de Gereformeerde Bond.
Precies.
Als je dan toch Psalmen wilt vervangen door liederen dan ook maar gelijk ook in de eredienst en niet als 'los' moment bij de voorzang.
Het nut van de voorzang is mij sowieso niet helder en wat mij betreft mag die afgeschaft worden.
Ik vind het zo'n vreemd fenomeen dat je een lied zingt uit een boekje, een minuut voordat de eredienst officieel begint, daarna leg je het weg want de inhoud is blijkbaar niet goed genoeg voor de eredienst.
Wat mij betreft houden we het gewoon bij de Psalmen, daar kan geen lied tegenop.
Daar mag de GB zich wat mij betreft wel wat meer voor inzetten.
Waarom? Ik ben juist heel blij met variatie in liederen. Bij ons ( ook GB) zingen we psalmen in diverse berijmingen. Ik zing graag OB, omdat ik daarmee ben opgegroeid. Mijn man en kinderen hebben daar niets mee en zingen liever NB of DNPS. Daarnaast zingen wij WK, OTH, JdH etc. Heel fijn.
MGG

Bericht door MGG »

Als GGL gelijk heeft en het is synodaal een overtreding, dan moeten gemeente zich daaraan houden. Als het maar een bijzaak is, waarom moet het dan veranderd worden?
Laatst gewijzigd door MGG op 26 mei 2023, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
merel

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 11:50
DDD schreef: 26 mei 2023, 11:35

Welk lied?
Waarom wil je dat weten? Wil je het lied gaan zingen of bekritiseren?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het zingen van gezangen is m.i. geen punt die de grondslag van de kerk raken (cf de NGB) en dat is dus aan de plaatselijke gemeenten om daar iets van te vinden en niet aan de synode.
pierre27

Bericht door pierre27 »

MGG schreef: 26 mei 2023, 12:12
GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 11:13
Mauries06 schreef: 26 mei 2023, 11:12
DDD schreef:Er zijn natuurlijk heel veel Gereformeerde Gemeenten waar gezangen worden gespeeld voor of na de kerkdienst. Een kleiner deel zingt bij bijzondere dagen een gezang voorafgaand of na afsluiting van de dienst.

Tijdens de dienst is een relatieve uitzondering, maar dat komt in de classis Utrecht wel voor inderdaad, in hoogst incidentele gevallen. In andere classes ook. Ik snap niet dat daar nu weer een punt van gemaakt moet worden.
In Bodegraven bijvoorbeeld. In de dienst van het doen van openbare geloofsbelijdenis. Als laatste lied voor de zegen zongen ze Ik bouw op U.

Synodaal gezien is dat een overtreding. Dus dag mag niet.
Bijzonder gezien de dominee die toen voorging goed thuis is in het kerkrecht.
Bewust even over het randje gaan is ook een kunst. Verder is het leuk om te lezen wie er nu allemaal een punt van maken...;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Is het ook verboden om in preken gezangen te citeren?
GGotK

Bericht door GGotK »

https://www.rd.nl/artikel/1021591-nieuw ... skatchewan

Rosthern ligt op zo'n 700 kilometer van Picture Butte (Alberta), de gemeente waar ds. E.C. Adams momenteel predikant is. Van deze gemeente wordt Rosthern ook een afdeling.

Rosthern is een plaats met ongeveer 1600 inwoners. Circa 30 personen zullen de kerkdiensten gaan bijwonen. Dit zijn voornamelijk agrariërs die naar dit gebied verhuizen vanwege de hoge kosten in andere delen van Canada.
Plaats reactie