Seksueel misbruik

Eloesje

Re: Sexueel misbruik

Bericht door Eloesje »

Bezorgd schreef: 15 apr 2023, 10:36
pierre27 schreef: 13 apr 2023, 23:40
Bezorgd schreef: 13 apr 2023, 13:28 Inderdaad verschrikkelijke voorbeelden.
Van Veluwse kennissen heb ik wel eens wat gehoord over wat er in die omgeving afspeelt, ook op het gebied van overspel, maar dat het dan heel vaak met de mantel der liefde wordt bedekt.
Het lijkt er op dat er daar op een andere manier mee wordt omgegaan dan in het Westen.
Zou dat dan de geslotenheid zijn?
Ik krijg juist deze signalen over de Randstad, en dat signaal krijg ik van meerdere kanten.
Het komt natuurlijk overal voor, maar sneller een zaak van gemaakt misschien ?
Nu ook weer een geval op een refoschool:
https://cvandaag.nl/premium/95703-voorm ... RgacRAVEBU
Dat is oud nieuws, nu de rechtzaak maar vorig jaar januari al bekend geworden.
merel

Re: Seksueel misbruik

Bericht door merel »

Bezorgd schreef: 15 apr 2023, 12:03 Voor Gods koninkrijk zeker.
Het is geheel fout, zeker ook wat betreft gezagsverhouding.
Tegelijkertijd zijn sommige dames van 17 al heel volwassen, en vind ik dat er soms bij het gedrag van die meiden ook wel wat vragen te stellen zijn.
Niemand vraagt om misbruik. De betreffende man was docent, pastoraal werker en 10 jaar ouder. Hij had beter moeten weten.
DDD

Re: Sexueel misbruik

Bericht door DDD »

Eloesje schreef: 15 apr 2023, 12:09
DDD schreef: 13 apr 2023, 23:46
MGG schreef: 13 apr 2023, 23:30 Het verdrietige is dat slachtoffers een verhoogde kans hebben om dader te worden. Ook daarom is het hoognodig dat de zwijgcultuur doorbroken wordt.
Maar alleen al door jouw formulering is duidelijk dat dat op die manier niet gaat gebeuren. Zoiets gaat niet vanzelf. De lijdende vorm is dan ook niet gepast. Mensen die het aangaat, moeten het zwijgen doorbreken. De slachtoffers natuurlijk, maar vooral de mensen die het waarnemen. Die zijn nog het meest verantwoordelijk, mijns inziens, afgezien van de daders, natuurlijk.
Ik vind je opmerkingen uiterst pijnlijk, niet alleen deze post, maar het komt op mij over dat de slachtoffers het probleem zijn, die moeten hun mond open doen.

Heel kort een persoonlijke boodschap. Als je misbruikt bent, loop je daar niet mee te koop. Je zoekt nml eerst de oorzaak bij jezelf. 'Ik heb aanleiding gegeven, het is mijn eigen schuld.' Als je dan ook geen gehoor krijg bij je eigen ouders 'het zal wel anders bedoeld zijn, dat doet oom niet, tis mijn broer en ik heb nooit iets gemerkt, etcetc' , dan leer je je mond wel houden. Hoe vaak kiezen familie leden niet de kant van het slachtoffer om de goede lieve vrede wil, omdat ze niet willen geloven dat hun lieve man, vader, broer of wie dan ook, dat echt zou doen. Nooit iets gemerkt, avondmaal ganger....
Geloof me maar, dat kost heel veel moed, vooral in onze reformatorische kring, omdat er zo veel ongeloof is. Ongeloof omdat ze het ten diepste niet willen geloven.
Ik begrijp dat dat pijnlijk is. Toch geef je zelf geen oplossing weer. Het is zonder meer afgrijselijk om slachtoffer te zijn van seksueel misbruik. Maar als slachtoffers hun mond niet open doen, wordt het probleem niet minder. Dat is de harde werkelijkheid. Het gaat er daarbij niet om wiens schuld het is. Voor pesten geldt iets soortgelijks. Mensen kunnen zich daarvoor schamen, maar als je de oorzaak niet aanpakt, blijft het gebeuren. Hoe meer publiciteit over seksueel misbruik, hoe meer mensen zich zullen bedenken voordat ze hun macht misbruiken.

En verder: het is een keuze om er wel of niet mee te koop te lopen. Het is in zoverre een wetmatigheid, dat misbruikte mensen een beschadigd zelfbeeld hebben, en vaak een minderwaardigheidscomplex, en het dus moeilijk vinden om op een evenwichtige manier voor zichzelf op te komen. Dat is te begrijpen. En zeker met zulke idiote reacties van ouders als die jij weergeeft. Dat is heel erg, maar dat is geen reden om geen maatregelen te benoemen die een stap in de goede richting zijn.

Overigens schreef ik: ten eerste moeten de mensen in de omgeving hun mond open doen. Maar dat neemt het voorgaande niet weg.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 15 apr 2023, 13:37
Tegelijkertijd zijn sommige dames van 17 al heel volwassen, en vind ik dat er soms bij het gedrag van die meiden ook wel wat vragen te stellen zijn.
Niemand vraagt om misbruik. De betreffende man was docent, pastoraal werker en 10 jaar ouder. Hij had beter moeten weten.

