Waar gaat de ziel heen?

Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Waar gaat de ziel heen?

Bericht door vogeltje »

Gaat de ziel direct na het sterven naar de hemel of de hel?

Of zal hij/zij eerst voor de rechterstoel komen en daarna pas doorverwezen worden naar de hemel of hel?
Of wordt een ziel pas wakker op de dag van het Oordeel, als Christus wederkomt.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door eilander »

vogeltje schreef:Gaat de ziel direct na het sterven naar de hemel of de hel?

Of zal hij/zij eerst voor de rechterstoel komen en daarna pas doorverwezen worden naar de hemel of hel?
Of wordt een ziel pas wakker op de dag van het Oordeel, als Christus wederkomt.
Al eens eerder, in aug. 2008, is een soortgelijk onderwerp behandeld. Daar heb ik toen het volgende gepost:
eilander schreef:Toch nog dit: ik weet niet of iemand wel eens de serie preken van de bekende "oudvader" B. Smytegelt over Lazarus en de rijke man heeft gelezen?
Daar moest ik aan denken toen ik deze discussie las. Smytegelt zegt daarin iets over de toestand van de ziel na de dood. De ziel leeft door, d.w.z. de gedachten gaan door na de dood. Naar de ziel kan er vreugde zijn, maar ook de andere kant: wroeging en spijt. Hij bedoelt daarmee dus dat de eeuwige vreugde of de eeuwige pijn wel degelijk aanvangen na de dood, maar alleen naar de ziel.
De ziel wacht het oordeel af, waarna het lichaam betrokken zal worden in de eeuwige vreugde of in het eeuwig verdriet.
Als je hier verder over nadenkt, betekent dit dan het volgende? (ik zet er expres nog een vraagteken achter):
- de hemel en de hel bestaan echt (geen vraagteken);
- met ziel en lichaam in de hemel zijn alleen de Heere Jezus Zelf en verder Elia en Henoch;
- met ziel en lichaam in de hel zijn alleen Korach, Dathan en Abiram + gezin (m.u.v. de kinderen van Korach).
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door vogeltje »

Ik wist niet dat daar een discussie over geweest was.
Mijn vader gelooft in een soort 'ziele-slaap'.
Maar goed; wat een vader gelooft is niet doorslaggevend. :nonnon
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door Bert Mulder »

vogeltje schreef:Gaat de ziel direct na het sterven naar de hemel of de hel?

Of zal hij/zij eerst voor de rechterstoel komen en daarna pas doorverwezen worden naar de hemel of hel?
Of wordt een ziel pas wakker op de dag van het Oordeel, als Christus wederkomt.
Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn...

Lijkt mij dat dat inderdaad zal geschieden met een soort gerecht voorafgaande, hoewel wij pas op de laatste dag, met lichaam en ziel, voor Zijn rechterstoel staan zullen.

Is het trouwens de vraag, of ook Mozes lichaamelijk in de hemel aanwezig is, daar hij ook aan Christus verscheen in de verheerlijking op de berg, met Elia.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door helma »

vogeltje schreef:Ik wist niet dat daar een discussie over geweest was.
Mijn vader gelooft in een soort 'ziele-slaap'.
Maar goed; wat een vader gelooft is niet doorslaggevend. :nonnon

waarom denkt je vader dat?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
vogeltje schreef:Gaat de ziel direct na het sterven naar de hemel of de hel?

Of zal hij/zij eerst voor de rechterstoel komen en daarna pas doorverwezen worden naar de hemel of hel?
Of wordt een ziel pas wakker op de dag van het Oordeel, als Christus wederkomt.
Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn...

Lijkt mij dat dat inderdaad zal geschieden met een soort gerecht voorafgaande, hoewel wij pas op de laatste dag, met lichaam en ziel, voor Zijn rechterstoel staan zullen.

Is het trouwens de vraag, of ook Mozes lichaamelijk in de hemel aanwezig is, daar hij ook aan Christus verscheen in de verheerlijking op de berg, met Elia.
Hm ja, en in Openbaring lezen we ook over de zielen van hen die gemarteld en gedood zijn om het evangelie en die tot Hem roepen: Hoe lang nog voor u het onrecht zal wreken. Dus blijkbaar zijn er al zielen in de hemel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Familie Bos
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2009, 23:14

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door Familie Bos »

Het geloof in de zielenslaap is waarschijnlijk gebaseerd op de volgende tekst:

Daniël 12 vers 13:
13 Maar jij, ga het einde tegemoet. Je zult te ruste gaan en aan het einde van de dagen opstaan om je bestemming te bereiken.


Door deze tekst heb ik ook wel het geloof in een soort zielenslaap.
In de slaap is echter geen tijd, als je opstaat (wakker word) is het ineens ochtend.
Als er in de periode van slaap 1000 jaar verstrijkt is dat als een dag, als een seconde, als een vingerknip.
Hierdoor geloof ik ook dat je na je overlijden direct bij God in de hemel mag zijn (zodra je je ogen opendoet).
Dat kan na duizenden jaren zielenslaap zijn (maar die lange tijd is als een flits, als je je ogen opendoet en wakker wordt ben je alsnog direct bij God (ook al ben je 1000 jaar verder)).
Tja, voor ons ingewikkeld, maar bij God is geen tijd en in onze (zielen)slaap ook niet.

Verder heb ik zelf ook een soort theorie verzonnen die ik voor mogenlijk houd.
Je hebt de hemel en de hel, leven en dood, eerste dood en tweede dood, maar er wordt ook nog gesproken over een dodenrijk.
Is het dan mischien zo dat de gestorvennen eerst tijdens de zielenslaap naar het dodenrijk gaan, en pas op de dag des oordeels worden geoordeeld naar hun daden en daarna in de hemel of hel komen ?

Dan heb ik ook nog een theorie gehoord over dat de hemel uit verschilende lagen bestaat, verschillende hemelen.
Het paradijs zou dan bijvoorbeeld de eerste hemel zijn en bij God zou het al bijvoorbeeld de tweede hemel zijn.
Je zou dan als gelovige na je overlijden in het paradijs komen waar je wacht tot de dag des heren, na de dag van het oordeel kom je dan in de hemel bij God.
(deze theorie vind ikzelf nogal wazig en vreemd).

Zoals je wellicht merkt ben ik zelf nog opzoek naar de antwoorden op dit soort vraagstukken.
Veel succes.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door -DIA- »

Wanwaar krijgen en ketterijen onder u?

Deze dingen hebben onder ons toch volkomen zekerheid.

Lees de Bijbel.
Hoort het Woord!
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door Marnix »

Volgens mij hebben we de zekerheid die de Bijbel leert, dat als Hij terugkomt, we zullen opstaan.

Maar dat is volgens mij wat anders dan de vraag waar onze ziel zal zijn tussen onze dood en de opstanding van ons lichaam?

Als het allemaal zo duidelijk is, roep dat dan niet alleen... maar geef dan ook gewoon aan wat de Bijbel volgens jou zo duidelijk leert....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4020
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door Terri »

-DIA- schreef:Wanwaar krijgen en ketterijen onder u?

Deze dingen hebben onder ons toch volkomen zekerheid.

Lees de Bijbel.
Hoort het Woord!
We lezen juist de Bijbel en doen als die ,die te Berea zijn. :livre
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door Gian »

-DIA- schreef:Wanwaar krijgen en ketterijen onder u?

Deze dingen hebben onder ons toch volkomen zekerheid.

Lees de Bijbel.
Hoort het Woord!
Leuke reactie als je net je derde reactie op refoforum post.

Fijn dat je een duidelijk antwoord hebt op deze toch wel moeilijke materie. Misschien kunnen we wat van je leren. Ik ben benieuwd...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4020
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door Terri »

Familie Bos schreef:Het geloof in de zielenslaap is waarschijnlijk gebaseerd op de volgende tekst:

Daniël 12 vers 13:
13 Maar jij, ga het einde tegemoet. Je zult te ruste gaan en aan het einde van de dagen opstaan om je bestemming te bereiken.


Door deze tekst heb ik ook wel het geloof in een soort zielenslaap.
In de slaap is echter geen tijd, als je opstaat (wakker word) is het ineens ochtend.
Als er in de periode van slaap 1000 jaar verstrijkt is dat als een dag, als een seconde, als een vingerknip.
Hierdoor geloof ik ook dat je na je overlijden direct bij God in de hemel mag zijn (zodra je je ogen opendoet).
Dat kan na duizenden jaren zielenslaap zijn (maar die lange tijd is als een flits, als je je ogen opendoet en wakker wordt ben je alsnog direct bij God (ook al ben je 1000 jaar verder)).
Tja, voor ons ingewikkeld, maar bij God is geen tijd en in onze (zielen)slaap ook niet.

Verder heb ik zelf ook een soort theorie verzonnen die ik voor mogenlijk houd.
Je hebt de hemel en de hel, leven en dood, eerste dood en tweede dood, maar er wordt ook nog gesproken over een dodenrijk.
Is het dan mischien zo dat de gestorvennen eerst tijdens de zielenslaap naar het dodenrijk gaan, en pas op de dag des oordeels worden geoordeeld naar hun daden en daarna in de hemel of hel komen ?

Dan heb ik ook nog een theorie gehoord over dat de hemel uit verschilende lagen bestaat, verschillende hemelen.
Het paradijs zou dan bijvoorbeeld de eerste hemel zijn en bij God zou het al bijvoorbeeld de tweede hemel zijn.
Je zou dan als gelovige na je overlijden in het paradijs komen waar je wacht tot de dag des heren, na de dag van het oordeel kom je dan in de hemel bij God.
(deze theorie vind ikzelf nogal wazig en vreemd).

Zoals je wellicht merkt ben ik zelf nog opzoek naar de antwoorden op dit soort vraagstukken.
Veel succes.
Ik heb er ook veel over nagedacht en onderzocht.

Zelf vergelijk ik het ook wel eens met narcose.
Je bent weg.... en dan ben je er weer, lijkt hetzelfde moment, maar er is echt (hangt van de operatie af) een behoorlijke tijd verstreken.
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door -DIA- »

Terri schreef:
-DIA- schreef:Wanwaar krijgen en ketterijen onder u?

Deze dingen hebben onder ons toch volkomen zekerheid.

Lees de Bijbel.
Hoort het Woord!
We lezen juist de Bijbel en doen als die ,die te Berea zijn. :livre
Maar de Bereërs kwamen voor het eerst onder het Evangelie.
En onderzochten de Schriften of de dingen alzo waren.
Laten de dingen die onder ons volkomen zekerheid hebben dan niet
terzijde schuiven, alsof en een nieuw Licht was opgegaan
dat het oude in de schaduw stelt...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door Marnix »

Nogmaals, maak eens duidelijk WAT er zo zeker is en waarom. We vragen je om een Bijbelse onderbouwing. Waarom wil je die niet met ons delen als het volgens jou zo duidelijk in de Bijbel staat?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door -DIA- »

Marnix schreef:Nogmaals, maak eens duidelijk WAT er zo zeker is en waarom. We vragen je om een Bijbelse onderbouwing. Waarom wil je die niet met ons delen als het volgens jou zo duidelijk in de Bijbel staat?
Is de Schrift niet duidelijk in deze dan?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Plaats reactie