GGotK schreef: ↑19 apr 2023, 13:20
Job schreef: ↑19 apr 2023, 10:47
MGG schreef: ↑19 apr 2023, 10:36
Consulentschappen worden in onderling overleg verdeeld. De verdeling wordt door de classis officieel bekrachtigd. In zo'n onderling overleg wordt gekeken naar draagkracht en of iets past. In sommige classissen zie je dat laatste heel goed terug.
Maar onderling overleg waar de betreffende predikant zelf bij aanwezig is, vind ik nauwelijks een onderling overleg. Maar beslissen en uitsluiten.
En ja, ik ben een rechtse gergemmer. Maar dit vind ik afschuwelijk. Een ander woord heb ik er niet voor.
Voorts concludeer ik dat ik geen kerkpolitieke gaven noch voelhorens heb en ga droefgestemd over tot de orde van de dag.
Misschien is ds Zondag tot dezelfde conclusie gekomen dat het niet verstandig is om consulent te worden in bepaalde gemeenten, voor de lieve vrede zullen we maar zeggen. Ds Zondag is een ontzettende aardige en empathische dominee, dus dat zou me niet verbazen.
Dat zou kunnen. Het is ook iets van het dragen van het kruis van Christus denk ik, om in zo'n keuze te berusten als predikant, wellicht zelfs vrolijk. En indd, voor bepaalde gemeenten zou zijn voordracht/woordkeuze/ligging waarschijnlijk teveel vervreemden. Ik denk aan Brakel of Poederoijen, en zo zijn er meer te noemen. Je moet dan wijs zijn en elkaar enigszins vrij laten. Maar
geen enkele gemeente binnen de eigen classis? Eindhoven, zoals elders genoemd werd? Mijn broek zakt ervan af. En nee, ik ben niet van de ligging van ds. Zondag, maar dat zou geen snars uit moeten maken. Als we medebroeders eigenlijk openlijk diskwalificeren, wat draag je dan uit naar het gewone kerkvolk? Precies niet wat wel op de kansels gebracht wordt, namelijk dat we ambtsdragers moeten eren om huns ambts wil.