Bouwvak afschaffen?
Bouwvak afschaffen?
Er laait een discussie op om de bouwvak af te schaffen. Eerste gedachte bij mij was: Eigenlijk niks op tegen, geen gek plan. Later dacht ik: maar bevorder je dan niet de 24-uurseconomie? Alles moet altijd doorgaan. Zie: http://www.nu.nl/economie/2297638/bouwv ... chaft.html
Hoe moeten wij als christenen hierover denken?
Re: Bouwvak afschaffen?
Wie gaat er dan bouwen?Gijs83 schreef:Er laait een discussie op om de bouwvak af te schaffen. Eerste gedachte bij mij was: Eigenlijk niks op tegen, geen gek plan. Later dacht ik: maar bevorder je dan niet de 24-uurseconomie? Alles moet altijd doorgaan. Zie: http://www.nu.nl/economie/2297638/bouwv ... chaft.html
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- Bonny
- Contacteer:
Ik vind het hele idee dat bouwprojecten in de zomer drie weken stil liggen, absurd. Goed weer, prima om te bouwen en dan lopeens staat de hele boel stil. Daar valt best wat te spreiden. Bij andere bedrijven gaat toch ook niet het hele personeelsbestand in 1 keer op vakantie?
The Groom's still waiting at the altar
-
Voor werknemers in de bouw is meer vrijheid wat betreft het plannen van hun vakantie wel zo eerlijk.
Dat maakt nix uit als je even nadenkt.Bonny schreef:Ik vind het hele idee dat bouwprojecten in de zomer drie weken stil liggen, absurd. Goed weer, prima om te bouwen en dan lopeens staat de hele boel stil. Daar valt best wat te spreiden. Bij andere bedrijven gaat toch ook niet het hele personeelsbestand in 1 keer op vakantie?
En het was vooral praktisch: was je lekker aan het bouwen, was de steenfabriek dicht.
Had je een heibedrijf, wilde niemand je inhuren. Wel over drie weken, maar dan was je zelf uit.
Maar spreiden van de bouwvakvakantie was niet zo slim. Zeker niet als een bedrijf in een bouwput werkte die in een andere regio stond. Dan was daar iedereen weg, terwijl ze bij jou nog geen vakantie hadden.
--------------
Als bv. de vrouw van de bouwvakker ook werkt, dan moet ze dus haast altijd in de bouwvak vrij nemen, dat zal bij menig werkgever nog wel wat strubbelingen opleveren. Degenen die niet afhankelijke zijn van bouwvak of schoolvakanties die zijn dan vaak 'het haasje'.Marie-Henriëtte schreef:Voor werknemers in de bouw is meer vrijheid wat betreft het plannen van hun vakantie wel zo eerlijk.
- Bonny
- Contacteer:
Daarom moet de hele bouwvak afgeschaft worden, zodat een ieder zelf zijn vakantie kan plannen. Natuurlijk met toestemming van de baas.refo schreef:Dat maakt nix uit als je even nadenkt.Bonny schreef:Ik vind het hele idee dat bouwprojecten in de zomer drie weken stil liggen, absurd. Goed weer, prima om te bouwen en dan lopeens staat de hele boel stil. Daar valt best wat te spreiden. Bij andere bedrijven gaat toch ook niet het hele personeelsbestand in 1 keer op vakantie?
En het was vooral praktisch: was je lekker aan het bouwen, was de steenfabriek dicht.
Had je een heibedrijf, wilde niemand je inhuren. Wel over drie weken, maar dan was je zelf uit.
Maar spreiden van de bouwvakvakantie was niet zo slim. Zeker niet als een bedrijf in een bouwput werkte die in een andere regio stond. Dan was daar iedereen weg, terwijl ze bij jou nog geen vakantie hadden.
The Groom's still waiting at the altar
Zitten dus nog wel veel haken en ogen aan... ofwel voor- en nadelen.refo schreef:Dat maakt nix uit als je even nadenkt.Bonny schreef:Ik vind het hele idee dat bouwprojecten in de zomer drie weken stil liggen, absurd. Goed weer, prima om te bouwen en dan lopeens staat de hele boel stil. Daar valt best wat te spreiden. Bij andere bedrijven gaat toch ook niet het hele personeelsbestand in 1 keer op vakantie?
Dat valt er eens 1 of een paar personeelsleden tussenuit, dat is andere branches ook zo en kan alles gewoon doordraaien!Bonny schreef:Daarom moet de hele bouwvak afgeschaft worden, zodat een ieder zelf zijn vakantie kan plannen. Natuurlijk met toestemming van de baas.refo schreef:Dat maakt nix uit als je even nadenkt.Bonny schreef:Ik vind het hele idee dat bouwprojecten in de zomer drie weken stil liggen, absurd. Goed weer, prima om te bouwen en dan lopeens staat de hele boel stil. Daar valt best wat te spreiden. Bij andere bedrijven gaat toch ook niet het hele personeelsbestand in 1 keer op vakantie?
Niet de bouwvak afschaffen, want dan wordt er niet meer gebouwd. De spreiding van de bouwvakvakantie, dat is niet handig, volgens mij. Gewoon net als vroeger: heel het land tegelijk.Bonny schreef:Daarom moet de hele bouwvak afgeschaft worden, zodat een ieder zelf zijn vakantie kan plannen. Natuurlijk met toestemming van de baas.refo schreef:Dat maakt nix uit als je even nadenkt.Bonny schreef:Ik vind het hele idee dat bouwprojecten in de zomer drie weken stil liggen, absurd. Goed weer, prima om te bouwen en dan lopeens staat de hele boel stil. Daar valt best wat te spreiden. Bij andere bedrijven gaat toch ook niet het hele personeelsbestand in 1 keer op vakantie?
En als de metselaar dan met vakantie is wordt er niet gemetseld. Uiteindelijk ligt per saldo de hele boel dus toch drie weken stil, al lijkt het dat het doordraait.
--------------
-
De spreiding is erg vervelend inderdaad. In plaats van 4 weken (3 bouwvak + 1 ATV) is het voor bouwend Nederland in ieder geval 7 weken een rommelige tijd.
Aan de andere kant, alles tegelijk is nog een groter drama qua files.
En als de verplichte weken zouden worden afgeschaft, zal je zien dat na een korte periode toch weer iets dergelijks wordt ingesteld. Het is namelijk onmogelijk om alle werknemers verspreid over het hele jaar vakantie op te laten nemen.
En als de verplichte weken zouden worden afgeschaft, zal je zien dat na een korte periode toch weer iets dergelijks wordt ingesteld. Het is namelijk onmogelijk om alle werknemers verspreid over het hele jaar vakantie op te laten nemen.
Toen dat is eens aan!coupe soleil schreef:De spreiding is erg vervelend inderdaad. In plaats van 4 weken (3 bouwvak + 1 ATV) is het voor bouwend Nederland in ieder geval 7 weken een rommelige tijd.
Nou, is werkelijk alles dicht? Ik vraag het me af...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
-
Wat? Dat het onmogelijk is ieder verspreid vakanties op te laten nemen? Dat is niet zo moeilijk. Ten eerste zijn mensen met kinderen gebonden aan schoolvakanties. Enig idee om hoevele mensen dat gaat? Vervolgens willen veel mensen in NL op vakantie. En dan wil je graag een beetje lekker weer. Idem voor veel Europese vakanties. En zo kan ik wel even doorgaan. Voorwaarde van een spreiding van alle werknemers over een hele jaar is dat ieder daarmee instemt en dat je er onderling uit komt. En dat zie ik niet zomaar gebeuren.Gijs83 schreef:Toen dat is eens aan!coupe soleil schreef:De spreiding is erg vervelend inderdaad. In plaats van 4 weken (3 bouwvak + 1 ATV) is het voor bouwend Nederland in ieder geval 7 weken een rommelige tijd.
-
In breed bouwend Nederland is het zeer rustig in de bouwvak, kan ik je verzekeren.Desiree schreef:Nou, is werkelijk alles dicht? Ik vraag het me af...