65 jaar bevrijding

Ander

65 jaar bevrijding

Bericht door Ander »

In den lande zijn een aantal initiatieven om de 65e bevrijdingsdag te herdenken.

Hier een voorbeeld:

Dirksland, kerkgebouw Gereformeerde Gemeente
Aanvang: 19:30 uur
Herdenkingsbijeenkomst i.v.m. 65 jaar bevrijding
Sprekers: ds. J. Schipper en ds. A.A. Egas
Orgel: Lenard Verkamman
Veel samenzang van psalmen en Vaderlandse liederen
Collecte voor de SGP
Iedereen van harte welkom!

Zijn er nog meer van zulk soort bijeenkomsten?
MarthaMartha

Re: 65 jaar bevrijding

Bericht door MarthaMartha »

Veenendaal:

10.00 uur: aansteken bevrijdingsvuur op de markt (vuur wordt opgehaald in wageningen 's nachts en na een estafette van 65 kilometer op de markt aan de Burgemeester overhandigd die in Veenendaal het bevrijdingsvuur ermee zal aansteken.

11.30 Keep them rolling, stoet van 65 legervoertuigen uit de WO II waaronder 3 legertanks uit het caveleriemuseum, ook te bezichtigen tijdens een pauze.

En een lekkernij die rondgebracht wordt bij alle ouderen in verzorgingshuizen, omdat dat de mensen zijn met de meeste herinneringen en het voor hen in het bijzonder een speciale dag is.

Verder een zeepkistenrace, een Grebbelinietocht per fiets of kano

en nog heel veel wat ik minder interessant vind :hum
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

vorige week woensdag was er een avond op de Guido de Bres, met Bart-Jan Spruijt in gesprek met Hebe Kohlbrugge (duits verzetsstrijdster, als ik mij niet vergis). En ds. Geluk sprak ook nog een woord.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Zita schreef:vorige week woensdag was er een avond op de Guido de Bres, met Bart-Jan Spruijt in gesprek met Hebe Kohlbrugge (duits verzetsstrijdster, als ik mij niet vergis). En ds. Geluk sprak ook nog een woord.
Aha, vandaar de inspiratie voor de column van BJ in de Elsevier van afgelopen week. :)
freek

Bericht door freek »

Zita schreef:vorige week woensdag was er een avond op de Guido de Bres, met Bart-Jan Spruijt in gesprek met Hebe Kohlbrugge (duits verzetsstrijdster, als ik mij niet vergis). En ds. Geluk sprak ook nog een woord.
Ja, ik was daar ook. Indrukwekkende avond.
Maar wat viel die dominee Geluk me tegen zeg. Las gewoon een velletje papier voor :?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

freek schreef:
Maar wat viel die dominee Geluk me tegen zeg. Las gewoon een velletje papier voor :?
Dan is het kwalitatief minder?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

freek schreef:Maar wat viel die dominee Geluk me tegen zeg. Las gewoon een velletje papier voor :?
Spreek toch maar met respect over ambtsdragers. Het woordje "die" vind ik wat denigrerend overkomen.
Ichtus

Bericht door Ichtus »

freek schreef:
Heeft ie het tenminste voorbereid en is het geen dikke duimen verhaaltje :tilt

Liever dat iemand het voorleest van een papiertje en wat nuttigs zegt dan dat iemand wel praat zonder papiertje maar eigenlijk niks zegt.
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Ichtus schreef:
freek schreef:
Heeft ie het tenminste voorbereid en is het geen dikke duimen verhaaltje :tilt

Liever dat iemand het voorleest van een papiertje en wat nuttigs zegt dan dat iemand wel praat zonder papiertje maar eigenlijk niks zegt.
Bij veel voorlezen denk ik juist aan veel verstandswerk...
memento

Bericht door memento »

Gijs83 schreef:Bij veel voorlezen denk ik juist aan veel verstandswerk...
De taak van een predikant is om het Woord Gods te prediken. Daarom bestudeerd hij nauwkeurig zijn tekst. En ontdekt hij, vanuit de grondtaal, vanuit overige delen van de Bijbel, vanuit commentaren, etc, vele rijkdommen in dat Woord van God. In de preek moeten al die gevonden schatten aan de gemeente overgedragen worden. Sommige dominees zijn bang dat ze wat vergeten, of dat ze hun kostbare preektijd met iets anders volbabbelen dan dingen uit Gods Woord, kiezen ervoor papier te gebruiken. Dat getuigd niet van "verstandswerk", maar juist van een diepe eerbied voor God en Zijn Woord. Ander predikanten zijn in staat hetzelfde te doen met minder papier.

