Puriteinen en presbyterianen

Johann Gottfried Walther

Puriteinen en presbyterianen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wat zijn de grootste verschillen tussen de Puriteinen en de presbyterianen, buiten hun kerkvisie en ideeën over kerkorde, en kerkregering?
Graag feitelijke en duidelijke antwoorden.

Wie kan daar iets over vertellen, hoor het graag.

Hartelijke groet,
Johannes Goddefriedus Waltherius
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bert Mulder
Contacteer:

Re: Puriteinen en presbyerianen

Bericht door Bert Mulder »

De puriteinen waren de (Engelsen) die niet met de Anglicaanse kerk meewilden in de regels die vooral door Charles I en bishop Laud doorgevoerd werden.

De anglicaanse kerk onder Elizabeth I was heel aardig calvinist. Maar Charles I en bishop verliberaliseerden de kerk sterk, en wilden ook in veel dingen weer Rome nagaan. De puriteinen zijn, in zekere mate, met de Nadere Reformatie te vergelijken.

De presbyterianen zijn de calvinistische kerk van Schotland. Ze hebben die geschiedenis niet gedeeld. Net zoals men de puriteinen niet op 1 lijn kunt stellen met de Nadere Reformatie, kan men de presbyterianen niet op 1 lijn stellen met de puriteinen. Het is een vergelijken van appels en sinasappels.

Hoewel bepaalde puriteinen wel in leer overeenkwamen met de presbyterianen (zoals Owen bevoordeeld), deden andere puriteinen dat weer niet, zoals Bunyan, die baptist was.

Zo waren er onder het puritanisme ook verschillende ideeen over de kerkregering (zo vindt men onder hen veel onafhankelijke gemeenten, onder andere), terwijl de presbyterianen de presbyteriaanse kerkregering navolgden.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 14 sep 2009, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Johann Gottfried Walther

Bert Mulder schreef:De puriteinen waren de (Engelsen) die niet met de Anglicaanse kerk meewilden in de regels die vooral door Charles I en bishop Laud doorgevoerd werden. Ze hebben oorspronkelijk een wederdoopse achtergrond, hoewel dat vaak niet consquent in de (vooral latere) puriteinen gezien wordt, hoewel er aardig wat puriteinen zijn die niet in de kinderdoop gelooften.

De anglicaanse kerk onder Elizabeth I was heel aardig calvinist. Maar Charles I en bishop verliberaliseerden de kerk sterk, en wilden ook in veel dingen weer Rome nagaan. De puriteinen zijn, in zekere mate, met de Nadere Reformatie te vergelijken.

De presbyterianen zijn de calvinistische kerk van Schotland. Ze hebben die geschiedenis niet gedeeld. Net zoals men de puriteinen niet op 1 lijn kunt stellen met de Nadere Reformatie, kan men de presbyterianen niet op 1 lijn stellen met de puriteinen. Het is een vergelijken van appels en sinasappels.

Hoewel bepaalde puriteinen wel in leer overeenkwamen met de presbyterianen (zoals Owen bevoordeeld), deden andere puriteinen dat weer niet, zoals Bunyan, die baptist was.

Zo waren er onder het puritanisme ook verschillende ideeen over de kerkregering (zo vindt men onder hen veel onafhankelijke gemeenten, onder andere), terwijl de presbyterianen de presbyteriaanse kerkregering navolgden.
De doop/kinderdoop, en de kerkregering.
Kun je nog andere verschillen noemen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Puriteinen waren hen die een zuivering wilden van de Engelse (Anglicaanse) staatskerk.
Sommigen bleven in de Anglicaanse kerk, anderen kwamen buiten die kerk te staan.

De naam Puriteinen is een verzamelbegrip.
Het is dus niet zo dat zij oorspronkelijk allen wederdopers waren.

De Puriteinen zijn hoofdzakelijk in drie groepen onder te verdelen:
- (Engelse) Presbyterianen (Gereformeerden) zoals bijvoorbeeld Watson, Flavel, Love en anderen
- Independenten of Congregationalisten zoals Owen en Goodwin
- Baptisten zoals Bunyan en anderen

Presbyterianen kun je niet beperken tot Schotland, zij kwamen ook in Engeland voor. De Westminster Confessie is een Gereformeerd belijdenisgeschrift, de Independenten maakten hierop een variant (die voor een groot deel, maar niet helemaal, daarmee overeen komt, namelijk de Savoy Declaration.
Presbyterianen verschillen van de Independenten vrijwel alleen in hun kerkopvatting.

