Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Er zijn natuurlijk heel veel Gereformeerde Gemeenten waar gezangen worden gespeeld voor of na de kerkdienst. Een kleiner deel zingt bij bijzondere dagen een gezang voorafgaand of na afsluiting van de dienst.

Tijdens de dienst is een relatieve uitzondering, maar dat komt in de classis Utrecht wel voor inderdaad, in hoogst incidentele gevallen. In andere classes ook. Ik snap niet dat daar nu weer een punt van gemaakt moet worden.
newton

Bericht door newton »

Erskinees schreef: 26 mei 2023, 10:43 Volgens mij is er geen enkele gemeente, ook niet in classis Utrecht, die standaard gezangen zingt in de eredienst. Wellicht dan soms op een 2e feestdag en een belijdenisdienst, maar dat is slechts sporadisch. Moet een naburige gemeente daar op een classis nou echt een probleem van maken? Het is volgens mij sowieso niet Houten, daar heb ik het nog nooit meegemaakt.
Onder de noemer kerkelijke eenheid wordt daar een gemeente ter verantwoording geroepen. Ds. G.W.S Mulder sprak daar op de laatste synode wijze woorden over:
Ds. G. W. S. Mulder (Ridderkerk) wees erop dat de ruim 150 gereformeerde gemeenten hun eigenheid hebben. „Zij hebben hun eigen achtergrond, zijn op een eigen wijze ontstaan. Samen functioneren in één kerkverband betekent dat je oog moet hebben voor deze eigenheid en daar op broederlijke wijze mee omgaat, elkaar op sommige punten wat ruimte geeft. Anderzijds heeft eenheid alles te maken met eensgezindheid. Dat betekent verbondenheid aan Schrift en belijdenis, aan de drieslag ellende, verlossing en dankbaarheid, aan de noodzaak van de wedergeboorte. Het betekent ook loyaliteit aan de kerk waarin wij een plaats ontvangen hebben.”
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef: 26 mei 2023, 10:55
-DIA- schreef: 26 mei 2023, 10:22 Sommige gemeenten zijn daar wat losser in. Ik hoor bv. in Enter na de dienst wel af en toe een gezang spelen. Dat is bij ons, voor zover ik me herinner, alleen met oudjaar, als Uren, dagen, maanden, jaren zachtjes en met eerbied gespeeld wordt.
Pas op hoor. Dat zijn schuivende panelen. Voor je het weet wordt ook in de GG uit Weerklank gezongen.
Absoluut, en jij weet waar het kan eindigen;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

-DIA- schreef: 26 mei 2023, 10:22 Sommige gemeenten zijn daar wat losser in. Ik hoor bv. in Enter na de dienst wel af en toe een gezang spelen. Dat is bij ons, voor zover ik me herinner, alleen met oudjaar, als Uren, dagen, maanden, jaren zachtjes en met eerbied gespeeld wordt.
Pas op hoor. Dat zijn schuivende panelen. Voor je het weet wordt ook in de GG uit Weerklank gezongen.
Dat gebeurt ook al.
DDD

Bericht door DDD »

Op jeugdverenigingen ja. Of mannenverenigingen of weet ik wat. Maar niet standaard als bundel voor de eredienst. Dat is gewoon niet waar.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ik kan het goed begrijpen dat er wat van gezegd zou worden als er gezangen IN de eredienst worden gezongen. Je maakt afspraken en daar houd je je aan.
Een gezang voor of na de zegen wordt natuurlijk in heel veel gemeenten gedaan. Maar dat is dan buiten de eredienst.
GerefGemeente-lid
Verbannen

DDD schreef: 26 mei 2023, 10:56 Er zijn natuurlijk heel veel Gereformeerde Gemeenten waar gezangen worden gespeeld voor of na de kerkdienst. Een kleiner deel zingt bij bijzondere dagen een gezang voorafgaand of na afsluiting van de dienst.

