Gereformeerde Gemeenten

Henk J

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

newton schreef:Kan er iemand nu eindelijk eens 2 mooie overzichten maken van die beruchte ligging van de gemeenten _en_ van de dominees binnen de gergem? Want iedereen weet hier blijkbaar het verschil tussen al die gemeenten, maar hoe kom je aan die informatie? Dat moet toch ergens beschreven staan? Ik word graag ingeleid in die geheimen zodat ik ook mee kan praten. Of is dat alleen bevindelijke kennis en zit dat in je hoofd 'een voet te hoog'?
Hoe weet je dat vraag je, tja, ik woon in de omgeving en ken uit de betrokken gemeenten verschillende mensen. Zodoende weet je wel ongeveer wat er speelt in die gemeenten en ik ben dan weer onbekend met de gebeurtenissen in Waddinxveen of bij een gemeente in Zeeland. Dat lijkt mij redelijk logisch, net als dat ik wel ongeveer de liggingsverschillen weet tussen de HHG's in mijn omgeving.
Verder hou ik er niet zo van om die verschillen te concretiseren op dit forum omdat je dan een enorme discussie krijg en het ook kan zijn dat ik dingen verkeerd waarneem. Maar als je graag wilt wil ik wel een keer een lijstje geven hoor waarover we op de Veluwe van mening verschillen, en dat is een hele lijst....
Job

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

newton schreef:Kan er iemand nu eindelijk eens 2 mooie overzichten maken van die beruchte ligging van de gemeenten _en_ van de dominees binnen de gergem? Want iedereen weet hier blijkbaar het verschil tussen al die gemeenten, maar hoe kom je aan die informatie? Dat moet toch ergens beschreven staan? Ik word graag ingeleid in die geheimen zodat ik ook mee kan praten. Of is dat alleen bevindelijke kennis en zit dat in je hoofd 'een voet te hoog'?
Leuke uitdaging, daar wil ik Derde Kerstdag best eens voor gaan zitten ;-) . Ik ben bang dat we het hier echter over bepaalde predikanten en gemeenten niet eens gaan worden, die zijn niet voor een bepaald karretje te spannen.
Henk J

Bericht door Henk J »

Bezorgd schreef:Ik sprak eens een ambtsdrager binnen de GG, die sprak al zorgelijk: "Soms ben ik wel eens bang dat de toestand zo is: Niet de vraag of er een scheuring komt binnen de GG, maar wanneer"

En dit bedoel ik echt niet als GG bashen, maar de boel staat op scherp.
En als je dan ook naar de grote zorgen kijkt in andere kerkverbanden, dan kunnen we ons als heel kerkelijk Nederland alleen maar diep schamen.
Een scheuring zie ik niet zo gauw gebeuren hoor, er is inderdaad veel discussie maar dit gaat meestal over bijzaken en niet over hoofdzaken. Je ziet meer dat leden die het er niet mee eens zijn vertrekken naar een ander verband waardoor het draagvlak voor een scheuring weer afneemt.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

newton schreef:
Bezorgd schreef:Ik sprak eens een ambtsdrager binnen de GG, die sprak al zorgelijk: "Soms ben ik wel eens bang dat de toestand zo is: Niet de vraag of er een scheuring komt binnen de GG, maar wanneer"
Waarom zou er een scheuring moeten komen? Zijn er echt zaken binnen de GG waarover de meningsverschillen zo groot zijn dat het uit zo lopen op een complete scheuring?

Ik ga maar eens in overleg met alle aanbieders van bijbel apps in de appstores van apple en google en probeer ze zover te krijgen om het komend jaar elke dag als 'tekst van de dag' Filippenzen 2:1-4 aan te bieden bij alle gebruikers die onder het gergem adverteerders profiel vallen.
De meningsverschillen zijn veel minder dan in andere kerkverbanden.
Het grote zorgpunt is dat men met hele kleine verschillen heel moeilijk om kan gaan.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Newton, ik kan je wel helpen aan zo'n lijst, maar daar heb ik wel de forummers voor nodig. Als de forummers een lijst van gemeenten en predikanten aanleveren met daarbij een van de categorieën (recht, rechts van het midden, midden, links van het midden, links) aangeven dan kan ik wel zo'n lijst samenstellen
Job

Bericht door Job »

Oke, gaan we. Alfabetische eerste vier:

1) Aagtekerke - m
2) Aalburg - r
3) Aalst - r
4) Alblasserdam - rm
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Job schreef:Oke, gaan we. Alfabetische eerste vier:

1) Aagtekerke - m
2) Aalburg - r
3) Aalst - r
4) Alblasserdam - rm
Nou, dat betwist ik. ::bye

Beter: hier gaan we niet aan beginnen.
Job

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Herman schreef:

1) Aagtekerke - m
2) Aalburg - r
3) Aalst - r
4) Alblasserdam - rm
Nou, dat betwist ik. ::bye
Kijk, daar gaan we al :D
Erskinees

Bericht door Erskinees »

J.C. Philpot schreef:Ik ben erg voor de autonomie van de plaatselijke gemeente. Maar soms zou je een GerGem-bisschop (niet de SGPer, die is HHK) wensen die met de vuist op tafel zou slaan, en zou zeggen: die gemeenten in Lunteren en Waddinxveen komen er gewoon.
Volgens mij is Woudenberg ook zo'n dossier.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 21 dec 2022, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

1) Aagtekerke - m
2) Aalburg - r
3) Aalst - r
4) Alblasserdam - rm
Misschien kun je beter mailen en zal t z.t. de uitslag van jullie aanlevering delen
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Volgens mij zijn er hier best wel wat mensen die op woensdagmiddag al aan de vrijdagmiddagborrel zitten... ::please
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Simon0612 schreef:Volgens mij zijn er hier best wel wat mensen die op woensdagmiddag al aan de vrijdagmiddagborrel zitten... ::please
De meeste mensen hebben vrijdag al vrij, vermoed ik; nog wat vrije dagen opmaken, zeg maar...
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bruna schreef:
Goed plan. Het voelt alsof ik op deze verjaardag degene ben zonder gesprekspartner.
Soms is zwijgen meer dan goud...
Bauke

Bericht door Bauke »

J.C. Philpot schreef:Ik ben erg voor de autonomie van de plaatselijke gemeente. Maar soms zou je een GerGem-bisschop (niet de SGPer, die is HHK) wensen die met de vuist op tafel zou slaan, en zou zeggen: die gemeenten in Lunteren en Waddinxveen komen er gewoon.
Als je de gemeentes rondom Waddinxveen wat zou kennen, dan zou je dit absoluut niet zeggen.

Een GGer uit Gouda, Boskoop en Moerkapelle krijg je niet in één gemeente. Moet je niet willen

GG Gouda: behoorlijk veel ex GGiN-ers, dus behoorlijk rechtsig.
GG Moerkapelle t.o. van Gouda meer de andere kant op.
GG Boskoop daartussen.

Overigens is e.e.a. onderzocht door de classis Gouda en de conclusie was geen GG Waddinxveen oprichten.
Plaats reactie