Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV

accoord

Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV

Bericht door accoord »

Grote onrust in kerk aan de Fluitersstraat.
Door: simon jansen | donderdag 27 mei 2010 00:11
VEENENDAAL - In de gereformeerde gemeente in Nederland(buiten verband) te Veenendaal is grote onrust ontstaan nadat bekend geworden is dat de kerkenraad besloten heeft ds.A.P.van der Meer te laten voorgaan. Op eerste Pinksterdag werd bekend gemaakt dat ds.Van der Meer D.V. zondag 30 mei a.s. in de gemeente zal voorgaan.
Een groot aantal leden is het hier niet mee eens en wil terug naar de Ger.Gem.in Ned.(binnen verband)
Veel plaatsen bleven de achterliggende dagen al onbezet in het grote kerkgebouw aan de Fluitersstraat. Er heerst grote onvrede over het besluit van de vier kerkenraadsleden.
De gemeente telt 1500 leden en doopleden
Josephus

Re: Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV

Bericht door Josephus »

Een organisatie van 1500 mensen die bestuurd wordt door 4 personen? :bobo
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
coupe soleil

Bericht door coupe soleil »

Dat kwam ook als eerste bij mij op. Onbegrijpelijk.
Maar de ontwikkeling dat mensen terug willen naar binnen verband vind ik alleen maar positief. Al die verschillende afgescheiden kerken is nergens goed voor. Wat mij betreft wordt dat breed doorgezet.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

accoord schreef:Grote onrust in kerk aan de Fluitersstraat.
VEENENDAAL - In de gereformeerde gemeente in Nederland(buiten verband) te Veenendaal is grote onrust ontstaan nadat bekend geworden is dat de kerkenraad besloten heeft ds.A.P.van der Meer te laten voorgaan. Op eerste Pinksterdag werd bekend gemaakt dat ds.Van der Meer D.V. zondag 30 mei a.s. in de gemeente zal voorgaan.
Een groot aantal leden is het hier niet mee eens en wil terug naar de Ger.Gem.in Ned.(binnen verband)
Veel plaatsen bleven de achterliggende dagen al onbezet in het grote kerkgebouw aan de Fluitersstraat. Er heerst grote onvrede over het besluit van de vier kerkenraadsleden.
Bron?
accoord

Bericht door accoord »

Mister schreef:
accoord schreef:Grote onrust in kerk aan de Fluitersstraat.
Bron?
http://lezerspagina.culemborgsecourant. ... 45033.news
refo

Bericht door refo »

In het bevestigingsformulier staat dat de regering van de kerk niet bij één of zeer weinigen mag zijn.
Vier mannen op 1500 mensen is 'weinig' in dit verband.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
accoord

Bericht door accoord »

Het wordt wel een zeer moeilijke kwestie, vooral in Veenendaal. De bezwaarden (tegen Ds. van der Meer) willen wel in het eigen kerkgebouw blijven kerken en niet bedanken. En dat zijn er heel wat begreep ik. Dat betekend dat er voor het besluit van de kerkenraad mogelijk (te) weinig draagvlak zal zijn...
Laatst gewijzigd door accoord op 29 mei 2010, 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
helma

Bericht door helma »

Geachte forummers, er is hier een en ander weggesnoeid. Laten we zorgen dat ook een topic met zo'n gevoelig onderwerp waardig kan verlopen.
Upquark

Bericht door Upquark »

Een vraag: voor zover ik het begrepen heb zijn de GGiNbv-gemeenten in 1980 afgescheiden vanwege een bepaalde lering omtrent levendmaking en rechtvaardigmaking (correct me if I'm wrong). Spelen deze zaken vandaag de dag nog steeds? Zo niet, wat let deze gemeenten dan om weer binnen-verband te worden?
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

helma schreef:Geachte forummers, er is hier een en ander weggesnoeid. Laten we zorgen dat ook een topic met zo'n gevoelig onderwerp waardig kan verlopen.
Ik begrijp je wel..., maar sommige zaken, kunnen soms niet waardiger geformuleerd worden...
Ik begrijp alleen niet dat sommige feiten, wel gezegd mogen worden, en sommige feiten niet :hum
Wat waar is, is toch waar, en soms is het beter om niet alles onder de zgn "mantel der liefde", te bedekken...want dan hou je mensen voor "het lapje"...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
helma

