God is liefde of de deugden Gods

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

God is liefde of de deugden Gods

Bericht door huisman »

Ik wil graag met jullie nadenken over wat in het topictitel vermeldt staat
Eerst 1 Johannes 4:7-10
7 ¶ Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God;
8 Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde .
9 Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.
10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.
De liefde is dus op zijn minst een deugd van God toch wordt de liefde niet genoemd in art1 van de NGB
Dat er een enig God is
Wij geloven allen met het hart en belijden met den mond dat er is een enig en eenvoudig geestelijk Wezen, Hetwelk wij God noemen: eeuwig, onbegrijpelijk, onzienlijk, onveranderlijk, oneindig, almachtig; volkomen wijs, rechtvaardig, goed, en een zeer overvloedige Fontein van alle goed.
Of moet je zeggen met veel puriteinen dat de liefde Gods eigenlijke natuur is waar alle andere deugden Gods uit voortkomen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: God is liefde of de deugden Gods

Bericht door aritha »

Volgens mij kun je het beste praten over de deugden van God zoals ze schitteren in Zijn genade en liefde van het zenden van Zijn Zoon naar deze aarde.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: God is liefde of de deugden Gods

Bericht door eilander »

"Een zeer overvloedige Fontein van alle goed", dat zegt toch ook wel iets over de liefde van God.

Ik denk dat alle spreken over de deugden Gods tekort doet aan hoe Hij werkelijk is. Wij willen nl. direct alles in overeenstemming brengen (rechtvaardigheid vs. barmhartigheid). Maar er staat juist in de tekst: God IS liefde.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: God is liefde of de deugden Gods

Bericht door Fjodor »

Erg mooi om hierover te lezen is het werk van R Erskine over de overeenstemming van de goddelijke eigenschappen.
Over ps 85 vs 11: De goedertierenheid en waarheid zullen elkander ontmoeten; de gerechtigheid en vrede zullen elkander kussen.
Hoe hij dat precies in verband brengt met Gods liefde kan ik me niet herinneren, maar ik weet wel dat de goedertierenheid de gerechtigheid volgens hem bijviel als het ging om de veroordeling van de mensen. De goedertierenheid van God wil niet dat Zijn gerechtigheid tekort wordt gedaan. Maar als de goedertierenheid en de vrede de vrijspraak van de mensen tot stand gaan brengen moeten en willen ze overeenkomen met de gerechtigheid en de waarheid. In Jezus Christus heeft deze wonderlijke ontmoeting plaatsgevonden.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: God is liefde of de deugden Gods

Bericht door Erasmiaan »

Volgens mij heb je deze conclusie van ds. Budding, zoals hij dat onlangs zei in de Terdege (dat het in de NGB niet over de liefde Gods gaat).
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: God is liefde of de deugden Gods

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:Volgens mij heb je deze conclusie van ds. Budding, zoals hij dat onlangs zei in de Terdege (dat het in de NGB niet over de liefde Gods gaat).
Nee, ik heb voor de M.V. van onze gemeente een inleiding gehouden over art 1 NGB (Terdege lees ik niet)
Er is dit jaar een mooi boek over de eigenschappen van God verschenen Auteur A.W.Pink "Roemt Zijn deugden"
http://www.debanier.nl/Boeken/418/Roemt ... en_van_God

Op pagina 94 schrijft Pink het volgende:
Het is niet alleen zo dat God liefheeft, maar Hij is de Liefde Zelf. Liefde is niet slechts één van Zijn deugden, maar het is Zijn natuur.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: God is liefde of de deugden Gods

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Erasmiaan schreef:Volgens mij heb je deze conclusie van ds. Budding, zoals hij dat onlangs zei in de Terdege (dat het in de NGB niet over de liefde Gods gaat).
Nee, ik heb voor de M.V. van onze gemeente een inleiding gehouden over art 1 NGB (Terdege lees ik niet)
Er is dit jaar een mooi boek over de eigenschappen van God verschenen Auteur A.W.Pink "Roemt Zijn deugden"
http://www.debanier.nl/Boeken/418/Roemt ... en_van_God

Op pagina 94 schrijft Pink het volgende:
Het is niet alleen zo dat God liefheeft, maar Hij is de Liefde Zelf. Liefde is niet slechts één van Zijn deugden, maar het is Zijn natuur.
Ok, ds. Budding heeft een nieuw boek geschreven en kwam ook tot deze conclusie (het stond in Terdege, die ik normaal niet lees maar toevallig gisteren onder ogen kreeg).

