Hier wil ik even apart op ingaan. Je vraag klinkt verbaasd of misschien zelfs wat verwijtend (?). Kijk hiermee uit. In het opinieartikel wordt over zwijg-redenen geschreven. Nooit goed om te zwijgen, dat is duidelijk, maar denk en schrijf hier niet makkelijk over. Hier gaat een wereld van verdriet achter verborgen.
Seksueel misbruik
Re: Sexueel misbruik
Ik lees nauwelijks iets over zwijg-redenen. Ik lees wel allerlei absurde generalisaties. Dus ik kan me voorstellen dat er wat verwijt in mijn bijdragen doorklinkt. Ik stoor mij inderdaad erg aan het artikel. Het artikel staat bol van het woord "we", zonder reden. Er staat zelfs dat seksueel misbruik als een vuur van goddeloosheid brandt onder de fundamenten van de gereformeerde gezindte.
Ik vraag me echt af hoe iemand met gezond verstand zoiets kan zeggen. En dan ben ik nog wel iemand die een natuurlijke neiging heeft om geen doekjes om dingen te winden.
Ik vraag me echt af hoe iemand met gezond verstand zoiets kan zeggen. En dan ben ik nog wel iemand die een natuurlijke neiging heeft om geen doekjes om dingen te winden.
Ik denk dat de auteur ook wil prikkelen en porren. Wakker wil maken.DDD schreef: ↑13 apr 2023, 23:13 Ik lees nauwelijks iets over zwijg-redenen. Ik lees wel allerlei absurde generalisaties. Dus ik kan me voorstellen dat er wat verwijt in mijn bijdragen doorklinkt. Ik stoor mij inderdaad erg aan het artikel. Het artikel staat bol van het woord "we", zonder reden. Er staat zelfs dat seksueel misbruik als een vuur van goddeloosheid brandt onder de fundamenten van de gereformeerde gezindte.
Verder voelt het alsof jij je niet bewust bent van de wijdverbreidheid van het probleem en daar wil ik je enerzijds oprecht mee feliciteren. Echt waar, koester het maar wanneer je dit leed niet van dichtbij kent. Aan de andere kant wordt er weleens gezegd dat er in elke vijf kerkbanken een slachtoffer of dader zit (weet niet of het waar is en is sowieso afhankelijk van de lengte vd banken natuurlijk). Zo bezien gebeurt het ook dichtbij jou.
-
Het verdrietige is dat slachtoffers een verhoogde kans hebben om dader te worden. Ook daarom is het hoognodig dat de zwijgcultuur doorbroken wordt.
Ik krijg juist deze signalen over de Randstad, en dat signaal krijg ik van meerdere kanten.Bezorgd schreef: ↑13 apr 2023, 13:28 Inderdaad verschrikkelijke voorbeelden.
Van Veluwse kennissen heb ik wel eens wat gehoord over wat er in die omgeving afspeelt, ook op het gebied van overspel, maar dat het dan heel vaak met de mantel der liefde wordt bedekt.
Het lijkt er op dat er daar op een andere manier mee wordt omgegaan dan in het Westen.
Zou dat dan de geslotenheid zijn?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik heb het fenomeen leren kennen, van heel nabij. Dus dat is het punt niet. Ik ben er in pleegzorgverband mee geconfronteerd. Maar wij bespreken dat wel, en accepteren het niet.Job schreef: ↑13 apr 2023, 23:22Ik denk dat de auteur ook wil prikkelen en porren. Wakker wil maken.DDD schreef: ↑13 apr 2023, 23:13 Ik lees nauwelijks iets over zwijg-redenen. Ik lees wel allerlei absurde generalisaties. Dus ik kan me voorstellen dat er wat verwijt in mijn bijdragen doorklinkt. Ik stoor mij inderdaad erg aan het artikel. Het artikel staat bol van het woord "we", zonder reden. Er staat zelfs dat seksueel misbruik als een vuur van goddeloosheid brandt onder de fundamenten van de gereformeerde gezindte.
Verder voelt het alsof jij je niet bewust bent van de wijdverbreidheid van het probleem en daar wil ik je enerzijds oprecht mee feliciteren. Echt waar, koester het maar wanneer je dit leed niet van dichtbij kent. Aan de andere kant wordt er weleens gezegd dat er in elke vijf kerkbanken een slachtoffer of dader zit (weet niet of het waar is en is sowieso afhankelijk van de lengte vd banken natuurlijk). Zo bezien gebeurt het ook dichtbij jou.
Maar alleen al door jouw formulering is duidelijk dat dat op die manier niet gaat gebeuren. Zoiets gaat niet vanzelf. De lijdende vorm is dan ook niet gepast. Mensen die het aangaat, moeten het zwijgen doorbreken. De slachtoffers natuurlijk, maar vooral de mensen die het waarnemen. Die zijn nog het meest verantwoordelijk, mijns inziens, afgezien van de daders, natuurlijk.
