Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

jakobmarin

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door jakobmarin »

eilander schreef:
jakobmarin schreef:(...)

Volgens JW Kersten hebben 'de hollanders' dit een beetje verleerd (in hun (vooral hollandse) strijd tegen de remonstranten),

(...).
Ik heb een zin onderstreept. Lees de Dordtse leerregels (of de Vijf artikelen tegen de Remonstranten) en dan staan daar precies die dingen in die Hollanders juist in diezelfde strijd volgens ds. JWK hebben verleerd.
Ik begrijp best wat er bedoeld wordt, maar ik zou dan toch niet zo gauw de strijd tegen de Remonstranten hiervan de schuld geven....
Dat is nou precies waar Kersten op doelt: veel nederlandse predikanten en theologen (Dordse leerregels en de 5 artikelen zijn een NL productie)
hebben niet meer de royale uitnodiging die de schotten en engelsen wel hebben. Nederlanders hebben veel meer de Uitverkiezing op de voorgrond, en hij vind dat onterecht.
En ik kan niet anders dan met hem eens zijn.

Maar ik vind het opmerkelijk (en verheugend), dat ik dit bij een GerGem predikant hoor.

Enkele citaten (uit diverse preken van hem):
“Daar zijn van die zielen, die willen dat er wat bijzonders gebeurt.
Bijzonder licht of bijzondere zielsopenbaring, dat van de hemel zo naar binnen valt,
waar ze eens houvast aan krijgen. Ik hoop dat ge het nooit krijgt.
Dat kan wel eens gebeuren, maar toch hoop ik dat ge het nooit krijgt,
want dat is de gang naar de hemel niet. We hebben het Woord van God.”
(...)”Grijp het Woord van God aan, grijp tenslotte de beloften aan,
al zegt ge: ik geloof, Heere, maar kom mijn ongeloof te hulp.”
Werk op Jezus aan, niet op een gevoelig hart of indrukken van uw schuld
en niet wat het is om verloren te gaan en richt u niet op de rechtvaardigheid Gods of wat ook.
Dat komt allemaal wel. Richt uw aandacht op die enige Naam,
die onder de hemel gegeven is en zeg: Heere Jezus, ik moet U hebben!”
Heb je dit nog niet beleefd, vertel eens waar je schuld gebleven is en
vertel eens waar je verloren gegaan bent en vertel eens waar je in de hel hebt gelegen
en vertel eens waar je het recht Gods hebt ontmoet.” (...)
De Heere begint met het Evangelie, niet met de wet. Hij begint die zondaar over te buigen
en te lokken met Zijn liefde. Dan komt hij tot de keuze. Zo is het begin.
Het moet volgens u misschien eigenlijk anders. Eerst moet er iets verschrikkelijks gebeuren.
Eerst moet ge naar de hel en moet ge vreselijke dingen meemaken van binnen. Is dat uw bekering?
Nu, dan zal het wel niet de echte bekering zijn. Ik weet wèl dat de liefde Gods
in Christus ons hart vertedert en vernedert.
Weet u wat ontdekking is? Als de Heere Jezus Christus nu gaat betalen, dat wil zeggen dat onze betaling ertussen uit moet.
Kijk, dat is de weg der ontdekking. (..) Gods lieve werk is niet in vakjes te verdelen en wat de één van voren leert
leert de ander van achteren en de derde in het midden.
Vierschaarbeleving noemt hij een 'theorie' die de mens "zó op de troon [zet], dat het Gods genade tekort en teniet doet! Dat is vreselijk! Vader, vergeef het hun"

Overigens waarschuwt JW Kersten evengoed tegen het "gemakkelijk aannemen" en over "verbondskinderen die aan het Avondmaal gaan",
maar dat brengt hij niet in mindering op het bevel tot bekering en geloof of in het verzanden in allerlei beschrijvingen (wat nu vaak wel gebeurd).

PS Er is niets nieuws onder de zon, blijkbaar was het 60 jaar geleden ook nodig om hiertegen te waarschuwen....
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

jakobmarin schreef:
eilander schreef:

Volgens JW Kersten hebben 'de hollanders' dit een beetje verleerd (in hun (vooral hollandse) strijd tegen de remonstranten),