Tijdens de dienst is een relatieve uitzondering, maar dat komt in de classis Utrecht wel voor inderdaad, in hoogst incidentele gevallen. In andere classes ook. Ik snap niet dat daar nu weer een punt van gemaakt moet worden.
Ik vind het wel goed. Wat mij betreft komt er een Synodale uitspraak waarin expliciet verboden wordt dat er in de GG tijdens of na de zondagse erediensten gezangen gezongen worden, of dat nu voor of na de zegenbede is. En laten we gelijk de rouw- en trouwdiensten daar dan maar bij betrekken.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Zo wordt kerkelijke eenheid geforceerde eenheidsworst. Ik snap niet waarom je dat zou willen, zeker niet na de eredienst. Iedere plaatselijke gemeente is bovendien autonoom. Lutherlied in oktober ook afschaffen dan?
Laatst gewijzigd door Erskinees op 26 mei 2023, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

DDD schreef: 26 mei 2023, 11:01 Op jeugdverenigingen ja. Of mannenverenigingen of weet ik wat. Maar niet standaard als bundel voor de eredienst. Dat is gewoon niet waar.
Wel na de zegenbede. Dat heb ik lijfelijk meegemaakt. En Weerklank wordt ook tijdens rouwdiensten gezongen.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 26 mei 2023, 11:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 11:04 Ik vind het wel goed. Wat mij betreft komt er een Synodale uitspraak waarin expliciet verboden wordt dat er in de GG tijdens of na de zondagse erediensten gezangen gezongen worden,of dat nu voor of na de zegenbede is. En laten we gelijk de rouw- en trouwdiensten daar dan maar bij betrekken.
Zelfs de decennia lange traditie van 'Een vaste burcht' bij Hervormingsdag, en het Wilhelmus bij Koningsdag loslaten?
Dan sla je weer door naar de andere kant.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wat denk u, waar het punt ligt voor een scheuring?
Ik hoorde ds. Huijser er pas iets over zeggen: Scheuren mag nooit... Maar dan heb ik wel even de context nodig. Ik weet wel dat dit verder polariserend zou werken en de onderlinge band (waar die er nog is) verder zou doen rekken en het breekpunt zou dan naderbij kunnen komen.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 26 mei 2023, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bezorgd schreef: 26 mei 2023, 11:07
GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 11:04 Ik vind het wel goed. Wat mij betreft komt er een Synodale uitspraak waarin expliciet verboden wordt dat er in de GG tijdens of na de zondagse erediensten gezangen gezongen worden,of dat nu voor of na de zegenbede is. En laten we gelijk de rouw- en trouwdiensten daar dan maar bij betrekken.
Zelfs de decennia lange traditie van 'Een vaste burcht' bij Hervormingsdag, en het Wilhelmus bij Koningsdag loslaten?
Dan sla je weer door naar de andere kant.
Nee, dat hoeft niet. De rest wel.
Mauries06

Bericht door Mauries06 »

DDD schreef:Er zijn natuurlijk heel veel Gereformeerde Gemeenten waar gezangen worden gespeeld voor of na de kerkdienst. Een kleiner deel zingt bij bijzondere dagen een gezang voorafgaand of na afsluiting van de dienst.

In Bodegraven bijvoorbeeld. In de dienst van het doen van openbare geloofsbelijdenis. Als laatste lied voor de zegen zongen ze Ik bouw op U.

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk

GGotK

Bericht door GGotK »

GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 11:04
DDD schreef: 26 mei 2023, 10:56 Er zijn natuurlijk heel veel Gereformeerde Gemeenten waar gezangen worden gespeeld voor of na de kerkdienst. Een kleiner deel zingt bij bijzondere dagen een gezang voorafgaand of na afsluiting van de dienst.

Ik vind het wel goed. Wat mij betreft komt er een Synodale uitspraak waarin expliciet verboden wordt dat er in de GG tijdens of na de zondagse erediensten gezangen gezongen worden, of dat nu voor of na de zegenbede is. En laten we gelijk de rouw- en trouwdiensten daar dan maar bij betrekken.
Spelen(zonder zingen) ook verbieden, alle GG-koren mogen alleen maar psalmen zingen + de paar lofzangen of anders dienen ze opgeheven te worden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 11:06
DDD schreef: 26 mei 2023, 11:01 Op jeugdverenigingen ja. Of mannenverenigingen of weet ik wat. Maar niet standaard als bundel voor de eredienst. Dat is gewoon niet waar.
Wel na de zegenbede. Dat heb ik lijfelijk meegemaakt. En Weerklank wordt ook tijdens rouwdiensten gezongen.
Zo begon het ook in de Gereformeerde Bond.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie