Synodaal gezien is dat een overtreding. Dus dag mag niet.Mauries06 schreef: ↑26 mei 2023, 11:12In Bodegraven bijvoorbeeld. In de dienst van het doen van openbare geloofsbelijdenis. Als laatste lied voor de zegen zongen ze Ik bouw op U.DDD schreef:Er zijn natuurlijk heel veel Gereformeerde Gemeenten waar gezangen worden gespeeld voor of na de kerkdienst. Een kleiner deel zingt bij bijzondere dagen een gezang voorafgaand of na afsluiting van de dienst.
Tijdens de dienst is een relatieve uitzondering, maar dat komt in de classis Utrecht wel voor inderdaad, in hoogst incidentele gevallen. In andere classes ook. Ik snap niet dat daar nu weer een punt van gemaakt moet worden.
Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk
Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Re: Gereformeerde Gemeenten
Een zondagavondzang mag dan wel? En hoe lang moet er dan tussen het amen liggen en het zingen van het eerste lied?GerefGemeente-lid schreef: ↑26 mei 2023, 11:11Nee, dat hoeft niet. De rest wel.Bezorgd schreef: ↑26 mei 2023, 11:07Zelfs de decennia lange traditie van 'Een vaste burcht' bij Hervormingsdag, en het Wilhelmus bij Koningsdag loslaten?GerefGemeente-lid schreef: ↑26 mei 2023, 11:04 Ik vind het wel goed. Wat mij betreft komt er een Synodale uitspraak waarin expliciet verboden wordt dat er in de GG tijdens of na de zondagse erediensten gezangen gezongen worden,of dat nu voor of na de zegenbede is. En laten we gelijk de rouw- en trouwdiensten daar dan maar bij betrekken.
Dan sla je weer door naar de andere kant.
Nee , je slaat nu een beetje door.

Na of voor een eredienst mag je best een mooi ander lied zingen. Bv op de christ. feestdagen. Is best mooi.
-
- Verbannen
Precies.-DIA- schreef: ↑26 mei 2023, 11:13Zo begon het ook in de Gereformeerde Bond.GerefGemeente-lid schreef: ↑26 mei 2023, 11:06Wel na de zegenbede. Dat heb ik lijfelijk meegemaakt. En Weerklank wordt ook tijdens rouwdiensten gezongen.
@Mauries06:
Dat lijkt mij een prima manier om de net belijdende leden een eigen stem in het geheel te geven.
De kerkorde is pas vastgesteld, en daar staat alleen iets in over tijdens de kerkdiensten, niet tijdens begrafenissen.
En wat betreft huwelijksdiensten: wees blij dat mensen kiezen voor de eigen kerkelijke gemeente. Het is hún trouwdag, en dan mag er best enige verdraagzaamheid zijn in kleinigheden. Bij begrafenissen is het al helemaal een absurd voorstel. De predikant mag bepalen waar hij wel en geen medewerking aan wil verlenen. Dat lijkt me meer dan voldoende dichtgetimmerd.
Overigens zijn er Gereformeerde Gemeenten waar ik als lid niet zou willen overlijden, zo akelig zijn de bepalingen. Het komt op mij over of iedere godsvrucht bij het opstellen van het geheel ontbrak.
Ik zou niet willen worden begraven door een predikant die weigert om uit Weerklank te zingen. Dan doet iemand anders het maar, maar aan zulk extremisme rond mijn overlijden heb ik geen behoefte.
Dat lijkt mij een prima manier om de net belijdende leden een eigen stem in het geheel te geven.
Doe niet zo gek.GerefGemeente-lid schreef: ↑26 mei 2023, 11:04Ik vind het wel goed. Wat mij betreft komt er een Synodale uitspraak waarin expliciet verboden wordt dat er in de GG tijdens of na de zondagse erediensten gezangen gezongen worden, of dat nu voor of na de zegenbede is. En laten we gelijk de rouw- en trouwdiensten daar dan maar bij betrekken.DDD schreef: ↑26 mei 2023, 10:56 Er zijn natuurlijk heel veel Gereformeerde Gemeenten waar gezangen worden gespeeld voor of na de kerkdienst. Een kleiner deel zingt bij bijzondere dagen een gezang voorafgaand of na afsluiting van de dienst.
Tijdens de dienst is een relatieve uitzondering, maar dat komt in de classis Utrecht wel voor inderdaad, in hoogst incidentele gevallen. In andere classes ook. Ik snap niet dat daar nu weer een punt van gemaakt moet worden.
