Gereformeerde Gemeenten

Tiberius
Administrator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Ik merk juist dat je uitstekende voelhorens daarvoor hebt. :super
Job

Bericht door Job »

Tiberius schreef: 19 apr 2023, 10:49 Ik denk juist dat je uitstekende voelhorens daarvoor hebt. :super
Oké, dat is aardig, maar mijn oorspronkelijke vraag was niet bedoeld om een relletje of iets pijnlijks vanuit de kerkpolitiek hier te bespreken.
Ik zat wat te puzzelen over hoe de (hulp)consulentschappen in onze aanpalende classis mogelijk verdeeld gaan worden nu er e.e.a. in de regio gaat veranderen. Zo stuitte ik tot mijn verbazing op deze opvallendheid.
Job

Bericht door Job »

Tiberius schreef: 19 apr 2023, 10:49 Ik merk juist dat je uitstekende voelhorens daarvoor hebt. :super
Ha, je hebt denk in merk veranderd., Interessant. Licht gerust toe.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Job schreef: 19 apr 2023, 10:54
Tiberius schreef: 19 apr 2023, 10:49 Ik denk juist dat je uitstekende voelhorens daarvoor hebt. :super
Oké, dat is aardig, maar mijn oorspronkelijke vraag was niet bedoeld om een relletje of iets pijnlijks vanuit de kerkpolitiek hier te bespreken.
Ik zat wat te puzzelen over hoe de (hulp)consulentschappen in onze aanpalende classis mogelijk verdeeld gaan worden nu er e.e.a. in de regio gaat veranderen. Zo stuitte ik tot mijn verbazing op deze opvallendheid.
Was ook maar een grapje hoor; ik ken je inmiddels goed genoeg om van je goede intenties in dezen overtuigd te zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Job schreef: 19 apr 2023, 10:54
Tiberius schreef: 19 apr 2023, 10:49 Ik merk juist dat je uitstekende voelhorens daarvoor hebt. :super
Ha, je hebt denk in merk veranderd., Interessant. Licht gerust toe.
Dat vond ik bij nader inzien passender in dit gesprek.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Job schreef: 19 apr 2023, 10:47
MGG schreef: 19 apr 2023, 10:36 Consulentschappen worden in onderling overleg verdeeld. De verdeling wordt door de classis officieel bekrachtigd. In zo'n onderling overleg wordt gekeken naar draagkracht en of iets past. In sommige classissen zie je dat laatste heel goed terug.
Maar onderling overleg waar de betreffende predikant zelf bij aanwezig is, vind ik nauwelijks een onderling overleg. Maar beslissen en uitsluiten.
En ja, ik ben een rechtse gergemmer. Maar dit vind ik afschuwelijk. Een ander woord heb ik er niet voor.

Voorts concludeer ik dat ik geen kerkpolitieke gaven noch voelhorens heb en ga droefgestemd over tot de orde van de dag.
Is dit echt nieuw voor je?
Ik ga hier geen namen noemen. Maar er zijn dienstdoende predikanten en emeritus dssen, die echt veel gaven hebben bv ook organisatorisch, meer dan gemiddeld theologisch onderlegt. Heel energiek. Maar men wordt niet gevraagd.
MGG

Bericht door MGG »

Het verbaast mij ook. Ds. Baan heeft bijvoorbeeld 6 consulentschappen. Dit zullen er wel wat minder worden, maar dat heeft een positieve reden.
helma

Bericht door helma »

Komt het andersom ook voor? Dat een 'rechtsere' predikant ergens geen consulent kan zijn?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef: 19 apr 2023, 10:46 Hoe meer predikanten van toegevoegde waarde kunnen zijn voor het kerkverband, hoe minder ze gevraagd worden.
Maar goed, dat is in de hele historie al diverse keren aan de orde geweest.
Dit soort berichten kun je echt beter achterwege laten. Zo enorm stigmatiserend en niet nodig. AUB!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Bezorgd schreef: 19 apr 2023, 10:56 meer dan gemiddeld theologisch onderlegt
Lijkt me vrij sterk in een kerk zonder academische theologische opleiding.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

helma schreef: 19 apr 2023, 11:54 Komt het andersom ook voor? Dat een 'rechtsere' predikant ergens geen consulent kan zijn?
Nee, want linkse gemeenten zijn verdraagzamer in dezen dan rechtse.
Hartelijke groet,
Evangelist
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef: 19 apr 2023, 12:04
Bezorgd schreef: 19 apr 2023, 10:56 meer dan gemiddeld theologisch onderlegt
Lijkt me vrij sterk in een kerk zonder academische theologische opleiding.
Meer dan gemiddeld zegt niets over het niveau: dat kan ook gelden voor mbo-niveau. :)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Evangelist schreef: 19 apr 2023, 12:04
helma schreef: 19 apr 2023, 11:54 Komt het andersom ook voor? Dat een 'rechtsere' predikant ergens geen consulent kan zijn?
Nee, want linkse gemeenten zijn verdraagzamer in dezen dan rechtse.
Dat, plus dat er überhaupt veel minder linkse gemeenten zijn.
Mistig

Bericht door Mistig »

Volgens mij gaat ds. Zondag ook bijna nooit voor in vacante classisgemeenten. Hardinxveld lijkt hierop het afgelopen jaar een uitzondering.
Zelfs de gemeente waar hij is opgegroeid niet.

Overigens profiteren de classes Ridderkerk, Rotterdam en Gouda/Utrecht daar dan weer van. ;)
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig

Bericht door Mistig »

MGG schreef: 19 apr 2023, 11:02 Het verbaast mij ook. Ds. Baan heeft bijvoorbeeld 6 consulentschappen. Dit zullen er wel wat minder worden, maar dat heeft een positieve reden.
Dat komt omdat men in de classis Rotterdam wel op een normale manier met elkaar om kan gaan. En bepaalde zaken ook goed bespreekbaar zijn. Bijvoorbeeld welke vacante gemeenten bij een bepaalde consulent-predikant passen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie