Belijdenis doen

huisman

Re: Belijdenis doen

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:Zo zie je maar weer, soms voel je meer aansluiting bij drieverbonders dan bij tweeverbonders. Eigenlijk is hier een drieverbonder aan het woord die een tweeverbonder waarschuwt voor de gevaren die men eigenlijk zou verwachten bij een drieverbondenleer, maar die zich kennelijk bij de tweeverbonden openbaren. 't Is diep droevig.
Een soort kanselruil, maar dan tussen verbonden.
;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Luther stelt dat belijdenis des geloofs gekoppeld moet zijn aan het Avondmaal. Ik stel dat we niemand aan het Avondmaal mogen praten. Ik ben eigenlijk banger voor een automatisme dan voor mijding. Vooropgesteld, het is allebei niet goed te praten. Maar iemand die meent iets te bezitten iets af te praten is moeilijker dan iemand die iets bezit te overtuigen dat hij ook daadwerkelijk iets bezit.
Nou van mij 'moet' het niet; het is gekoppeld. Ik citeer van de website http://www.kerkrecht.nl:
De Gereformeerden waren in navolging van Calvijn van oordeel, dat de geloofsbelijdenis den toegang opende tot de tafel des Heeren. Luther ijverde ook zeer voor grondig onderwijs, bevorderde het stichten van Christelijke scholen, en stelde meer dan één catechismus op ten gebruike bij dit onderwijs, maar hij behield toch de confirmatie als einddoel van het catechetisch onderwijs. De belijdenis was voor hem een onderzoek in leer en geloof, waardoor de catechumenen tot kerkelijke mondigheid kwamen 1). Calvijn schafte de confirmatie af, en de belijdenis werd niet anders dan de toegang tot de tafel des Heeren.
Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Daar zijn we toch blij mee dat die zich bij de kerk willen voegen en we manen ze en sporen ze aan om de slechtigheden te verlaten en te leven en proberen duidelijk te maken wat de inhoud van belijdenis doen is. Als je zulke mensen weigert dan is dat het laatste zetje om ze de kerk uit te duwen. Zou je dat willen?
Nee, zeker niet weigeren om in de kerk te komen, maar inderdaad misschien wel zeggen dat we ze graag nog een jaar extra op belijdeniscatechisatie zien en dat we het doen van belijdenis zo hoog achten dat het op deze manier nog niet kan. Als dat inderdaad het laatste zetje zou betekenen, dan is zeer te betreuren, maar dat kan inderdaad de consequentie zijn, waarvoor men dan zelf kiest.
Begrijp ik van jou, Luther, goed, dat bovenstaande categorie van de kerkenraad het laatste zetje moet krijgen?
Nee, die 'moet' geen zetje krijgen. Die moeten zich bekeren en leven!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Misschien is het goed dat ik ter toelichting, ook op enkele PB-vragen, het onderstaande neerzet. Want dit heb ik voor ogen, zonder te vervallen in een geloofsbelijdenis enkel op historieel geloof enerzijds, en een verbonds- en HA-automatisme anderzijds. (Dus ook gelijk een antwoord op de inquisitievraag van Tiberius.) Het onderstaande komt uit "H. Bouwman, Gereformeerd Kerkrecht II, Het recht der kerken in de practijk, 1934"
De belijdenis des geloofs mag dus niet losgemaakt worden van het persoonlijke geloof en de persoonlijke bekeering. Kennis van de hoofd­stukken der leer is voorzeker een onmisbaar vereischte voor het afleggen der geloofsbelijdenis. Niemand kan Christus belijden of hij moet Hem kennen. De kennis der heilswaarheid mag niet zijn een bloot verstande­lijke kennis, maar moet zijn een levende kennis, die zetelt in het verlicht en geheiligd verstand van den christen. Naar waarheid zegt Calvijn: De leer is noodig en heerlijk, „maar zij moet ons hart doordringen en zich in handel en wandel openbaren". Daarom gaat ook het onderzoek voor den kerkeraad niet alleen over de leer der kerk, maar ook over iemands hart en leven, over de gesteldheid van iemands hart, over de rechte kennis van den raad en den weg des heils, waarlangs God Zijn volk toebereidt tot de eeuwige zaligheid, over de levenskeuze en de levensbegeerten. Deze onderzoeking des geloofs mag natuurlijk niet het karakter dragen van een inquisitoriaal onderzoek, of zij reeds de diepten van het geloofsleven kennen, maar zij moet gedragen zijn door de liefde, die gaarne het goede hoopt. Doch dit neemt niet weg, dat gehandeld moet worden over de diepste levenskeuze, of het hart reeds gekozen heeft voor den Zaligmaker, of er eene hartelijke kennis is van de genade des geloofs en der bekeering. Het is hier niet de vraag of deze kennis des heils in hare volle breedte en diepte wordt genoten, maar of hiervan iets wordt gekend. De volle verzekerdheid des geloofs kan nog toeven. O, het zou zoo heerlijk zijn, wanneer alle leden der gemeente uit volle overtuiging konden verklaren: „Ik weet dat ik een kind Gods ben, een vrijgekochte des Heeren." Vele kinderen staan echter schuchter en van verre, tobbend met de vrees en den twijfel of zij waarlijk des Heeren eigendom zijn, en komen eerst later of op het sterfbed tot de verzekerdheid des geloofs. Doch de liefde tot den Heere, en de keuze om voor den Heere te leven, leeft bij allen die het beginsel des geloofs deelachtig zijn, en de bediening des Woords en het onderwijs in de gemeente moet op de ontwikkeling van het geloofsleven gericht en daarin behulpzaam zijn en duidelijk aantoonen, dat het nieuwe leven uit de vruchten openbaar wordt. Waar leven is, is behoefte aan den Zaligmaker, behoefte aan vergeving der zonden. En al werkt de band des geloofs soms zwak, al wordt Gods kind aangevallen door vrees en twijfelmoedigheid, hij kan toch buiten God niet leven. En die deze levenskeuze kent, mag en kan ook met vrijmoedigheid belijdenis doen van zijn geloof in Christus. De ware belijdenis eischt een overgebogen hart, een heilig mystiek gevoel van persoonlijke liefde tot den Heere Jezus Christus. Tegen het bloot historisch geloof heeft de Gereformeerde kerk steeds gewaarschuwd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:Maar een andere vraag dan, die richting de kern van dit topic gaat:
Hoe ga je als kerkenraad om met jonge mensen die aangeven belijdenis te willen doen, maar die zeggen dat ze de Heere niet kennen, en daar eigenlijk ook niet mee worstelen, maar dat ze wel bij de kerk willen horen. En die in hun levenstijl niet erg te onderscheiden zijn van de wereld om ons heen?
Daar zijn we toch blij mee dat die zich bij de kerk willen voegen en we manen ze en sporen ze aan om de slechtigheden te verlaten en te leven en proberen duidelijk te maken wat de inhoud van belijdenis doen is. Als je zulke mensen weigert dan is dat het laatste zetje om ze de kerk uit te duwen. Zou je dat willen?
Jij wil toch geen vijanden in de stad?