Volkomen eens. Ongeacht welk gedrag een meisje of jonge vrouw ook zou vertonen. Hoe uitdagend ook, als de man zich daaraan overgeeft is hij een verwerpelijk persoon die inderdaad via het strafrecht veroordeeld moet worden.
Het is toch onvoorstelbaar als een dader zich verschuilt achter smoezen als ze liep in te korte rokken?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

huisman schreef: 15 apr 2023, 14:53

Volkomen eens. Ongeacht welk gedrag een meisje of jonge vrouw ook zou vertonen. Hoe uitdagend ook, als de man zich daaraan overgeeft is hij een verwerpelijk persoon die inderdaad via het strafrecht veroordeeld moet worden.
Het is toch onvoorstelbaar als een dader zich verschuilt achter smoezen als ze liep in te korte rokken?
Zeker. Maar er wordt ook aangegeven dat ze niet voor het eerst geslachtsgemeenschap had met iemand van het andere geslacht. Dat geeft wel te denken, mijns inziens.
Het hoeft soms niet te begínnen met misbruik, maar het kan daar dan wel in resulteren.
Thea

Bericht door Thea »

Dat ben ik niet met je eens, @huisman. Beide partijen zijn in dat geval even fout. Ik vind hoerachtige kleding heel erg. Je vraagt er dan zelf om m.i.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Dat laatste zeker. Toch vind ik de term 'misbruik' best lastig wanneer beiden toestemmen. M.i. zit het meer fout in de gezagsverhouding toch? Er zijn zat jongeren waarbij de ene bv 16 en de andere 19 is.
Ik denk dat de leeftijd van 15 jaar deze man eerder zal aangerekend worden dan de andere van 17 jaar.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef: 15 apr 2023, 15:05 Dat ben ik niet met je eens, @huisman. Beide partijen zijn in dat geval even fout. Ik vind hoerachtige kleding heel erg. Je vraagt er dan zelf om m.i.
100% en pertinent mee oneens.
helma

Bericht door helma »

GerefGemeente-lid schreef:

Zeker. Maar er wordt ook aangegeven dat ze niet voor het eerst geslachtsgemeenschap had met iemand van het andere geslacht. Dat geeft wel te denken, mijns inziens.
Het hoeft soms niet te begínnen met misbruik, maar het kan daar dan wel in resulteren.
Misschien waren er al grenzen beschadigd.

Maar hoe dan ook, gezien zijn positie als docent en catecheet/kerkelijke mentor(!!!!) is het meer dan verwerpelijk.Wat de voorgeschiedenis van het meisje ook zou zijn. Ze hadden nb nog niet eens een relatie in die week!
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: 15 apr 2023, 15:02 Zeker. Maar er wordt ook aangegeven dat ze niet voor het eerst geslachtsgemeenschap had met iemand van het andere geslacht. Dat geeft wel te denken, mijns inziens.
En wat geeft dat dan te denken?
huisman

Bericht door huisman »

Thea schreef: 15 apr 2023, 15:05 Dat ben ik niet met je eens, @huisman. Beide partijen zijn in dat geval even fout. Ik vind hoerachtige kleding heel erg. Je vraagt er dan zelf om m.i.
Dan vind ik echt onzin. Ik vind die kleding ook onverstandig maar zo’n meisje vraagt natuurlijk niet om misbruikt te worden. Volwassen mannen zijn 100% verantwoordelijk voor hun egoïstisch en beschadigend gedrag. Dit nog afgezien van wat de Bijbel zegt hoe de man zich moet verhouden tegenover de vrouw.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Thea

Bericht door Thea »

Ik zeg ook niet dat de man niet fout is, zeker volkomen fout gedrag. Maar er mag wat mij betreft ook wel wat meer aandacht voor de kleding van de vrouw zijn. Waarom zou je je als vrouw zo sexueel getint ten toon willen stellen?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef: 15 apr 2023, 15:30 Ik zeg ook niet dat de man niet fout is, zeker volkomen fout gedrag. Maar er mag wat mij betreft ook wel wat meer aandacht voor de kleding van de vrouw zijn. Waarom zou je je als vrouw zo sexueel getint ten toon willen stellen?
Daar gaat het in deze casus toch helemaal niet over?
Op dat laatste zul je, als Thea betekent dat je een dame bent, eerder het antwoord kunnen geven dan wij.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Zeeuw schreef:
Dat laatste zeker. Toch vind ik de term 'misbruik' best lastig wanneer beiden toestemmen. M.i. zit het meer fout in de gezagsverhouding toch? Er zijn zat jongeren waarbij de ene bv 16 en de andere 19 is.
Ik denk dat de leeftijd van 15 jaar deze man eerder zal aangerekend worden dan de andere van 17 jaar.
Dat staat toch ook zo in het artikel?
merel

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef: 15 apr 2023, 15:02

Hoezo geeft dat te denken? Vraagt zij om misbruik?
huisman schreef: 15 apr 2023, 15:17
Dan vind ik echt onzin. Ik vind die kleding ook onverstandig maar zo’n meisje vraagt natuurlijk niet om misbruikt te worden. Volwassen mannen zijn 100% verantwoordelijk voor hun egoïstisch en beschadigend gedrag. Dit nog afgezien van wat de Bijbel zegt hoe de man zich moet verhouden tegenover de vrouw.
Helemaal mee eens. Een kind van 17 heeft vaak nog geen idee. Kinderen van die leeftijd lijken volwassen, maar zijn het niet.

Hij is volwassen en staat in een hiërarchische relatie tot haar. Dat heet misbruik. Hij deinst er ook niet voor terug om met haar zusje hetzelfde te doen
Plaats reactie