Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef: 23 mei 2023, 22:11
MGG schreef: 23 mei 2023, 22:03
Geytenbeekje schreef: 23 mei 2023, 21:52
Piet Puk schreef: 23 mei 2023, 21:50

Nee, dat is geen rare vraag en ga er ook geen polletje van maken.
Mijn concrete vraag is: geloven jullie in wonderen(naar de mens gesproken)? Als ik zaterdag had gezegd dat er 100 studenten toegelaten zouden worden, wat hadden jullie dan gedaan? Mij voor gek verklaard of hadden jullie gezegd: ik geloof je?
Ik meen wat jaloezie hierin op te merken...
Ik had je voor gek verklaard omdat er ''maar'' ruimte is voor 5 a 6 studenten. Dat heb ik hier op t forum weleens begrepen.
Dat is pure onzin. Gelukkig is niet alles wat op RF staat waar. Het lijkt soms net Facebook waarop je echt/nep nieuws van elkaar moet onderscheiden ;).
Bovendien: er bad hier in de gemeente ooit eens een ouderling of 'er zoveel zouden mogen worden aangenomen dat de Theologische School zou moeten worden verbouwd'.
Prachtig. Ik heb m'n gereedschapskist vast bij de deur gezet voor 't geval er een oproep in de Samenbinder verschijnt zich te melden als men zich geroepen voelt ehhm....om mee te komen klussen bij de uitbreiding.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Henk J
Berichten: 2679
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Henk J »

Daarom probeer ik me ook afzijdig te houden, rotonde discussies worden vaak niet zo fraai, zeker niet rond tere onderwerpen. Toch ben ik wel blij dat er al 4 mannen zijn toegelaten, dat gebeurt niet elk jaar. Een reden tot dankbaarheid.
Piet Puk
Berichten: 5555
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Piet Puk »

MGG schreef: 23 mei 2023, 22:01
Piet Puk schreef: 23 mei 2023, 21:50
Bezorgd schreef: 23 mei 2023, 20:56
Piet Puk schreef: 23 mei 2023, 20:45 In het kader van toelating van studenten heb ik een (indringende) vraag: als ik jullie gevraagd had op zaterdag of er deze komende 3 dagen zoveel studenten zouden worden toegelaten dat elke gemeente een predikant zou kunnen hebben, hadden jullie dit geloofd?
Wat een rare vraag.
Maak er anders een polletje van.
Nee, dat is geen rare vraag en ga er ook geen polletje van maken.
Mijn concrete vraag is: geloven jullie in wonderen(naar de mens gesproken)? Als ik zaterdag had gezegd dat er 100 studenten toegelaten zouden worden, wat hadden jullie dan gedaan? Mij voor gek verklaard of hadden jullie gezegd: ik geloof je?
Wat zou je eigen antwoord zijn?
Mijn antwoord zou zijn: Ja, God kan dat doen. God is namelijk almachtig. Maar of ik geloof dat het gebeurt: ik moet bekennen in deze maar klein van de Heere te denken.

Als ik eerlijk ben, denk ik dat als binnen de GGiN een 2e student in hetzelfde jaar zou worden toegelaten (wat ik me niet kan herinneren dat het ooit gebeurd is) mezelf al af zou vragen of het curatorium toch niet de teugels heeft laten vieren.
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 23 mei 2023, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
SanderL
Berichten: 360
Lid geworden op: 27 mar 2019, 12:01

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door SanderL »

GerefGemeente-lid schreef: 23 mei 2023, 22:22
FlyingEagle schreef: 23 mei 2023, 22:18 Jullie reacties zijn ook voorspelbaar trouwens Afbeelding
Het is gewoon een rotonde die we met z'n alleen voor de 2000ste keer opnieuw rondgaan. ;) Alleen @DDD lijkt zich afzijdig te houden dit jaar. Maar die heeft het misschien druk met z'n werk. :)

Over een aantal weken heb je dat opnieuw, de ergernis van @Tiberius ten spijt. Of hij moet dan tijdelijk verbieden dat het over de GG gaat.
Waarom zouden we dat weer moeten gaan doen dan? Zeuren om te zeuren? Ja we weten dat straks bijna alle gemeenten een kandidaat gaan beroepen. En wij moeten met z'n allen weer met onze mond vol staan? Laten we met elkaar liever bidden om de juiste weg voor de kandidaten. Heel wat beter dan al dat zinloze gediscusseer.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Geytenbeekje »

Ik kan niet wachten tot ik voorspellingen ga zien waar de kandidaten heen gaan
SanderL
Berichten: 360
Lid geworden op: 27 mar 2019, 12:01

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door SanderL »

Geytenbeekje schreef: 23 mei 2023, 22:43 Ik kan niet wachten tot ik voorspellingen ga zien waar de kandidaten heen gaan
Zou nogal triest zijn...
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Psalm »


SanderL schreef:Ik ben nog maar jong, dus wat dat betreft heb ik nog niet veel levenservaring en kan ik niet met veel meepraten. Toch vind ik het bizar wat voor discussies er zijn en wat voor uitspraken sommigen doen. Waarom moet alles zo bekritiseerd worden en waarom moet er zoveel gespeculeerd worden?
Iedereen mag uiteraard overal wat van vinden, maar zijn we nu alleen maar bezig met wat wij ergens van vinden?

Persoonlijk ben ik enorm dankbaar dat er in 2 dagen 4 studenten mochten worden toegelaten. Een grote zegen. En dan mag ieder er het zijne van denken, maar maak je dan maar druk om belangrijkere zaken in het leven. God heeft gebeden verhoord. En nu past grote dankbaarheid!
Ja, maar de discussies ontstaan natuurlijk niet zomaar. Er wordt gewoon heel verschillend gedacht over de functie/nut van het curatorium. Hierdoor zullen mensen ook verschillend aankijken tegen het nieuws. Iemand die in het curatorium veel "mensenwerk" ziet zal bijvoorbeeld met gemengde gevoelens het curatorium-nieuws volgen. Jouw reactie vind ik dan ook redelijk zwart/wit. Al begrijp ik hem wel vanuit jouw perspectief.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Erskinees
Berichten: 2793
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Erskinees »

Op een discussieforum wordt altijd gezeurd en is men kritisch. Als je daar niet tegen komt kun je je beter afmelden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef: 23 mei 2023, 23:20 Op een discussieforum wordt altijd gezeurd en is men kritisch. Als je daar niet tegen komt kun je je beter afmelden.
En dan heb je ook nog mensen die kritisch zijn over de berichten die op het forum gepost worden en daar weer hun mening over uitstallen.

Al vraag ik me wel af of het allemaal zo vruchtbaar is.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef: 23 mei 2023, 22:22
FlyingEagle schreef: 23 mei 2023, 22:18 Jullie reacties zijn ook voorspelbaar trouwens Afbeelding
Het is gewoon een rotonde die we met z'n alleen voor de 2000ste keer opnieuw rondgaan. ;) Alleen @DDD lijkt zich afzijdig te houden dit jaar. Maar die heeft het misschien druk met z'n werk. :)

Over een aantal weken heb je dat opnieuw, de ergernis van @Tiberius ten spijt. Of hij moet dan tijdelijk verbieden dat het over de GG gaat.
Nee hoor. Hoewel ik tot mijn schande moet zeggen dat ik niet heb gebeden of het Curatorium zo min mogelijk fouten zou maken.

Ik ben blij met iedere geroepene die uit- en door wordt geholpen. En voor het overige blijf ik mij op het standpunt stellen dat de Heere voldoende voorgangers roept en dat er dus mensen afvallen die niet zouden moeten afvallen. Maar het heeft weinig zin om daar voortdurend hetzelfde over op te merken.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Psalm »


DDD schreef:Nee hoor. Hoewel ik tot mijn schande moet zeggen dat ik niet heb gebeden of het Curatorium zo min mogelijk fouten zou maken.

Ik ben blij met iedere geroepene die uit- en door wordt geholpen. En voor het overige blijf ik mij op het standpunt stellen dat de Heere voldoende voorgangers roept en dat er dus mensen afvallen die niet zouden moeten afvallen. Maar het heeft weinig zin om daar voortdurend hetzelfde over op te merken.
Helemaal mee eens!


Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Mistig »

Job schreef: 23 mei 2023, 22:10
refo schreef: 23 mei 2023, 21:43
Job schreef: 23 mei 2023, 20:58 (…)
Oprecht blij met de post van Mistig. Kritisch zijn, en met name je zorgen uiten voor Gods aangezicht mag écht, maar laat er dan ook terechte dankbaarheid zijn als het anders gaat dan je vooroordeel. Mooi en sportief als dat gewoon naast elkaar kan bestaan 👍🏼
Als je die eerste alinea nu weghaalt, houd je een mooie post over.
Waarom moeten mensen met een andere mening dan jijzelf nu uitgescholden worden?
Er openbaart zich toch een vreemde kronkel? Zie je dat niet? Waarom moet het curatorium voortdurend overal bekritiseerd worden (wat opzich mag) en durft men het standpunt niet te nuanceren als het anders gaat?
Ik vind het van grootsheid getuigen dat Mistig dat gewoon kan.
En zeker, morgenavond heeft iemand weer inside-info over zeg maar tien of vijftien afgewezen kandidaten en dan worden er weer wijze hoofden geschud: zie je wel, we zeiden het toch? En volhardt men tevreden in het eigen gelijk over dat vreselijke beleid. Het is zo voorspelbaar.
Dan denk ik: als je het allemaal zó verschrikkelijk vindt, dan ben je toch werkelijk dol- ende uytzinnig blij met elke toelating?

Anyways. Ik val in herhaling en zou bijna mijn eigen blijdschap onder laten sneeuwen. Dus voor nu: dag en welterusten :oops
Dat is zeker geen grootsheid hoor. En ik heb nog steeds behoorlijke kritiek op het fenomeen Curatorium. Niet op de mensen daar, maar op het instituut en de werkwijze. Maar dat is hier denk ik al zo vaak besproken dat het weinig zin heeft. Zoals DDD zegt heeft het geen zin voortdurend hetzelfde te bespreken.

Maar eerlijk gezegd had ik met de huidige samenstelling van het curatorium niet verwacht dat er (tot nu toe) 4 broeders zouden worden toegelaten. Hoewel ik er om gebeden heb. En velen met mij. Ik ben verbaasd en verheugd. En dan ligt er nog een vergaderdag in het verschiet! De HEERE zorgt toch wel voor zijn kerk, ondanks ons. Gelukkig maar!
En dan te bedenken dat wij ten opzichte van die grote wereldkerk maar een klein kerkje zijn.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Rido91
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 aug 2019, 17:52

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Rido91 »

Ik snap zeker de blijdschap die er zal zijn onder de Ger Gem leden en ik weet van vroeger uit hoe verblijdend dit kan zijn in zulke gemeenten met een curatorium als er iemand aan wordt aangenomen. Toch blijf ik het altijd wel een trieste vertoning vinden dat men nu al blij is dat er 'zoveel' studenten aan zijn genomen terwijl we het toch over slechts 4 mannen hebben uit de ruim 107.000 leden die de Ger Gem telt.

Dit kan vergeleken met jaar x veel zijn maar zouden er echt maar 4 van de 107.000 'waar geroepen' zijn?
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Geytenbeekje »

Rido91 schreef: 24 mei 2023, 00:09 Ik snap zeker de blijdschap die er zal zijn onder de Ger Gem leden en ik weet van vroeger uit hoe verblijdend dit kan zijn in zulke gemeenten met een curatorium als er iemand aan wordt aangenomen. Toch blijf ik het altijd wel een trieste vertoning vinden dat men nu al blij is dat er 'zoveel' studenten aan zijn genomen terwijl we het toch over slechts 4 mannen hebben uit de ruim 107.000 leden die de Ger Gem telt.

Dit kan vergeleken met jaar x veel zijn maar zouden er echt maar 4 van de 107.000 'waar geroepen' zijn?
Zou wat wezen als alle leden voor de curatorium zouden verschijnen deze dag ;)
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door MGG »

Rido91 schreef: 24 mei 2023, 00:09 Ik snap zeker de blijdschap die er zal zijn onder de Ger Gem leden en ik weet van vroeger uit hoe verblijdend dit kan zijn in zulke gemeenten met een curatorium als er iemand aan wordt aangenomen. Toch blijf ik het altijd wel een trieste vertoning vinden dat men nu al blij is dat er 'zoveel' studenten aan zijn genomen terwijl we het toch over slechts 4 mannen hebben uit de ruim 107.000 leden die de Ger Gem telt.

Dit kan vergeleken met jaar x veel zijn maar zouden er echt maar 4 van de 107.000 'waar geroepen' zijn?
Zo'n berekening kan je bij elke kerk maken. Hoeveel mannen 'waar geroepen' zijn, weet alleen God. Zowel bij toelaten als bij afwijzen kunnen mensen fouten maken.
Gesloten