En: zachte heelmeesters maken stinkende wonden
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Luther schreef: En dan hebben we het nog niet over de vraag: Mogen onbekeerde ouders hun kinderen laten dopen?
Nee, want ze kunnen niet eerlijk op de vragen antwoorden, die gelijk staan met een eed voor God en Zijn gemeente.

En verder zouden ze alleen dopen uit bij/ongeloof en gewoonte, waar het formulier ook tegen waarschuwt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:[
Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
Luther schreef:Maar een andere vraag dan, die richting de kern van dit topic gaat:
Hoe ga je als kerkenraad om met jonge mensen die aangeven belijdenis te willen doen, maar die zeggen dat ze de Heere niet kennen, en daar eigenlijk ook niet mee worstelen, maar dat ze wel bij de kerk willen horen. En die in hun levenstijl niet erg te onderscheiden zijn van de wereld om ons heen?
Daar zijn we toch blij mee dat die zich bij de kerk willen voegen en we manen ze en sporen ze aan om de slechtigheden te verlaten en te leven en proberen duidelijk te maken wat de inhoud van belijdenis doen is. Als je zulke mensen weigert dan is dat het laatste zetje om ze de kerk uit te duwen. Zou je dat willen?
Nee, zeker niet weigeren om in de kerk te komen, maar inderdaad misschien wel zeggen dat we ze graag nog een jaar extra op belijdeniscatechisatie zien en dat we het doen van belijdenis zo hoog achten dat het op deze manier nog niet kan.

Als dat inderdaad het laatste zetje zou betekenen, dan is zeer te betreuren, maar dat kan inderdaad de consequentie zijn, waarvoor men dan zelf kiest.
Begrijp ik van jou, Wilhelm, goed, dat bovenstaande categorie van de kerkenraad het laatste zetje moet krijgen?

Geen laatste zetje, nee zeker niet. Wel eerlijk behandelen.
freek

Bericht door freek »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:[
Luther schreef:
Erasmiaan schreef: Daar zijn we toch blij mee dat die zich bij de kerk willen voegen en we manen ze en sporen ze aan om de slechtigheden te verlaten en te leven en proberen duidelijk te maken wat de inhoud van belijdenis doen is. Als je zulke mensen weigert dan is dat het laatste zetje om ze de kerk uit te duwen. Zou je dat willen?
Nee, zeker niet weigeren om in de kerk te komen, maar inderdaad misschien wel zeggen dat we ze graag nog een jaar extra op belijdeniscatechisatie zien en dat we het doen van belijdenis zo hoog achten dat het op deze manier nog niet kan.

Als dat inderdaad het laatste zetje zou betekenen, dan is zeer te betreuren, maar dat kan inderdaad de consequentie zijn, waarvoor men dan zelf kiest.
Begrijp ik van jou, Wilhelm, goed, dat bovenstaande categorie van de kerkenraad het laatste zetje moet krijgen?

Lijkt me inderdaad bijbels gezien terecht dat die groep jongeren niet toegelaten wordt als belijdend (!) lid van de gemeente van Christus. Want het is wel Gods kerk. En jongeren kiezen zelf deze weg.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

freek schreef:Lijkt me inderdaad bijbels gezien terecht dat die groep jongeren niet toegelaten wordt als belijdend (!) lid van de gemeente van Christus. Want het is wel Gods kerk. En jongeren kiezen zelf deze weg.
Maar volgens mij gaat het heel de tijd over de vraag of een kerkenraad dat wel moet willen.
Dan toch nog maar even het citaat van Bouwman, omdat niemand daarop reageert:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 38#p580238
Bert Mulder
Contacteer:

Luther schreef:
freek schreef:Lijkt me inderdaad bijbels gezien terecht dat die groep jongeren niet toegelaten wordt als belijdend (!) lid van de gemeente van Christus. Want het is wel Gods kerk. En jongeren kiezen zelf deze weg.
Maar volgens mij gaat het heel de tijd over de vraag of een kerkenraad dat wel moet willen.
Dan toch nog maar even het citaat van Bouwman, omdat niemand daarop reageert:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 38#p580238
Daar heb ik al wel op gereageerd, en wel voor dat JIJ het postte.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Voor mijn gevoel staat toch de huidige belijdenis (in de gg, verder heb ik geen ervaring) ver weg van het citaat van bouwman.
Toen ik belijdenis deed was ik met 7. 1 was de helft van een getrouwd stel, zwanger, die moest wel maar voor mij kwam ze niet zo serieus over (oordeel? Misschien, ik kon alleen zien wat ik zag en hoorde wat ik hoorde). Van 2 heb ik later gehoord dat ze helemaal van de kerk afgegaan zijn. De andere 3 zijn kerkelijk gebleven (hoewel 2 van de 3 uiteindelijk ook uitgewaaierd naar andere rechts reformatorische kerken). Dit was zo'n 20 jaar geleden.