Re: Seksueel misbruik
Dank voor de correctie van de spelfout in de topictitel 

Er heerst een bepaalde cultus binnen een kerkverband die alleen te doorbreken is via wereldlijke rechters (menselijkerwijs gesproken).DDD schreef: ↑13 apr 2023, 23:46Maar alleen al door jouw formulering is duidelijk dat dat op die manier niet gaat gebeuren. Zoiets gaat niet vanzelf. De lijdende vorm is dan ook niet gepast. Mensen die het aangaat, moeten het zwijgen doorbreken. De slachtoffers natuurlijk, maar vooral de mensen die het waarnemen. Die zijn nog het meest verantwoordelijk, mijns inziens, afgezien van de daders, natuurlijk.
Het genoemde artikel kan ik niet lezen. Wel las ik recent dit artikel en weet van nabij dat het argument ' God is rechter, niet wij' gebruikt wordt.Job schreef: ↑13 apr 2023, 23:03Hier wil ik even apart op ingaan. Je vraag klinkt verbaasd of misschien zelfs wat verwijtend (?). Kijk hiermee uit. In het opinieartikel wordt over zwijg-redenen geschreven. Nooit goed om te zwijgen, dat is duidelijk, maar denk en schrijf hier niet makkelijk over. Hier gaat een wereld van verdriet achter verborgen.
https://www.hendrinadegraaf.com/2023/03 ... -misstand/
Mooi artikel, inderdaad. Volgens mij was dat zondagmiddagmisbruik ook 25 jaar geleden al in het nieuws. Ik weet nog wel dat ik daar over nagedacht heb.
Het komt natuurlijk overal voor, maar sneller een zaak van gemaakt misschien ?pierre27 schreef: ↑13 apr 2023, 23:40Ik krijg juist deze signalen over de Randstad, en dat signaal krijg ik van meerdere kanten.Bezorgd schreef: ↑13 apr 2023, 13:28 Inderdaad verschrikkelijke voorbeelden.
Van Veluwse kennissen heb ik wel eens wat gehoord over wat er in die omgeving afspeelt, ook op het gebied van overspel, maar dat het dan heel vaak met de mantel der liefde wordt bedekt.
Het lijkt er op dat er daar op een andere manier mee wordt omgegaan dan in het Westen.
Zou dat dan de geslotenheid zijn?
Nu ook weer een geval op een refoschool:
https://cvandaag.nl/premium/95703-voorm ... RgacRAVEBU
Wat verschrikkelijk. Wat een schade.
Voor de slachtoffers zelf maar ook voor Gods koninkrijk.
Anderhalf jaar geleden werd ik benaderd door een (kwetsbaar)meisje over een abortus die ze had ondergaan. Ze was zwanger geworden van een kerkelijk werker binnen onze gezindte. Ze had zijn praatjes geloofd.
Inmiddels heeft ze met alles gebroken. Ze is zo ontzettend beschadigd.
Ik moet eerlijk zeggen dat na haar verhaal bij mij ook alles gewankeld heeft.
Ik kan ook om dit soort dingen zo uitzien naar de wederkomst van de Heere...hoe lang nog.
Dit lied heeft al zo vaak mijn gevoelens vertolkt als ik kijk naar alle zonde en ongerechtigheid. Al het onrecht en al het leed....
O HEER, DE NACHT KOMT OVER ONS
O Heer, de nacht komt over ons.
Het grote oordeel wacht
tot U zult spreken.
O Heer, kunt U nog aanzien
hoe uw liefde wordt veracht,
hoe mensen breken?
Refrein:
Ontferm U Heer.(Ontferm U Heer)
Vergeef ons Heer.
Genees ons Heer
en maak uw kerk weer nieuw.
Herstel het recht.
Geef vrede.
Doorstroom het land
met uw gerechtigheid.
O Heer, waar is de vredesduif,
of zijn haar vleugels lam,
voorgoed gebroken?
O Heer, wij bouwen oorlogstuig
en kinderen gaan dood
van brood verstoken.
Refrein:
Vergeef ons Heer.
Genees ons Heer
Herstel het recht.
Geef vrede.
Doorstroom het land
met uw gerechtigheid.
O Heer, de macht van 't duister
doet zijn gif van angst en haat
op aarde stromen.
O Heer, laat ons ontwaken
met de liefde die bevrijdt.
Laat uw rijk komen.
Refrein:
Vergeef ons Heer.
Genees ons Heer
Herstel het recht.
Geef vrede.
Doorstroom het land
met uw gerechtigheid.
O Heer, toch zal het kruis voortaan
als baken van de hoop
boven ons land staan.
Door het vuur
zal men uw schoonheid zien
en zal uw volk opnieuw
voor U in brand staan.
Refrein:
Vergeef ons Heer.