De kerkorde is pas vastgesteld, en daar staat alleen iets in over tijdens de kerkdiensten, niet tijdens begrafenissen.
En wat betreft huwelijksdiensten: wees blij dat mensen kiezen voor de eigen kerkelijke gemeente. Het is hún trouwdag, en dan mag er best enige verdraagzaamheid zijn in kleinigheden. Bij begrafenissen is het al helemaal een absurd voorstel. De predikant mag bepalen waar hij wel en geen medewerking aan wil verlenen. Dat lijkt me meer dan voldoende dichtgetimmerd.
Overigens zijn er Gereformeerde Gemeenten waar ik als lid niet zou willen overlijden, zo akelig zijn de bepalingen. Het komt op mij over of iedere godsvrucht bij het opstellen van het geheel ontbrak.
Ik zou niet willen worden begraven door een predikant die weigert om uit Weerklank te zingen. Dan doet iemand anders het maar, maar aan zulk extremisme rond mijn overlijden heb ik geen behoefte.
-
- Verbannen
Liever niet op zondagavond, maar doe het dan op zaterdag. Gezangen zijn er genoeg, maar Weerklank is niet nodig en vaak onbekend. Laten we eerst maar eens zorgen dat we alle Psalmen een beetje kennen.Bezorgd schreef: ↑26 mei 2023, 11:14Een zondagavondzang mag dan wel? En hoe lang moet er dan tussen het amen liggen en het zingen van het eerste lied?GerefGemeente-lid schreef: ↑26 mei 2023, 11:11Nee, dat hoeft niet. De rest wel.Bezorgd schreef: ↑26 mei 2023, 11:07Zelfs de decennia lange traditie van 'Een vaste burcht' bij Hervormingsdag, en het Wilhelmus bij Koningsdag loslaten?GerefGemeente-lid schreef: ↑26 mei 2023, 11:04 Ik vind het wel goed. Wat mij betreft komt er een Synodale uitspraak waarin expliciet verboden wordt dat er in de GG tijdens of na de zondagse erediensten gezangen gezongen worden,of dat nu voor of na de zegenbede is. En laten we gelijk de rouw- en trouwdiensten daar dan maar bij betrekken.
Dan sla je weer door naar de andere kant.
Nee , je slaat nu een beetje door.
Na of voor een eredienst mag je best een mooi ander lied zingen. Bv op de christ. feestdagen. Is best mooi.
Weerklank is een veel gebruikte rechtzinnige bundel. Je kunt ook 'Uit aller mond' kiezen, maar die wordt veel minder gebruikt. Het is dus handig om Weerklank te gebruiken.
Zo onbekend zijn de liederen daarin helemaal niet.
Zo onbekend zijn de liederen daarin helemaal niet.
Nee, klopt. Maar je ziet altijd wel verschillen. Waar ze tijdens de kerstviering van de jeugd in onze kerk de oude en herkenbare kerstliederen zingen, werd er in GG Utrecht bijvoorbeeld een kerstlied van Sela gezongen.GerefGemeente-lid schreef:Synodaal gezien is dat een overtreding. Dus dag mag niet.Mauries06 schreef: ↑26 mei 2023, 11:12In Bodegraven bijvoorbeeld. In de dienst van het doen van openbare geloofsbelijdenis. Als laatste lied voor de zegen zongen ze Ik bouw op U.DDD schreef:Er zijn natuurlijk heel veel Gereformeerde Gemeenten waar gezangen worden gespeeld voor of na de kerkdienst. Een kleiner deel zingt bij bijzondere dagen een gezang voorafgaand of na afsluiting van de dienst.
-
- Verbannen
Hier ook.
Maar goed, daar ga ik vrijwel nooit heen.
Maar goed, daar ga ik vrijwel nooit heen.