Bericht door helma »

inderdaad, sommige dingen zouden wel kunnen/sommige wat minder/sommige dingen helemaal niet
Maar de grens is soms erg dun, dus we moeten dan afwegingen maken
en als je dan eenmaal aan 't knippen ben dan gaat soms de schaar er gelijk goed in.
Ook lokt de ene opmerking meer uit dan de andere.
ook niet alles wat waar is hoeft op het forum.
Ander

Bericht door Ander »

Upquark schreef:Een vraag: voor zover ik het begrepen heb zijn de GGiNbv-gemeenten in 1980 afgescheiden vanwege een bepaalde lering omtrent levendmaking en rechtvaardigmaking (correct me if I'm wrong). Spelen deze zaken vandaag de dag nog steeds? Zo niet, wat let deze gemeenten dan om weer binnen-verband te worden?
Die zaken spelen niet meer. Wat jij noemt was een geschil over de prediking van wijlen ds. A. v.d. Berg uit Gouda. Nu liggen de problemen meer op het persoonlijk vlak en zijn er gevoelens over wat 30 jaar geleden is gebeurd. En die poets je niet zomaar weg.

Jammer dat dit zo in Veenendaal gaat. Droevig.
Joannah

Bericht door Joannah »

Ander schreef:
Upquark schreef:Een vraag: voor zover ik het begrepen heb zijn de GGiNbv-gemeenten in 1980 afgescheiden vanwege een bepaalde lering omtrent levendmaking en rechtvaardigmaking (correct me if I'm wrong). Spelen deze zaken vandaag de dag nog steeds? Zo niet, wat let deze gemeenten dan om weer binnen-verband te worden?
Die zaken spelen niet meer. Wat jij noemt was een geschil over de prediking van wijlen ds. A. v.d. Berg uit Gouda. Nu liggen de problemen meer op het persoonlijk vlak en zijn er gevoelens over wat 30 jaar geleden is gebeurd. En die poets je niet zomaar weg.

Jammer dat dit zo in Veenendaal gaat. Droevig.
Gemeente moest Ef 4 nog maar eens GOED doornemen.
waar is de oproep tot liefde , de zon niet onder laten gaan over de toorn van die dag, de minste zijn, niet bovenmatig wijs willen zijn ?
Bepaalde leringen omtrent details die alleen God weet, horen we te laten rusten, denk ik.
En zeker geen 30 jaar durende twist laten veroorzaken..
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
mens

Bericht door mens »

In Veenendaal is er in de binnen-verband gemeente nogal een afgunst op de buiten-verband gemeente, dus als er een deel van bv terug wil, dan zal er weer een kerk bij komen want ik zie hen niet zo snel bij binnen-verband terug keren.
Daarbij heeft ds Wink op ds vd Meer gewezen dus een enorm moeilijke en complexe situatie die je niet gaat snappen als je er niet in zit.
Het is nogal makkelijk om een oordeel te geven van verre.....
Als er een leraar bijna 40 jaar op de stoel gestaan heeft, dan zal een andere leraar het heel moeilijk krijgen.
Is er in Ede ook niet zoiets gebeurt na Ds vd Poel?

Neemt niet weg dat het een droevige situtie is.
Diederik

Bericht door Diederik »

In het RD. heb ik regelmatig berichten gelezen met dit zinnetje Ds. A. P. van der Meer werd in 2007 geschorst binnen de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Het ging om „gedragingen en uitlatingen tijdens de eredienst.” De predikant sprak zelf over een meningsverschil inzake de leer van de kerk. Is dit nu altijd nodig. Een keer is wel genoeg is mijn mening. En Ds. van der Meer is mischien voor mensen een probleem maar hoe wordt er geredeneert in Rijssen, Veenendaal en Dinteloord ''het is Ds. wink niet'' Maar beste mensen ook Ds. Wink vind je echt in De Ger. Gem. in Ned niet meer terug.
Laatst gewijzigd door Diederik op 31 mei 2010, 07:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten