Boycotten

Moeten we luider onze stem laten horen?

1.ja, boycotten van on-/anti-christelijk producten en winkels
7
70%
2.nee, alles lijdzaam ondergaan
3
30%
 
Totaal aantal stemmen: 10

Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Boycotten

Bericht door Joannah »

Laatst was in het nieuws dat de SP oproept Israelische dadels te boycotten.
Ik vraag me af of er ook christenen zijn, die producten of winkels boycotten, zoals bv de Bijenkorf voor het verkopen van een kledingmerk dat opzettelijk Zijn heilige Naam lastert.
Persoonlijk tank ik niet meer bij BP, sinds het laatste nieuws omtrent de vrijlating van die libische terrorist, maar dat is meer persoonlijk, ipv ''religieus gemotiveerd''.
hier een samenvatting van de laatste gebeurtenissen.
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/27150 ... en-rel.htm
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boycotten

Bericht door Mara »

Zo zijn er nog veel meer zaken die wij eigenlijk zouden moeten boycotten, maar het einde is zoek.
Of men vergeet dat dat zo was.
Bedrijven die godslasterlijke reclames maakten, maar ook dat zinkt weg.
Wie herinnert zich nog de outspan sinaasappels ? (Afrika)
Koffie kun je niet meer kopen, alleen de fairtrade produkten, de boeren worden uitgebuit.
Weten wij wat alle fabrikanten uitspoken ?
Soms koop ik een merk, blijkt het dus gewoon Unilever te zijn, die heeft zn tentakels over omheen geslagen.
Voorheen was Hertog ijs een eerlijk (ref) merk, allang niet meer, meneer heeft het zaakje verkocht.
Maar weet iedereen dit of denkt men dat het nog steeds zo is ?
In onze persoonlijke situatie zijn wij momenteel keihard omgevallen door een reformatorische zaak.
Dan valt het zo tegen !
Je verwachtingspatroon is misschien weer te hoog, ik zal maar geen namen noemen, wil zeker niemand beschadigen.
Maar we hadden zo bewust deze leverancier uitgezocht.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Boycotten

Bericht door Rambam »

Los gezien van de identiteit van een verkoper of van het product hebben we als christenen ook de zorg voor de natuur.
Het is natuurlijk niet altijd mogelijk om de achtergrond van een product te kennen, maar indien we spreken over bijv. vis kun je natuurlijk altijd de viswijzer checken van de stichting Wakker Dier. Hetzelfde geldt voor bijv. kip. Eten we de kiloknaller kipfilet, of kopen we biologisch vlees.

Ik denk met name dat christenen zich meer bewust moeten worden voor deze zorg voor de schepping.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boycotten

Bericht door Mara »

Ja dat ben ik met je eens !
Veel mensen kijken alleen naar de prijs, rennen naar de kiloknaller of Lidl voor vlees.
Ik koop het vlees bij een slager, daar hangt in de winkel precies waar het vandaan komt.
Verderop is een biologische slager, waar ik ook graag kom.
Voorheen haalde ik wel 5 soorten vleeswaren, doe ik inmiddels niet meer.
Je kunt ook je brood prima beleggen met andere gezonde dingen.
Ik kocht altijd scharreleieren, tot dat ik bij de keuringsdienst van waarde zag, dat dat onzin is.
Prima programma trouwens, daar worden heel veel zaken onderzocht en blootgelegd !
Je wordt echt vernaggeld waar je bij staat.
Termen als ambachtelijk, puur, nu zonder smaakstoffen, zijn allemaal onzin.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Boycotten

Bericht door Gian »

Ik wacht al een tijdje op de reclame van de kipfile voor 3 euro. Dan kan ik mijn vrieskist weer afladen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boycotten

Bericht door Mara »

En je vraagt je dan niet af, hoe het zo goedkoop kan ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Boycotten

Bericht door Gian »

Mara schreef:En je vraagt je dan niet af, hoe het zo goedkoop kan ?
Binnen de Nederlandse wetgeving, en normering van de intensieve veehouderij maak ik me daar echt niet druk om. En het laatste waar ik naar luister is een stichting als Wakker Dier. Daar praten ze als een kip zonder kop.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boycotten

Bericht door Mara »

Ik luister ook niet naar wakker dier.
Maar probeer wel om me heen te kijken.
Een beetje scharrelkip kost 12 euro, hoe kun je dan een bak vol onderdelen van diezelfde kip voor een fractie van die prijs kopen ?
Er was eens in een tv programma te zien, dat 2 jonge mensen hun eigen eten moesten verzamelen.
Ze moesten dus een geitje slachten, het meisje stond erbij te huilen, kon het niet, iemand anders moest het doen.
De groenten werd geplukt enz. Ze wisten dus opeens waar hun eten vandaan kwam.
Ze hebben het vlees dan wel gegeten, maar het was een eyeopener.
De moderne mens ziet achter die karbonade niet dat schattige varkentje.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Boycotten

Bericht door refo »

Je kunt wel tranenrekkend schrijven, zeg.
Als er iedere dag een geit geslacht wordt, went dat ook wel weer. Uiteindelijk moet je toch eten.
Van schattige varkentjes kan de schoorsteen van de biggenboer niet roken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boycotten

Bericht door Mara »

Ik vertel alleen maar hoe dat programma eruit zag en wat er verteld werd over de hypocriete mens.
En nee, sommige dingen wennen nooit !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Boycotten

Bericht door Joannah »

Tsonge jonge, wat leven julie in een beschermd wereldje zeg.Een leeuw verscheurt ook een lammetje, Mara.Zo is de natuur, En die Outspan boycot van Zuid Afrika, samen met de Shell en Macro-terreur heeft de regering daar destijds echt niet op de knieen gekregen, slechts meer werkelozen veroorzaakt onder de kleurlingen.(zwarten werkten nauwelijks in de sinaasappeltjesindustrie).Nee ik heb het over boycotten van BP omdat ze de schotse regering zover gekregen heeft die terrorist vrij te laten in ruil voor een olie-project, en een winkel als de Bijenkorf die het "G-sus / SINdustries" merk verkoopt, wat een regelrechte spotdrijverij is.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boycotten

Bericht door Mara »

@Joannah: beschermd wereldje ? Wij hebben geen filter ;) grapje.
Ja en mijn katten komen met een vogeltje, muisje of vlindertje in hun bek thuis.
Vind ik ook zielig.
Er is onderzoek gedaan naar het koopgedrag van de consument.
Men ziet niet het dier achter dat stukje vlees.
Als je je bewust zou zijn van alles wat je in je mond steekt, waar het vandaan komt etc.
In de krant stond ook juist een stuk over meeuwen.
De steden worden geteisterd door die beesten, hoe komt dat ? Het is niet normaal nl.
Ze eten patat (!) klauwen vuilniszakken open, volgens de slager weten ze precies wanneer het woensdag is, dan worden de containers buiten gezet, de rest van de week ziet hij geen meeuw in zijn straat.
Zouden ze geen vis kunnen vinden, vlak onder de kust ?
De vissers werken met zulke geavanceerde apparatuur, dat de zee compleet leeggehaald wordt, als je niet uitkijkt.
Tuurlijk mag je gewoon een haring eten, karbonaadje eten, maar wees je bewust van hetgeen je eet.
En dan kun je het ook nog toepassen: kun je oprecht danken voor je dagelijks eten ?
Of koop je het gewoon, want je hebt toch geld genoeg ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Boycotten

Bericht door Joannah »

Mara schreef:@Joannah: beschermd wereldje ? Wij hebben geen filter ;) grapje.
Ja en mijn katten komen met een vogeltje, muisje of vlindertje in hun bek thuis.
Vind ik ook zielig.
Er is onderzoek gedaan naar het koopgedrag van de consument.
Men ziet niet het dier achter dat stukje vlees.
Als je je bewust zou zijn van alles wat je in je mond steekt, waar het vandaan komt etc.
In de krant stond ook juist een stuk over meeuwen.
De steden worden geteisterd door die beesten, hoe komt dat ? Het is niet normaal nl.
Ze eten patat (!) klauwen vuilniszakken open, volgens de slager weten ze precies wanneer het woensdag is, dan worden de containers buiten gezet, de rest van de week ziet hij geen meeuw in zijn straat.
Zouden ze geen vis kunnen vinden, vlak onder de kust ?
De vissers werken met zulke geavanceerde apparatuur, dat de zee compleet leeggehaald wordt, als je niet uitkijkt.
Tuurlijk mag je gewoon een haring eten, karbonaadje eten, maar wees je bewust van hetgeen je eet.
En dan kun je het ook nog toepassen: kun je oprecht danken voor je dagelijks eten ?
Of koop je het gewoon, want je hebt toch geld genoeg ?
Zoals ik al eerder zei, ik heb het niet over etensgewoonten , maar moordenaarspraktijken en kledingmerken die het spotten met God uitschreeuwen.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boycotten

Bericht door Mara »

O, ja, maar mag je daarom de Bijenkorf niet bezoeken ?
Gsus wordt op zoveel plaatsen verkocht.
En dan kun je volgens mij ook geen Shell meer tanken, die hebben ook bloed aan hun handen (Nigeria)
Dat wordt erg nadenken dan, voor je t'weet ben je fout bezig.
Hoe moet je dat ALLEMAAL weten dan ?

Nog even een aanvulling, zat net zo te denken toen ik naar mn boekenkast keek.
Vind jij ook dat je dan bepaalde boeken, dus van schrijvers, niet mag aanschaffen, c.q. lezen ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Boycotten

Bericht door jvdg »

Mara schreef:Hoe moet je dat ALLEMAAL weten dan ?
Gewoon Joannah's postings lezen. :hum
Plaats reactie