Heel wat puriteinen, vooral Independenten emigreerden naar Nieuw-Engeland, b.v. Shepard en Hooker.
De puriteinse beweging strekt dus ook uit tot Amerika. Ook Jonathan Edwards kan puritein genoemd worden.
Bert Mulder
Contacteer:

Zonderling schreef:Puriteinen waren hen die een zuivering wilden van de Engelse (Anglicaanse) staatskerk.
Sommigen bleven in de Anglicaanse kerk, anderen kwamen buiten die kerk te staan.

De naam Puriteinen is een verzamelbegrip.
Het is dus niet zo dat zij oorspronkelijk allen wederdopers waren.

De Puriteinen zijn hoofdzakelijk in drie groepen onder te verdelen:
- (Engelse) Presbyterianen (Gereformeerden) zoals bijvoorbeeld Watson, Flavel, Love en anderen
- Independenten of Congregationalisten zoals Owen en Goodwin
- Baptisten zoals Bunyan en anderen

Presbyterianen kun je niet beperken tot Schotland, zij kwamen ook in Engeland voor. De Westminster Confessie is een Gereformeerd belijdenisgeschrift, de Independenten maakten hierop een variant (die voor een groot deel, maar niet helemaal, daarmee overeen komt, namelijk de Savoy Declaration.
Presbyterianen verschillen van de Independenten vrijwel alleen in hun kerkopvatting.

Heel wat puriteinen, vooral Independenten emigreerden naar Nieuw-Engeland, b.v. Shepard en Hooker.
De puriteinse beweging strekt dus ook uit tot Amerika. Ook Jonathan Edwards kan puritein genoemd worden.
Dat de term 'puriteinen' bij de wederdopers vandaan kwam, heb ik geen goede basis voor. Daarom ook mijn contributie gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Johann Gottfried Walther

Beide bedankt voor jullie bijdrage.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bert Mulder schreef:Dat de term 'puriteinen' bij de wederdopers vandaan kwam, heb ik geen goede basis voor. Daarom ook mijn contributie gewijzigd.
Bert, als je hier je contributie wijzigt, kost dat geld. Of het levert geld op :tilt
~~Soli Deo Gloria~~
Bert Mulder
Contacteer:

Hendrikus schreef:
Bert Mulder schreef:Dat de term 'puriteinen' bij de wederdopers vandaan kwam, heb ik geen goede basis voor. Daarom ook mijn contributie gewijzigd.
Bert, als je hier je contributie wijzigt, kost dat geld. Of het levert geld op :tilt
Hoeveel?

Aan wie te betalen?

Welke valuta?

Waar stuur je de rekening heen?

Is het aftrekbaar?
Zonderling

Als er iets door Bert betaald moet worden, dan denk ik dat ik er het meeste recht op heb gezien het topicverloop.
Maar o.k., Bert hoeft van mij niets te betalen.

Misschien kunnen we eens wat namen noemen van theologen uit ca 1600-1700 die ZOWEL puritein als presbyteriaan waren en bovendien leefden in Engeland.

Wie noemt er een aantal?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zonderling schreef:Wie noemt er een aantal?
Zeg het maar, Zonderling, ik zou het niet weten; al volg ik het topic met belangstelling.
Zonderling

Een aantal bekende 17e eeuwse Engelse puriteinen die tevens presbyteriaan waren, zijn:

Edmund Calamy
John Flavel
Thomas Watson
Chistoffel Love
Thomas Manton
Obadiah Sedgwick

Van hen verschenen en verschijnen ook werken in het Nederlands.
Maar er zijn er nog heel wat meer, dit vraagt echter nog wat meer zoekwerk.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Waar hoort Halyburton bij?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

En Joseph Hart?
Bert Mulder
Contacteer:

Afgewezen schreef:Waar hoort Halyburton bij?
Beiden Thomas en George (zijn vader) waren Schotse presbyterianen
Bert Mulder
Contacteer:

Erasmiaan schreef:En Joseph Hart?
een engelse (calvinistische) congregationalist.
Plaats reactie