Een bekend predikant uit onze gemeenten (voor degenen dit details op prijs stellen, ds. A. Schreuder), heeft ooit tegen Sela gewaarschuwd. Dat lijkt dus veranderd?Mauries06 schreef: ↑26 mei 2023, 11:17Nee, klopt. Maar je ziet altijd wel verschillen. Waar ze tijdens de kerstviering van de jeugd in onze kerk de oude en herkenbare kerstliederen zingen, werd er in GG Utrecht bijvoorbeeld een kerstlied van Sela gezongen.GerefGemeente-lid schreef:Synodaal gezien is dat een overtreding. Dus dag mag niet.Mauries06 schreef: ↑26 mei 2023, 11:12In Bodegraven bijvoorbeeld. In de dienst van het doen van openbare geloofsbelijdenis. Als laatste lied voor de zegen zongen ze Ik bouw op U.DDD schreef:Er zijn natuurlijk heel veel Gereformeerde Gemeenten waar gezangen worden gespeeld voor of na de kerkdienst. Een kleiner deel zingt bij bijzondere dagen een gezang voorafgaand of na afsluiting van de dienst.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Geen idee of dat veranderd is.
Maar ik vind het zorgelijk als een predikant tegen Sela waarschuwt. Er is hier al eens eerder een discussie over geweest, waarin niemand enige onrechtzinnigheid kon aanwijzen. Ik vind het erg onverdraagzaam om als GG-predikant te waarschuwen tegen een GB-initiatief.
Maar ik vind het zorgelijk als een predikant tegen Sela waarschuwt. Er is hier al eens eerder een discussie over geweest, waarin niemand enige onrechtzinnigheid kon aanwijzen. Ik vind het erg onverdraagzaam om als GG-predikant te waarschuwen tegen een GB-initiatief.
Ik sta ik diametraal anders tegenover. Waar blijft het kerkelijk gezag? Kijk alleen eens naar (wel extreem maar wel als voorbeeld) de CGK. Moeten wij de eerste schreden dan zetten?DDD schreef: ↑26 mei 2023, 11:24 Geen idee of dat veranderd is.
Dat zou ik ook niet precies weten. Wel was ik verbaasd dat er een lied van Sela gezongen werd in een Gereformeerde Gemeente.-DIA- schreef:Een bekend predikant uit onze gemeenten (voor degenen dit details op prijs stellen, ds. A. Schreuder), heeft ooit tegen Sela gewaarschuwd. Dat lijkt dus veranderd?Mauries06 schreef: ↑26 mei 2023, 11:17Nee, klopt. Maar je ziet altijd wel verschillen. Waar ze tijdens de kerstviering van de jeugd in onze kerk de oude en herkenbare kerstliederen zingen, werd er in GG Utrecht bijvoorbeeld een kerstlied van Sela gezongen.GerefGemeente-lid schreef:Synodaal gezien is dat een overtreding. Dus dag mag niet.
-
- Verbannen
Het is nodig. En steeds meer en steeds vaker. De liederen worden ook steeds oppervlakkiger en eenzijdiger.DDD schreef: ↑26 mei 2023, 11:24 Geen idee of dat veranderd is.
Dan ging in die dienst een naar een aan zekerheid grenzend vermoeden, ds. Schreuder niet voor. En ook niet een ander uit de behoudende hoek. (We zien helaas dat de vleugels verder gespreid worden, en waar ligt het eindpunt?)Mauries06 schreef: ↑26 mei 2023, 11:27Dat zou ik ook niet precies weten. Wel was ik verbaasd dat er een lied van Sela gezongen werd in een Gereformeerde Gemeente.-DIA- schreef:Een bekend predikant uit onze gemeenten (voor degenen dit details op prijs stellen, ds. A. Schreuder), heeft ooit tegen Sela gewaarschuwd. Dat lijkt dus veranderd?Mauries06 schreef: ↑26 mei 2023, 11:17Nee, klopt. Maar je ziet altijd wel verschillen. Waar ze tijdens de kerstviering van de jeugd in onze kerk de oude en herkenbare kerstliederen zingen, werd er in GG Utrecht bijvoorbeeld een kerstlied van Sela gezongen.GerefGemeente-lid schreef: Synodaal gezien is dat een overtreding. Dus dag mag niet.
We mogen blij zijn dat Maarten Luther gedaan heeft wat hij gedaan heeft (uiteraard is dit bestuurd). Een predikant kan zelf zorgen dat er een scheuring ontstaat.-DIA- schreef: ↑26 mei 2023, 11:10Wat denk u, waar het punt ligt voor een scheuring?
Ik hoorde ds. Huijser er pas iets over zeggen: Scheuren mag nooit... Maar dan heb ik wel even de context nodig. Ik weet wel dat dit verder polariserend zou werken en de onderlinge band (waar die er nog is) verder zou doen rekken en het breekpunt zou dan naderbij kunnen komen.