(...).
Ik heb een zin onderstreept. Lees de Dordtse leerregels (of de Vijf artikelen tegen de Remonstranten) en dan staan daar precies die dingen in die Hollanders juist in diezelfde strijd volgens ds. JWK hebben verleerd.
Ik begrijp best wat er bedoeld wordt, maar ik zou dan toch niet zo gauw de strijd tegen de Remonstranten hiervan de schuld geven....
Dat is nou precies waar Kersten op doelt: veel nederlandse predikanten en theologen (Dordse leerregels en de 5 artikelen zijn een NL productie)
hebben niet meer de royale uitnodiging die de schotten en engelsen wel hebben. Nederlanders hebben veel meer de Uitverkiezing op de voorgrond, en hij vind dat onterecht.
Je begrijpt mij niet, denk ik. De royale uitnodiging wordt toch juist in de Dordtse Leerregels (is overigens gewoon een andere benaming dan de 5 artikelen) aangeprezen?
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

eilander schreef:Je begrijpt mij niet, denk ik. De royale uitnodiging wordt toch juist in de Dordtse Leerregels (is overigens gewoon een andere benaming dan de 5 artikelen) aangeprezen?
:) haha, niet goed gelezen dus. Excuus.
Overigens beginnen de artikelen (na de voorrede, die zelden gelezen wordt) wel met de uitverkiezing (waar Kersten juist tegen waarschuwt,
de verborgen dingen zijn voor de Heere, niet voor ons), maar ik denk niet dat we de artikelen moeten lezen als volgorde en/of inhoud van evangelieprediking.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
refo

Bericht door refo »

De volgorde is bepaald door de remonstranten, dat blijft jammer.
In de jaren '90 schreef dr C Graafland een boekje over 'Godsverduistering'.
Daarin kaartte hij dat probleem ook aan. De volgorde zou moeten zijn: 2, 3/4, 5 en dan pas 1.

2. Van den dood van Christus, en de verlossing der mensen door dezen
3/4. Van des mensen verdorvenheid en bekering tot God, en de manier van deze
5. Van de volharding der heiligen
1. Van de Goddelijke verkiezing en verwerping
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Een preek over de lijdensgeschiedenis beluisterd waar het volgende werd gezegd in de toepassing:

Bedenk dat de weg der zaligheid dwars door de vloek der hel heengaat.
Door de weg van het kruis van Christus, door het graf van Christus.
Opdat de vloek van uw zonden, door Zijn vloekdood en in Zijn graf, teniet en voor eeuwig begraven zouden gedaan worden.
Zo niet, dan zult u de vloek en de toorn over uw zonden straks voor eeuwig zelf moet dragen

Heeft u misschien nog een woord, voor ziel die in de vloek van zijn bestaan loopt, en niet meer weet hoe te bidden, niet meer weet wat voor God aan te wenden om z’n hemelhoge schuld te kunnen betalen. Met name tot u, maar ook tot vele andere mag ik het zeggen dat, het bloed van Jezus Christus van alle zonden reinigt. Komt dan herwaarts tot Mij, gij die vermoeid en belast zijt van schuld en zonden, en Ik zal u rust geven, zegt Christus in Zijn Woord tot verloren zondaren.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

jakobmarin schreef:
eilander schreef:

(...).

Maar ik vind het opmerkelijk (en verheugend), dat ik dit bij een GerGem predikant hoor.

Enkele citaten (uit diverse preken van hem):
“Daar zijn van die zielen, die willen dat er wat bijzonders gebeurt.
Bijzonder licht of bijzondere zielsopenbaring, dat van de hemel zo naar binnen valt,
waar ze eens houvast aan krijgen. Ik hoop dat ge het nooit krijgt.
Dat kan wel eens gebeuren, maar toch hoop ik dat ge het nooit krijgt,
want dat is de gang naar de hemel niet. We hebben het Woord van God.”
(...)”Grijp het Woord van God aan, grijp tenslotte de beloften aan,
al zegt ge: ik geloof, Heere, maar kom mijn ongeloof te hulp.”
Werk op Jezus aan, niet op een gevoelig hart of indrukken van uw schuld
en niet wat het is om verloren te gaan en richt u niet op de rechtvaardigheid Gods of wat ook.
Dat komt allemaal wel. Richt uw aandacht op die enige Naam,
die onder de hemel gegeven is en zeg: Heere Jezus, ik moet U hebben!”
Heb je dit nog niet beleefd, vertel eens waar je schuld gebleven is en
vertel eens waar je verloren gegaan bent en vertel eens waar je in de hel hebt gelegen
en vertel eens waar je het recht Gods hebt ontmoet.” (...)
De Heere begint met het Evangelie, niet met de wet. Hij begint die zondaar over te buigen
en te lokken met Zijn liefde. Dan komt hij tot de keuze. Zo is het begin.
Het moet volgens u misschien eigenlijk anders. Eerst moet er iets verschrikkelijks gebeuren.
Eerst moet ge naar de hel en moet ge vreselijke dingen meemaken van binnen. Is dat uw bekering?
Nu, dan zal het wel niet de echte bekering zijn. Ik weet wèl dat de liefde Gods
in Christus ons hart vertedert en vernedert.
Weet u wat ontdekking is? Als de Heere Jezus Christus nu gaat betalen, dat wil zeggen dat onze betaling ertussen uit moet.
Kijk, dat is de weg der ontdekking. (..) Gods lieve werk is niet in vakjes te verdelen en wat de één van voren leert
leert de ander van achteren en de derde in het midden.
Vierschaarbeleving noemt hij een 'theorie' die de mens "zó op de troon [zet], dat het Gods genade tekort en teniet doet! Dat is vreselijk! Vader, vergeef het hun"

