De ark

Plaats reactie
aboricultura

De ark

Bericht door aboricultura »

De ark stond in het heilige der heilige met een voorhangsel er voor alleen de hogepriester mocht 1 keer jaar met bloed bij de ark komen.
Nu lees ik in Jozua dat de ark mee ging naar Jericho ,toen kon iedereen de ark toch zien ?
Hoe zijn deze dingen ? wie weet daar een antwoord op.
heb dan de waarheid en de vrede lief
Bert Mulder
Contacteer:

Re: De ark

Bericht door Bert Mulder »

aboricultura schreef:De ark stond in het heilige der heilige met een voorhangsel er voor alleen de hogepriester mocht 1 keer jaar met bloed bij de ark komen.
Nu lees ik in Jozua dat de ark mee ging naar Jericho ,toen kon iedereen de ark toch zien ?
Hoe zijn deze dingen ? wie weet daar een antwoord op.
De ark werd afgedekt met de klederen die normaal de tabernakel bedekten.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling

Re: De ark

Bericht door Zonderling »

De tabernakel moest tijdens de woestijnreis iedere keer afgebroken worden en weer opgebouwd.
Dat gold ook voor het heilige der heiligen.
Dan werd de ark gedragen door de priesters, daarom zaten er ook ringen van opzij in de ark voor de draagbomen.
Pas na de woestijnreis werd de tabernakel blijvend opgebouwd en bleef dus ook de ark steeds binnen het heilige der heiligen.
Totdat in de tijd van Eli en Samuel de ark meegenomen werd in de strijd met de Filistijnen.
Daarna kreeg de ark een tijdelijke verblijfplaats totdat David de ark in de tabernakel terugbracht.
Ten tijde van Salomo is de tempel gebouwd en werd de ark geplaatst op de berg Moriah (de tempelberg).

Dus: inderdaad zag alleen de hogepriester de ark in de gewone omstandigheden, één keer per jaar.
Bij het reizen en in de andere genoemde omstandigheden was de ark wel zichtbaar voor anderen en werd dan door de priesters gedragen.
Plaats reactie