Ik lees in de Bijbel dat er niets nieuws is onder de zon. Als het goed is leven wij met 'Uw Woord is een lamp voor mijn voet'. Als voorbeeld neem ik de geschiedenis van de Moorman. Heel eenvoudig en bevindelijk. Is dat dezelfde bevinding?-DIA- schreef: ↑11 mei 2023, 10:49In elk geval zet hij zich sterk af tegen de bevinding van Gods volk.Cyrillus schreef: ↑11 mei 2023, 10:44Vreemde vergelijking hoor. Welke werkwijze heeft dr. Van den Brink dan?MGG schreef: ↑11 mei 2023, 10:36Ik zou laf willen vervangen door verstandig.Cyrillus schreef: ↑11 mei 2023, 10:12 Ook ik vind de rubriek Dwars hier erg ver gaan. Maar tegelijkertijd vraag ik me wel af wat nu de exacte reden is voor opzegging van de samenwerking. Is de rubriek Dwars de spreekwoordelijke druppel of is het toch de optelsom? Ik betwijfel verder of de klacht dat er weinig tegengeluid te beluisteren valt, terecht is. De klacht van het RD: "Het vinden van een voorganger uit een van de door ds. Van den Brink bekritiseerde kerken die met hem over dit boek van gedachten wilde wisselen, bleek buitengewoon lastig, merkte het Reformatorisch Dagblad.". Als je eigen predikanten laf zijn, moet je ook niet klagen.
Net als dat ik het snap/verstandig vind dat veel Republikeinen geen zin hebben om het in de voorverkiezingen tegen Trump op te nemen. Niet omdat Trump gelijk heeft, maar omdat je weet wat zijn werkwijze is.
Ik vind het tekenend dat veel predikanten uit de HHK zich niet roeren. Ik denk dat hun de conclusie getrokken hebben dat dit het verstandigste is.
Is RW voor dr. Vd Brink wat Fox voor Trump is?
Er ontstaan zo nare karikaturen.
De kleine lettertjes van het Evangelie
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Dia,-DIA- schreef: ↑11 mei 2023, 09:47Ik wil (kan er hier) niet meer van zeggen. Maar het probleem ligt veel dieper. Ook hier kan ik het niet mogelijk dit verwoorden daar men dit niet wil. Als je helder bent kun op een ban rekenen.
Correct gezien. Om dan maar omhuld, niet duidelijk of indirect te spreken helpt niet. Dat maakt het probleem slechts groter.
De weg van niet spreken blijft over, omdat het licht geen gemeenschap kan hebben met de duisternis.
Hoewel de duisternis dat graag zou willen en er naar verlangd!
Dit is precies het gevoel wat bij mij overheerst. Hetzelfde voor Geloofstoerusting.
En dat wil ik dr vd Brink nog niet eens kwalijk nemen. Maar bij dit soort interkerkelijke organisaties verwacht je meer een verbindend karakter dan een bijna activistische hetze.
Ik begrijp best dat ze een punt willen maken wat betreft bepaalde zorgen die leven. Maar mi is dit echt over de top.
En ik hoor dat dit gevoel veel breder leeft.
-
Dan is er een mismatch tussen zender en ontvanger. Dr. Vd Brink zegt namelijk duidelijk dat het ook in de HHK speelt. In denk dat @Herman gelijk heeft. Het wordt wel besproken, maar het publieke debat wordt vermeden.
Ik weet het ook wel.refomart schreef: ↑11 mei 2023, 11:13 Correct gezien. Om dan maar omhuld, niet duidelijk of indirect te spreken helpt niet. Dat maakt het probleem slechts groter.
De weg van niet spreken blijft over, omdat het licht geen gemeenschap kan hebben met de duisternis.
Hoewel de duisternis dat graag zou willen en er naar verlangd!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
In elk geval?? Waar doet hij dat dan? Voorbeeld graag.-DIA- schreef: ↑11 mei 2023, 10:49In elk geval zet hij zich sterk af tegen de bevinding van Gods volk.Cyrillus schreef: ↑11 mei 2023, 10:44Vreemde vergelijking hoor. Welke werkwijze heeft dr. Van den Brink dan?MGG schreef: ↑11 mei 2023, 10:36Ik zou laf willen vervangen door verstandig.Cyrillus schreef: ↑11 mei 2023, 10:12 Ook ik vind de rubriek Dwars hier erg ver gaan. Maar tegelijkertijd vraag ik me wel af wat nu de exacte reden is voor opzegging van de samenwerking. Is de rubriek Dwars de spreekwoordelijke druppel of is het toch de optelsom? Ik betwijfel verder of de klacht dat er weinig tegengeluid te beluisteren valt, terecht is. De klacht van het RD: "Het vinden van een voorganger uit een van de door ds. Van den Brink bekritiseerde kerken die met hem over dit boek van gedachten wilde wisselen, bleek buitengewoon lastig, merkte het Reformatorisch Dagblad.". Als je eigen predikanten laf zijn, moet je ook niet klagen.
Net als dat ik het snap/verstandig vind dat veel Republikeinen geen zin hebben om het in de voorverkiezingen tegen Trump op te nemen. Niet omdat Trump gelijk heeft, maar omdat je weet wat zijn werkwijze is.
Ik vind het tekenend dat veel predikanten uit de HHK zich niet roeren. Ik denk dat hun de conclusie getrokken hebben dat dit het verstandigste is.
Is RW voor dr. Vd Brink wat Fox voor Trump is?
Er ontstaan zo nare karikaturen.
Misschien moet je je beeld van refoweb bijstellen. Dat is geen interkerkelijke organisatie, maar een commerciële website. En kritiek op de GG, wat is daar mis mee, even los gezien van de bewoordingen van betreffende column? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat men binnen de GG nogal lange tenen heeft en maar moeilijk met kritiek kan omgaan.
Ik ga trouwens dit jaar m'n kerstkaarten versturen met een Bijbeltekst. Ik weet nog niet wat ik ga doen: of de Bijbeltekst in kleine lettertjes, of de Bijbeltekst in grote letters en dan in kleine letters een toelichting hoe je de Bijbeltekst moet verstaan.
Ik word altijd wat zenuwachtig als men begint over gebrek aan 'diepte'. Die 'diepte' wordt niet nader gespecificeerd en krijgt een mystieke lading. Er worden ook geen woorden aan gegeven. De Bijbel is heel duidelijk over welke diepgang gewenst is: De dood in Adam, het leven in Christus. De diepgang van DIA gaat natuurlijk over het (subjectieve) bevindelijke leven. Het kan ook tot een valstrik worden: die 'diepte' krijgt een verplichte maat. Ik zou van DIA of Posthoorn ook wel eens een voorbeeld zien welke 'diepte' er ontbreekt in artikelen van ds. Labee.
We hebben heel dr. v.d. Brink niet nodig. We zijn intern erg goed om elkaar de 'dieptemaat' te nemen en elkaar daarmee in de houdgreep te houden.
-
*houdgreep
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
toen ik het postte, was ik gelijk bang voor een ban...
Edoch, ik dwaal af
Edoch, ik dwaal af
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Natuurlijk. Het is één Geest Die werkt.