Dat is nou precies waar Kersten op doelt: veel nederlandse predikanten en theologen (Dordse leerregels en de 5 artikelen zijn een NL productie)eilander schreef:Ik heb een zin onderstreept. Lees de Dordtse leerregels (of de Vijf artikelen tegen de Remonstranten) en dan staan daar precies die dingen in die Hollanders juist in diezelfde strijd volgens ds. JWK hebben verleerd.jakobmarin schreef:(...)
Volgens JW Kersten hebben 'de hollanders' dit een beetje verleerd (in hun (vooral hollandse) strijd tegen de remonstranten),
(...).
Ik begrijp best wat er bedoeld wordt, maar ik zou dan toch niet zo gauw de strijd tegen de Remonstranten hiervan de schuld geven....
hebben niet meer de royale uitnodiging die de schotten en engelsen wel hebben. Nederlanders hebben veel meer de Uitverkiezing op de voorgrond, en hij vind dat onterecht.
En ik kan niet anders dan met hem eens zijn.
Maar ik vind het opmerkelijk (en verheugend), dat ik dit bij een GerGem predikant hoor.
Enkele citaten (uit diverse preken van hem):
“Daar zijn van die zielen, die willen dat er wat bijzonders gebeurt.
Bijzonder licht of bijzondere zielsopenbaring, dat van de hemel zo naar binnen valt,
waar ze eens houvast aan krijgen. Ik hoop dat ge het nooit krijgt.
Dat kan wel eens gebeuren, maar toch hoop ik dat ge het nooit krijgt,
want dat is de gang naar de hemel niet. We hebben het Woord van God.”
(...)”Grijp het Woord van God aan, grijp tenslotte de beloften aan,
al zegt ge: ik geloof, Heere, maar kom mijn ongeloof te hulp.”
Werk op Jezus aan, niet op een gevoelig hart of indrukken van uw schuld
en niet wat het is om verloren te gaan en richt u niet op de rechtvaardigheid Gods of wat ook.
Dat komt allemaal wel. Richt uw aandacht op die enige Naam,
die onder de hemel gegeven is en zeg: Heere Jezus, ik moet U hebben!”
Heb je dit nog niet beleefd, vertel eens waar je schuld gebleven is en
vertel eens waar je verloren gegaan bent en vertel eens waar je in de hel hebt gelegen
en vertel eens waar je het recht Gods hebt ontmoet.” (...)
De Heere begint met het Evangelie, niet met de wet. Hij begint die zondaar over te buigen
en te lokken met Zijn liefde. Dan komt hij tot de keuze. Zo is het begin.
Het moet volgens u misschien eigenlijk anders. Eerst moet er iets verschrikkelijks gebeuren.
Eerst moet ge naar de hel en moet ge vreselijke dingen meemaken van binnen. Is dat uw bekering?
Nu, dan zal het wel niet de echte bekering zijn. Ik weet wèl dat de liefde Gods
in Christus ons hart vertedert en vernedert.
Vierschaarbeleving noemt hij een 'theorie' die de mens "zó op de troon [zet], dat het Gods genade tekort en teniet doet! Dat is vreselijk! Vader, vergeef het hun"Weet u wat ontdekking is? Als de Heere Jezus Christus nu gaat betalen, dat wil zeggen dat onze betaling ertussen uit moet.
Kijk, dat is de weg der ontdekking. (..) Gods lieve werk is niet in vakjes te verdelen en wat de één van voren leert
leert de ander van achteren en de derde in het midden.
Overigens waarschuwt JW Kersten evengoed tegen het "gemakkelijk aannemen" en over "verbondskinderen die aan het Avondmaal gaan",
maar dat brengt hij niet in mindering op het bevel tot bekering en geloof of in het verzanden in allerlei beschrijvingen (wat nu vaak wel gebeurd).
PS Er is niets nieuws onder de zon, blijkbaar was het 60 jaar geleden ook nodig om hiertegen te waarschuwen....