Overigens waarschuwt JW Kersten evengoed tegen het "gemakkelijk aannemen" en over "verbondskinderen die aan het Avondmaal gaan",
maar dat brengt hij niet in mindering op het bevel tot bekering en geloof of in het verzanden in allerlei beschrijvingen (wat nu vaak wel gebeurd).

PS Er is niets nieuws onder de zon, blijkbaar was het 60 jaar geleden ook nodig om hiertegen te waarschuwen....
Ds. J.W. Kersten schreef hier: richt u niet op de rechtvaardigheid Gods of wat ook.
Dat komt allemaal wel.
Als Ds. J.W. Kersten zegt dat dat allemaal wel komt,bedoelt hij dan wat ik lees?
Ik lees bij Ds. Th. van der Groe in het eerste deel van zijn boek De Toetsteen,het volgende:

"O zondaar", zegt de Geest, "uw bidden uw schreien, uw kermen, uw op de borst slaan, uw
vasten, uw aalmoezen, het kan u allemaal niets baten, omdat gij in de schuld en in de toorn
zijt gevallen; want zo velen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder de vloek", Gal.
3:10. Op die wijze drukt de Heilige Geest dan Gods vloek en toorn de uitverkorenen, welke
Hij oprecht wil bekeren en Christus inlijven door een zaligmakend geloof, zodanig op het hart,
dat zij daaronder geheel vernederd worden, voor de voeten van Gods Majesteit. O, zij
erkennen nu, uit een volkomen gemoedsoverreding, dat zij niet alleen zondaars zijn van de
buik af aan, en dat al wat in of aan hen is, en wat ooit door hen gedaan is, enkel zonde is,
maar dat zij ook vervloekte zondaars zijn, die de hel, dood en eeuwige verdoemenis zekerlijk
verdiend hebben, en dat God oneindig heilig en vlekkeloos rechtvaardig is, die de schuldigen
geenszins wil onschuldig houden. Zij moeten die rechtvaardigheid in God nu ook volkomen
billijken en toestemmen, ja, die aanbidden en prijzen, daarvoor beven, en zich daaraan
geheel onderwerpen, met te erkennen, dat God hun geenszins onrecht zou doen, indien Hij
hen voor eeuwig in de hel wilde werpen. Hun mond is hier, voor de hoge en heilige God,
geheel gesloten en verstomd, en zij hebben niets voor Hem in te brengen tot hun verschoning;
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:De volgorde is bepaald door de remonstranten, dat blijft jammer.
In de jaren '90 schreef dr C Graafland een boekje over 'Godsverduistering'.
Daarin kaartte hij dat probleem ook aan. De volgorde zou moeten zijn: 2, 3/4, 5 en dan pas 1.

2. Van den dood van Christus, en de verlossing der mensen door dezen
3/4. Van des mensen verdorvenheid en bekering tot God, en de manier van deze
5. Van de volharding der heiligen
1. Van de Goddelijke verkiezing en verwerping
1.Juist omdat de verkiezing wel hoofdstuk 1 van de DL is het opmerkelijk dat de opstellers de verkiezing niet laten overheersen over de andere hoofdstukken. Een prediking die de verkiezing laat heersen over de bediening van de verzoening is dus ook niet in overeenstemming met de DL.
2. Vanuit de Goddelijke verkiezing komen toch ook al de weldaden die in de volgende hoofdstukken genoemd worden voort ?
Daarom vind ik het wel terecht dat onze DL daar mee begint.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

De volgorde is door de remonstranten bepaald.
Door er mee te beginnen overheerst het eerste hoofdstuk de andere 3 totaal.

De weldaden komen niet voort uit verkiezing. Dat is er van gemaakt.
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:De volgorde is door de remonstranten bepaald.
Door er mee te beginnen overheerst het eerste hoofdstuk de andere 3 totaal.