Maar als ik mag kiezen tussen een predikant die een Bijbelse preek voorleest, en een predikant die zijn tijd stichtelijk volbabbelt met iets wat nauwelijks met zijn tekst te maken heeft (vaak het resultaat van weinig preekvoorbereiding), dan heb ik toch liever die leespredikant. Het gaat immers in de eredienst in de eerste plaats om de uitleg van Gods Woord...
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

memento schreef:
Gijs83 schreef:Bij veel voorlezen denk ik juist aan veel verstandswerk...
De taak van een predikant is om het Woord Gods te prediken. Daarom bestudeerd hij nauwkeurig zijn tekst. En ontdekt hij, vanuit de grondtaal, vanuit overige delen van de Bijbel, vanuit commentaren, etc, vele rijkdommen in dat Woord van God. In de preek moeten al die gevonden schatten aan de gemeente overgedragen worden. Sommige dominees zijn bang dat ze wat vergeten, of dat ze hun kostbare preektijd met iets anders volbabbelen dan dingen uit Gods Woord, kiezen ervoor papier te gebruiken. Dat getuigd niet van "verstandswerk", maar juist van een diepe eerbied voor God en Zijn Woord. Ander predikanten zijn in staat hetzelfde te doen met minder papier.

Maar als ik mag kiezen tussen een predikant die een Bijbelse preek voorleest, en een predikant die zijn tijd stichtelijk volbabbelt met iets wat nauwelijks met zijn tekst te maken heeft (vaak het resultaat van weinig preekvoorbereiding), dan heb ik toch liever die leespredikant...
Een predikant kan natuurlijk nooit te bang zijn dat hij het verkeerd doet. In dat geval is lezen ook niet erg. Reken maar dat er veel opzien is bij predikanten. Als het goed ligt ervaart men het als een onmogelijk, dat geld trouwens ook voor ouderling of diaken zijn.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Hier plaatselijk en in de nabije omgeving, niets van bevrijdingsdag gemerkt...wat eigenlijk best wel jammer is, want we waarderen het denk ik te weinig hoe waardevol vrijheid is...
Voor mijn man was het ook een gewone werkdag...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Ze praten er nu over om Bevrijdingsdag ieder te vieren m.a.w. ieder jaar een vrije dag te laten zijn. Vinden jullie dat nodig? Wordt het dan niet een gewoonte/vanzelfsprekendheid? Het lijkt, als er weinig activiteiten een beetje een 'dode' dag. Zelfs de meeste winkels waren gisteren gesloten of zouden er meer activiteiten komen als het ieder word gehouden?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Orchidee schreef:Hier plaatselijk en in de nabije omgeving, niets van bevrijdingsdag gemerkt...wat eigenlijk best wel jammer is, want we waarderen het denk ik te weinig hoe waardevol vrijheid is...
Voor mijn man was het ook een gewone werkdag...
Voor mij was het ook een gewone werkdag; ik ben sowieso niet zo'n nationale-feestdagen-mens.
Wel 's avonds naar een mooi bevrijdingsconcert geweest.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:Ze praten er nu over om Bevrijdingsdag ieder te vieren m.a.w. ieder jaar een vrije dag te laten zijn. Vinden jullie dat nodig? Wordt het dan niet een gewoonte/vanzelfsprekendheid? Het lijkt, als er weinig activiteiten een beetje een 'dode' dag. Zelfs de meeste winkels waren gisteren gesloten of zouden er meer activiteiten komen als het ieder word gehouden?
Bevrijdingsdag werd altijd ieder jaar gevierd. Alleen de laatste jaren niet meer in die zin dat winkels gesloten zijn. Dat heeft ook zeker te maken met het feit dat mensen die de tweede wereldoorlog bewust hebben meegemaakt meer en meer wegvallen. Dat maakt vanzelf dat het minder gaat aanspreken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie