Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Simon0612

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Simon0612 »

Hoopvol schreef:
Simon0612 schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik denk dat we komende jaren er nog wel wat verschuivingen plaats zullen vinden. Ik zie ds. Klaassen en vast wat andere dominees op korte termijn wel aankloppen bij de HHK. Ik denk dat BhP ook wel los zal raken van CGK breed.

Ik heb er wel vaker voor gepleit:

GG, GGiN en OGG bij elkaar.
HHK, CGK (BhP) en een enkel PKN bij elkaar.
CGK breed en PKN breed bij elkaar.

Nu alleen nog namen verzinnen. Ik denk dat je Gereformeerde Gemeente wel aan kan houden als naam. Misschien voor groep 2 Hervormd-Gereformeerde Kerk? PKN kan qua naam ook wel blijven denk.
Droom je nog? Dit is een utopie...
Nee dat is geen droom, het is nog meer: ik geloof één heilige, algemene Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen;
In de originele tekst staat niet het telwoord één maar het lidwoord een. Daarnaast lees ik dit niet als een kerk (verband) maar als de Kerk.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Ik volg de bespreking een beetje maar wat ligt het gevoelig. Wat er ook besloten wordt er zal een gedeelte het er niet mee eens zijn en dan ben ik benieuwd wat dat voor consequenties zal hebben
DDD

Bericht door DDD »

Ik hoop dat beide partijen zullen kunnen blijven geloven dat de anderen het goed met hen voor hebben. Dan moet dat ook werkelijk zo zijn, want zonder de gestalte van Christus wordt het een machtsspel. Sommige uitlatingen van predikanten verraden dat ze de andere partij zelfs verstandelijk niet begrijpen. Ik vraag mij dan toch af hoe dat kan. Hoe behaalt zo iemand een theologische academische graad?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dat lijkt me niet. Het gaat om niet willen begrijpen, en daar kan ik goed inkomen. Het zijn elkaar uitsluitende visies.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Als ds. Smits zegt dat er nagedacht moet worden over hoe gehoorzaamheid aan Christus zich verhoudt met gehoorzaamheid aan de schrift, en die twee zaken uit elkaar trekt (en waar ds. Van der Staaij terecht aanmerkingen op maakte), dan vind ik dat ook onbegrijpelijk. Dat heeft niets te maken met een academische graad, maar met het feit dat dergelijke opmerkingen ver staan van een Gereformeerde schriftvisie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
FlyingEagle

Dat vond ik ook zeer opmerkelijk.
DDD

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:Als ds. Smits zegt dat er nagedacht moet worden over hoe gehoorzaamheid aan Christus zich verhoudt met gehoorzaamheid aan de schrift, en die twee zaken uit elkaar trekt (en waar ds. Van der Staaij terecht aanmerkingen op maakte), dan vind ik dat ook onbegrijpelijk. Dat heeft niets te maken met een academische graad, maar met het feit dat dergelijke opmerkingen ver staan van een Gereformeerde schriftvisie.
Voor alle duidelijkheid, voordat er een misverstand ontstaat: ik verwees niet naar die specifieke opmerking.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Simon0612 schreef:
Hoopvol schreef:
Simon0612 schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik denk dat we komende jaren er nog wel wat verschuivingen plaats zullen vinden. Ik zie ds. Klaassen en vast wat andere dominees op korte termijn wel aankloppen bij de HHK. Ik denk dat BhP ook wel los zal raken van CGK breed.

Ik heb er wel vaker voor gepleit:

GG, GGiN en OGG bij elkaar.
HHK, CGK (BhP) en een enkel PKN bij elkaar.
CGK breed en PKN breed bij elkaar.

Nu alleen nog namen verzinnen. Ik denk dat je Gereformeerde Gemeente wel aan kan houden als naam. Misschien voor groep 2 Hervormd-Gereformeerde Kerk? PKN kan qua naam ook wel blijven denk.
Droom je nog? Dit is een utopie...
Nee dat is geen droom, het is nog meer: ik geloof één heilige, algemene Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen;
In de originele tekst staat niet het telwoord één maar het lidwoord een. Daarnaast lees ik dit niet als een kerk (verband) maar als de Kerk.
Je hebt gelijk, maar die heilige, algemene Christelijke Kerk is wel één, en alleen omdat Christus het Hoofd is. En daarom is er ook maar één Kerk.
En het gaat wat dat betreft niet over kerkverbanden, daarom vindt ik dat gespeculeer over al die kerkverbanden zo jammer.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Wordt morgen een gewichtige dag.
Verrast over prof. huijgen’s betoog.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
CvdW

Bericht door CvdW »

Refojongere schreef:De hoogleraren die de eenheid roemen zoals Peels en Huijgen zijn gewoon pro vrouw ambt. Dat is echt een verschil met de vroegere hoogleraren zoals Kremer, Velema, Van 't Spijker. Die spraken zich tenminste nog duidelijk uit. En de hoogleraren zijn vaak redelijk in het midden over het algemeen.
We moeten de invloed vanuit politieke partij niet vergeten. Eerst tegen de vrouw en nu voor. Dit geldt ook voor hoogleraren van toen en nu. Er is dus een algemene verschuiving, waar niet iedereen blij mee is.
FlyingEagle

Ik vond het betoog van ds. Smits en de reactie daarop van prof. Baars onthutsend. Ik vrees dat dit niet meer goed gaat komen
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Wat gaat er morgen gebeuren?
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ik hoop wel voor de CGK dat er morgen een besluit wordt genomen. Er kan niet eindeloos gepraat en ontmoet worden. Zowel "pro-vrouw ambt" gemeenten als "anti-vrouw ambt" gemeenten hebben behoefte aan duidelijkheid, lijkt me.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Erskinees schreef:Ik hoop wel voor de CGK dat er morgen een besluit wordt genomen. Er kan niet eindeloos gepraat en ontmoet worden. Zowel "pro-vrouw ambt" gemeenten als "anti-vrouw ambt" gemeenten hebben behoefte aan duidelijkheid, lijkt me.
Ja ik snap dat ook niet helemaal. Dan ben je als pro-vrouw kamp heel rekkelijk als het gaat om de Bijbel maar je moet en zal persé CGK blijven.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Als ik het zo een beetje inschat na vandaag gaat er weer heel veel gepraat worden. Gerekt en uitgesteld. Gedogen en gesprek. Zo mogelijk zolang rekken totdat er een generatie de GS bezet die geen moeite zal hebben om te breken met de klassiek reformatorische opvatting over het ambt dat alleen aan de man toebehoort. Het welbekende pappen en nathouden principe.
Plaats reactie