Al lezend in het topic is voor mij niet duidelijk wat jullie nu vinden dat het doel van belijdenis doen is.
Enerzijds: lid worden van de kerk. Maar dat ben je al, door je geboorte of doop lees ik.
Anderzijds: toegang tot het avondmaal. Maar dat mag je niet koppelen lees ik. Hoewel in veel aangehaalde artikelen (hoe ouder, hoe sterker die koppeling) juist wel die koppeling aanwezig is.
Ten derde: wat ik dus ook meemaakte: toegang tot de doop. Er zijn gemeenten (geen gg)waar ook doopleden mogen dopen, om juist deze vervroegde belijdenis tegen te gaan, ik vraag me af wat hiervan dan het nut is, dan wordt de doop inderdaad toch weer uit gewoonte of bijgeloof gedaan.
Mag ik hierop wat meningen horen? Wat is het doel van belijdenis doen?

Mijn mening: de naam van het dagboekje wat ik thuis heb: in volle rechten. Dus inderdaad toegang tot het avondmaal (maar niet automatisch aangaan, maar ook niet automatisch afblijven). En toegang tot de kerkelijke vergaderingen, stemrecht dus.

Ten slotte nog iets wat ik pas hoorde: een meisje wat met schroom naar het avondmaal mocht gaan, en in de volgende week bezoek kreeg en daarin compleet werd afgebrand, dat ze dat toch durfde! (uit de 2e hand gehoord, dus ik kan niet voor de waarheid in staan)
TAF

Bericht door TAF »

er werd helaas (behalve door 1 persoon) over mijn voorlaatste post heengelezen...
jammer..

ik krijg het gevoel bij deze discussie dat er ongelofelijk word ge-kommaschift.. en de discussie vooral afstandelijk en generaliserend word gevoerd (zij, hun, die lieden, ze)

Ik poste mijn eigen verhaal om daarmee te zeggen : er word een oprechte bekering gevraagd voor een belijdenis, maar als er dan iemand is die oprecht zich toe wil wijden, word dat geblokt omdat men persee de vaste riedeltjes wil horen.
Heeft men hiermee niet juist datgene hersteld waar de reformatie tegen opstond : dogma's declaten, en artikelen die naast of gelijk aan de bijbel worden gehanteerd?

Natuurlijk is het jammer als mensen alleen om de vorm belijdenis doen, en is het veel belangrijker dat ze met het hart belijdenis doen tot God.. dan de institionele vorm.
Maar heb het daar dan over. deze ware bevindelijkheid, deze doorleving, inplaats van met artikelen en stellingen te komen en te discussieren hoe die bedoeld zijn.
als je al komt met teksten laat dat dan ten mindste bijbelteksten zijn, en laat die zijn uit oprechte bewogenheid, niet om maar een stelling te verdedigen.

Belijdenis doen voor mij is een belofte van trouw van een persoon aan een gemeente en een gemeente aan een persoon, en tegelijk een verbond dat tussen een mens en God gesloten word. zij het dan een verbond zoals de barmitswa.. een van geestelijke volwassenwording.
Nu dan zorg dan ook dat de belijdenis naar die basis teruggaat, inplaats van er zoveel bij te slepen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Misschien is het goed dat ik ter toelichting, ook op enkele PB-vragen, het onderstaande neerzet. Want dit heb ik voor ogen, zonder te vervallen in een geloofsbelijdenis enkel op historieel geloof enerzijds, en een verbonds- en HA-automatisme anderzijds. (Dus ook gelijk een antwoord op de inquisitievraag van Tiberius.)
Maar wat is je punt dan de hele tijd? Ik zeg steeds hetzelfde, alleen misschien in wat moderner taal. Of is dat juist je probleem?

Het enige waar ik me niet in kan vinden is de diepte van het kerkenraadsonderzoek. Dat moeten we niet willen, maar de lijn van Dordtse leerregels aanhouden: Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Chrisje72 schreef:Ten slotte nog iets wat ik pas hoorde: een meisje wat met schroom naar het avondmaal mocht gaan, en in de volgende week bezoek kreeg en daarin compleet werd afgebrand, dat ze dat toch durfde! (uit de 2e hand gehoord, dus ik kan niet voor de waarheid in staan)
Dat komt wel voor, ja. Helaas.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Luther stelt dat belijdenis des geloofs gekoppeld moet zijn aan het Avondmaal. Ik stel dat we niemand aan het Avondmaal mogen praten. Ik ben eigenlijk banger voor een automatisme dan voor mijding. Vooropgesteld, het is allebei niet goed te praten. Maar iemand die meent iets te bezitten iets af te praten is moeilijker dan iemand die iets bezit te overtuigen dat hij ook daadwerkelijk iets bezit.
Nou van mij 'moet' het niet; het is gekoppeld. Ik citeer van de website http://www.kerkrecht.nl:
De Gereformeerden waren in navolging van Calvijn van oordeel, dat de geloofsbelijdenis den toegang opende tot de tafel des Heeren. Luther ijverde ook zeer voor grondig onderwijs, bevorderde het stichten van Christelijke scholen, en stelde meer dan één catechismus op ten gebruike bij dit onderwijs, maar hij behield toch de confirmatie als einddoel van het catechetisch onderwijs. De belijdenis was voor hem een onderzoek in leer en geloof, waardoor de catechumenen tot kerkelijke mondigheid kwamen 1). Calvijn schafte de confirmatie af, en de belijdenis werd niet anders dan de toegang tot de tafel des Heeren.
Nou, dat is het ook, je krijgt een kerkelijk recht om deel te nemen aan het Heilig Avondmaal des Heeren.
Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Daar zijn we toch blij mee dat die zich bij de kerk willen voegen en we manen ze en sporen ze aan om de slechtigheden te verlaten en te leven en proberen duidelijk te maken wat de inhoud van belijdenis doen is. Als je zulke mensen weigert dan is dat het laatste zetje om ze de kerk uit te duwen. Zou je dat willen?
Nee, zeker niet weigeren om in de kerk te komen, maar inderdaad misschien wel zeggen dat we ze graag nog een jaar extra op belijdeniscatechisatie zien en dat we het doen van belijdenis zo hoog achten dat het op deze manier nog niet kan. Als dat inderdaad het laatste zetje zou betekenen, dan is zeer te betreuren, maar dat kan inderdaad de consequentie zijn, waarvoor men dan zelf kiest.
Begrijp ik van jou, Luther, goed, dat bovenstaande categorie van de kerkenraad het laatste zetje moet krijgen?
Nee, die 'moet' geen zetje krijgen. Die moeten zich bekeren en leven!
Gelukkig ben je dat met me eens.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:
Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:
Luther schreef:Nee, zeker niet weigeren om in de kerk te komen, maar inderdaad misschien wel zeggen dat we ze graag nog een jaar extra op belijdeniscatechisatie zien en dat we het doen van belijdenis zo hoog achten dat het op deze manier nog niet kan.

Lijkt me inderdaad bijbels gezien terecht dat die groep jongeren niet toegelaten wordt als belijdend (!) lid van de gemeente van Christus. Want het is wel Gods kerk. En jongeren kiezen zelf deze weg.
Als ik aan kritische leden het advies zou geven om dan maar naar een ander kerkverband te gaan, zou heel het forum over me heen vallen. Maar verwoestend te handelen door deze mensen te weigeren om lid te worden, dat is geen enkel probleem? Voel je de nood dan niet van de kerkenraad? Uiteraard met in achtneming van hetgeen ik eerder schreef:
Erasmiaan schreef: Daar zijn we toch blij mee dat die zich bij de kerk willen voegen en we manen ze en sporen ze aan om de slechtigheden te verlaten en te leven en proberen duidelijk te maken wat de inhoud van belijdenis doen is.
Plaats reactie