De weldaden komen niet voort uit verkiezing. Dat is er van gemaakt.
Dan mag jij mij aantonen waar de verkiezing de andere hoofdstukken overheerst.
2.3?
2-3. Deze dood van den Zone Gods is de enige en volmaakte offerande en genoegdoening voor de zonden; van oneindige kracht en waardigheid, overvloediglijk genoegzaam tot verzoening van de zonden der ganse wereld.
2.5?
2-5. Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
2.6?
2-6. Doch dat velen, door het Evangelie geroepen zijnde, zich niet bekeren, noch in Christus geloven, maar in ongeloof vergaan, zulks geschiedt niet door gebrek of ongenoegzaamheid van de offerande van Christus, aan het kruis geofferd, maar door hun eigen schuld.
3/4.8?
3/4-8. Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.
En zelfs in het hoofdstuk over de Goddelijke verkiezing overheerst deze niet de bediening der verzoening.
1-2. Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (1 Joh. 4:9; Joh. 3:16).

1-3. En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (Rom. 10:14, 15).

1-4. Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd (Joh. 3:36, Mark. 16:16).

1-5. De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave (Ef. 2:8). Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven (Filip. 1:29).
Ik kan deze onterechte karikaturale en goedkope kritiek op de DL slecht hebben..sorry. :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
StAndrews

Bericht door StAndrews »

refo schreef:De weldaden komen niet voort uit verkiezing. Dat is er van gemaakt.
En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt; Rom.8:30.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Wat refo opmerkt over de DL is geen nieuws en ook door rechtzinnige oudvaders wel eens zo geuit.
Dezelfde kritiek uitte Kohlbrugge ooit. Prof. Dr. De Reuver schrijft in zijn proefschrift over Kohlbrugge dat het niet helemaal terecht is van Kohlbrugge; de DL zijn een antwoord op de 5 artikelen van de remonstranten wat zich richt op een specifiek dogmatisch vraagstuk en niet over de hele breedte van de leer.
De DL (contra-remonstrantie) geven punt voor punt antwoord op de 5 artikelen van de remonstranten.
Dan is het logisch dat de volgorde overgenomen is van het beschuldigende document, wat de remonstrantie in wezen was. Het verweet nl. de gereformeerden dat hun leer barbaars was en niets anders dan een noodlotsleer (Gomarus spreekt van hatelijke voorstelling). De remonstranten hadden 5 stellingen met toelichting opgesteld (een remonstrantie, een gebruikelijke benaming voor zo'n type geschrift).
Punt voor punt zijn die 5 punten van de remontranten bestreden door de gereformeerden.
Niet door de verkiezing te ontkennen maar juist deze op de juiste wijze weer te geven. Daarom net als bij de remonstranten hetzelfde thema bij de inzet.

Het gaat niet over de verkiezing als zodanig maar over de samenhang tussen verkiezing en geloof, met name de oorsprong van het geloof. Worden mensen verkoren vanwege het geloof of worden mensen verkozen tot geloof.

Overigens: Pas achteraf is het als belijdenisgeschrift gaan dienen, maar niet en nooit als enige, laat staan als complete belijdenis.Niet los verkrijgbaar van de NGB en de HC: de 3FVE.
Als je de DL wilt gebruiken als voorbeeld van de plaats van de verkiezing in de prediking dan zit je fout. Daar is de DL niet voor opgesteld. Het is een leerstellige belijdenis en geen voorbeeldschema voor de homiletiek. Onder andere Arnordus Rotterdam heeft dat duidelijk uitgelegd in zijn behandeling van de NGB waar dit thema over de uitverkiezing ook aan de orde komt.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 08 apr 2014, 15:05, 2 keer totaal gewijzigd.
GJdeBruijn

StAndrews schreef:
refo schreef:De weldaden komen niet voort uit verkiezing. Dat is er van gemaakt.
En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt; Rom.8:30.
En ook Johannes 17!
Marco

Bericht door Marco »

StAndrews schreef:
Klopt. Maar als je daarmee stelt dat de weldaden door de verkiezing komen, sla je het geloof over. De weldaden komen van Christus, en door het geloof mogen we daar deel aan hebben.
GJdeBruijn

Marco schreef:
StAndrews schreef:
Klopt. Maar als je daarmee stelt dat de weldaden door de verkiezing komen, sla je het geloof over. De weldaden komen van Christus, en door het geloof mogen we daar deel aan hebben.
Is het geloof dan geen genadegave?
Panny

Bericht door Panny »

Als je het gaat hebben over over de volgorde van de DL.
Het klopt inderdaad dat deze een antwoord is op de vijf artikelen van de remonstranten. Dus vandaar deze volgorde.

Eigenlijk zou je moeten beginnen waar de Bijbel ook begint in Genesis 1 t/m 3: Schepping naar Gods Beeld -> de val -> Belofte -> Verlossing
Gesloten