Ik denk overigens dat al Gods deugden iets van Zijn Wezen zijn. God is goed, staat meermalen in de Bijbel. Daaronder verstaan we dat Hij goed is voor ons (net als bij: God is liefde: hij deelt Zijn liefde mee aan ons) maar ook verstaan we daarbij dat Hij Zelf goed is. God is rechtvaardig. Hij is de Bron en Oorsprong van rechtvaardigheid. Zijn eigenschappen zeggen iets over Hem zelf; in Zijn eigenschappen deelt Hij iets van Zichzelf aan ons mee.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: God is liefde of de deugden Gods

Bericht door refo »

In de Wet staat: gij zult u geen gesneden beelden maken. Ik neem aan dat dat ook betekent: u zult geen woorden aan elkaar rijgen en zeggen: zie hier is mijn God. Ieder Godsbeeld is verboden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: God is liefde of de deugden Gods

Bericht door huisman »

refo schreef:In de Wet staat: gij zult u geen gesneden beelden maken. Ik neem aan dat dat ook betekent: u zult geen woorden aan elkaar rijgen en zeggen: zie hier is mijn God. Ieder Godsbeeld is verboden.
Daar gaat het ook helemaal niet om. Het gaat om wat God over Zichzelf geopenbaard heeft bv.
God is Geest Joh 4:24
24 God is een Geest, en die Hem aanbidden , moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.
God is Licht 1 Joh 1:5
5 ¶ En dit is de verkondiging, die wij van Hem gehoord hebben, en wij u verkondigen, dat God een Licht is , en gans geen duisternis in Hem is.
God is liefde 1 Joh 4:8
8 Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde .
Ieder Godsbeeld buiten Gods Woord om is verboden .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: God is liefde of de deugden Gods

Bericht door memento »

Toch is het gevaar waar refo op wijst wel terecht. Helaas komt het vaak voor, dat mensen een bepaalde deugd van God boven de andere deugden verheffen, en alle andere deugden daaraan onderwerpen. De één zegt dan: God is liefde. De ander: God is heilig/rechtvaardig.

Bijbels spreken is zeggen dat we over God slechts kunnen stamelen. De opsomming van de NGB beschouw ik als zulk stamelen, en dus niet als een volledige en uitputtende definitie. God is al zijn deugden, maar hoe dat precies zit, en hoe die deugden zich onderling verhouden, dat gaat ons verstand te boven. God is niet in een definitie te vangen, of te beschrijven. Want als we dat doen, doen we precies wat de Bijbel verbiedt, namelijk een beeld van God maken.

Het is niet de bedoeling dat wij God in een definitie vangen, maar dat wij buigen voor Hem: God is groot, en wij begrijpen Hem niet (Job 36:26)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: God is liefde of de deugden Gods

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:Toch is het gevaar waar refo op wijst wel terecht. Helaas komt het vaak voor, dat mensen een bepaalde deugd van God boven de andere deugden verheffen, en alle andere deugden daaraan onderwerpen. De één zegt dan: God is liefde. De ander: God is heilig/rechtvaardig.

Bijbels spreken is zeggen dat we over God slechts kunnen stamelen. De opsomming van de NGB beschouw ik als zulk stamelen, en dus niet als een volledige en uitputtende definitie. God is al zijn deugden, maar hoe dat precies zit, en hoe die deugden zich onderling verhouden, dat gaat ons verstand te boven. God is niet in een definitie te vangen, of te beschrijven. Want als we dat doen, doen we precies wat de Bijbel verbiedt, namelijk een beeld van God maken.

Het is niet de bedoeling dat wij God in een definitie vangen, maar dat wij buigen voor Hem: God is groot, en wij begrijpen Hem niet (Job 36:26)
God is groot, en wij begrijpen het niet
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: God is liefde of de deugden Gods

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:Toch is het gevaar waar refo op wijst wel terecht. Helaas komt het vaak voor, dat mensen een bepaalde deugd van God boven de andere deugden verheffen, en alle andere deugden daaraan onderwerpen. De één zegt dan: God is liefde. De ander: God is heilig/rechtvaardig.

Bijbels spreken is zeggen dat we over God slechts kunnen stamelen. De opsomming van de NGB beschouw ik als zulk stamelen, en dus niet als een volledige en uitputtende definitie. God is al zijn deugden, maar hoe dat precies zit, en hoe die deugden zich onderling verhouden, dat gaat ons verstand te boven. God is niet in een definitie te vangen, of te beschrijven. Want als we dat doen, doen we precies wat de Bijbel verbiedt, namelijk een beeld van God maken.

Het is niet de bedoeling dat wij God in een definitie vangen, maar dat wij buigen voor Hem: God is groot, en wij begrijpen Hem niet (Job 36:26)
God is groot, en wij begrijpen het niet
Ik citeerde de NBG51, die hier (m.i. terecht) Hem vertaald, en niet het. Zie ook bv de King James (God is great, and we know him not) en vele andere vertalingen.

De tekst (woordvolgorde van het Hebreeuws, letterlijk vertaald), is:

Zie,
(A) God is groot, (B) en niet begrijpen-wij
(A) Het getal van zijn jaren, (B) en niet naspeurlijk.

Gezien het parallelisme in dit vers slaat "wij begrijpen niet" op "God", net als "niet naspeurlijk" slaat op "het getal van zijn jaren".
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: God is liefde of de deugden Gods

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
memento schreef:Toch is het gevaar waar refo op wijst wel terecht. Helaas komt het vaak voor, dat mensen een bepaalde deugd van God boven de andere deugden verheffen, en alle andere deugden daaraan onderwerpen. De één zegt dan: God is liefde. De ander: God is heilig/rechtvaardig.

Bijbels spreken is zeggen dat we over God slechts kunnen stamelen. De opsomming van de NGB beschouw ik als zulk stamelen, en dus niet als een volledige en uitputtende definitie. God is al zijn deugden, maar hoe dat precies zit, en hoe die deugden zich onderling verhouden, dat gaat ons verstand te boven. God is niet in een definitie te vangen, of te beschrijven. Want als we dat doen, doen we precies wat de Bijbel verbiedt, namelijk een beeld van God maken.

Het is niet de bedoeling dat wij God in een definitie vangen, maar dat wij buigen voor Hem: God is groot, en wij begrijpen Hem niet (Job 36:26)
God is groot, en wij begrijpen het niet
Ik citeerde de NBG51, die hier (m.i. terecht) Hem vertaald, en niet het. Zie ook bv de King James (God is great, and we know him not) en vele andere vertalingen.

De tekst (woordvolgorde van het Hebreeuws, letterlijk vertaald), is:

Zie,
(A) God is groot, (B) en niet begrijpen-wij
(A) Het getal van zijn jaren, (B) en niet naspeurlijk.

Gezien het parallelisme in dit vers slaat "wij begrijpen niet" op "God", net als "niet naspeurlijk" slaat op "het getal van zijn jaren".
Ik denk dat je geen gelijk hebt. Wij begrijpen het niet slaat terug op de verzen 24 en 25:

24 Gedenk, dat gij Zijn werk groot maakt, hetwelk de lieden aanschouwen.
25 Alle mensen zien het aan; de mens schouwt het van verre.
26 Zie, God is groot, en wij begrijpen het niet;


Het gaat om Elihu's rede tegen Job, Elihu zegt dat Job Gods werk groot moet maken, dat werk dat de lieden aanschouwen. Alle mensen zien het aan; de mens schouwt het van verre. En dan zegt Elihu: zie. Zie dat werk Gods. Om dat werk is God groot en wij begrijpen dat werk niet.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: God is liefde of de deugden Gods

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef:
memento schreef:Toch is het gevaar waar refo op wijst wel terecht. Helaas komt het vaak voor, dat mensen een bepaalde deugd van God boven de andere deugden verheffen, en alle andere deugden daaraan onderwerpen. De één zegt dan: God is liefde. De ander: God is heilig/rechtvaardig.

Bijbels spreken is zeggen dat we over God slechts kunnen stamelen. De opsomming van de NGB beschouw ik als zulk stamelen, en dus niet als een volledige en uitputtende definitie. God is al zijn deugden, maar hoe dat precies zit, en hoe die deugden zich onderling verhouden, dat gaat ons verstand te boven. God is niet in een definitie te vangen, of te beschrijven. Want als we dat doen, doen we precies wat de Bijbel verbiedt, namelijk een beeld van God maken.

Het is niet de bedoeling dat wij God in een definitie vangen, maar dat wij buigen voor Hem: God is groot, en wij begrijpen Hem niet (Job 36:26)
God is groot, en wij begrijpen het niet
Ik citeerde de NBG51, die hier (m.i. terecht) Hem vertaald, en niet het. Zie ook bv de King James (God is great, and we know him not) en vele andere vertalingen.

De tekst (woordvolgorde van het Hebreeuws, letterlijk vertaald), is:

Zie,
(A) God is groot, (B) en niet begrijpen-wij
(A) Het getal van zijn jaren, (B) en niet naspeurlijk.

Gezien het parallelisme in dit vers slaat "wij begrijpen niet" op "God", net als "niet naspeurlijk" slaat op "het getal van zijn jaren".
Ik denk dat je geen gelijk hebt. Wij begrijpen het niet slaat terug op de verzen 24 en 25:

24 Gedenk, dat gij Zijn werk groot maakt, hetwelk de lieden aanschouwen.
25 Alle mensen zien het aan; de mens schouwt het van verre.
26 Zie, God is groot, en wij begrijpen het niet;


Het gaat om Elihu's rede tegen Job, Elihu zegt dat Job Gods werk groot moet maken, dat werk dat de lieden aanschouwen. Alle mensen zien het aan; de mens schouwt het van verre. En dan zegt Elihu: zie. Zie dat werk Gods. Om dat werk is God groot en wij begrijpen dat werk niet.
Parallellismes zijn stijlfiguren die in de Hebreeuwse tekst heel bewust gebruikt worden. Die kan je in je vertaling niet zomaar negeren, zeker niet als ze zo duidelijk zijn als in dit vers. Het is ook niet voor niets, dat er (bij mijn weten) naast de SV geen andere vertaling is die hier niet Hem vertaald.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: God is liefde of de deugden Gods

Bericht door huisman »

Mooie beschouwingen toch hebben onze vaders begrepen dat het goed is om te belijden Wie God is. Als je dan Zijn eigen Woord naspreekt kan het toch niet misgaan?

En wiilen wij echt weten wie de Vader is dan moeten wij naat Jezus toe
Johannes 14:9
9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien ; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie