Gelezen, gedacht, gehoord...

Ararat

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ararat »

GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:
CvdW schreef:Vanavond staat in het RD dat de GG Houten termijnen gaat instellen voor ambtsdragers. Twee x vier jaar en dan minstens één jaar eruit. Het schijnt ook moeilijk te zijn om ambten vervuld te krijgen.
Dit vetgedrukte staat juist niet in het artikel?

Overigens een goede zaak. Acht jaar is een mooie periode. Ik zou dit in mijn eigen gemeente ook wensen.
Het zou goed zijn, zeker ook voor Houten, maar ook voor andere vacante gemeenten, dat, als er een dominee beroepen werd, deze de eerstvolgende 8 ledenvergaderingen niet meer gekandideerd werd, zodat in het beroepingswerk er ook wat meer variatie ontstond. Dat bewaart voor eigen gedachten en eigen ideeën. Ik herinner me opnieuw de uitspraak van ds. De Heer, die hij in onze gemeente tot tweemaal deed in een gemeenschappelijk gebed, 'of de Heere nog eens een knecht wilde afzonderen voor dit volk, waar nog nooit iemand aan had gedacht'.

Wie het vatte kan, die vatte het.

O ja, ik verwacht binnen enkele jaren een RD-artikel met een ouderling uit Middelburg-Centrum, wegens zijn 60-jarig ambtsjubileum.
Het kan zijn dat ds De Heer iets weet wat anderen niet weten, het kan ook zijn dat hij de ambtsbroeders die vaker op het lijstje staan maar niks vindt.

En die broeder die 60 jaar mag dienen, is die jeugdouderling? :huhu
CvdW

Bericht door CvdW »

Erik1960 schreef:
GGotK schreef:https://nos.nl/artikel/2421153-om-wil-t ... r-doodstak

Zeer triest en aangrijpend!
En wat zal dat een impact hebben op de gemeenschap… je komt in zo’n slechte film terecht :-(
Over een slechte film gesproken:
De film die ik bedoel loopt al jaren. Als de gedachten openbaar kwamen van alle mensen, zouden we dan niet schrikken. Alle woorden die gesproken worden, soms schrikken de mensen. En daden? Mogen anderen dankbaar zijn bewaard te zijn gebleven voor uitbrekende zonden die openbaar worden. Wij allen zullen eenmaal voor de Rechterstoel staan. Hoe zal het dan zijn met mij en u? En andere aspect: welke geur verspreiden wij?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Uit deze handel van Filippus kan men tot beoefening voor Gods ware knechten en kinderen goede dingen opmerken, als zielen vragen naar Jezus om Hem te ontmoeten, al waren zelfs hun vragen zeer verward en soms ook niet zo terecht als het behoorde te zijn. Belangrijk is het als men maar oprechtheid bespeurt: zij moeten de zodanigen niet stug en liefdeloos of uit de hoogte behandelen, veel minder hen voor het hoofd stoten en afwijzen en zo de Geest van Christus bedroeven en tegenwerken en die zielen zo afschrikken van des Heeren weg en volk. O nee, maar zij moeten veeleer zien op het voorbeeld van de Heere Jezus (Jesaja 42:2, 3) en hier op het gedrag van Filippus en andere apostelen. Laten we dit najagen en daarna kan men dan meer getrouw die zielen behandelen, zoals hun situatie dit eist. Zij moeten ook evenzo doen als Filippus: de noden en begeerten van hen maar veel bij Jezus brengen en aan Jezus voorleggen. Soms moeten we dit ook al doen met andere godzaligen, om die te hulp te roepen en dus met overeenstemmende gebeden, verzoeken voor zulke zielen bij Jezus te brengen. O, wat een zegen en liefde zou er dan niet onderling meer in Gods kerk heersen en ondervonden worden (zie Psalm 87:5-7). Maar wat een gunstig antwoord mogen ook deze vragende mensen van Filippus toch ontvangen!

Hendrik van Lis,
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:Zeker. Het was een aangrijpende gebeurtenis in de gemeente Meliskerke, waar het slachtoffer lid was, ook voor ambtsdragers en de consulent (ds. De Heer) die de begrafenis leidde.
en
CvdW schreef: Over een slechte film gesproken:
De film die ik bedoel loopt al jaren. Als de gedachten openbaar kwamen van alle mensen, zouden we dan niet schrikken.
Uit het artikel leidde ik af dat ook de dader geen onbekende is in de gemeenschap. Ben zelf (gelukkig maar 1 keer) ooit zo dichtbij een dergelijk verschrikkelijk drama geweest dat ik slachtoffers en dader goed kende. Ja, we schrikken wellicht van gedachten die openbaar zouden worden. Maar als iemand die je kent andere mensen het leven ontneemt, doet dat wel wat met je mensbeeld.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
CvdW

Bericht door CvdW »

En dan is het goed om het verhaal compleet te krijgen. Er speelt meer.
De daad zelf blijft afschuwelijk.