Genees ons Heer
Herstel het recht.
Geef vrede.
Doorstroom het land
met uw gerechtigheid.
(c) 1987 Make Way Music / Universal Songs
Tekst & muziek: Graham Kendrick
Ned. tekst: Rikkert Zuiderveld
Voor de slachtoffers zelf maar ook voor Gods koninkrijk.
Anderhalf jaar geleden werd ik benaderd door een (kwetsbaar)meisje over een abortus die ze had ondergaan. Ze was zwanger geworden van een kerkelijk werker binnen onze gezindte. Ze had zijn praatjes geloofd.
Inmiddels heeft ze met alles gebroken. Ze is zo ontzettend beschadigd.
Ik moet eerlijk zeggen dat na haar verhaal bij mij ook alles gewankeld heeft.
Ik kan ook om dit soort dingen zo uitzien naar de wederkomst van de Heere...hoe lang nog.
Dit lied heeft al zo vaak mijn gevoelens vertolkt als ik kijk naar alle zonde en ongerechtigheid. Al het onrecht en al het leed....
O HEER, DE NACHT KOMT OVER ONS
O Heer, de nacht komt over ons.
Het grote oordeel wacht
tot U zult spreken.
O Heer, kunt U nog aanzien
hoe uw liefde wordt veracht,
hoe mensen breken?
Refrein:
Vergeef ons Heer.
Genees ons Heer
Herstel het recht.
Geef vrede.
Doorstroom het land
met uw gerechtigheid.
O Heer, waar is de vredesduif,
of zijn haar vleugels lam,
voorgoed gebroken?
O Heer, wij bouwen oorlogstuig
en kinderen gaan dood
van brood verstoken.
Refrein:
Vergeef ons Heer.
Genees ons Heer
Herstel het recht.
Geef vrede.
Doorstroom het land
met uw gerechtigheid.
O Heer, de macht van 't duister
doet zijn gif van angst en haat
op aarde stromen.
O Heer, laat ons ontwaken
met de liefde die bevrijdt.
Laat uw rijk komen.
Refrein:
Vergeef ons Heer.
Genees ons Heer
Herstel het recht.
Geef vrede.
Doorstroom het land
met uw gerechtigheid.
O Heer, toch zal het kruis voortaan
als baken van de hoop
boven ons land staan.
Door het vuur
zal men uw schoonheid zien
en zal uw volk opnieuw
voor U in brand staan.
Refrein:
Vergeef ons Heer.
Genees ons Heer
Herstel het recht.
Geef vrede.
Doorstroom het land
met uw gerechtigheid.
(c) 1987 Make Way Music / Universal Songs
Tekst & muziek: Graham Kendrick
Ned. tekst: Rikkert Zuiderveld
Voor Gods koninkrijk zeker.
Het is geheel fout, zeker ook wat betreft gezagsverhouding.
Tegelijkertijd zijn sommige dames van 17 al heel volwassen, en vind ik dat er soms bij het gedrag van die meiden ook wel wat vragen te stellen zijn.
Het is geheel fout, zeker ook wat betreft gezagsverhouding.
Tegelijkertijd zijn sommige dames van 17 al heel volwassen, en vind ik dat er soms bij het gedrag van die meiden ook wel wat vragen te stellen zijn.
Ik vind je opmerkingen uiterst pijnlijk, niet alleen deze post, maar het komt op mij over dat de slachtoffers het probleem zijn, die moeten hun mond open doen.DDD schreef: ↑13 apr 2023, 23:46Maar alleen al door jouw formulering is duidelijk dat dat op die manier niet gaat gebeuren. Zoiets gaat niet vanzelf. De lijdende vorm is dan ook niet gepast. Mensen die het aangaat, moeten het zwijgen doorbreken. De slachtoffers natuurlijk, maar vooral de mensen die het waarnemen. Die zijn nog het meest verantwoordelijk, mijns inziens, afgezien van de daders, natuurlijk.
Heel kort een persoonlijke boodschap. Als je misbruikt bent, loop je daar niet mee te koop. Je zoekt nml eerst de oorzaak bij jezelf. 'Ik heb aanleiding gegeven, het is mijn eigen schuld.' Als je dan ook geen gehoor krijg bij je eigen ouders 'het zal wel anders bedoeld zijn, dat doet oom niet, tis mijn broer en ik heb nooit iets gemerkt, etcetc' , dan leer je je mond wel houden. Hoe vaak kiezen familie leden niet de kant van het slachtoffer om de goede lieve vrede wil, omdat ze niet willen geloven dat hun lieve man, vader, broer of wie dan ook, dat echt zou doen. Nooit iets gemerkt, avondmaal ganger....
Geloof me maar, dat kost heel veel moed, vooral in onze reformatorische kring, omdat er zo veel ongeloof is. Ongeloof omdat ze het ten diepste niet willen geloven.