"Vader, vergeef het hem, want hij wist niet wat hij deed"
KDD

Bericht door KDD »

Vanochtend met iemand gesproken uit nederland en heb gehoord hoe dat de aardgas prijzen een eind omhoog gegaan zijn bij jullie :oO. Dat is niet meer te betalen!
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

KDD schreef:Vanochtend met iemand gesproken uit nederland en heb gehoord hoe dat de aardgas prijzen een eind omhoog gegaan zijn bij jullie :oO. Dat is niet meer te betalen!
Klopt, alle energie is omhoog gegaan. Ook brandstoffen.
Er zijn gelukkig wel compensaties.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Goede column vandaag in het RD van Steef Post.
helma

Bericht door helma »

Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

In tijden van crisis bouwen de wijzen bruggen en de dwazen dammen.
(Volgens de omdenkkalender een Nigeriaans spreekwoord)
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Over de bekering van John Cennick (1718-1755):

Op 17-jarige leeftijd werd hij plotseling onderdrukt door zware overtuigingen, die hij twee jaar moest doorstaan, totdat er verlichting kwam toen hij een kerk binnenkwam. Daar hoorde hij de woorden van Psalm 34:19,22b: “Groot zijn de problemen van de rechtvaardigen, maar de Heere verlost hem uit alle! En wie zijn vertrouwen op God stelt, zal niet verlaten worden.” Later zei hij dat hij de stem van Christus tot hem hoorde spreken.

"Mijn hart sprong op van vreugde en mijn stervende ziel herleefde. Ik hoorde de stem van Jezus zeggen: "Ik ben uw Heil". Ik kreunde niet meer onder het gewicht van de zonde. De angsten voor de hel werden weggenomen ... Christus had mij lief en stierf voor mij, ik verheugde me in God, mijn Zaligmaker."

Zijn religieuze bekering vond plaats in 1737.

(Vertaald met Google translate)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

“De aarde warmt op, maar de wereld verkilt” (Gerard van Maasakkers)
Henk J

Bericht door Henk J »

Nu het in het op dit moment meest actieve topic o.a. over de prediking gaat deel ik hier een link naar een lezing opgeknipt in 5 artikelen over de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking door een predikant die ik regelmatig hoor.
https://www.digibron.nl/zoeken/Jaar/202 ... e-aflopend
Mijns inziens verwoord onze dominee aardig precies wat een goede preek inhoud.
KDD

Bericht door KDD »

Henk J schreef:Nu het in het op dit moment meest actieve topic o.a. over de prediking gaat deel ik hier een link naar een lezing opgeknipt in 5 artikelen over de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking door een predikant die ik regelmatig hoor.
https://www.digibron.nl/zoeken/Jaar/202 ... e-aflopend
Mijns inziens verwoord onze dominee aardig precies wat een goede preek inhoud.
Bedankt. Leerzaam artikelen. Ik plats een stukje hier:

God neemt genadig aan die Hém verwerpen

Vaak wordt gepreekt dat God verwerpt die Hem verwerpen. Als Hij dat zou doen, zou Hij iedereen moeten verwerpen, want er is geen mens die God niet [!] verwerpt… Het is echter Gods wondere vrijmacht, waardoor Hij genadig aanneemt die Hem verwerpen. Hieraan stoot ieder mens zich, de moderne mens niet méér dan de gereformeerde kerkmens. God verkiest en Hij verwerpt, Hij laat mensen in hun eigen verderf. Overigens is van pastoraal belang te benadrukken dat niemand van tevoren kan weten een verworpene te zijn. Dat zegt Wilhelmus à Brakel. Geen mens kan dus zeggen dat ik tekort doe aan de verantwoordelijkheid van de mens. God meent het ernstig, als Hij met Zijn aanbod van genade tot de mens komt, al is en blijft het waar dat die mens volkomen dood is in zijn misdaden en zonden. Gods verkiezende genade en Gods rechtvaardige verwerping zijn onderwerpen die wij rekenen tot de geloofsleer. Wij hebben geen begripsleer, maar een geloofsleer. Dat houdt in dat het ons niet mag gaan om de vraag of wij op een bevredigende manier voor ons verstand deze leerstukken kunnen accepteren. Het gaat erom dat wij eerbiedig en ootmoedig zullen buigen onder hetgeen de Heere Zelf ons zegt in Zijn getuigenis aangaande deze zaken. Wij hebben onder God te bukken, al zouden wij met onze rede helemaal niets kunnen vatten van al deze dingen. Dan nog hebben wij God Gód te laten! Laat ons dat nooit ofte nimmer vergeten.
Plaats reactie